Hoofdmenu:
Paul Lietaer en Bernard Munster winnen Ypres Historic Rally
De 21e editie van de Ypres Historic Rally kreeg er twee schitterende winnaars bij, in de persoon van Paul Lietaer en Bernard Munster.
Lietaer haalde het in het FIA-
In het lange en zware zaterdaggedeelte reeg Patrick Snijers wel de besttijden aan elkaar, maar zijn achterstand was te groot om de tegenstanders nog te verontrusten. Stouf was de eerste die min of meer de rol moest lossen. Op Heuvelland 1 reed Droogmans lek en moest gaan vervangen op de proef zelf. Wat een tijdverlies van bijna 3 minuten betekende. Ook Paul Lietaer kwam hier met een platvoet aan de stop, maar gelukkig gebeurde dit voor hem in de laatste bocht, zodat er geen tijdverlies mee gemoeid was.
Lietaer had vanaf dan enkel nog de tijden van Vanwijnsberghe in de gaten te houden. Maar enkele proeven later moest laatstgenoemde de handdoek in de ring gooien toen de dragers van de achterbrug het begaven op Vleteren-
Stefaan Stouf werd tweede, en na heel wat pech de afgelopen edities in de Ypres Historic Rally waren de Nieuwpoortnaar en zijn co-
De Ypres Historic nationaal werd van begin tot einde een secondenslag tussen Bernard Munster en Fredericq Delplace. Als je na twee dagen hard knokken aan de eindmeet nog altijd maar gescheiden bent door 31 seconden, is het hele wedstrijdverhaal geschreven. Munster trok uiteindelijk aan het langste eind, en slaagde dus gedeeltelijk in zijn opzet. De zege met Snijers in FIA lukte niet, maar de nieuwe overwinning van Big Bernie in deze rally zorgde toch voor dikke tevredenheid in het BMA-
Door de opgaves van ondermeer Yves Brunee, Dirk Deveux, Jimmy McRae (differentieel), Vermeulen (afgebroken wiel), Glorieux (versnellingsbak) en Cailliau (cilinderkoppakking) reed Tobi Vandenberghe naar de derde plaats. Maar dit doet niets af van de knappe prestatie van de regerende VAS-
Verslag Rallyteam Chris Debyser -
Niettegenstaande de Escort zwaar beschadigd uit de ORC kwam, stond tegen de Shakedown in Boezinge de Ford bolide terug klaar in topvorm. Twee passages op de shakedown waren voldoende om ons ervan te overtuigen dat de wagen terug picobello was.
Op vrijdag maakte ik voor het eerst kennis met Ieper in regenweer. Op de baan blijven was de boodschap. En dat lukte meer dan aardig :
Na de 4 KPs stonden we op een prachtige 4de plaats, net achter al het grote geweld van de Porsches van Munster en Delplace, en de Audi Quattro van Cailliau. Voor ons mocht het dus ook op zaterdag regenen om een grotere kans te hebben om te kunnen volgen, maar er werd droog weer uitgegeven voor de zaterdag. En zo gebeurde het ook, op enkel wat zeer lichte motregen na.
Tot en met Westouter, de 3de KP op zaterdag, ging alles OK, want we konden onze derde stek blijven behouden. Maar op de KP erna, Kemmelberg, liep het technisch verkeerd : Door de overvloedige regen van de voorbije dagen lagen de Monteberg en de Kemmelberg er verraderlijk bij, vooral op stukken onder de bomen en de afdaling op de kasseien. Daar gleden we letterlijk naar beneden, en kwamen we tot stilstand vlak naast een strobaal. In achteruit kwamen we terug op de weg , maar hierna zat de versnellingsbak vast in 'achteruit'. Na meerdere pogingen lukte het dan toch om hem terug in eerste versnelling te krijgen, maar we verloren er pakweg een minuut en 15 seconden.
Ook voor de 2de boucle bleven we mooie tijden draaien. De KPs in Frankrijk waren iets minder. Daar wilden we geen risico's nemen. Op de langste KP, Hollebeke met z'n 28,84 km, werd dit verlies even rechtgezet met een derde tijd ! Dit bracht ons in de tussenstand terug op een 5de plaats op 36,6 sec. achter Bart Maes , en op 37,3 sec. van Tobi Vandenberghe die intussen opgeklommen was naar de 3de plaats.
Dus een podiumplaats was voor ons nog mogelijk. Jammergenoeg konden we die laatste boucle niet vertrekken op nieuwe banden, want de servicemannen konden één band maar niet op druk krijgen omdat de band niet wilde afsluiten op de velg.
Op KP13 , Vleteren Krombeke werd nog een 6de tijd neergezet. Er was echter geen tijd meer om voor de volgende KP, Watou, de banden nog eens te controleren. Nog niet halfweg de KP schoof in een rechtse bocht de neus van de Escort teveel naar de buiten en raakten we de betonnen paaltjes van een weideafsluiting. De slag op het linkerachterwiel was zo groot dat de wagen rond z'n as draaide en we in de weide terecht kwamen. We zijn nog terug de weg opgereden, maar eens op het asfalt stelden we snel vast dat het over en uit was : het spoor stond zover open dat de auto onbestuurbaar was en we aan de kant moesten.
Zeer jammer natuurlijk dat dit op de voorlaatste KP nog moest gebeuren, en spijtiggenoeg terug een pak kosten aan de Escort, maar bij rallyrijden horen nu eenmaal deze risico's. Gelukkig hadden wij zelf niets.
Voor het BK is er geen enkele wijziging in de tussenstand. We blijven 3de. Dit omdat zowel Christophe Kerckhove (niet gestart in Ieper), als Patrick Mylleville (opgave door gaskabelproblemen), ook geen punten gepakt hebben.
Volgende wedstrijd in het BK is de Bianchi rally, waar Chris voor de gelegenheid rijdt met Kurt Declerck als co.
groetjes,
Björn.
Vrijdag 22 juni Boezinge Ypres,
Nadat we even van de sfeer hadden geproefd in het centrum van Ieper, waar de IRC en vrienden zich opmaakten om de start te nemen van de Ypres Geko Rally trokken we algauw naar de markt van Boezinge om te assisteren , bij het 20ste verjaardagsfeest van de Ypres Historic Rally .
Jawel , de 20ste editie is een feit en het moet gezegd de jarige heeft ondertussen de meerderjarigheid verdiend en kan terugblikken op een zeer mooie jeugd. Al was ook niet alles rozegeur en maneschijn , denken we maar aan het veel te vroege heen gaan van Serge Messine , die overigens een “memorial event” krijgt in september .
Zelf waren we er 20 jaar geleden al bij. Toen in de schaduw van de kathedraal in het centrum van Ieper zaten “weggestoken in het groen” een tiental teams in “oude auto’s te wachten op de start van de eerste Historic Ypres rally. Ik vermoed dat copain “Wilfried” en ikzelf zowat de enige persmuskieten waren die aandacht hadden voor deze nieuwe wedstrijd die in de “marge” werd georganiseerd. Ik weet nog dat we alle piloten en co-
Nu, 20 edities later staan er in het centrum van Boezinge meer bolides klaar, dan er in Ieper aan de start komen. Bovendien kun je in het startveld een schare kanshebbers op de overwinning vinden, maar velen zijn bovendien van een benijdenswaardige historische “pedigree” die ook in musea en concours hun plaats zouden verdienen.
De eersten die we tegen het lijf lopen zijn goed voor “ x “ aantal deelname’s , waarvan enkele overwinningen en ereplaatsen. Didier Van Wijnsberghe en Paul Lietaer , need I say more, staan beiden klaar met top “Escorts” en zullen zeker hun woordje meespreken in deze 20ste . En ze beloofden er nog 20 edities bij te doen …..
Bij de FIA deelnemers is er alvast de Lancia 037 die het meest opvalt . Haar piloot, Pedro, blijkt een sympathieke en praatgrage Italiaan te zijn . Hij is wel onder de indruk van de Westhoek en zijn asfaltwegen . “wel de Lancia een originele “Tre Gazelle” ,voor de kenners, is niet echt afgesteld voor deze smalle en bochtige wegen. We rijden normaal in bv de “San Remo” over brede tweevaks bergwegen. Maar ik heb de shake down gereden en het bevalt me hier uitstekend wat een ambiance!! Weet je “you need a crazy man to drive such car I am glad it’s me” ….
De Porsche 911 in diverse outfit’s weze het RS , RSR , Turbo of SC is het best vertegenwoordigd en mijns inziens ook een zeer geschikte machine voor de Ypres Historic. Een van de top Porsche is natuurlijk die van Glen Jannsens en Stephan Prevot. Enkele jaren terug vonden we in Glenn Janssens nog een debuterende brok zenuwen die toen ook al met een Porsche van start ging. Nu hebben we een potentieel winner voor ons die ontspannen een bord Pasta naar binnen werkt . Bwaahhh , toch een gezonde stress hoor, ik ben al veel gegroeid in de rally en kan zeker aanspraak maken op minstens een ereplaats, maar Ypres is toch nog het specialleke van het jaar . En heb je al eens rond gekeken , we zijn hier duidelijk iet alleen he !! Stephan treed zijn piloot bij : “weet je stress is nodig anders gaan we fouten maken en als er geen stress is kun je beter thuis blijven want dan is er iets mis !
Van een heel andere orde is de Riley van het O.U.M.F , zij proberen universiteitstudenten uit Oxford actief aan het rallyen te krijgen, zou gebruiken ze ook eens hun handen en niet alleen hun “ brains”. We komen graag later nog eens terug met meer info.
Dat rally ook fun kan zijn bewijst ons de Spaanse Panda , jawel goed gelezen Panda de andere Spaanse Sainz zal wel dichter vooraan te vinden zijn met de Porsche 911 RS . Nog een Porschchist is “Camso” Roland Vandermeersch , voor wie we nog service deden bij “Duindistel” in de late 70’er jaren. Toen ge co-
Vader en zoon Van Rompuy hebben beiden een Ascona van TT aan de start gebracht . Ze verwachtten een onderlinge sportieve strijd. “ Wie wint maakt niet uit als we maar aan de aankomst staan , dan kunnen we er samen op klinken”.
Goed idee , santé voor de jarige en haar deelnemers !!!
Alain Mervilde.
“T’ is Were Kermesse !!!!! ” Geko Ypres Rally and Historics2011
Of hoe een lokale bewoner het “gevoel” in één korte maar krachtige bewoording omschreef toen w e richting “shake down” wandelden . Even voor de leken onder u de vertaling : de Kermis is begonnen. Hij voegde er nog aan toe “ Mien boassine weet ta , ost Rally is in Iepere, moek ik congé kriegen ,drie dagen anders zien we nie getrouwd “ . Dat mag voor iedereen duidelijk zijn . “Ypres Rally” is feest .
En dat bleek al toen we woensdagavond richting Ieper snelden. Al op de snelweg bekruipt je een gevoel van “het is begonnen” . Vrachtwagens en bestel busjes met aanhangwagens , daarop fel beschilderde bolides, rijden in gezwinde pas de zelfde richting uit. VIP’s en publiciteitswagens met hostessen, eveneens en ook de “tifosi” kun je herkennen aan de flamboyante auto of de stickers hier en daar.
Op de Markt en in de Menenstraat vermengen toeristen en automobielliefhebbers zich tot een gezellige “crowd” en overal word al druk gesleuteld en gekeuveld over de laatste ontwikkelingen en de te verwachtten strijd. In het perscentrum heerst op woensdag nog en devote stilte en blijkt iedereen al op weg naar de “Shake Down”.
Dus ook wij naar Boezinge, centrum der historics, en de plaats waar iedereen wezen moet. Mag gezegd voor deze “losschudding “ is de opkomst massaal, een dichte menigte op het pleintje voor de kerk en in de straten van het anders rustige dorp verkijken er zich op de bolides die één voor één aanschuiven om de juiste afstelling te vinden of om voor het eerst kennis te maken met het o zo typische asfalt van de Westhoek.
De geuren van braadworsten op de barbecue, olie en benzine vermengd met verhit rubber , lijkt een slechte combinatie maar voor de liefhebbers zoals als wij, één keer per jaar minstens noodzakelijk.
De lokale politieagent , waarvoor dank, zij ook hebben er een flinke boterham aan, wijst onze een makkelijk parkeerplaats en zo kunnen we onze eerste wandeling van de editie 2011 beginnen.
Eerste vaststelling , toen ik in 1993 voor het eerst verslag bracht van de “historics” was dat een “ privéparty” van enkelingen die met “oude” maar potente bolides een feestje bouwden. Nu staat het centrum vol, met weliswaar klassiek mobielen, maar van een kwaliteit en een afwerking die nieuwe auto’s jaloers kan maken. Ook aan de grote van de services “mobielen” en het wagenpark kan je vaststellen dat er een enorme evolutie is gebeurd in het “historic” rallyen . Hier staan een rits teams aan de start die niks minder dan de winst ambiëren.
De eersten die we tegen het lijf lopen in het “ service parc “ is het team van Tutthill. Een naam als ee n klok in Porsche middens waar onder andere Glenn Janssens een regelmatig bezoekers is . Tutthill junior is druk bezig en steek zelf graag de handen uit de mouwen dus laten we ze graag doen en bewonderen alvast de grijs rode 911 uit hun stal en wippen graag even aan de kant om de grommende Martini 911 van Janssens/Prevot een doorgang te geven.
Qvick Motors en RS Motors hebben voor Ruben Maes een topper gebouwd de 911 in “Gulf kleuren” is wondermooi en gaat bovendien als een speer. Ruben is een interview aan het geven aan de radiocollega’s en we hebben een korte babbel met preparateur Eric Qvick: “Ja , opgebouwd van nul met als basis een 911 serie . T’is een keer wat anders dan BMW’s waarmee we o.a. vorig week nog in Franchorchamps aan de gang waren. T’is-
Bedenk ik me net dat we ooit service deden met Duindistel in de “Omloop van Vlaanderen” en dat vader Rudi Maes toen zijn debuut maakte in de rallywereld met een Golf Gti. Anno 19??
Bij het “Perez team” een ontspannen sfeer . Alvast, de mooiste ook de snelste ? “ De Lancia Stratos is zeker een prachtige machine ,maar ook een kompleet originele auto uit 1973 die dus al zijn kilometers heeft en dus niet als veel van de deelnemers hier, ”nieuw” werd opgebouwd om te racen. Het is bovendien geen sinecure om wisselstukken te vinden voor deze machine. Maar we zullen er zeker een lap op geven. Das toch de bedoeling van het spelletje, nietwaar “ Good luck !!
Heelwat BMW dit jaar maar een of misschien wel de snelste is de 320 van Tuur Vandenabeele die hier zijn eerste plaats in het kampioenschap komt verdedigen. De wagen lijkt ons perfect in s”hape” en ook de piloot oogt scherp en fris geschoren” terwijl hij een interview geeft aan de lokale tv zender.
Jimmy Mc Rae, vader van.. maar zelf ook een gevierd rallypiloot, won in 87 de rally en in 95 en 99 de Historic. Is er deze keer met een Vauxhall Chevette HSR , een bolide die ook een paar jaar in België reed. Winnen zit er deze keer niet in? “ Neen ik denk het niet de wagen is een zeer goede bolide maar we hebben wat motorproblemen , die we hopelij kunnen oplossen maar dan nog hebben we niet genoeg pk’s om met de snelste mee te kunnen. De auto is er eentje uit het begin van de jaren 80-
Pol Lietaer zit in gedachte verzonken of is het concentratie als we langs zijn bolide passeren , hij behoort zeker tot de kansmakers voor een top drie plaats. Maar ook Didier van Wijnsberghe gaat hard met een gelijkaardige Escort en ook Robert Droogmans snelt ons voorbij naar de start van de proefrit.
Carrera 2.7 een mythische auto en zo zijn er hier een paar, echt of replica . Die van het team :”de Bariglia – Vauterin” is een echte en aan zijn 10de deelname toe.
Maar , het hoeven niet allemaal van pk bulkende bolides om plezier te maken. Een mooi geprepareerde rally 2 kan ook feest maken.
Tijd om even op het parkoers te gaan proeven van de sfeer en de actie. We zijn er getuige van enkele mooie passages en moeten vaststellen dat we niet allen zijn. Dat beloofd voor het weekend !!
GEKO Ypres Rally 2010 Impressies en bemerkingen (Alain Mervilde)
Verwacht van ons geen raceverslag en gedetailleerde weergave van de wedstrijd , dat laten we graag over aan de meer “op den bal “ spelende media die de wedstrijden van zeer nabij volgen en u online etappe tijden en algemene klassementen bezorgen als stond je naast de verantwoordelijke van de rekenkamer. Voor de beelden van de wedstrijd kun je nu zelfs terecht op een Belgische Tv zender ExQUI die rechtstreeks de etappes uitzend al gold het een etappe uit de Ronde van Frankrijk of een titelmatch in het WK in Zuid Afrika . Da vinden wij nu een keer knap zie . Met dank aan Superstage.
Woensdagnamiddag, en de markt van Ieper ademt al helemaal rally. Overal is koortsachtige activiteit waar te nemen, met de opbouw van tenten en podia, en ja er zijn zelfs als meccano’s die zich over de bolide van hun piloot aan het buigen zijn. Tijd voor ons om de accreditatie vlug te valideren en aan de slag te gaan. Dat gaat zoals altijd heel vlot en het symbolisch moment , het omgorden van de pas en het aanbrengen van de doorgaans sticker “Media”, zijn al het ware routine ….
In en rond de stad zie je al overal felgekleurde services wagens en op de parkings van diverse lokale garages lossen ze hun vracht van trailers en opleggers en hoor je al het geknor en geknal van opgedreven motoren als we richting de “city of historics” rijden, Boezinge .
Daar is het al helemaal “rallyfever” en zijn de meccano’s al volop bezig met de diverse wagens op de mat te zetten, de laatste vijs vast te schroeven een laatste sticker op te kleven, terwijl de in racepakken gehulde piloten de adrenaline voelen opkomen.
Een van de eerste mensen die we tegen het lijf lopen, is de burgervader van Ieper, met een paar van zijn politiemensen, die hoe kan het anders met een dergelijke organisatie ook “hoogdagen” beleven.
“ Ja het is niet simpel om alles in goede banen te lijden en op het laatste moment ,al zijn we wel ervaren, loopt er toch nog altijd wel iets niet zoals we het zouden willen”. “Mensen zijn soms zo hardhorend dat ze niet beseffen dat bepaalde dingen niet kunnen” . ‘k Zal een gelukkig man zijn als zondagavond het weekend zonder ongevallen gepasseerd is . Je weet zolang alles goed gaat is de burgemeester blij, als het mis gaat is het wel hij die het mag gaan uitleggen en oplossen. Kijk bijvoorbeeld met de weersvoorspellingen van dit weekend verwachten we nog een massa extra publiek , leuk, maar alweer een extra pijnpunt en dan maar te hopen dat er niet teveel zijn die de verkeerde dorst hebben.” Wat ons meteen op het punt veiligheid brengt die in Ieper tot in de puntjes verzorgd is. In allee brochures vind je richtlijnen voor de bezoekers, over heel het parkoers richting aanwijzers naar de verschillende ES. en het aantal stewards en veiligheidsmensen is niet te tellen. Op Exqui tv hoorden we Ignace Becquart zo het veiligheidssyteem uitleggen en de procedure van de heli interventies : Indrukwekkend.
Maar terug naar Boezinge , “shake it baby”
De eerste co-
“Ja vorig jaar vierde, dan moet daar dit jaar een podiumplaats inzitten. We hopen het alvast want onze vorige “activiteit” viel een beetje tegen, we hopen het hier voor het talrijke publiek een stuk beter te doen ‘k heb er vertrouwen in” . Da zal zeker lukken.
Een eerst wandeling door het wagenpark leert ons alvast één ding. Het Historic rally rijden heeft een opvallende evolutie meegemaakt naar meer professionaliteit en ik kan mij moeilijk voorstellen wat een budget benodigd is om bv. Het “Silver Arrows team” in Ieper te laten rijden. “Borjn Waldegaard een echte rally legende ligt er niet wakker van en samen hebben we een korte maar gezellige babbel.
“Waaww, Drie legendes in één team, piloot , co-
Glenn Janssens voor velen blijkbaar van andere dingen bekend is vol aandacht als ze zijn Porsche van de trailer rijden en is alvast een en al oor voor de uitleg die hij van zijn Engelse meccano krijgt; na een eerste ritje kunnen we ook even met hem een babbel doen. “ Ja we zijn er en dat is leuk, maar de auto komt met moeite uit de atelier en moet morgen bv nog zijn nieuwe bestickering krijgen . Ik had in Wervik een serieuze sortie met mijn Porsche en moet nu met de nieuwe op de baan. Prachtige machine alweer uit de ateliers van Tutthill maar het is weer aanpassen en als je de deelnemerslijst hier ziet dan zal een tiende plaats al een succes zijn. Ondanks een terdege opleiding zijn we nog altijd aan het leren.”
Ook hij gaat verschillende keren het shake down parkoers af en ziet vol vertrouwen de rallie tegemoet.
Aan de deur van de Tutthill truck, niemand minder dan Tutthill junior , ook hem kennen we van eerder edities, waar hij zelf nog aan het stuur zat van een Porsche uit het huisatelier. “Yes man this is super …. We hebben hard gewerkt om deze machine op tijd klaar tekrijgen voor Glenn , hij heeft ook deze auto gekocht die in specificaties afwijkt van degene waar hij normaal me rijd. Zonder technisch te worden deze vind ik persoonlijk iets stabieler in zijn 2.8 RSR uitvoering . Weet je een van de voorwaarden om deze auto te kunnen kopen, was dat Glenn mij de auto voor één rally ter beschikking stelt . Ik hou hem eraan want ik wil met deze bolide één rally zelf rijden. Trouwens we zijn bezig om een rally cup op poten te zetten voor 2011 met tien identieke 911’s . Het word een soort sleutel in het contact formule . (wij komen er zeker nog op terug: www.francistuthill.co.uk.)
Zo zie je maar ook de shake down heeft al een ruim overzicht van opgetrommelde troeven en een prachtig kijkstuk wordt het zeker . Wordt vervolgd
Alain Mervilde