- Alpine onthult de A110 GT4+, de nieuwe en verbeterde versie van zijn topmodel voor het circuit.
- Deze versie plukt de vruchten van Alpines inspanningen om de betrouwbaarheid te verhogen zonder aan de prestaties te raken en is volgens het GT4-reglement van SRO Motorsports Group gehomologeerd voor een periode van zeven jaar.
- De A110 GT4+ heeft zijn potentieel al bewezen door eind 2024 zijn klasse te winnen in een zes uur durende uithoudingswedstrijd.
Sinds 2018 neemt Alpine het met de A110 GT4 op tegen de meest prestigieuze constructeurs. De door Signatech Automobiles ontworpen en ontwikkelde auto werd afgeleid van het productiemodel en behoud diens intrinsieke kwaliteiten, zoals compacte afmetingen, een laag gewicht en een optimale gewichtsverdeling. Zo vestigde hij al snel een sterke reputatie, met onder meer een historische zege in de GT4 International Cup van Bahrein.
Na zijn succesvolle beginjaren maakte de Alpine A110 GT4 Evo zijn opwachting in 2022. Dankzij de nauwgezette aanpassingen aan de versnellingsbak, de turbo en het motorblok won Alpine in 2023 zijn eerste titel in het FFSA GT-kampioenschap. Een jaar later schreef het merk met de pijlvormige A ook de GT4 European Series op zijn naam.
VARIATIES OP HETZELFDE THEMA
In de uiterst hoogstaande en fel bevochten GT4-categorie lanceert Alpine nu de A110 GT4+. Deze belangrijke evolutie van de A110 GT4 Evo is het resultaat van doorgedreven aanpassingen op basis van de lessen die het merk sinds 2018 heeft geleerd op de circuits en in de rallysport, denk maar aan de overwinning van de A110 Rally GT+ in de Rally Mont-Blanc Morzine van vorig jaar.
De A110 GT4+ laat zich eenvoudig gebruiken en besturen en verenigt een erg hoog prestatiepotentieel met lage bedrijfskosten en een verbeterde betrouwbaarheid. Om die doelstellingen te bereiken, bevat het model een reeks nieuwigheden, waaronder het drukvoedingssysteem en het koelsysteem, die zijn overgenomen van de Rallye GT+. Ook de afstandshouder voor de versnellingsbak werd herzien, terwijl de airbox in carbon en de verbeterde radiator vooraan het thermische beheer optimaliseren.
Naast de andere verbeteringen werd er bijzondere aandacht besteed aan het uitlaatsysteem en de verschillende strategieën tegen inertie en wielslip. Tot slot maakt een nieuw systeem om de luchtdruk te regelen via de P_atmo-sensor het mogelijk om de wagen aan te passen aan veranderingen in hoogte zonder ballast toe te voegen.
Aan de buitenkant onderging de A110 GT4+ een aantal subtiele wijzigingen om de stroomlijn verder te optimaliseren, waaronder de achterafdekking in opengewerkt carbon en de robuustere frontsplitter van natuurlijke vezels om de adembenemende duels op het circuit te weerstaan.
EEN BEWEZEN POTENTIEEL
In zijn meest performante uitvoering heeft de A110 GT4+ zijn potentieel al bewezen door zijn klasse te winnen in de laatste ronde van seizoen 2024 van de Ultimate Endurance GT Cup. Het team van Jim Pla, Julien Gilbert en Jean Mathieu Leandri, dat deelnam aan een zes uur durende race op het Circuit Paul Ricard, domineerde de race en demonstreerde de verbeterde prestaties en betrouwbaarheid van deze nieuwe versie.
Dankzij deze nieuwe homologatie, die zeven jaar geldig blijft, komt de A110 GT4+ in aanmerking voor het GT4-ecosysteem van de SRO Motorsports Group en voor de vele competities in de wereld van Gran Turismo-races. De A110 GT4+ is vanaf vandaag verkrijgbaar voor de prijs van 220.000 euro excl. btw. Eveneens verkrijgbaar is een kit om bestaande Alpine A110 GT4- en Alpine A110 GT4 Evo-modellen te upgraden. De prijs daarvoor bedraagt 34.000 euro excl. btw.
DE A110 GT4+ IN DETAIL
Gewicht: 1.080 kg
Motor: 1,8-liter viercilinder-turbomotor met 350/400 pk (naargelang de BOP)
Versnellingsbak: sequentiële zesversnellingsbak / 3MO
Transmissie: sperdifferentieel
Wielen: 9×18 (vooraan); 10×18 (achteraan)
Rolbeugel: door de FIA goedgekeurde integrale structuur
Stoel: speciale kuipstoel + zespuntsgordel van Sabelt
Remmen: Brembo-remklauwen met zes zuigers vooraan en vier zuigers achteraan
ABS: Bosch Motorsport, instelbaar
Stuurwiel: geïntegreerd display en bedieningselementen; schakelhendels XAP
Brandstoftank: 95 liter, FIA FT3
Andere: instelbare tractiecontrole