De nieuwste modelversie overbrugde de kloof tussen pure clubraces en professionele klantenraces en nam vorig jaar deel aan meer dan 550 races, behaalde 19 algemene overwinningen, 80 klasseoverwinningen en behaalde 11 kampioenschapstitels. Deze raceauto met middenmotor blijft een belangrijke speler op alle vijf de continenten.
De Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport kende een indrukwekkende start van de seizoensopener van de IMSA Michelin Pilot Challenge 2025 in Daytona en eindigde op de tweede plaats. In een hevige strijd misten de Belg Jan Heylen en de Amerikaan Luca Mars na de vier uur durende race nipt naast de overwinning voor Team RS1 met slechts 0,364 seconden. De 368 kW (500 pk) sterke raceauto met middenmotor heeft zich stevig gevestigd in de Noord-Amerikaanse autosportwereld en daarbuiten. In 2024 behaalden Porsche-klantenteams titels in de Pro-Am-, Silver- en Am-klassen van de Pirelli GT4 America-serie, terwijl ze ook het GT4-kampioenschap wonnen in de GT America Powered by AWS-serie voor de Duitse sportwagenfabrikant.
“Autosport is en blijft de kern van de merkidentiteit van Porsche. De 718 Cayman GT4 RS Clubsport is daar het bewijs van: het is de meest succesvolle GT4-raceauto die we tot nu toe hebben gebouwd”, benadrukt Volker Holzmeyer, President en CEO van Porsche Motorsport North America (PMNA). Het vertegenwoordigt een sterke toewijding aan de GT4-categorie en blijft veelzijdig in ontwerp en engineering, waar het competitief en toegankelijk is voor coureurs en teams van clubraces tot en met IMSA Michelin Pilot Challenge. De populariteit onder onze klanten weerspiegelt die eigenschappen, en we zijn verheugd om hen te ondersteunen in zowel open competitie als in merkenraces in de Porsche Sprint Challenge North America en Porsche Endurance Challenge North America.”
De 718 Cayman GT4 RS Clubsport is, naast de wedstrijdmodellen op basis van de 911 (generatie 992), een hoeksteen van het klantenraceprogramma van Porsche. Sinds zijn debuut in het seizoen 2022 heeft hij consequent topresultaten behaald in sprint- en enduranceraces wereldwijd. Buiten de VS hebben nationale GT4-kampioenen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Australië en Thailand vertrouwd op de veelzijdige Porsche-raceauto. In Duitsland behaalde W&S Motorsport alle titels in de 2024 ADAC GT4 Germany series, die – samen met de GT4 European Series – tot de meest prestigieuze GT4-kampioenschappen behoort. De Duitse serie wordt betwist in het kader van DTM en dient als opstap naar de GT3-racecategorie van het hoogste niveau.
“Het GT4-segment is een belangrijk gebied geworden voor Porsche Motorsport”, legt Michael Dreiser, Director of Sales bij Porsche Motorsport, uit. “Met de 718 Cayman GT4 RS Clubsport hebben we een uitstekende raceauto ontwikkeld. Het stelt onze klanten in staat om deel te nemen aan tal van series en kampioenschappen over de hele wereld, met groot succes. Het wint ook steeds meer aan populariteit in Porsche-merkenseries en circuitdagevenementen.”
De 718 Cayman GT4 RS Clubsport heeft zijn aanwezigheid in de Porsche-merkenserie verstevigd. In 2025 zullen zes Porsche Sports Cups een speciale GT4-serie bevatten, terwijl zes extra series deze zullen integreren in gemengde grids. Endurance races in de Porsche Endurance Challenge worden ook verreden in de Benelux, Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Duitsland – onder andere op de Nürburgring-Nordschleife. De zogenaamde PETN als onderdeel van de Nürburgring Endurance Series (NLS) vertrouwt echter nog steeds op de 313 kW (425 pk) voorgangerversie met de 718 Cayman GT4 Clubsport.
Meer dan 1.500 GT4-raceauto’s uit Kaaimaneilanden gebouwd door Porsche
Porsche introduceerde in 2016 de Cayman GT4 Clubsport, gebaseerd op de 981-generatie, als competitieve raceauto voor het toen nog jonge GT4-klantenraceformat. Tussen 2016 en 2018 werden er 421 exemplaren geproduceerd. De opvolger – gebaseerd op de 982 Cayman-generatie – debuteerde in 2019, met een totale productie van 510 eenheden. De grote vraag werd deels gedreven door relatief lage bedrijfskosten, omdat de combinatie van duurzame, op productie gebaseerde technologie met autosportspecifieke componenten de kosten voor teams aanzienlijk verlaagde.
Voortbordurend op deze traditie is de 718 Cayman GT4 RS Clubsport sinds 2022 in productie, wat zijn concurrentievermogen verder verbetert. Zijn 368 kW (500 pk) sterke 4,0-liter zescilindermotor, afgeleid van de huidige 911 GT3 Cup, levert bijna 18 procent meer vermogen dan zijn 3,8-liter voorganger. Het geoptimaliseerde ontwerp van de luchtinlaat zorgt voor een maximaal vermogen van 8.300 tpm – 800 tpm hoger dan voorheen – terwijl het piektoerental 9.000 tpm bereikt. Het koppel is ook toegenomen tot 465 Nm bij 6.000 tpm, vergeleken met 425 Nm bij 6.600 tpm in het vorige model. Deze verbeteringen resulteren in een bredere en beter bruikbare powerband. Het voertuig profiteert ook van aanzienlijke chassisupgrades, waaronder in twee richtingen verstelbare dempers met verfijnde eigenschappen, verstelbare stabilisatorstangen voor en achter, een high-performance raceremsysteem en verbeterde aerodynamica.
“Bij de ontwikkeling van het Clubsport-model hebben we inzichten en feedback van klanten van voorgaande jaren meegenomen”, zegt Michael Dreiser. “De verbeterde rondetijden in combinatie met verbeterde rijeigenschappen zorgen ervoor dat onze klantenteams de komende jaren een competitief product voor GT4-races wereldwijd zullen blijven hebben.”
Innovatief gebruik van composietmaterialen van natuurlijke vezels
De eerste generatie 718 Cayman GT4 Clubsport was de eerste op productie gebaseerde raceauto met carrosseriecomponenten gemaakt van natuurlijke vezelcomposiet (NFC) materialen. Het aandeel van deze materialen is verder toegenomen in het GT4 RS Clubsport-model en strekt zich nu uit tot de motorkap, spatborden, aerodynamische elementen aan de voorkant, deuren, achtervleugel en stuurwiel.
De op vlas gebaseerde vezels dienen als een potentieel alternatief voor koolstofvezelcomposieten en worden getest in motorsporttoepassingen voor mogelijk gebruik in productievoertuigen. Porsche gebruikt de autosport al meer dan 70 jaar als proeftuin voor nieuwe technologieën, processen en materialen die later ten goede komen aan wegmodellen.