Frankfurt 2013 - autoliefhebbers 2013

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Frankfurt 2013

AcTua auTo > Salons


IAA Frankfurt Salon 2013. Foto en reportage : Vincent Arpons

Impressies van de IAA door Vincent Arpons

IAA Frankfurt Salon 2013.

Het feit dat verschillende nationale autosalons zijn weggevallen (Birmingham, Amsterdam, Bologna/Turijn) is duidelijk koren op de molen van de gevestigde manifestaties zoals die van de Palexpo in Genève, de Mondial in Parijs of de IAA van Frankfurt. Deze laatste krijgen steeds meer internationaal belang en fungeren als podium voor ontelbare nieuwigheden.
Ook deze keer was het een groot autofeest in de beursstad aan de Main en kon je eerlijk gezegd (nog?) niet veel merken van de donkere wolken die al een tijdje boven het Europese autolandschap samentrekken.

BMW pakte ontegensprekelijk uit met ‘de’ sterren van de show, de i3 en de i8. De i8 bezit een prachtige lijn met veel experimentele details die je niet verwacht bij een model dat daadwerkelijk in serie gaat. Je zou bijna denken dat het merk uit München extern design-advies heeft ingewonnen want de stijl verschilt duidelijk van het niet meteen bevallige lijnenspel dat we van BMW gewoon zijn (cfr BMW 3GT of 5GT). Nog sterker werden we door de i3 beïndrukt die qua uitvoering ook dicht bij het voor twee jaar gepresenteerde prototype is gebleven. In tegenstelling tot de i8 is de i3 immers niet zozeer als niche-model gepositioneerd. Hier is duidelijk sprake van een nieuwe benadering van het thema (elektrische) auto en getuigt het geheel van zeer goede smaak. De combinatie van in tegengestelde richting openende deuren, achterlichten die transparent in het kofferdeksel zijn gebouwd en een innovatief interieur is revolutionair in een serievoertuig dat nog niet eens een peperduur prijskaartje draagt. Hoed af voor BMW! Hopelijk slaat de i3 ook commercieel goed aan want dat is natuurlijk de hamvraag.

Maar er waren nog andere nieuwigheden die ons aangenaam verrasten.

De Cadillac CTS en het prototype El Miraj zijn prachtige wagens die gerust de show kunnen stelen van de Europese elitemerken! Wie het prestigieuze Amerikaanse merk toch nog onderschat moet eens dringend kijken op: http://www.youtube.com/watch?v=SbuDRA4zNbw . Adembenemend!

Een eervolle vermelding gaat tevens naar de prachtige Volvo Concept Coupé, de slanke Mercedes S-Klasse Coupé, de Rolls-Royce Wraith, de Jaguar CX17, de Tesla Model S en de Subaru concepten WRX en Vizid.

Maar er was ook de afdeling saaie, nietszeggende ontwerpen. Daar gaan de prijzen vooral naar de merken van de VW-groep, het lijkt of alle inspiratie daar vervlogen is. Worden de heren Giugiaro en de Silva gecensureerd of hebben ze een dipje? In ieder geval konden de beide Audi prototypen (Sport Quattro Concept en nanuk quattro) ons niet boeien. Nog veel lager scoren de Seat Toledo, de VW Golf Sportsvan, de Skoda Rapid Spaceback en de gefacelifte Yeti. Ook de VW XL1 is met zijn €111.000 tellend prijskaartje en zijn saaie interieur geen eye-catcher. In dezelfde rayon vinden we BMW’s nieuwe X5 (zoek de vijf verschillen...) en Ford’s Mondeo Vignale, zoutloze aanbiedingen voor een vastgeroest clienteel.

Oordeel zelf op de bijgaande foto’s en voor wie vrij is, plan een reisje naar Frankfurt. Nog tot 22 september.

Tekst en foto’s: Vincent Arpons.



Who’s who in Frankfurt op de IAA 2013.

Op onze tocht door de wandelgangen in Frankfurt kruisten we ook deze keer het pad van tal van bekende CEO’s, designers en andere ‘automobiele’ mensen.
Op de stand van Aston Martin troffen we naar goede gewoonte CEO Ulrich Bez, voorheen in leidende functies bij BMW en het toenmalige Daewoo.

Designer Mike Robinson, ooit bij Lancia/Fiat en nu bij Bertone, toonde heel veel interesse voor de Concept Coupé van Volvo. Tevens in de buurt waren Paolo Pininfarina en Stefan Sielaff. Deze laatste is leider van het Interior Design van de VW-groep en liet zich uitgebreid inlichten over de Volvo Concept Coupé. Thomas Ingenlath, de ontwerper van deze mooie Volvo, mocht natuurlijk ook niet ontbreken. In de tijdsspanne 2000 tot 2005 was hij hoofd design bij Skoda (Roomster) en daarna vervulde hij ook taken bij VW. Nog steeds bij Volvo zagen we Peter Horbury die kan terugkijken op een lange carrière als leider van de designafdeling van het Zweedse merk (sinds 1991).
Over naar de 62-jarige Shiro Nakamura die de designafdeling leidt van Nissan en Infinty. Hij was het die de Infinty FX45, de Nissan 350Z, de Murano en de GT-T tekende. Voor 1999 was hij actief eerst voor GM en  daarna voor Isuzu. Bij Jaguar konden we CEO Ralf Speth en John Edwards vereeuwigen. Eerstgenoemde kende een loopbaan bij BMW, Linde en de Ford Premier Group. Edwards fungeert als Global Brand Director voor Land Rover. Designer Walter de Silva hoeven we je niet meer voor te stellen. Ooit bij Alfa Romeo (156) leidt hij nu het design van de VW groep. We zagen hem in gezelschap van Piero Lardi Ferrari (zoon van Enzo) en Fabrizio Giugiaro, designer en zoon van Giorgetto Giugiaro.
Ook designer en tevens onze landgenoot is Louis de Fabribeckers, ondermeer auteur van de recente Alfa Romeo Disco Volante bij Touring. We troffen hem samen met Piero Mancardi, CEO van Carrozzeria Touring.

Een andere vaste waarde op de salons is Lamborghini CEO Stephan Winkelmann, ooit actief bij Mercedes-Benz en Fiat.

Op de Agora tussen de hallen kruisten we de nog steeds kranige Burkhard Bovensiepen. De nu 77-jarige Bovensiepen stichtte in 1965 de bekende tuning firma Alpina (BMW). Het is van VW topman Ferdinand Piech geweten dat hij een zwak heeft voor Ferrari en er ook enkele in zijn garage heeft staan. We zagen hem op de stand van het Modenese merk samen met CEO Amadeo Felisa en Luca Cordero di Montezemolo, onafscheidelijk aan de arm van zijn vrouw Ursula. Net voor het Salon van Frankfurt circuleerden er geruchten dat Piech’s gezondheid het liet afweten wat prompt door de PR van VW werd ontkend. Om het gerucht   nog verder te ontkrachten was Piech zowel de maandagavond als tijdens de twee persdagen op het salon aanwezig, een typisch te verwachten reactie van deze de harde topman.
Over naar Citroën waar we rallyevedette Sébastien Loeb konden ontmoeten, een ware legende.
We sluiten af met drie bekende Duitsers. Dr. Burkhard Goeschel is CEO van Magna Steyr en leidde voorheen de techniekafdeling van BMW. Een andere bekende is Hans Demant die na een lange carrière bij Opel overstapte naar VW waar hij zich ontfermt over de internationale projecten. Derde in de rij is Dr. Joachim Milberg, ooit CEO en nu in de raad van bestuur van BMW.

Zo dat was het, nog tot 22 september blijven de lichten aan in Franfurt, daarna wordt het wachten op Genève 2014.



Tekst en foto’s: Vincent Arpons.


 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu