- Dynamisch design en uitmuntende aerodynamica voldoen aan hoge kwaliteitseisen voor dagelijks gebruik en lange afstanden
- Tijdelijk elektrisch rijden, verhoogde efficiëntie en nog betere prestaties: MHEV plus-mildhybridetechnologie
- De perfecte synthese van sportiviteit en comfort: adaptieve luchtvering en vierwielbesturing
De nieuwe Audi A6 Avant* is dynamischer, efficiënter en digitaler dan ooit en staat als geen ander voertuig in de premium topklasse voor eersteklas reizen. Moderne benzine- en dieselmotoren verhogen de prestaties en beperken de CO2-uitstoot dankzij de MHEV plus-mildhybridetechnologie. Tijdens lange ritten en in de stad zorgen de adaptieve luchtvering en vierwielbesturing in gelijke mate voor een hoog niveau van rijcomfort en een levendig weggedrag. De uitstekende Cx-waarde van 0,25 – de beste waarde van een Audi Avant met verbrandingsmotor – staat garant voor een hoge efficiëntie en demonstreert het perfecte samenspel van vorm en functie. Het exterieur weerspiegelt het sportieve, elegante karakter van de A6 Avant* en verleent hem een sterke présence met nieuwe digitale verlichtingstechnologie. Het model maakt ook indruk met zijn intuïtieve, consequent gebruikersgerichte bedienings- en infotainmentconcept met Audi MMI-panoramadisplay en passagiersdisplay.

Colour: Madeira Brown metallic
Audi CEO Gernot Döllner: “We schrijven het volgende hoofdstuk in onze Avant-geschiedenis: de nieuwe Audi A6 verzoent een elegant en dynamisch design met uitmuntende aerodynamica. Efficiënte maar krachtige aandrijflijnen en hoogwaardige ondersteltechnologieën combineren sportiviteit met een hoog comfortniveau, waardoor reizen in de A6 een eersteklas ervaring wordt.” Met dit model zet het bedrijf het grote productoffensief voort, dat in 2024 werd gelanceerd. De vernieuwing en verjonging van het productgamma maakt deel uit van de Audi Agenda, waarmee het merk met de vier ringen zich positioneert voor de toekomst met het oog op de hardere concurrentie. “Met de A6 vernieuwen we nu een belangrijke modelreeks”, aldus Döllner.
Perfect samenspel: design en aerodynamica
Met zijn minimalistische designtaal staat de A6 Avant* voor een functioneel en tijdloos karakter. Dat wordt weerspiegeld in zowel zijn design als zijn aerodynamica: de Cx-waarde van 0,25 is de beste waarde van een Avant met verbrandingsmotor bij Audi.
Naast de grote air curtains en de regelbare koelluchtinlaat vooraan dragen ook de markante dakspoiler en de aeropanelen opzij van de achterruit hiertoe bij. De sportieve achterkant met opvallende diffusor belichaamt de typische Avant-kenmerken. In combinatie met de quattro-blisters, die krachtig uit de schouderpartij opwellen, en de grote spoorbreedte benadrukt die het dynamische design. Tegelijkertijd belichamen de lange wielbasis en de langgerekte motorkap elegantie en maken ze de perfecte proporties van de A6 Avant* compleet.
Zuinig en krachtig: aandrijflijnen met MHEV plus-technologie
De aandrijflijnen met MHEV plus-mildhybridetechnologie spelen een sleutelrol in de uitstekende rijervaring. Naast de 2.0 TDI-viercilinder met 150 kW (204 pk) beschikt ook de 3.0 TFSI-zescilinder met 270 kW (367 pk) over dit type van gedeeltelijke elektrificatie. Het MHEV plus-systeem ondersteunt de verbrandingsmotor, verhoogt de prestaties en het rijcomfort, en beperkt de CO2-uitstoot. Het bestaat uit drie hoofdcomponenten: een 48V-batterij, de riemaangedreven starter-generator (RSG) en de aandrijflijngenerator (TSG) met geïntegreerde vermogenselektronica. De TSG maakt zuiver elektrisch parkeren en manoeuvreren mogelijk. Ook bij langzaam verkeer in en buiten de stad, bijvoorbeeld op landwegen, evenals bij het naderen van de volgende bebouwde kom rijdt de A6 Avant* elektrisch. Bovendien genereert de TSG een extra aandrijfkoppel tot 230 newtonmeter en tot 18 kW (24 pk) vermogen bij het wegrijden of inhalen. Bij het vertragen kan de TSG ook tot 25 kW aan energie recupereren.
Synthese van sportiviteit en comfort: onderstel en stuurinrichting
De nieuwe A6 Avant* perfectioneert de synthese van sportiviteit en comfort, onder meer dankzij optionele uitrustingsvoorzieningen zoals vierwielbesturing en adaptieve luchtvering. Die laatste regelt de rijhoogte en de schokdemping. Bovendien zorgt het quattro-sportdifferentieel voor nog meer levendigheid.
De standaard progressieve besturing van de nieuwe A6 Avant* reageert nu nog directer. Vergeleken met zijn voorganger is het hele pad van het stuurwiel naar de wielen stijver geworden. Dat omvat de torsiestang, het star vastgeschroefde stuurhuis en de stijvere lagers van de dwarse wieldraagarmen. Daarnaast is ook het camber op de voortrein lichtjes vergroot. Al met al resulteren die maatregelen in een duidelijk verbeterde stuurrespons en meer feedback van de weg, wat in combinatie met de performante aandrijving leidt tot een nauwkeurig en lichtvoetig rijgedrag.
Vierwielbesturing is als optie verkrijgbaar in combinatie met de quattro-aandrijving. Het systeem werkt met een dynamische functie waarvan de reactiesnelheid nog verder is verbeterd. Bij lage snelheden worden de achterwielen tot vijf graden in tegengestelde richting van de voorwielen gedraaid. Zo is de auto wendbaarder in stadsverkeer en in scherpe bochten, met een draaicirkel die tot 1 meter kleiner werd. Bij gemiddelde en hogere snelheden draaien de achterwielen mee met de voorwielen, wat een stabiel en nog nauwkeuriger rijgedrag mogelijk maakt.
Hoge feelgoodfactor met digitale functies: het interieur
Ook het interieur staat garant voor eersteklas reizen, met zijn royale ruimte en ultramoderne technologieën. Het bedieningsconcept stelt de bestuurder centraal en tilt de digitale ervaring naar een hoger niveau dankzij het panorama- en passagiersdisplay. Personalisatie speelt hier een grote rol, inclusief de verlichting. Zo is er keuze uit zeven digitale lichtsignaturen voor en achter. Actieve segmenten die slim oplichten en dimmen, geven blijk van de innovatieve technologie – vooral in combinatie met de digitale oledachterlichten van de tweede generatie. Ze creëren een sterke herkenningswaarde en verhogen tegelijkertijd de verkeersveiligheid. Zo draagt de digitale verlichtingstechnologie – een belangrijk onderdeel van het Audi-DNA – bij tot een comfortabele en veilige rijervaring.
De feelgoodfactor wordt verder versterkt door tal van hoogwaardige uitrustingsvoorzieningen, waaronder het panoramisch glazen dak met variabele lichtregeling. Het versterkt het royale gevoel van ruimte nog eens extra en maakt het mogelijk om te schakelen tussen een lichtovergoten interieur en effectieve zonwering. Het premium audiosysteem met 3D-geluid van Bang & Olufsen staat garant voor een uitmuntende geluidservaring, waarbij luidsprekers in de hoofdsteunen van de voorstoelen voor specifiek luisterplezier zorgen. De basis daarvoor wordt gevormd door de uitgekiende aero- en algemene akoestiek van het voertuig, die onder meer dankzij de verbeterde geluidsisolatie op topniveau staan. Daarnaast biedt de optionele automatische airco met vier zones een bijzonder hoog comfortniveau voor de bestuurder, voorpassagier en achterpassagiers. Het optionele luchtkwaliteitspack met ionisator en fijnstofsensor zorgt voor een betere luchtkwaliteit in het interieur.
Vanaf 58.600 euro: marktlancering en prijzen
De nieuwe Audi A6 Avant* is vanaf maart 2025 te bestellen. De instapversie TFSI 150 kW begint bij 58.600 euro. De vanafprijs voor de 2.0 TDI met MHEV plus-technologie bedraagt 63.250 euro. De eerste leveringen aan klanten zijn voorzien voor de lente van 2025.
*Verbruiks- en uitstootwaarden van alle genoemde modellen :
Audi A6 Avant TFSI 150 kW
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8,0–7,1;
gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 181–161; CO2-klasse: G–F
Audi A6 Avant edition one TFSI 150 kW
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8,0–7,5;
gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 181–169; CO2-klasse: G–F
Audi A6 Avant TFSI quattro 270 kW
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 7,8–6,9;
gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 178–156; CO2-klasse: G–F
Audi A6 Avant edition one TFSI quattro 270 kW
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 7,9–7,3;
gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 179–166; CO2-klasse: G–F
Audi A6 Avant TDI 150 kW
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 5,7–5,0;
gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 148–130; CO2-klasse: E–D
Audi A6 Avant edition one TDI 150 kW
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 5,7–5,3;
gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 148–139; CO2-klasse: E
Audi A6 Avant TDI quattro 150 kW
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 5,9–5,1;
gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 154–135; CO2-klasse: E–D
Audi A6 Avant edition one TDI quattro 150 kW
Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 5,9–5,5;
gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 155–145; CO2-klasse: E