- Lotus vernieuwt Emira line-up; Emira Turbo SE en Emira V6 ter vervanging van First Editions
- Emira Turbo SE: nieuwe prestatieniveaus, waaronder een toename van vermogen en koppel, waardoor het de snelste Emira tot nu toe is
- 0-100 km/u (0-62 mph) in 4,0 seconden en een topsnelheid van 290 km/u (180 mph)
- Nu te bestellen, showroomdebuut in april
- 10.000ste Emira geproduceerd in Hethel
Amsterdam, 4 maart 2025
Lotus heeft zijn Emira-line-up vernieuwd met de nieuwe, krachtigere Emira Turbo SE naast de Emira V6, beide voortbouwend op de sterke fundamenten van de vorige First Editions die autoliefhebbers over de hele wereld hebben geboeid. De Emira Turbo SE biedt verbeterde prestaties en design, terwijl hij voortbouwt op de eigenschappen die de autowereld gewend is, waaronder zijn indrukwekkende supercar-achtige uiterlijk, opvallende lijnen en opwindende dynamische prestaties, die een unieke mix van rijgedrag en handling plus uitstekende aerodynamica bieden.
Een naam uit het verleden herleefde
De nieuwe naamgeving van Emira Turbo SE komt voort uit de rijke geschiedenis van Lotus. De Emira Turbo SE weerspiegelt niet alleen de 2-liter viercilinder-in-lijn turbomotor, maar is ook een eerbetoon aan een tijdperk waarin de turbo voor het eerst werd geïmplementeerd. Met name in 1980, met de lancering van de Turbo Esprit, een van de eerste productiesportwagens die deze technologie gebruikte.
Verder verwijst de Emira Turbo SE naar een tijdperk waarin SE oorspronkelijk een optioneel ‘Special Equipment’-pakket was, voor het eerst geïntroduceerd op de Type 14 Elite. Het werd ook gebruikt met de Type 26 Elan, Elan SE Turbo, Lotus Cortina en de Elan S3, Elan S4 en Plus 2. Bovendien heeft Lotus van oudsher de SE-aanduiding gebruikt om een hoger vermogen en meer standaarduitrusting te identificeren, met de Esprit Turbo SE, Excel SE, Elan SE en de Europa SE als voorbeelden van die filosofie. Om trouw te blijven aan de naamgeving van de Lotus ‘SE’, neemt de Emira Turbo SE ‘SE’ aan om hogere prestatieniveaus en uitrusting weer te geven.
Verbeterde prestaties
Aangedreven door een 4-cilinder turbomotor met variabele geometrie* en een 8-traps DCT-versnellingsbak, beide afkomstig van technologiepartner AMG, heeft de Emira Turbo SE een vermogen dat is toegenomen tot 400 pk (+40 pk), met een koppeltoename van 50 Nm tot 480 Nm. De nieuwe prestatiecijfers komen overeen met een hogere topsnelheid van 290 km/u (+ 18 km/u), 180 mph (+11 mph) en een nog snellere acceleratietijd van 0-100 km/u (0-62 mph) in slechts 4,0 seconden. Lotus’ Emira filosofie ‘For The Drivers’ naar een nog hoger niveau tillen.
SE: Speciale uitrusting
De Emira Turbo SE wordt standaard geleverd met het Lotus Drivers Pack, inclusief instellingen van het sportonderstel, opgewaardeerde, geperforeerde en geventileerde tweedelige remschijven en launch control. Naast prestatieverbeteringen beschikt de Emira Turbo SE ook over een verscheidenheid aan belangrijke ontwerpkenmerken. Deze omvatten standaard nieuw afgewerkte 20″ V-spaaks gesmede Satin Grey-wielen, evenals zinkgrijze lak, Alcantara-hemelbekleding, rode remklauwen, nieuwe ‘Emira Turbo SE’-badges, nieuwe zwarte Lotus-branding en zwarte Lotus-badges en uitlaatpijpen.
De nieuwe Lotus Emira Turbo SE kan nu worden besteld met prijzen vanaf £ 89.500
Emira V6
Emira-klanten kunnen natuurlijk nog steeds kiezen voor de Lotus Emira V6 met zijn 400 pk sterke laadgekoelde en supercharged 3,5-liter V6-motor*, die is gekoppeld aan een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak of optionele automatische zesversnellingsbak. De Emira V6 bevat prestatiekenmerken zoals geperforeerde en geventileerde tweedelige remschijven, Goodyear Eagle F1 SuperSport-banden, de Touring-ophanging en een sperdifferentieel (LSD) voor handgeschakelde modellen. Ook beschikt de Emira V6 over een aantal ontwerpkenmerken, zoals hemelbekleding, A-stijlen en Cantrail in zwarte technische stof en nieuwe modelbranding.
Prijzen van de Lotus Emira V6 beginnen bij £ 92.500
Gemaakt in Hethel, Verenigd Koninkrijk
Het assortiment sportwagens van Emira wordt geproduceerd in de Britse fabriek van Lotus in Hethel, net als veel van zijn voorgangers sinds 1966. Na een investering van meer dan £ 100 miljoen vindt de productie plaats in een ultramoderne productiefaciliteit waar onlangs de 10.000Þ Emira rolde van de productielijn. De 10.000Þ Emira built is niet alleen een aanzienlijke volumeprestatie, het vertegenwoordigt ook de snelste bouwsnelheid van alle Lotus-modellen. De capaciteit op Hethel bedraagt nu ongeveer 5.000 auto’s per jaar, vergeleken met ongeveer 1.500 eenheden per jaar tien jaar geleden. Lotus heeft al meer Emira-sportwagens gebouwd dan Esprit-modellen – een auto die het bijna drie decennia heeft geproduceerd. De Emira is ‘Made in Hethel’, ondersteund door nieuwe processen en technologieën die de efficiëntie en bouwkwaliteit verbeteren – een echte ‘best of both worlds’-oplossing.
“De Lotus Emira is de meest succesvolle Lotus-straatauto die ooit door de poorten van de Hethel-fabriek is gerold”, zegt Matt Windle, Group VP & Managing Director Lotus Cars. Prachtig geproportioneerd met een verbluffend ontwerp geïnspireerd op de volledig elektrische hypercar van Evija, het is het perfecte pakket. De Emira is een junior supercar met alle spanning en opvallende eigenschappen van de grootste Lotus-auto’s, maar tegelijkertijd is het een alledaagse sportwagen met veel comfort en functionaliteit, boordevol de nieuwste technologie die de veeleisende bestuurder eist.”
Meer informatie over de vernieuwde Lotus Emira line-up is beschikbaar op www.lotuscars.com.