Laatste stap naar perfectie: de laatste tests van de Bugatti Bolide

Elke Bugatti die Molsheim verlaat, moet een strenge kwaliteitscontrole ondergaan, en de Bolide¹ – een machine die uitsluitend gewijd is aan het circuit en pure prestaties – is daarop geen uitzondering. Voordat ze aan hun eigenaars worden overgedragen, moeten deze mechanische meesterwerken in feite nog een laatste stap zetten: een intensief programma van inspectie en eindtests op het circuit dat absolute perfectie garandeert.

De Bolide – doordrenkt van een erfenis van autosporttriomfen en viering van de legendarische W16-motor – is de meest radicale uitdrukking van Bugatti’s DNA. Met 1.600 pk en een lichtgewicht koolstofvezel chassis, verrijkt met geavanceerde innovaties in de autosport, is het een circuitmachine die gewoonweg onmiskenbaar is. Het blijft echter essentieel voor deze compromisloze hypersportwagen om een nauwgezette kwaliteitscontrole te ondergaan om ervoor te zorgen dat Bugatti’s vraag naar perfectie en uitmuntendheid in dit model wordt voortgezet.

De kern van het merkcontroleproces is een belangrijke stap: de testsessies op het circuit die worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Circuit de Mirecourt, waarvan het 3.750 meter lange circuit – genesteld in de Vogezen in Lotharingen – cruciaal is geworden voor het valideren van de prestaties van elke Bolide. Dankzij deze samenwerking kan Bugatti profiteren van exclusieve en regelmatige toegang tot het circuit, dat dankzij de ultramoderne professionele faciliteiten een optimale omgeving biedt waar het team van experts van het merk nauwgezette prestatietests kan uitvoeren.

“Onze relatie met het Circuit de Mirecourt is van onschatbare waarde geweest om ervoor te zorgen dat elke Bolide aan strenge normen voldoet. Hun toewijding om ons constant toegang tot het circuit te bieden, heeft ons team in staat gesteld een rigoureus en methodisch kwaliteitscontroleproces te ontwikkelen dat in alle opzichten voldoet aan de behoeften van een extreme hypersportwagen. Dit stelde ons in staat om een geheel nieuwe aanpak te ontwikkelen, waarbij we niets minder dan perfectie accepteerden. »

Philippe Grand

Quality Director bij Bugatti

Bij het kwaliteitscontroleproces is een toegewijd team van acht specialisten betrokken bij elke sessie: twee chauffeurs, een bandenmanager, een koelmanager, twee monteurs en twee elektriciens. Dit team van experts werkt in perfecte harmonie en kan twee auto’s op één dag valideren en elk detail van de hypersportwagens grondig evalueren.

Een aanpak in twee stappen: precisie en prestaties

Dit proces is opgedeeld in twee verschillende fasen, elk gericht op het valideren van verschillende aspecten van de prestaties van de Bugatti Bolide:

Tijd 1: Precisie en grondbeginselen

De eerste fase bestaat uit het controleren van de basisprincipes en er zo voor zorgen dat het voertuig klaar is voor strengere tests later. Het begint met een zorgvuldige behandeling en validatie van de stuurmechanismen bij gematigde snelheden. Rijders voeren progressieve remtests uit – beginnend bij 50 km/u en geleidelijk oplopend tot 250 km/u – om het remsysteem voorzichtig in te remmen. Het proces omvat ook de detectie van onregelmatig geluid tijdens zijwaartse manoeuvres en verschillende remscenario’s, dit alles vergezeld van frequente technische controles in de pits, uitgevoerd door gespecialiseerde technici. Ten slotte valideert het team alle dashboardinstellingen en rijfuncties om ervoor te zorgen dat alle systemen goed functioneren.

Tijd 2: Extreme prestaties

Zodra het voertuig klaar wordt geacht, is de tweede fase bedoeld om de capaciteiten van de hypersportwagen tot het uiterste te drijven, met behoud van strikte veiligheidsprotocollen. De experts rijden intensieve ronden, waardoor de temperatuur van de banden, remmen en versnellingsbak geleidelijk stijgt. De rijders voeren vervolgens een uitgebreide beoordeling uit van de stabiliteits- en veiligheidssystemen, inclusief de functionaliteit van ABS en tractiecontrole. Het proces omvat ook Launch Control-activeringen om extreme startomstandigheden en racescenario’s te simuleren bij snelheden tot 300 km/u. Tijdens de tests legt het team nauwkeurige koelintervallen op, met specifieke temperatuurdoelstellingen: de remmen moeten onder de 300°C dalen en de motor onder de 90°C voordat de prestatievalidatie wordt voortgezet.

Met remkrachten tot -2,5 G en remtemperaturen van 1.000 °C worden de prestaties van de Bolide gevalideerd in extreme omstandigheden. Deze strenge tests zorgen ervoor dat elk voertuig, eenmaal in handen van de eigenaar, consistent en veilig uitzonderlijke prestaties kan leveren. Bugatti’s streven naar perfectie zorgt ervoor dat elke Bolide dezelfde duurzame kwaliteit en betrouwbaarheid geniet als elk ander model dat in Molsheim wordt geproduceerd.

Elke test combineert geavanceerde autosporttelemetrie met menselijke expertise: gespecialiseerde software analyseert de gegevens in realtime om de kleinste afwijking te detecteren, terwijl de bestuurders – specifiek opgeleid om Bugatti-modellen te besturen – essentiële feedback geven over de prestaties en rijeigenschappen van het voertuig.

“Ons kwaliteitsteam is toegewijd aan de implementatie van een proces van absolute nauwkeurigheid en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan Bugatti’s zoektocht naar perfectie: terwijl de aerodynamica-experts de downforce van het voertuig hebben verfijnd, hebben de ingenieurs de dynamiek van de hypersportwagen geperfectioneerd. Hun werk zorgt ervoor dat de puurste expressie van de W16 in het hart van de Bolide niet alleen uitzonderlijke prestaties biedt, maar ook betrouwbaarheid en kwaliteit die voldoet aan de Bugatti-normen. »

Philippe Grand

Quality Director bij Bugatti

Het rigoureuze testproces zal worden voortgezet naarmate nieuwe klanten hun auto’s ontvangen en achter het stuur kruipen op het circuit, inclusief Bugatti’s “Feeling the Track”-evenementen. Inderdaad, na een eerste ontmoeting op het Circuit Paul Ricard in februari, zal in mei een tweede evenement “Feeling The Track” worden gehouden op het “Circuit of the Americas”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait