Ciney 2013 - autoliefhebbers 2013

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Ciney 2013

Classic auTo > Classics Belgium


Retromoteur 2013: Het mirakel van Ciney.

Wekenlang somber weer en veel te lage temperaturen, dagen zonder zon. Een situatie om depressief van te worden en zoals steeds werd ons het schuldgevoel van de klimaatsverandering aangepraat (de term opwarming durfde men zo niet meer te gebruiken... ).

Dat alles maakte dat we onze hoop op een aangenaam beursbezoek in Ciney hadden laten varen. Ciney, Pinksterweekend: dan was het toch ieder jaar mooi weer? En jawel, toen we op zaterdagmiddag aan de ‘marché couvert’ arriveerden scheen de zon en het bleef goed tot s’ avonds, zij het wel frisser dan andere jaren.
Het werd dus weer een mooie beurs met die kenmerkende gezellige sfeer en heel wat ‘highlights’ die je op bijgaande foto’s kunt zien en waarvan we er enkele hierna beschrijven.
Net voorbij de de ingang stootten we op een mooie, naoorlogse Peugeot 202 (1948). De aërodynamische dertigerjaren koetswerklijn “fuseau Sochaux” mocht tegen die tijd wel al een beetje passé lijken, het blijft een intrigerend model. Een andere zeldzame vogel was zeker de Ford Mutt 1962, een jeep voor het Amerikaanse leger die hier minder bekend is dan zijn originele voorganger. Terwijl we toch bij de Amerikanen aanbeland zijn vermelden we de Buick Special Riviera 1955: in zijn typische hardtop coupé en met een 188pk sterke V8 ging hij 155.818 keer over de toonbank tegen de prijs van $2332. Een jongere landgenoot was de Lincoln Continental cabrio van 1963 maar aan dit exemplaar was nog wat werk (roest...). Blijft natuurlijk de mooie lijn ontworpen door Elwood Engel in 1961 en na diens vertrek naar Chrysler geactualizeerd voor jaargang ’63 door Gene Bordinat. Those were the days! We gaan verder met een zeldzame Yankee, althans langs onze zijde van de oceaan, een Hudson Hornet 1955. Deze stoere berline met continental kit deelde het koetswerk met Nash als gevolg van de fusie in 1954 die resulteerde in de vorming van American Motors. Onder de motorkap stak een nieuwe korte slag V8 met 5243 cc inhoud goed voor 208 pk, ingekocht bij concurrent Packard.

Heerlijke auto, ook als was het geen echte Hudson meer (de Amerikanen spraken spottend van een ‘Hash’= samentrekking van Hudson en Nash).
Wat de Italiaanse volbloeden betreft werd onze aandacht getrokken door een Lancia Appia 1ste serie uit 1955. Duidelijk ‘dans son jus’ en afkomstig uit Portugal smeekte deze compacte V4 om gered te worden, hopelijk vindt hij een goede thuis. We sluiten af met een Italiaan in een Belgisch kostuum: de Alfa Romeo Fibrocar. Ons ook onbekend maar een prachtige exclusieve auto uit het jaar 1959. Gebouwd op een buizenchassis en voorzien van een Alfa 1900 Super mechaniek is deze zeldzame open wagen (5 stuks) een ontwerp van de broeders Wim en Tom Sol, toen werkzaam in de Brusselse garage Roodenbeek. Ze waren specialisten in polyester koetswerken en stonden bekend voor hun herstellingen aan Corvettes. Uiteindelijk waagden ze zich in 1959 aan een eigen ontwerp waarvan dit exemplaar, vorig jaar gerestaureerd, ook zal te zien zijn op de Alfa-days in Zandvoort eind augustus. Dat was het voor deze keer, bewonder het allemaal nog eens in ons foto-album!

Tekst en foto’s: Vincent Arpons.




Ciney Classics reportage: Vincent Arpons

 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu