Businessclass in zijn meest elegante vorm: de nieuwe Audi A6 Berline

  • Progressief en prestigieus luxemodel is toonaangevend op het gebied van design en aerodynamica: eersteklas luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23
  • Uitstekende kwaliteiten voor dagelijkse verplaatsingen en lange afstanden: toptechnologieën zoals adaptieve luchtvering en vierwielbesturing, evenals een zeer goede aero-akoestiek
  • Dynamisch, comfortabel, efficiënt: mildhybridetechnologie MHEV plus maakt tijdelijk elektrisch rijden mogelijk en verbetert de rijprestaties

Audi breidt zijn A6-modelreeks uit met een businessberline. Hij is toonaangevend op het vlak van design en aerodynamica en maakt innovatie en comfort in de hogere premiumklasse tastbaar tot in de kleinste details. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 is de beste van alle productiemodellen met verbrandingsmotor in de geschiedenis van Audi. Moderne benzine- en dieselmotoren met de mildhybridetechnologie MHEV plus zorgen voor meer efficiëntie en betere prestaties. In combinatie met geavanceerde ondersteltechnologieën speelt de Audi A6 Berline* zijn kwaliteiten voor dagelijkse verplaatsingen en lange afstanden uit: de adaptieve luchtvering en de vierwielbesturing zorgen voor een optimale combinatie van rijcomfort en een levendige wegligging.

Audi A6 Limousine

Het koetswerk van de nieuwe Audi A6 Berline* is helder en functioneel vormgegeven. Het minimalistische, merktypische design combineert elegantie en sportiviteit. De welving van de bovenrand van de ruit geeft de gestroomlijnde koetswerkvorm zijn bijzondere karakter. De markante voorkant met de slanke koplampen en de verheven Audi-ringen wordt gedomineerd door het grote, laaggeplaatste Singleframe. Daarachter schuilt een uitgekiend luchtstroomconcept. Het belangrijkste element voor de aerodynamica aan de voorkant zijn de luchtinlaten opzij, die qua vorm en functie geoptimaliseerd zijn. Deze zogenaamde air curtains verbeteren de luchtstroom en geven de businessberline een krachtige uitstraling. Bovendien vermindert een voorspoiler in de voorbumper de lift op de voortrein en zorgt hij samen met panelen op de voertuigbodem voor een gecontroleerde luchtstroom onder het voertuig.

Net als de voorkant straalt ook de langgerekte en licht oplopende achterkant prestige uit. Beide achterlichten met hun precieze graphics en de doorlopende lichtstrip verlenen de nieuwe Audi A6 Berline* présence, net als het verticale remlicht.

Ook de bijzondere vorm van de daklijn draagt in aanzienlijke mate bij tot de uitstekende aerodynamica. De scherpe kromming van de kofferklep creëert een optimale luchtstroom. In combinatie met de grote, brede diffusor zorgt dat voor een ideale balans tussen lift op de achteras en luchtweerstand, wat een positief effect heeft op de rijdynamiek.

Met de optionele adaptieve luchtvering perfectioneert de Audi A6 Berline* de synthese van sportiviteit en comfort. De luchtvering regelt niet alleen de rijhoogte en de schokdemping van het voertuig, maar biedt ook extra voordeel op aerodynamisch vlak. Vergeleken met de standaardophanging ligt het voertuig in de normale modus 20 millimeter lager. In de modus dynamic wordt de rijhoogte met nog eens 10 millimeter verlaagd voor een sportief rijgevoel. Om de luchtweerstand te verminderen maakt de Audi A6 Berline* ook bij hoge snelheden in de modi balanced en efficiency gebruik van de laagste rijstand.

De optionele vierwielbesturing zorgt voor een levendige wegligging en een nauwkeurig stuurgedrag. In combinatie met de stijvere progressieve besturing resulteert dat in een aanzienlijk verbeterde en directere stuurrespons met meer feedback van de weg. Bij lage snelheden draait de vierwielbesturing de achterwielen tot vijf graden in tegengestelde richting van de voorwielen, wat de wendbaarheid in stadsverkeer en krappe bochten verbetert. Bij gemiddelde en hogere snelheden worden de achterwielen in dezelfde richting gestuurd, wat resulteert in een stabiel en nog nauwkeuriger rijgedrag.

De aandrijvingen met de mildhybridetechnologie MHEV plus spelen een sleutelrol in de uitstekende rijervaring. Naast de 2.0 TDI-viercilinder met 150 kW (204 pk) beschikt ook de 3.0 TFSI-zescilinder met 270 kW (367 pk) over dat type gedeeltelijke elektrificatie. Het MHEV plus-systeem ondersteunt de verbrandingsmotor, verhoogt de prestaties en het rijcomfort, en verlaagt de CO2-uitstoot. Het maakt zuiver elektrisch parkeren en manoeuvreren mogelijk. De Audi A6 Berline* rijdt ook elektrisch bij langzaam verkeer in en buiten de stad, bijvoorbeeld op landwegen, evenals bij het naderen van de volgende bebouwde kom. Bovendien genereert de MHEV plus-technologie een extra aandrijfkoppel tot 230 newtonmeter en tot 18 kW (24 pk) vermogen bij het wegrijden of inhalen. Bij het afremmen wordt tot 25 kW energie gerecupereerd.

De geluiddemping in de Audi A6 Berline* is tot 30 procent verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, wat resulteert in meer rijcomfort. Nauwkeuriger afgedichte ruiten en een geoptimaliseerde deurafdichting zorgen voor een nog aangenamere akoestiek in het interieur. Daarnaast minimaliseert ook een afdichting van de kofferklep het windgeruis aanzienlijk. Bovendien zijn alle banden vanaf 19 duim voorzien van zogenaamde geluidsabsorbers. Nieuw ontwikkelde motor- en transmissiesteunen bieden een verbeterd trillingscomfort met een laag geluidsniveau.

De nieuwe Audi A6 Berline* wordt geproduceerd in Neckarsulm en is vanaf midden april 2025 te bestellen. Met de instapmotor TFSI 150 kW kost de Audi A6 Berline* vanaf 56.200 euro. De leveringen aan klanten beginnen in de zomer van 2025.

Audi A6 Limousine

Audi CEO Gernot Döllner:

“De nieuwe Audi A6 Berline* combineert een elegant en dynamisch design met uitstekende aerodynamica. Efficiënte maar krachtige aandrijflijnen en hoogwaardige ondersteltechnologieën combineren sportiviteit met een hoog comfortniveau, waardoor reizen in de Audi A6 een eersteklas ervaring wordt.”

Met dit model zet het bedrijf het grote productoffensief voort dat in 2024 werd gelanceerd. De vernieuwing en verjonging van het productgamma maakt deel uit van de Audi Agenda, waarmee het merk met de vier ringen zich positioneert voor de toekomst met het oog op de hardere concurrentie.

“Met de Audi A6 vernieuwen we nu een belangrijke modelreeks”, aldus Döllner.

Net als de nieuwe Audi Q5 en Audi A5 is ook de nieuwe Audi A6 Berline* gebaseerd op het Premium Platform Combustion (PPC). De elektronica-architectuur E³ 1.2 staat garant voor moderne en updatebare connectiviteits- en digitaliseringsfuncties in alle nieuwe modellen.

Elegantie en dynamiek gecombineerd: het exterieurdesign

Het koetswerk van de nieuwe Audi A6 Berline* is helder en functioneel vormgegeven. Het minimalistische design combineert elegantie en sportiviteit. Het belangrijkste designkenmerk is de welving van de bovenrand van de glaspartijen, die van de voorste zijruiten elegant en vloeiend overgaat in de vaste achterruit. Dat is typisch Audi en visualiseert ook de gestroomlijnde koetswerkvorm van de Audi A6 Berline*. Grote oppervlakken in combinatie met dynamische lijnen, die de quattro-blisters vormen die krachtig uit de schouderpartij opwellen, vormen een kernelement van Audi’s design-DNA. In combinatie met de grote spoorbreedte belichamen ze sportiviteit.

De voorkant wordt gekenmerkt door het laaggeplaatste Singleframe, dat doorloopt tot aan de onderrand van de voorspoiler. Samen met de slanke koplampen en de verheven Audi-ringen geeft het de Audi A6 Berline* een markante, gefocuste en prestigieuze uitstraling. Driedimensionaal gemodelleerde air curtains onder de koplampen verlenen de bumper een krachtige en sportieve look.

Net als de voorkant straalt ook de langgerekte en licht oplopende achterkant met zijn hooggeplaatste Audi-ringen prestige uit. De twee slanke achterlichten met hun precieze graphics en de doorlopende lichtstrip benadrukken de breedte van het voertuig. Ze verlenen de nieuwe Audi A6 présence, net als het verticale remlicht dat de achterzijde flankeert. De grote diffusor met opvallend sierstuk rondt de achterkant naar onderen af en omvat de uitlaatpijpen met hun rechthoekige, opvallend vormgegeven sierelementen.

Audi A6 Limousine

Digitaal en gepersonaliseerd: de verlichtingstechnologie

Geavanceerde verlichtingstechnologie draagt in belangrijke mate bij tot meer verkeersveiligheid en is een essentieel onderdeel van het Audi-DNA. Ook op dat gebied speelt de nieuwe Audi A6 Berline* een voortrekkersrol in zijn klasse.

Het design van de koplampen en achterlichten staat helemaal in het teken van de digitalisering, wat klanten de mogelijkheid biedt om de look van hun Audi A6 Berline* te personaliseren op basis van hun voorkeuren. Tegelijkertijd biedt de digitale verlichting innovatieve functies die met name de communicatie met andere weggebruikers verbeteren. En ondertussen weerspiegelt de verlichtingstechnologie te allen tijde Audi’s typische esthetiek.

Afhankelijk van de uitvoering beschikt de Audi A6 over digitale dagrijverlichting met ledtechnologie, bestaande uit 48 afzonderlijke ledsegmenten per koplamp. Kenmerkend voor de optionele ledmatrixkoplampen is een met zeshoekjes geperforeerd roestvrijstalen sierscherm waarachter de digitale dagrijverlichting schuilgaat. Dat nieuwe design geeft de koplampen nog meer présence.

Met in totaal zeven digitale lichtsignaturen voor- en achteraan – waarvan er verschillende zijn ontworpen als actieve signaturen waarbij afzonderlijke segmenten op slimme wijze oplichten en dimmen – biedt de nieuwe Audi A6 Berline* aanzienlijke mogelijkheden tot personalisatie.

De digitale oledachterlichten van de tweede generatie zijn optioneel leverbaar op de Audi A6 en combineren op een unieke manier verlichtingsdesign en innovatieve technologie. Dankzij de in totaal acht digitale oledpanelen creëren ze een sterke herkenningswaarde en verhogen ze tegelijkertijd de verkeersveiligheid. Aan elke kant genereren 198 digitale oledsegmenten de digitale signaturen, waarvan sommige actief zijn. Die laatste laten het licht als het ware tot leven komen door hun constante beweging. Het speciaal voor die functie ontwikkelde algoritme creëert op basis van de in totaal 396 oledsegmenten meermaals per seconde een nieuw beeld. De afzonderlijke segmenten interageren zodanig dat de totale lichtintensiteit niet varieert.

Nabijheidsdetectie en het communicatielicht in de digitale OLED 2.0 zijn essentiële elementen om de verkeersveiligheid verder te verbeteren door middel van licht. Zo worden andere weggebruikers gewaarschuwd als er onderweg bijvoorbeeld sprake is van een ongeval of een defect voertuig.

Anticiperend op kritieke rij- of verkeerssituaties toont het communicatielicht daartoe een specifieke achterlichtsignatuur in de digitale oledachterlichten. Naast de gewone achterlichtgraphics waarschuwen acht driehoeken over de hele achterkant van het voertuig het achteropkomende verkeer.

Typisch voor Audi is de esthetiek van beweging, waarmee elk dynamisch verlichtingsscenario de bestuurder enthousiasmeert bij het ontgrendelen of verlaten van het voertuig. Met tussenpozen van enkele milliseconden worden afzonderlijke led- of oledsegmenten na elkaar geactiveerd, waardoor een nieuw en futuristisch verlichtingsscenario van de Coming/Leaving Home-functie wordt weergegeven, zelfs wanneer de auto stilstaat.

Ruime keuze: twee exterieurvarianten, elf kleuren, progressieve velgen

In tegenstelling tot de standaarduitrusting, waar de Audi A6 Berline* bewust uitpakt met veel koetswerkkleur en aluminium om zijn elegantie te benadrukken, onderstreept het exterieur van de S line zijn sportiviteit. Hier is de zone rond de voorste luchtinlaten, die groter zijn en in tweeën zijn gedeeld, afgewerkt in een matte antracietkleurige chroomlook, net zoals de verbrede drempellijsten en het sierstuk rond de sportief vormgegeven diffusor. Daarnaast heeft de zwarte grille van het Singleframe een grotere structuur, terwijl verticale frames de air curtains opzij benadrukken om de luchtstroom te optimaliseren. Al die elementen onderstrepen het dynamische karakter van de Audi A6 Berline* S line.

Optioneel kan het zwarte exterieurpack worden toegevoegd aan het S line-exterieur. Daarbij zijn de Audi-ringen voor- en achteraan afgewerkt in Anthracite Grey. Het Singleframe, het sierstuk van de diffusor, de drempellijsten, de deurgrepen, de raamlijsten, en de spiegelkappen van de Audi A6 Berline* zijn afgewerkt in zwart. Bovendien heeft het uitlaatsysteem eindpijpen in donkere chroomlook.

De Audi A6 biedt keuze uit elf koetswerkkleuren, waaronder de effen tint Arkona White. Als metallic lakafwerkingen zijn naast Glacier White, Mythos Black en Chronos Grey ook de kleuren Grenadine Red, Florett Silver, Firmament Blue en Madeira Brown leverbaar. Het aanbod wordt afgerond door de volledig nieuwe tint Midnight Green en de kleuren Ascari Blue Metallic en Daytona Grey Pearl Effect, die exclusief verkrijgbaar zijn voor voertuigen met het S line-exterieur. De ‘edition one’ is een sportieve speciale serie in Madeira Brown, gelimiteerd tot ongeveer één jaar en gecombineerd met het zwarte exterieurpack en 21-duimsvelgen.

Wat velgen betreft, biedt Audi voor de Audi A6 Berline* een ruime keuze aan progressieve designs van 18 tot 21 duim. Voor het S line-exterieur zijn 19-duimsvelgen standaard. Twee van de vijf 20- en alle 21-duimsvelgen zijn afkomstig van Audi Sport, waaronder een 21-duimer met een volledig in metallic zwart uitgevoerd meerspakig design en een eveneens 21-duimse gesmede velg die als enige in het gamma uitpakt met een driekleurendesign.

Daarnaast zullen er verschillende opties zijn van Audi exclusive, die de Audi A6 Berline* nog meer individuele persoonlijkheid verlenen. Naast exclusieve exterieurkleuren zijn er ook nieuwe interieur- en lederkleuren.

Audi A6 Limousine

Beste Cx-waarde van een Audi met verbrandingsmotor: de aerodynamica

Het sportieve en lage design van de nieuwe Audi A6 Berline* draagt bij tot zijn uitstekende aerodynamica, met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,23. Dat is de beste waarde voor een productiemodel met verbrandingsmotor in Audi’s bedrijfsgeschiedenis. Om ervoor te zorgen dat de luchtstroom met zo weinig mogelijk turbulentie rond de voorwielen en de flanken van het voertuig stroomt, wordt gebruikgemaakt van air curtains. Die zijn harmonieus geïntegreerd in het nieuwe design van de Audi A6 Berline*. Twee afzonderlijk regelbare koelluchtinlaten achter het Singleframe-radiatorrooster maken deel uit van het aerodynamische concept en optimaliseren de luchtstroom rond het motorcompartiment.

Om het volledige potentieel van die technologie te benutten heeft Audi ook de afdichting tussen de bumper en de koeleenheid geoptimaliseerd, waardoor de luchtstroomverliezen in deze zone met tot 70 procent worden verminderd. Om dat te bereiken is de stijfheid van de luchtgeleidingselementen aanzienlijk verhoogd. De eengemaakte interface voor de luchtinlaat en de koeling van de motor draagt ook bij tot een betere luchtstroom rond het koetswerk.

De vorm van de achterkant, die aan het einde licht omhoog loopt, is bepalend voor de uitstekende aerodynamica van de Audi A6 Berline*. De scherpe hoek van de spoilerlip zorgt voor een optimale geleiding van de luchtstroom. In combinatie met de grote, brede diffusor wordt het zoggebied – of anders gezegd: de turbulentie aan en achter de achterkant – geminimaliseerd en binnen een perfect aerodynamisch bereik gehouden. Het resultaat is een ideale balans tussen lift op de achteras en luchtweerstand, wat een positief effect heeft op de rijdynamiek.

Aerodynamisch geoptimaliseerde 18- en 19-duimsvelgen van gepolijst aluminium maken het geraffineerde aerodynamische concept compleet. Het zichtbare design van de velg is glanzend, terwijl de gedeelten die zijn afgesloten voor aerodynamische optimalisatie, zwart zijn en onopvallend in de schaduw verdwijnen.

Ook de aero- en algemene voertuigakoestiek van de nieuwe Audi A6 Berline* zijn van topniveau. Zo is de geluidsisolatie in het voertuig tot 30 procent verbeterd ten opzichte van het vorige model. Nauwkeuriger afgedichte ruiten en een geoptimaliseerde deurafdichting staan garant voor een aangenamere akoestiek in het interieur en verhogen zo het welzijn aan boord. De optionele akoestische beglazing omvat nu naast de voorste zijruiten ook de ruiten van de achterdeuren. Nieuw ontwikkelde motor- en transmissiesteunen bieden een verbeterd trillingscomfort met een laag geluidsniveau. Bovendien is de vorm van de tandwieltanden van de transmissie geoptimaliseerd, wat de akoestiek van de S tronic ten goede komt.

Verder zijn alle banden van 19 duim en groter voorzien van geluidsabsorbers. Dat zijn schuimringen aan de binnenkant van de band die de luchttrillingen in de band verminderen en zo een positief effect hebben op het achtergrondgeluid in het voertuig.

Royaal: het ruimteconcept

Met een totale lengte van 4,99 meter is de Audi A6 Berline* 60 millimeter langer dan het vorige model. De wielbasis van 2.927 millimeter verhoogt het rijcomfort tijdens lange ritten en draagt bij tot de royale ruimte in het interieur. In de breedte meet de Audi A6 Berline* zonder spiegels net geen 1,88 meter.

Het nieuwe, schakelbare glazen panoramadak versterkt het gevoel van ruimte nog eens extra. Het overspant de cockpit en het achtercompartiment bijna volledig en maakt het mogelijk om te schakelen tussen een lichtovergoten interieur en effectieve zonwering. Zes segmenten vormen de basis voor verschillende patronen, met afwisselend uit- en ingeschakelde zones tot volledige verblindingsbescherming. Het ‘digitale gordijn’ wordt bediend via een knop in de dakmodule.

De bagageruimte van de nieuwe Audi A6 Berline* heeft een laadvolume van 492 liter, afhankelijk van de motorversie. Dankzij zijn breedte van 1.050 millimeter passen er gemakkelijk twee grote koffers naast elkaar in. De standaard in 40/20/40-verhouding neerklapbare achterbank maakt een variabele belading mogelijk, bijvoorbeeld met ski-uitrusting. Het opberg- en bagageruimtepack behoort eveneens tot de standaarduitrusting. Een elektrische kofferklep, die zich met een voetbeweging laat openen en sluiten, is dan weer als optie verkrijgbaar. De ‘kickpositie’ wordt aangegeven door een projectielampje.

Audi A6 Limousine

Businesslounge: de interieurdesignfilosofie

In het interieur van de Audi A6 Berline* zijn de vier karakteristieke kenmerken van de nieuwe Audi-designfilosofie verwerkt. Ten eerste is het interieur ‘Human Centric’ ontworpen, en dus consequent gericht op de behoeften van de gebruikers. Het tweede bijzondere kenmerk is de ‘Digital Stage’, een digitaal podium dat voor de inzittenden is opgesteld in de vorm van de Audi MMI-displays. Met zijn ‘Material Driven Design’ voldoet de nieuwe Audi A6 aan de vraag naar een royaal gevoel van ruimte met een hoog comfortniveau. De heldere indeling en logische bediening zorgen bovendien voor overzicht in elke situatie en vormen het vierde kenmerk, ‘Visual Clarity’.

Het digitale podium wordt gevormd door het Audi MMI-panoramadisplay en het optionele MMI-passagiersdisplay. Het slanke, vrijstaande Audi MMI-panoramadisplay wordt gekenmerkt door een gebogen design en oledtechnologie. Het bestaat uit de Audi virtual cockpit met een schermdiagonaal van 11,9 duim en het 14,5 duim grote MMI-aanraakscherm. Audi vult het digitale podium voor de voorinzittenden aan met het optionele MMI-passagiersdisplay van 10,9 duim, dat eveneens perfect geïntegreerd is in het dashboardontwerp. Daarmee kan de voorpassagier niet alleen websites raadplegen en videocontent streamen, maar het helpt ook bij het navigeren of het zoeken naar het dichtstbijzijnde tankstation. Dankzij de dynamische privacymodus kan afleidende content, zoals video’s, tijdens het rijden niet vanaf de bestuurdersstoel bekeken worden. Als het passagiersdisplay niet in gebruik is of als er geen voorpassagier wordt gedetecteerd, wordt een digitaal decor getoond als achtergrondafbeelding.

De nieuwe Audi A6 Berline* kan optioneel worden uitgerust met een nieuw, configureerbaar head-updisplay (HUD). Het HUD kan een breed scala aan informatie weergeven, zoals snelheid, actieve rijhulpsystemen, navigatie-instructies of media-informatie. Voor het eerst heeft de bestuurder de mogelijkheid om voertuig- en infotainmentfuncties te bedienen via het head-updisplay. De bediening maakt het ook mogelijk om door lijsten te scrollen en rechtstreeks een selectie te maken via de knoppen op het stuurwiel. Dankzij de maximale benutting van de inbouwruimte en de aangepaste displaytechnologie is het zichtbare beeldoppervlak meer dan 85 procent groter dan voorheen en is het display nog nauwkeuriger.

Als contrast met de digitale en technische zones is het nieuwe interieur van de Audi A6 Berline* voorzien van de zogenaamde Softwrap. Die loopt van deur tot deur over de volledige breedte van het dashboard en maakt dat het interieur breder oogt. Geselecteerde stoffen, kunstleder of Dinamica in de deurpanelen en op de armsteunen creëren een gezellige premiumsfeer.

De kleuren en hoogwaardige materialen van het interieur zijn niet alleen terug te vinden in de Softwrap, maar ook in de stoelen. De stoelen, Softwrap, deurpanelen en armsteunen zijn optioneel verkrijgbaar in duurzame materialen, zoals de stof Kaskade en het microvezelmateriaal Dinamica, die grotendeels gemaakt zijn van gerecycleerd polyester. De bekledingsstof Kaskade doet denken aan natuurlijke materialen zoals wol en is niet extra gekleurd. De stof is gedeeltelijk gemaakt van gerecycleerde materialen zoals weefranden en gerecycleerd polyester.

Dinamica ziet eruit en voelt aan als suède, maar bestaat voor ongeveer de helft uit gerecycleerd polyester. Voor de natuurlijke bruine appelhouten afwerking wordt alleen Europees hout gebruikt, afkomstig van gekapte bomen die geen vruchten meer dragen.

Het helder vormgegeven interieur van de Audi A6 Berline* wordt ook in het donker in de schijnwerpers gezet. Het contourlicht in het dashboard en de deuren benadrukt de breedte van het interieur, terwijl het indirecte licht onder het Audi MMI-panoramadisplay en in de middenconsole optisch een zwevend effect creëert. De hoogwaardige materialen in de deuren worden stijlvol verlicht. Ook het Bang & Olufsen-logo wordt verlicht in voertuigen die met een dergelijk audiosysteem zijn uitgerust.

Als onderdeel van het herontwerp van interieur en cockpit om de Digital Stage te creëren ondersteunt het dynamische interactielicht de communicatie tussen het voertuig en de inzittenden. Het bestaat uit 84 leds en licht op in een grote boog die zich onder de voorruit uitstrekt van de linker tot de rechter A-stijl.

Naast een welkomstfunctie is er ook een verlichtingsscenario wanneer de auto wordt vergrendeld en ontgrendeld. Daarnaast ondersteunt het interactielicht ook de veiligheid door de dynamische richtingaanwijzers te visualiseren, hoewel het altijd een extra display blijft en het knipperlicht in de Audi virtual cockpit niet vervangt.

Hoge feelgoodfactor: talloze comfortfuncties

Veel comfortfuncties maken van reizen in de Audi A6 Berline* een eersteklas ervaring. De verfijnde aero-akoestiek komt ook het luisterplezier ten goede, vooral met de optionele premium audiosystemen van Bang & Olufsen. De topversie is uitgerust met twee extra speakers in de hoofdsteunen van de voorstoelen, die de geluidservaring naar een hoger niveau tillen. Zestien of twintig luidsprekers inclusief een hoogst efficiënte versterker en subwoofer met respectievelijk 685 of 810 watt produceren een uitmuntend 3D-geluid. De hoofdsteunspeakers zorgen voor een persoonlijk surroundgeluid en een nog meer immersieve geluidservaring. Ze maken ook een bijzonder nauwkeurige audioweergave mogelijk: navigatieaankondigingen en telefoongesprekken worden specifiek naar de bestuurder gericht. De volgende ondemandfuncties kunnen op een later tijdstip worden toegevoegd: basversterking, automatische niveau-aanpassing en muziekrevitalisatie om het geluid van gecomprimeerde muziekbestanden te verbeteren. De functie ‘virtuele omgevingen’ recreëert geluidsruimtes, zodat je je favoriete muziek kunt beleven alsof je je in een concertzaal, jazzclub of openluchtconcert bevindt.

Het optionele automatische aircosysteem met vier zones biedt een bijzonder hoog niveau van klimaatcomfort en regelt de luchttemperatuur, het luchtvolume en de luchtverdeling afzonderlijk voor de bestuurder, de voorpassagier en de buitenste zitplaatsen achterin. Passagiers op de tweede zitrij kunnen de instellingen aanpassen via een apart klimaatbedieningspaneel in de middenconsole. Er is ook het optionele luchtkwaliteitspack, dat een ionisator en een fijnstofsensor bevat om de luchtkwaliteit in het interieur aanzienlijk te verbeteren.

De optionele deursluithulp zorgt ervoor dat de deuren van het voertuig in stilte dichtgaan. Dankzij de bekrachtigde sluiting hoef je de deuren alleen maar zachtjes in het slot te laten vallen. Als het slot niet vastklikt, wordt de deur automatisch volledig dichtgetrokken en vervolgens vergrendeld.

Zuinig en performant: aandrijflijnen met MHEV plus-technologie

Bij zijn marktlancering is de nieuwe Audi A6 Berline* beschikbaar in drie motorversies: twee benzinemotoren en één diesel. Twee van deze drie aandrijvingen maken gebruik van de mildhybridetechnologie MHEV plus en zijn dus gedeeltelijk geëlektrificeerd.

Het MHEV plus-systeem ondersteunt de verbrandingsmotor, verhoogt de prestaties en het rijcomfort, en beperkt de CO2-uitstoot. Het bestaat uit drie hoofdcomponenten: een 48V-batterij, de riemaangedreven starter-generator (RSG) en de nieuwe aandrijflijngenerator (TSG) met geïntegreerde vermogenselektronica. De lithium-ionbatterij op basis van lithium-ijzerfosfaat heeft een opslagcapaciteit van 1,7 kWh. Naast het starten van de motor bestaat de belangrijkste taak van de riemaangedreven starter-generator erin elektrische energie te leveren aan de batterij. De aandrijflijngenerator maakt tijdelijk elektrisch rijden mogelijk, ondersteunt de verbrandingsmotor met extra aandrijfkoppel en voert energie terug naar de batterij bij het afremmen.

Tijdelijk elektrisch rijden: De MHEV plus-technologie benut de voordelen van elektrisch rijden bij het parkeren en manoeuvreren. Ook bij langzaam verkeer in en buiten de stad, bijvoorbeeld op landwegen, evenals bij het naderen van de volgende bebouwde kom kan tijdelijk elektrisch worden gereden. Daarbij wordt de Audi A6 Berline* uitsluitend aangedreven door de aandrijflijngenerator, wat hem bijzonder efficiënt maakt.

Boost tot 18 kW: Daarnaast ondersteunt de MHEV plus-technologie de verbrandingsmotor, bijvoorbeeld bij het optrekken in stop-and-go-verkeer of bij het inhalen. De aandrijflijngenerator produceert daarvoor een extra aandrijfkoppel tot 230 newtonmeter en tot 18 kW (24 pk) vermogen.

Recuperatie tot 25 kW: Bij het vertragen voert de aandrijflijngenerator met een recuperatievermogen tot 25 kW energie terug naar de batterij. Het geïntegreerde remregelsysteem met blendingfunctie zorgt voor drukvrij remmen en de best mogelijke recuperatie, meestal zonder gebruik te maken van de frictieremmen.

Het 48V-systeem maakt ook het gebruik van een elektrisch aangedreven aircocompressor mogelijk. Dat biedt het grote voordeel dat zelfs wanneer de motor wordt uitgeschakeld – bijvoorbeeld tijdens het freewheelen of voor een rood licht – de airco op volle kracht blijft werken en het interieur op een comfortabele temperatuur houdt. Zowel de Audi A6 Berline TDI 150 kW als de Audi A6 Berline TFSI 270 kW is uitgerust met het MHEV plus-systeem.

2.0 TFSI-viercilinder met 150 kW: De instapversie met 2.0-turbobenzinemotor, de Audi A6 Berline TFSI 150 kW, heeft standaard een stop-startsysteem aan boord om het brandstofverbruik te verlagen en is alleen bestelbaar met voorwielaandrijving. Hij levert 150 kW (204 pk) en genereert een maximumkoppel van 340 newtonmeter. Talrijke wijzigingen tillen de efficiëntie van de nieuw ontworpen motor naar een hoger niveau.

De 2.0 TFSI werkt volgens een aangepast Miller-verbrandingsproces, dat vooral bij deellast voordelen biedt. In de Miller-cyclus worden de inlaatkleppen vroeg gesloten, wat de efficiëntie van de motor verhoogt. De 2.0 TFSI heeft ook een turbocompressor met variabele turbinegeometrie (VTG), die het reactievermogen en de efficiëntie van de direct ingespoten motor verbetert. De VTG zorgt bij lage toerentallen voor een soepelere en levendigere opbouw van het koppel. De 2.0 TFSI is altijd gekoppeld aan de zeventraps S tronic, een snel en soepel schakelende transmissie met dubbele koppeling.

2.0 TDI-viercilinder met 150 kW: De 2.0 TDI levert 150 kW (204 pk) en ontwikkelt een maximumkoppel van 400 newtonmeter. Om de efficiëntie en het comfort te verhogen is de motor gedeeltelijk geëlektrificeerd met MHEV plus-technologie en uitgerust met een 48V-boordnet. Tijdelijk elektrisch rijden en het hoge energierecuperatievermogen beperken de CO2-uitstoot. Daarnaast verhoogt de riemaangedreven starter-generator van 48 volt het comfort van de TDI door de motor in alle rust te starten. De reactietijd bij het wegrijden is korter en de auto is merkbaar levendiger. De 2.0 TDI is verkrijgbaar met een transmissie met dubbele koppeling in combinatie met voorwielaandrijving of quattro ultra-vierwielaandrijving.

3.0 TFSI-zescilinder met 270 kW: De derde aandrijvingsvariant, de 3.0 V6-turbomotor, levert 270 kW (367 pk) en genereert een maximumkoppel van 550 Nm. Het is de logische doorontwikkeling van de motor die sinds 2015 in serieproductie is en onlangs verschillende wijzigingen onderging: nieuw ontworpen uitlaatgasturbocompressoren met variabele turbinegeometrie (VTG), indirecte tussenkoeling van gecomprimeerde inlaatlucht, optimalisaties voor ladingswissels, gebruik van de Miller-cyclus en wijzigingen aan het injectiesysteem. De motor genereert een hoog koppel, zelfs bij lage toerentallen. In combinatie met het MHEV plus-systeem zijn rijdynamiek en comfort merkbaar verbeterd en is de CO2-uitstoot verlaagd. De V6 TFSI wordt altijd gecombineerd met quattro ultra-vierwielaandrijving.

Technische gegevens

Audi A6 Berline ​
​TFSI 150 kW*

Audi A6 Berline ​
​TDI (quattro) 150 kW*

Audi A6 Berline ​
​TFSI quattro 270 kW*

Motortype

Viercilinder-turbobenzine met stop/start

Viercilinder-turbodiesel met
​MHEV plus

Zescilinder-turbobenzine met
​MHEV plus

Cilinderinhoud in cm³

1.984

1.968

2.995

Aandrijving

Voorwielen

Voorwielen / quattro

Quattro

Vermogen in kW (pk) ​
​bij t/m

150 (204) bij
​4.300–6.000

150 (204) bij ​
​3.800–4.200

270 (367) bij ​
​5.550–6.300

Maximumkoppel in Nm ​
​bij t/m

340 bij ​
​2.000–4.000

400 bij ​
​1.750–3.250

550 bij ​
​1.700–4.000

Extra elektrisch vermogen ​
​in kW (pk)

18 (24)

18 (24)

Extra elektrisch koppel ​
​in Nm

230

230

Acceleratie 0 tot 100 km/u in s

8,2

7,8 (6,9)

4,7

Topsnelheid in km/u

244

244 (243)

250

Brandstofverbruik, gecombineeerd in l/100 km

7,8-6,9

5,6-4,8 (5,8-5,0)

7,7-6,7

CO2-uitstoot, ​
​gecombineerd in g/km

177-157

146-126 (152-131)

174-153

Synthese van sportiviteit en comfort: het onderstel

De nieuwe Audi A6 Berline* maakt indruk met zijn hoogwaardige rijcomfort en komt pas echt tot zijn recht tijdens langere ritten. Als geen ander model belichaamt hij de businessclasservaring. Naast de adaptieve luchtvering draagt ook de vierwielbesturing voor de quattro-varianten daar aanzienlijk toe bij, door de wendbaarheid van het voertuig bij lage snelheden aanzienlijk te verbeteren en bij hoge snelheden voor merkbaar meer precisie en stabiliteit te zorgen. De Audi A6 Berline* perfectioneert de synthese van sportiviteit en comfort op basis van de typische Audi-rijeigenschappen: moeiteloos, precies, beheerst, solide, geconnecteerd en goed uitgebalanceerd – kortom: het Audi-DNA.

De voor- en achteras van de nieuwe Audi A6 Berline* maken gebruik van een vijfarmige architectuur, grotendeels uitgevoerd in aluminium. Twee subframes – waarvan het voorste star en het achterste hydraulisch is gemonteerd – verbinden de draagarmen met het koetswerk.

Er is keuze uit drie onderstellen:

  • het standaardonderstel, dat is ontworpen om nog comfortabeler te zijn dan zijn voorganger
  • het sportonderstel, dat het koetswerk 20 millimeter verlaagt voor een uitgesproken sportieve afstelling (standaard met het S line-exterieurpack)
  • het onderstel met adaptieve luchtvering met demperregeling, die de auto een breed bereik geeft tussen hoogwaardig rijcomfort en sportieve rijeigenschappen

Het optionele onderstel met adaptieve luchtvering en instelbare demping op alle vier de wielen regelt de rijhoogte en de schokdemping. Daarbij wordt de belasting van het voertuig automatisch uitgebalanceerd door de luchtvering. In de normale stand (modi balanced, comfort en efficiency) ligt de Audi A6 Berline* 20 millimeter lager dan met het standaardonderstel en even laag als met het sportonderstel. In de modus dynamic wordt de rijhoogte met nog eens 10 millimeter verlaagd voor een sportieve rijervaring. Om de luchtweerstand te verminderen wordt het koetswerk ook in de standen balanced en efficiency maximaal lager gelegd bij hoge snelheden vanaf 120 km/u. In de andere richting tilt de liftfunctie, die nu beschikbaar is tot een snelheid van 85 km/u, de Audi A6 Berline* 20 millimeter hoger dan het normale niveau. Die functie zorgt voor een veilige voortgang, zelfs in moeilijke rijomstandigheden, zoals besneeuwde of oneffen wegen.

De rijhoogte wordt ingesteld via het Audi drive select-rijdynamieksysteem, dat ook wordt gebruikt om de stuur- en aandrijfinstellingen aan te passen. De spreiding tussen de rijmodi is vergroot. Het rijgedrag in de modus dynamic is merkbaar strakker en sportiever, terwijl de modus comfort is ontworpen voor een ontspannen rijgedrag op lange trajecten. Dankzij de Audi Assistant kan de rijhoogte van het onderstel met luchtvering nu ook voor het eerst in de Audi A6 via spraakbesturing worden aangepast, met eenvoudige instructies zoals ‘zet de auto hoger’ of ‘laat de luchtvering zakken’.

Alle banden voor de Audi A6 Berline* zijn specifiek afgestemd en geoptimaliseerd op het gebied van rolweerstand. In de maten 20 en 21 duim zijn optioneel ook high-performance banden beschikbaar, die worden gekenmerkt door een bijzonder dynamisch rijgedrag en een nog kortere remweg.

Progressief en efficiënt: quattro-vierwielaandrijving

De quattro ultra-vierwielaandrijving is beschikbaar voor veel motorversies. Ze verdeelt het aandrijfkoppel flexibel om enerzijds zo efficiënt mogelijk te rijden en anderzijds alle quattro-voordelen volledig te benutten voor nog meer rijveiligheid en -dynamiek. Een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling verdeelt het aandrijfkoppel over een groot bereik tussen de voor- en achteras, precies zoals de betreffende rijsituatie vereist. Voor een hoge brandstofefficiëntie wordt bij de quattro ultra-vierwielaandrijving de achteras in het deellastbereik automatisch ontkoppeld zolang de rijsituatie dat toelaat. Bij dynamisch bochtenwerk, hard accelereren of wanneer de wrijvingscoëfficiënt van het wegdek dat vereist, vergrendelt de elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling van het quattro-systeem de verbinding tussen de voor- en achteras en wordt de aandrijfkracht flexibel verdeeld naar waar die nodig is. Bij hard wegaccelereren uit een bocht worden de aandrijfkrachten meer naar achteren gestuurd. In die rijsituatie wordt de tractie verdeeld in een verhouding van ongeveer 30/70 tussen de voor- en achteras.

Een ander onderdeel van de V6 TFSI-aandrijflijn is het optionele quattro-sportdifferentieel op de achteras, dat het aandrijfkoppel actief en volledig variabel over de achterwielen verdeelt. In tegenstelling tot een conventioneel sperdifferentieel kan het sportdifferentieel het wiel aan de buitenkant van de bocht bij een dynamische rijstijl verder versnellen door er meer koppel op uit te oefenen. Daardoor kan de Audi A6 Berline* beter de bocht insturen.

Het sportdifferentieel gaat de neiging tot onderstuur in een vroeg stadium tegen en zorgt voor meer wendbaarheid. In de Audi drive select-modus dynamic voelt het rijgedrag meer aan als dat van een achterwielaandrijver.

Geperfectioneerd: sterk geconnecteerde sturing met Brake Torque Vectoring

Of het nu gaat om bochtengedrag, overlangse dynamiek of rijcomfort, de voordelen van de sterk geconnecteerde sturing zijn altijd merkbaar. Vergeleken met zijn voorganger heeft Audi de interactie tussen de onderstelregeling en de aandrijfsystemen van de Audi A6 verbeterd. De geïntegreerde remregeling, de gestuurde schokdempers en het motormanagement werken nog sneller en nauwkeuriger samen. Het resultaat: een geperfectioneerd weggedrag.

Dankzij de wielselectieve koppelregeling Brake Torque Vectoring laat de nieuwe Audi A6 Berline* zich nog beter door bochten manoeuvreren. Brake Torque Vectoring controleert permanent de momentane rijsituatie en gaat onderstuur tegen. Zodra een welbepaalde benutting van de wrijvingscoëfficiënt in de lengte- en dwarsrichting wordt bereikt, en de wielen aan de binnenkant van de bocht bij een lage wrijvingscoëfficiënt dus tractie verliezen, worden ze lichtjes afgeremd. Als gevolg van die gerichte remingreep en het daaruit voortvloeiende verschil in voorwaartse aandrijfkrachten stuurt de Audi A6 directer en spontaner in. Het rijgedrag is daardoor nauwkeuriger, veiliger en levendiger.

Verbeterd weggedrag: progressieve besturing en vierwielbesturing

De herziene en nu directer reagerende besturing draagt aanzienlijk bij tot het comfortabele en toch even dynamische rijgedrag van de nieuwe Audi A6 Berline*. Vergeleken met zijn voorganger is het hele pad van het stuurwiel naar de wielen stijver geworden. Dat omvat de torsiestang aan de stuurhuisingang, het star vastgeschroefde stuurhuis en de stijvere lagers van de dwarse wieldraagarmen. Daarnaast is ook het camber op de voortrein lichtjes vergroot. Al met al resulteren die maatregelen in een duidelijk verbeterde stuurrespons en meer feedback van de weg, wat leidt tot een nauwkeurig en lichtvoetig rijgedrag.

De Audi A6 Berline* wordt standaard geleverd met een elektromechanische progressieve stuurinrichting. De overbrengingsverhouding varieert afhankelijk van de stuurhoek: bij kleine stuurhoeken, zoals op de snelweg, is de besturing indirecter om nerveus stuurgedrag te voorkomen. Bij grotere stuurhoeken wordt de overbrengingsverhouding alsmaar directer, waardoor er minder stuurinspanning nodig is in stadsverkeer en bij het parkeren. In scherpe bochten zorgt de progressieve besturing bovendien voor een sportieve rijervaring. De stuureigenschappen, met name hoe zwaar het stuur aanvoelt, kunnen in verschillende modi worden gevarieerd via het Audi drive select-rijdynamieksysteem.

Vierwielbesturing is als optie verkrijgbaar in combinatie met de quattro-aandrijving. Het systeem werkt met een dynamische functie waarvan de reactiesnelheid nog verder is verbeterd. Bij snelheden tot ongeveer 60 km/u worden de achterwielen tot vijf graden in tegengestelde richting van de voorwielen gedraaid. Zo is de auto wendbaarder in stadsverkeer en in scherpe bochten, met een draaicirkel die tot 1 meter kleiner werd en nu nog slechts 11,3 meter bedraagt. Bij gemiddelde en hogere snelheden sturen de achterwielen mee met de voorwielen, wat een stabiel en nog nauwkeuriger rijgedrag mogelijk maakt.

Voor het eerst in de Audi A6: geïntegreerd remregelsysteem

De Audi A6 maakt gebruik van het geïntegreerde remregelsysteem met blendingfunctie (iBRS). Met deze brake-by-wire-technologie zijn het rempedaal en de remhydrauliek volledig ontkoppeld. In de varianten met MHEV plus-technologie berekent het systeem bij het intrappen van het rempedaal of het recuperatievermogen van de elektromotor – en meer bepaald de aandrijflijngenerator – volstaat voor het gewenste remeffect, of dat ook de frictieremmen op de voor- en achteras moeten worden aangesproken. De regeleenheid berekent vervolgens in een fractie van een seconde hoeveel remkracht via de frictieremmen moet worden gegenereerd. Een zuiger in de remhydrauliek bouwt de benodigde druk op. Het remgevoel bij het indrukken van het pedaal blijft daarbij gelijk; de overgang tussen regeneratief en mechanisch remmen voltrekt zich onmerkbaar soepel en homogeen, en de remkrachten blijven constant. Dankzij de elektrohydraulische activering bouwt het systeem de remdruk voor de wielremmen zeer nauwkeurig op, ongeveer twee keer zo snel als een conventioneel remsysteem. Tijdens een automatische noodstop wordt de maximale remdruk al na 150 milliseconden bereikt.

Geconnecteerd: infotainment met ChatGPT

De nieuwe Audi A6 Berline* gebruikt Android Automotive OS als besturingssysteem voor het infotainment. Het voertuig werkt alle content bij via over-the-air updates. Op die manier zorgt Audi ervoor dat alle connect-diensten altijd up-to-date zijn. Talloze apps van derden, waaronder Spotify, YouTube en nieuwsdiensten, kunnen worden gedownload via de Audi Application Store, die net als de smartphone-interface standaard is voorzien. Ze zijn rechtstreeks geïntegreerd in de MMI van de Audi A6 Berline* en een smartphone is niet nodig om ze te downloaden of te gebruiken. De Audi Smartphone Interface brengt de content van de smartphone rechtstreeks over naar het infotainmentsysteem van het voertuig. Navigatie, telefonie, muziek en geselecteerde apps van derden kunnen zo gemakkelijk worden bediend via het MMI-aanraakscherm en de spraakbesturing. De smartphone kan worden opgeladen via het standaard telefoonbakje met inductieve oplaadfunctie.

Met de verbeterde en intuïtievere aanraakbediening kunnen klanten optimaal profiteren van de voordelen van het vernieuwde bedienings- en weergaveconcept. Als alternatief kan een groot aantal voertuigfuncties worden bediend met de verbeterde spraakbesturing. De zelflerende spraakassistent Audi Assistant biedt ondersteuning. Om vragen zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden heeft de Audi Assistant toegang tot extra content van het internet, zoals weersinformatie en algemene kennis.

Door verbinding te maken met ChatGPT (aangeboden via Microsoft Azure OpenAI Service) krijgen klanten toegang tot AI-gebaseerde kennis door vraagstelling in natuurlijke taal. Antwoorden worden specifiek voor de vraag gegenereerd en hardop voorgelezen. De Audi Assistant herkent automatisch of hij een functie van het voertuig moet uitvoeren of een vraag over een ander onderwerp moet beantwoorden. Pas wanneer de Audi Assistant de vraag niet kan beantwoorden, grijpt hij naadloos terug naar ChatGPT, zonder merkbare onderbreking voor de inzittenden.

Meer comfort en veiligheid: de rijhulpsystemen

De nieuwe Audi A6 Berline* is standaard uitgerust met tal van moderne rijhulpsystemen. Die systemen bevorderen het comfort en de veiligheid tijdens elke rit, door de bestuurder te ontlasten en belangrijke taken over te nemen.

Het Rijden en Parkeren-assistentiepack is standaard en omvat de adaptieve cruisecontrol, de snelheidsbegrenzer op basis van verkeersborden, de verkeersbordherkenning, de achteruitrijcamera en Park Assist plus. Andere standaardvoorzieningen zijn Park Assist plus met afstandsweergave, Lane Departure Warning, Cross Traffic Assist, Swerve Assist en Front Turn Assist en Emergency Brake Assist. Klanten kunnen ook andere optionele rijhulppacks samenstellen.

Een van de blikvangers is de Adaptive Driving Assistant plus, die naast verschillende sensoren die de omgeving van het voertuig voortdurend in de gaten houden, ook gebruikmaakt van kaartgegevens met hoge resolutie en zwermgegevens van andere voertuigen die in de cloud zijn verzameld. Daardoor kan het systeem de verkeersbordherkenning optimaliseren en ondersteuning bieden bij het accelereren, het aanhouden van snelheid en afstand, en het respecteren van rijstrookgrenzen. Op basis van de verzamelde gegevens berekent het systeem de te volgen route en door middel van ondersteunde stuuringrepen leidt het de auto comfortabel en in het midden van zijn rijstrook door het verkeer. Tegelijkertijd reageert het met afstandsregeling op voorliggers en invoegende voertuigen en anticipeert het door de snelheid aan te passen aan snelheidsbeperkingen en situaties zoals bochten, kruisingen en rotondes.

In stop-and-go-verkeer kan het systeem de auto afremmen tot stilstand en automatisch ook weer optrekken, afhankelijk van hoe lang het voertuig stilstaat. Bij stopborden wordt de snelheid verlaagd, zodat de bestuurder de controle over de rijsituatie comfortabel kan overnemen. Dankzij het grote aantal parameters waarmee rekening wordt gehouden, biedt Adaptive Cruise Assist plus meer rijcomfort – over het hele snelheidsbereik en in fileverkeer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait