- Supersport is een vlaggenschip van Morgan voor de 21e eeuw, met zijn evoluerende design, rijdynamiek en verfijning.
- Supersport wordt ondersteund door een nieuw ‘CXV-aluminium platform’ met verhoogde torsiestijfheid, nieuwe besturing en ophanging.
- Supersport tilt de functionele ontwerpfilosofie van Morgan naar een hoger niveau, met een eigentijdse interpretatie van het tijdloze silhouet.
- Een verwisselbare lichtgewicht carbon composiet hardtop en opvouwbare mohair softtop presenteren twee verschillende persona’s.
- Meer opbergruimte achter de stoelen en de toevoeging van een bagageruimte verhogen de toercapaciteiten van Supersport.
- Verbeterde Sennheiser-audio, handsfree bellen en draadloos opladen van apparaten zijn allemaal naadloos geïntegreerd, waardoor de bruikbaarheid toeneemt zonder afbreuk te doen aan de tijdloze aantrekkingskracht van de Supersport.
- Supersport belichaamt de 21e-eeuwse carrosseriebouwfilosofie van het bedrijf en weerspiegelt een intrigerende mix van traditioneel vakmanschap en passende technologie. Elke auto wordt gebouwd door de bekwame ambachtslieden van Morgan op Pickersleigh Road.
- Er is een bijna onbeperkte combinatie van kleurstellingen en opties beschikbaar voor Supersport, zodat elke gebouwde auto een echte one-off is.
- Supersport is nu te bestellen en kost vanaf £ 85.000 plus lokale marktbelastingen. Configureer de jouwe bij www.morgan-motor.com/models/supersport
Het verbeterde platform weegt slechts 102 kg, inclusief subframes voor en achter, en levert een totale toename van 10% torsiestijfheid aan het voertuig – dit wordt met nog eens 10% verhoogd wanneer de optionele hardtop van koolstofvezel wordt gemonteerd. Bepaalde bevestigingspunten van de ophanging profiteren van een bijna 100% grotere stijfheid, voor een meer voorspelbare reactie van het voertuig.
Een nieuw stuursysteem, met een herziene stuurasgeleiding, is aangescherpt om de feedback en respons van het stuur te verbeteren. Dit gaat gepaard met een verhoogde stuursnelheid van 13% ten opzichte van het uitgaande zescilindermodel.
De nieuwe ophanging zorgt voor een comfortabel rijgedrag en een verbeterde carrosseriecontrole. De herziene geometrie van de ophanging in combinatie met standaard stabilisatorstangen voor en achter zorgen voor een verfijning van het rijgedrag dat verder gaat dan alle voorgaande Morgan-sportwagens.
Een optioneel Dynamic Handling Pack, met verstelbare Nitron-dempers voor en achter, heeft kleppen en veerconstanten die speciaal zijn afgestemd op Supersport om optimale prestaties te bieden. Met 24 klikken op de dempingsaanpassing kan de bestuurder de rit naar eigen smaak verfijnen. In combinatie met het optionele sperdifferentieel helpt dit om de dynamische capaciteiten van het voertuig verder te transformeren.
Twee nieuwe wielontwerpen vertegenwoordigen de lichtste lichtmetalen velgen die Morgan ooit heeft gemaakt. Een nieuw standaard 18-inch gegoten aluminium ‘Superlite’-wiel weegt slechts 10,8 kg per hoek. Optionele 19-inch gesmede aluminium ‘Aerolite’-wielen wegen slechts 9,7 kg per hoek, een aanzienlijke vermindering van de onafgeveerde massa in vergelijking met de ‘Multispoke’-wielen – die 13,8 kg per hoek wegen – die op eerdere modellen te zien waren. Elk wiel is uitgerust met Michelin Pilot Sport 5-banden, geselecteerd op basis van hun grip bij nat weer en verbeterde feedback van de bestuurder.
Het geëvolueerde ontwerp van de Supersport is aerodynamisch efficiënter dan de vorige zescilindermodellen. Het gebruik van CFD-technologie (Computational Fluid Dynamics) om het ontwerpoppervlak en de bodemplaat te beïnvloeden, heeft geresulteerd in een vermindering van de luchtweerstand met 5%, een vermindering van 20% in lift en een verbeterde aerodynamische balans.
“Het project om ‘CX’ om te vormen tot ‘CXV’ is uitgevoerd in het streven naar een consistentere voertuigrespons, voor een betere verbinding tussen de bestuurder, de auto en de weg. We willen vertrouwen wekken om Supersport tot het uiterste te drijven en tegelijkertijd een boeiende en comfortabele ervaring te bieden bij lagere snelheden op de weg.
“Een datagestuurde benadering voor het analyseren van alle gebieden van de uitgaande ‘CX’-chassisstructuur, ophanging en stuursystemen, gecombineerd met een uitgebreid programma van tests in de echte wereld, heeft ervoor gezorgd dat het Morgan-karakter behouden is gebleven, terwijl de dynamische mogelijkheden van het platform zijn verbeterd.”
Joe Whaler, hoofdchassisingenieur, Morgan Motor Company
Naadloze technologie
Het naadloos integreren van technologie in de voertuigen – zowel in hun constructie als in de ervaring van de inzittenden – is een belangrijk uitgangspunt van de productontwikkelingsfilosofie van Morgan. Van de verbeterde Sennheiser-audio tot nieuwe telefoonconnectiviteit, Supersport introduceert relevante technologie die de bruikbaarheid bevordert zonder afbreuk te doen aan de visuele aantrekkingskracht van het interieur.
Het verbeterde Sennheiser-audiosysteem biedt een hifi-audio-ervaring, met een hoog dynamisch bereik en luidheidsniveaus die passen bij de rijervaring, wat zorgt voor een helder en gebalanceerd geluid.
Het systeem is ontworpen om een strak en gefocust laag te bieden, waarbij het geluidsbeeld in breedte toeneemt naarmate de frequenties stijgen. Het maakt gebruik van lichtgewicht en efficiënte actuatoren in het dashboard voor hogere frequenties, drivers met bewegende spoel in elke deur voor weergave in het middenbereik en een geporteerde subwoofer achter de stoelen voor lage en subfrequenties. Bovendien versterken actuatoren in elke stoel de bassensatie, waardoor de inzittenden de muziek kunnen voelen.
Het gebruik van baanbrekende actuatoren zorgt ervoor dat het systeem licht blijft, waardoor audio van hoge kwaliteit mogelijk is zonder extra gewicht aan het voertuig toe te voegen.
Supersport is de eerste Morgan met handsfree bellen. Drie microfoons – discreet ondergebracht in de middenconsole – zijn verbonden via de bestaande Bluetooth-architectuur en maken gebruik van beamforming-technologie om zich te concentreren op specifieke geluidsbronnen en achtergrondgeluid te verminderen. Dit, in combinatie met een versterker die gebruikmaakt van actieve ruisonderdrukking en echo-onderdrukking, zorgt ervoor dat een telefoongesprek in perfecte helderheid kan worden gevoerd terwijl u reist met het dak naar beneden.
Zowel het Sennheiser-audiosysteem als het handsfree belsysteem worden bediend met een multifunctionele draaiknop op het dashboard en een knop op de linker richtingaanwijzerhendel. Bijbehorende informatie, waaronder track-ID en beller, wordt weergegeven op het LCD-scherm dat zich tussen de analoge wijzerplaten bevindt.
De middenconsole is nu voorzien van een discreet opbergvak met draadloos opladen voor compatibele smartphones.
Carrosseriebouw in de 21e eeuw
Supersport combineert Morgan’s kenmerkende mix van traditioneel vakmanschap en passende moderne technologie, een filosofie die het bedrijf ’21st Century Coachbuilding’ noemt. Deze filosofie stroomt door het hele bedrijf en beïnvloedt de benadering van het ontwerpen en bouwen van elk model, evenals de manier waarop elk voertuig wordt gebouwd.
Elke aluminium behuizing is met de hand gevormd over een essenhouten frame. Deze carrosserie, die prachtig is gemaakt met behulp van eeuwenoude technieken die van generatie op generatie zijn doorgegeven, is naadloos getrouwd met een aluminium platform met de nieuwste rem-, ophangings- en elektronische systemen. 60% van het aluminium dat in het chassis en de carrosserie van Supersport wordt gebruikt, is gemaakt van gerecycled materiaal.
Het fijnste Schotse leer, zelf een bijproduct van de voedings- en landbouwsector, wordt spaarzaam gebruikt in de cockpit van Supersport. Terwijl de nieuwste laserscantechnologie wordt gebruikt om de hoogste kwaliteit te garanderen, wordt elke lederen huid in elke auto gesneden met behulp van traditionele technieken en gereedschappen. Door de aard van de handgemaakte fabricage van het model, worden natuurlijke materialen spaarzaam gebruikt met minimale afvalproductie.
Supersport is een woord dat sinds 1927 in de modelnomenclatuur van Morgan voorkomt om een model van verhoogde sportieve capaciteiten aan te duiden. Traditioneel wordt het woord gebruikt met een ‘s’ aan het einde en volgt het een kernmodelnaam, zowel op drie- als vierwielige Morgan-modellen.
Zoals elke Morgan stelt Supersport klanten in staat om een auto te creëren die echt uniek is en een weerspiegeling van hun eigen persoonlijkheid. Naast de bijna eindeloze combinatie van kleurstellingen en opties die beschikbaar zijn om te configureren, kunnen toekomstige eigenaren verder gaan en extra materialen en functies voor hun Supersport aanvragen. Klanten hebben de mogelijkheid om hun Supersport te specificeren met de steun van de ontwerpers die het hebben bedacht, gebruikmakend van hun expertise en ervaring.
Supersport is gehomologeerd voor de Britse, Europese en ROW-markten van Morgan. De eerste dealerdemonstratie en de bestellingen van de klant zijn nu te bestellen en gaan binnenkort in bouw. Potentiële klanten kunnen vanaf half april een proefrit met Supersport verwachten bij hun dichtstbijzijnde Morgan-dealer en worden aangemoedigd om interesse te tonen bij hun dichtstbijzijnde Morgan-dealer of via de officiële Morgan-website.
Ga voor meer informatie en het configureren van uw Supersport naar https://www.morgan-motor.com/supersport