Hoofdmenu:
Freddy Loix meesterlijk in Ieper
30-
Maar, zoals verwacht, stond er geen maat op Freddy Loix, die van start tot finish de wedstrijd domineerde met zijn officiële Skoda Fabia S2000. De enige die vrijdagavond even het tempo van een ontketende Loix kon volgen was Craig Breen, maar op de vijfde chronorit moest ook Breen afhaken door een gebroken aandrijfas. Freddy Loix had meteen een ruime voorsprong op Bryan Bouffier. Zaterdag controleerde Loix zijn voorsprong om voor de 8ste keer de Rally van Ieper te winnen. In het Belgisch kampioenschap behoudt Freddy het maximum van de punten met deze vijfde zege op vijf wedstrijden.
"Het was niet mijn moeilijkste overwinning, maar een wedstrijd controleren is ook niet eenvoudig. Ik mocht zeker niet lek rijden en daardoor vermeed ik de diepste koorden. En vrijdagavond in de regen was het voor iedereen bijzonder verraderlijk. Het geeft me wel veel voldoening om de jonge internationale talenten toch opnieuw het nakijken te geven, hoewel ik dit seizoen een gebrek aan kilometers had in een Super 2000," lachte Freddy.
Voor de tweede plaats werd nog fel gestreden, maar de posities bleven ongewijzigd in de slotfase. Bryan Bouffier, genavigeerd door Lara Vanneste, werd knap tweede, voor Craig Breen, al had de Ier daar wel een enorme dosis geluk voor nodig. Breen ging immers van de baan op de allerlaatste proef!
"Ik liet me vangen in een trage bocht, aan 5 km/h. Nochtans had Paul, mijn copiloot, me verwittigd," vertelde Breen. "We schoven in een gracht, maar toen gebeurde er iets wonderlijk. Van overal kwamen fans toegesneld om ons weer op de baan te krijgen. We verloren veel tijd, maar ondertussen hadden twee wagens vuur gevat op de proef, waardoor de chronorit geannuleerd werd en ons tijdverlies niet werd aangerekend."
Hayden Paddon, lange tijd in strijd voor een podiumplaats, liet zich zaterdagnamiddag verrassen en moest opgeven. Davy Vanneste reed een sublieme wedstrijd en was op weg naar de vierde plaats, tot de piloot uit Wervik op de allerlaatste proef zijn Peugeot 207 S2000 in rook op zag gaan. Een drama voor de revelatie van de wedstrijd. Door de opgave van Vanneste, schoof Andy Lefevere door naar de vierde plaats, goed voor de punten van de tweede plaats in het Belgisch kampioenschap. Hermen Kobus werd schitterend vijfde, na een secondenstrijd met Vanneste en Lefevere.
Melissa Debackere rukt op naar de tweede plaats in het Belgisch kampioenschap, want Vincent Verschueren ging vrijdagavond in Langemark al van de baan. De maximale punten in Klasse 3 werden veroverd door David Croes, die een one-
De overwinning in het Junior BRC en de Ford Fiesta Trophy ging naar Timo Van der Marel, die bij zijn eerste deelname in Ieper eens te meer indruk maakte. "Deze rally is ongelofelijk. Wat een sfeer en wat een massa toeschouwers. Dit is ongetwijfeld de mooiste overwinning uit mijn carrière," vertelde de jonge Nederlander.
Geko Ypres Rally opgenomen in het vernieuwde Europees Rally Kampioenschap
De Geko Ypres Rally en Eurosport Events, de nieuwe promoter van het Europees Rally Kampioenschap, zijn verheugd te kunnen meedelen dat ze een nieuw contract afgesloten hebben waardoor de Geko Ypres Rally deel zal uitmaken van het 2013 Europees Rally Kampioenschap. De rally behoudt zijn traditionele plaats op de kalender en gaat dus door tijdens het laatste weekend van juni. De Eurosport Group, promotor van het ERC, zal opnieuw de trouwe partner zijn van de Geko Ypres Rally en zal dit top-
Na het nieuws dat Eurosport Events een contract met een looptijd van 10 jaar heeft afgesloten met de FIA om de nieuwe promoter van het hernieuwde Europees Rally Kampioenschap te worden en zo het ERC terug te brengen naar zijn vroegere hoogdagen volgt de bevestiging dat de Geko Ypres Rally opgenomen wordt in de nieuwe ERC kalender, die momenteel door Eurosport Events opgesteld wordt. Eurosport Events en de Geko Ypres Rally zijn al gedurende lange tijd partners: de Geko Ypres Rally was één van de steunpilaren van het IRC sinds de pilootseries in 2006 en de echte start van het IRC in 2007.
Er zijn verscheidene factoren die de opname van de rally in het opgefriste Europees kampioenschap rechtvaardigen. De Geko Ypres Rally staat symbool voor traditie, populariteit, een super organisatie en uitgekiende promotiestrategie. Daarnaast staat de rally zeer hoog aangeschreven bij de nationale en internationale deelnemers en geniet een uitgebreide nationale en internationale media aandacht. Deze asfaltrally, die beroemd is vanwege zijn uitdagende parcours en zijn onovertroffen sfeer kan ieder jaar rekenen op een indrukwekkende deelnemerslijst en een zeer groot aantal toeschouwers. Deze troeven hebben Eurosport overtuigd om opnieuw in zee te gaan met de Geko Ypres Rally.
De Geko Ypres Rally is altijd al een compacte rally geweest maar de organisatie heeft een extra inspanning gedaan en zal in 2013 een nog compactere format aanbieden met een ongelooflijke verhouding van 50% klassementsproef -
Alain Penasse, Geko Ypres Rally manager: "Onze partnership met Eurosport dateert al van 2006 en we zijn zeer blij dat we die verder kunnen zetten. Eurosport Events zal een fantastische job doen om het ERC in ere te herstellen en terug op hoog niveau te brengen. Van onze kant zijn we al klaar met de klassementsproeven en de timing. We maken de rally nog compacter met een evenwaardige verhouding tussen het aantal kilometers klassementsproeven en verbindingsritten."
"We hadden nog een IRC overeenkomst met Ieper tot eind 2013, dus was het enkel zaak om deze overeenkomst uit te breiden naar het ERC" vervolgt François Ribeiro, Motorsport Development Director of Eurosport Events. "Het service park op de Ieperse Grote markt is ongeëvenaard en zonder enige twijfel een echte maatstaf."
Geko Ypres Rally gaat partnership aan met maatwerkbedrijf Aarova
Een rally in het Europees Rallykampioenschap organiseren is een race tegen de klok. Om de vaste ploeg vrijwilligers nog beter te ondersteunen, is de Geko Ypres Rally een partnership aangegaan met het maatwerkbedrijf Aarova. De werknemers van Aarova, mensen met een arbeidshandicap zullen helpen bij het opbouwen en afbreken van de klassementsproeven.
Elk jaar steken meer dan 1200 vrijwilligers de handen uit de mouwen om het rallycentrum van de Geko Ypres Rally op te bouwen, alle signalisatie op en rond de klassementsproeven en publiekszones aan te brengen, en de veiligheid tijdens de rally te verzekeren. Om zijn vrijwilligers beter bij te staan, en in lijn met de sociale rol die de Geko Ypres Rally vervult, heeft de organisatie beslist om een partnership aan te gaan met Aarova.
Aarova is een maatwerkbedrijf uit Oudenaarde voor werkwillige personen met een arbeidshandicap die niet in het normale economische arbeidscircuit terecht kunnen. In totaal werken meer dan 300 mensen bij AAROVA. Vanaf 2013 vallen de vroegere beschutte en sociale werkplaatsen onder de noemer 'maatwerkbedrijf'. De doelgroepmedewerkers voor uitwerk,een pool van ongeveer 150 arbeiders, verrichten loonwerk onder deskundige begeleiding en krijgen zo een kans in het arbeidscircuit.
Tijdens de opbouw en afbouw van de klassementsproeven zullen de mensen van Aarova de bestaande ploeg van vrijwilligers ondersteunen. In totaal zullen twee teams van een achttal personen bijspringen om alle signalisatie op de proeven te helpen aanbrengen en verwijderen. Ook voor de opbouw en afbouw van de Aarovastand in Ieper worden personeelsleden ingezet. De personeelsleden van Aarova worden in grote getale verwacht op de shake down in Nieuwkerke.
De stand en het team zijn uitgerust met producten of diensten die bij Aarova worden geproduceerd of aangeboden, zoals tafellakens en schorten, tapijt, bedrukte regenjasjes en polo's.
Aarova is reeds jarenlang een belangrijke partner van autostal Duindistel die in de Geko Ypresrally ruim 40 teams aan de start heeft.
Kwalificaties ingevoerd voor Geko Ypres Rally-
Belangrijk nieuws van de Geko Ypres Rally organisatie toen ze aangekondigde dat kwalificaties ingevoerd worden voor deze all-
Onder de bestaande reglementering van de FIA rally kampioenschappen, wordt de shakedown gebruikt als kwalificatie sessie voor sneeuw en gravel rally's. Na een korte verkenning vatten de piloten de shakedown aan met een gechronometreerde run die de startorde bepaalt. Daarna kunnen de piloten hun startorde kiezen voor de eerste dag van de rally; de snelste mag als eerste kiezen en zo verder. Maar nu heeft de FIA Rally Commissie besloten dat de shakedown ook als kwalificatie zal worden gebruikt op asfalt rally's, wat de toeschouwers meteen al een echte strijd oplevert tijdens de shakedown.
Geko Ypres Rally Manager Alain Penasse is enthousiast over het FIA besluit: "Ik was aanwezig tijdens de Rally Commissie op 24 mei en was zeer opgetogen toen de regel om te veranderen werd aanvaard. Dit geeft de organisatoren van Geko Ypres Rally en de organisatoren van andere asfalt rally's de mogelijkheid om extra spanning aan de rally toe te voegen als de shakedown niet langer gewoon als een test gezien wordt maar echt de startorde beslist van de teams."
De nieuwe regel heeft geen invloed op de timing van de Geko Ypres Rally. Op donderdag 27 juni start de shakedown om 18 uur met een verkenning van één uur voor alle deelnemers. Om 19 uur zullen de FIA en ERC priority teams beginnen aan hun verkenningen, met een maximum van 20 auto's, om dan hun eigenlijke kwalificatie ritten aan te vatten om 20 uur. Vanaf 20.30 uur kan de rest van het deelnemersveld hun shakedown sessie rijden.
De teams zullen hun startorde kiezen gedurende de foto-
De Geko Ypres Rally is de 6de wedstrijd van het FIA European Rally Championship, en gaat door op 28-