Hoofdmenu:
Taxi’s op Capri, pure Italian style.
Capri, het mondaine eiland voor de kust van Napels, is slechts 10,4 vierkante kilometer groot. Iets bevattelijker uitgedrukt betekent dit ongeveer 6 km lang en 3 km breed. Makkelijk te voet te bezoeken denk je dan, maar dat is zonder de geografie gerekend.
Bij aankomst met de ‘aliscafo’ of boot vallen meteen de steile wegen op en merk je de bordjes ‘funicolare’ die verwijzen naar het kabeltreintje dat je naar het hoger gelegen centrum brengt, Piazza Umberto I om precies te zijn.
Als je goed bepakt reist of de nodige lichamelijke conditie mist is de beslissing snel genomen om naar een van de wachtende taxi’s te wuiven... En net om die taxi’s is het de echte ‘autoliefhebber’ te doen!
Al in de jaren vijfig en zestig hadden de Italiaanse designers zoals Michelotti of Ghia eigen strandwagens ontworpen, denk aan de Daf Kini -
Op Capri is een vloot van een dertigtal taxi’s in dienst en een ervan is wel heel speciaal: een vuurrode Fiat 1500 Lunga President die je op bijgaande foto’s zal zien. Toen we tijdens ons bezoek de eigenaar aanspraken kregen we ‘sessanta, sessanta’ als antwoord op de vraag naar het bouwjaar. De man had het biezonder druk want de vele toeristen verkiezen natuurlijk zijn vehikel boven de recentere modellen maar het bouwjaar 1960 kan voor een Fiat 1500 Lunga niet kloppen.
Als goede autokenner weten we natuurlijk dat de 1500 Lunga, onstaan uit combinatie van de motor uit de Fiat 1500 en het koetswerk van de 1800/2300, pas in 1962 werd gepresenteerd. De verlengde uitvoering President is een realisatie van Carrozzeria Francis Lombardi uit Vercelli (Piemonte) en wordt in de boeken van Alberto Fornai met jaargang 1966 gedateerd. Zoals op de foto te zien wordt de wielbasis met circa 50 cm verlengd en de bestaande achterdeur van de normale berline vervangen door een tweede voordeur. Hoe de koetswerkstijfheid bij de open versie wordt gegarandeerd is een goede vraag, de President was immers in open en gesloten uitvoering te verkrijgen. Op het dashboard zie je de typisch Italiaanse heiligenfiguurtjes van Padre Pio en de maagd Maria, wellicht moeten zij voorkomen dat de taxi doormidden zakt telkens een ploeg Dikke Duitsers aan boord stapt...
Daarnaast zijn er de recentere taxi’s zoals de Fiat Marea die vanaf 1997 in een serie van 40 stuks gebouwd werd bij Carrozzeria Maggiora uit Turijn. Deze firma is ons bekend van ondermeer de Lancia k Coupé en de Fiat Barchetta maar sloot helaas in 2003 de deuren. De 70 cm verlengde Marea beschikt over een 1,6 Torque of een 1,8 16-
Tekst en foto’s: Vincent Arpons.