TOYOTA GAZOO Racing verlegt de grenzen van steeds betere auto’s uit de autosport

  • TOYOTA GAZOO Racing (TGR) belicht de resultaten en mogelijkheden van zijn unieke, op autosport gebaseerde benadering van auto-ontwikkeling
  • De opwindende nieuwe GR Yaris M Concept is voorzien van een in ontwikkeling zijnde nieuwe midscheepse 2,0-liter 4-cilinder-in-lijn turbomotor
  • TGR gaat terug naar zijn roots in de 24 uur van de Nürburgring met een GR Yaris met GAZOO Racing Direct-automatische transmissie
  • Het compromisloze prototype van het GR Yaris Aero Package heeft een geoptimaliseerde aerodynamica, een verticale handrem en nog betere rijeigenschappen
  • GR Supra A90 Final Edition brengt het ultieme niveau van prestaties en rijplezier naar de nieuwste generatie Supra

De nieuwste projecten van TOYOTA GAZOO Racing (TGR) versterken bestaande iconen en koesteren een passie voor autosport, terwijl ze terugkeren naar de wortels van hun toewijding om steeds betere auto’s te maken door middel van autosport.

Sinds de oprichting in 2007 implementeert TGR een filosofie van het tot het uiterste uitdagen van voertuigen in autosportomgevingen, waar technologie tot het uiterste wordt getest en teamleden een mentaliteit van teamwork en probleemoplossing cultiveren.

Vanaf zijn oorsprong op de Nürburgring heeft TGR deze filosofie naar een wereldwijd podium gebracht, door wereldkampioenschappen in rally’s, enduranceraces en rally-raids te winnen en vorig jaar opnieuw een hattrick van FIA-constructeurstitels te behalen.

Voor 2025 introduceert TGR nog meer spectaculaire uitdagingen via deze compromisloze aanpak, en zijn visie om technologie en mensen verder te brengen via nieuwe projecten die de grenzen verleggen voor beter.

Toen Akio Toyoda – ook bekend als Master Driver Morizo – en zijn rijmentor, Master Driver Hiromu Naruse, in 2007 GAZOO Racing oprichtten, kozen ze de 24 uur van de Nürburgring als de beste proeftuin voor hun filosofie dat “wegen mensen bouwen en mensen auto’s bouwen”.

Na een onderbreking van zes jaar keert TGR in 2025 terug naar de Nürburgring en zich voor het eerst verenigen met ROOKIE Racing, het privéteam dat is opgericht om steeds betere auto’s te maken en human resources te ontwikkelen door de vaardigheden en toewijding van verschillende coureurs. De twee organisaties zullen als TOYOTA GAZOO ROOKIE Racing (TGRR) deelnemen aan de Nürburgring Langstrecken Serie (NLS) en de 24 uur van de Nürburgring, evenals de Super Taikyu-serie in Japan.

TGRR zal deelnemen met een GR Yaris die is uitgerust met de nieuw ontwikkelde GAZOO Racing Direct Automatic Transmission (DAT). Dat systeem, dat automatisch ultrasnel terugschakelt, zodat de bestuurder zich sterker kan concentreren op sturen, remmen en accelereren, zal verder worden verfijnd door de ontberingen van de concurrentie.

Ondertussen is de GR Yaris M Concept met middenmotor voorzien van een in ontwikkeling zijnde 2.0-liter 4-cilinder-in-lijn turbomotor. Deze nieuwe motor verlegt de grenzen van prestaties en efficiëntie, met zeer compacte afmetingen die bijdragen aan het genereren van een laag zwaartepunt. Door een midscheepse lay-out na te streven – waarbij een motor in het midden van het voertuig is geïnstalleerd – kan de GR Yaris M Concept voordelen behalen op het gebied van gewichtsverdeling en zwaartepunt, waardoor scherpere bochtenprestaties mogelijk zijn. Door middel van intensieve tests in de Super Taikyu-serie van 2025 wil TGRR “driver-first” auto’s maken, waarbij voertuigen herhaaldelijk tot falen worden gereden en vervolgens worden gerepareerd in de extreme omstandigheden van het racen, waarbij de feedback van Morizo, professionele coureurs en gentleman-coureurs grondig wordt verwerkt.

Een ander concept dat op het circuit is ontstaan, benadrukt nog eens het engagement van TGR om steeds betere auto’s te worden. Het GR Yaris Aero Package is geïnspireerd op een passie voor auto’s, autosport en autorijden. Een “driver-first”-benadering voor de GR Yaris leidt ertoe dat alle lessen van de testbaan of competitie direct worden geïmplementeerd in de ontwikkelingsstappen van het voertuig. Het resultaat is een concept met nieuwe high-performance aerodynamische updates, die ook op het gebied van styling een opvallende uitstraling hebben.

Een achtervleugel met handmatig instelbare hoek stelt de bestuurder in staat om de downforce-niveaus aan te passen aan de omstandigheden. Een comfortabeler gevoel voor de bestuurder wordt bereikt door opvallende nieuwe voorspatbordkanalen, die zich achter de voorwielen bevinden en de luchtstroom aanpassen. De aerodynamische prestaties worden verder geoptimaliseerd door extra ventilatieopeningen aan beide onderzijden van de achterbumper, die zorgen voor een luchtstroom uit de achterwielkast. Ondertussen biedt een ventilatieopening in motorsportstijl op de motorkap een betere koeling en is er ook een verticale handrem inbegrepen.

Terwijl TGR technologieën blijft verkennen en prestaties opnieuw definieert met de GR Yaris in de autosport, bereikt de huidige generatie GR Supra zijn ultieme expressie met de A90 Final Edition. Deze speciale editie, die nu te bestellen is, biedt coureurs een opwindende mix van kracht, wendbaarheid en precisie, allemaal versterkt door een verscheidenheid aan op de autosport geïnspireerde aanpassingen voor nog meer opwinding.

Updates van de aandrijflijn hebben het vermogen verhoogd van 340 DIN pk (250 kW) naar 441 DIN pk (324 kW) en het koppel van 500 Nm naar 571 Nm. Dat zorgt voor een snellere acceleratie en respons, terwijl een extra 20 km/u de maximumsnelheid naar 270 km/u brengt. De prestaties in bochten kunnen tot het uiterste worden gedreven vanuit de nieuwe koolstofvezel bestuurdersstoel dankzij verbeteringen zoals de KW-ophanging met instelbare dempingskracht, directere besturing, nieuwe 19-inch Brembo-geboorde remmen en bredere banden met veel grip.

Door middel van dergelijke auto-ontwikkelingsactiviteiten wil TOYOTA GAZOO Racing bijdragen aan mogelijke oplossingen voor koolstofneutrale mobiliteit en aan een duurzame en opwindende toekomst voor de autosport. TGR bevordert alternatieve aandrijflijnen en brandstoffen door middel van concurrentie en ondersteunt Toyota’s multi-pathway-strategie, die klanten in staat stelt de uitstoot te verminderen, waar ze ook wonen.

Alle programma’s van het Wereldkampioenschap TGR rijden met duurzame brandstoffen, waarbij 100% hernieuwbare biobrandstoffen worden gebruikt door de GR YARIS Rally1 in de World Rally en de GR010 HYBRID in de World Endurance. Zelfs tijdens de slopende Dakar Rally introduceerde TGR een brandstof met 70% hernieuwbare componenten via zijn samenwerking met Repsol.

Voortbouwend op de innovaties die Rookie Racing introduceerde met de GR Corolla H2-raceauto en zijn waterstofmotor, heeft TGR ook een potentiële waterstoftoekomst in rally en racen laten zien door de GR Yaris H2- en GR H2 Racing Concept-prototypes te creëren.

In 2025 zal TGR zich blijven inzetten voor de ontwikkeling van mensen en technologieën in de autosport, waarbij het zijn filosofie om steeds betere auto’s te maken verder tot uitdrukking brengt via spannende uitdagingen en een benadering waarbij de bestuurder centraal staat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait