Tijdreizen: Porsche presenteert geselecteerde auto’s op Retro Classics

Porsche nodigt bezoekers van Retro Classics 2025 uit voor een spannende reis die het verleden, het heden en de toekomst van de sportwagen combineert. Van 27 februari tot 2 maart 2025 vestigt het bedrijf uit Zuffenhausen zich in hal 1 om een zorgvuldig samengestelde selectie auto’s te presenteren die niet alleen de fascinatie van het merk Porsche tastbaar maken, maar ook een diepgaand inzicht geven in het Porsche-erfgoed en het museum.

 

Retro Classics in Stuttgart is niet alleen een handelsbeurs – het is een ontmoetingsplaats voor liefhebbers van klassieke auto’s en sportwagens van over de hele wereld. Van donderdag 27 februari tot en met zondag 2 maart 2025 is Porsche vertegenwoordigd in het beurscentrum van Stuttgart met een speciale selectie expositiestukken. De tentoonstelling creëert een spanning tussen het verleden van het merk en het innovatieve heden. “Ons werk op de afdeling Porsche Heritage and Museum is erop gericht om het verleden vandaag klaar te maken voor de toekomst. De iconische modellen in het midden van de Porsche-beursstand laten op indrukwekkende wijze zien hoe nauw de geschiedenis van het merk verbonden is met zijn toekomst”, zegt Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum. “We nodigen bezoekers ook uit om ons Porsche Heritage and Museum-team beter te leren kennen.”

Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum, Stuttgart, 2024, Porsche AG
Achim Stejskal

Licht van gewicht en met een atmosferische V10-motor

Op zondag 2 maart 2025 nodigt het Porsche Museum u om 11.00 uur uit voor een paneldiscussie met prominente gasten. Le Mans-winnaar en merkambassadeur Timo Bernhard en voormalig race-ingenieur Norbert Singer praten met Armin Burger, coördinator van Historic Motorsport, over de langeafstandsracesuccessen van het merk Porsche en een bijzonder project dat een paar weken geleden weer tot leven werd gebracht: het Porsche Le Mans Prototype 2000, kortweg LMP 2000. Oorspronkelijk ontworpen om te winnen op Le Mans, werd het ambitieuze project 26 jaar geleden tijdens de ontwikkelingsfase stopgezet uit kostenoverwegingen. Na 78 testkilometers werd in 1999 een zeil over de auto gegooid en ging hij meer dan twee decennia in de opslag. Totdat het Porsche Heritage and Museum-team de LMP 2000 een kwart eeuw na de eerste uitrol weer rijklaar maakte. De feiten over de LMP 2000, die ooit werd ontwikkeld voor de LMP900 van de Le Mans-prototypeklasse: 452 kW (615 pk), 5,5 liter cilinderinhoud, atmosferische V10-cilindermotor. De presentatie op de beursstand is het eerste officiële optreden nadat de auto vorig jaar werd gepresenteerd.

Timo Bernhard, Le Mans-winnaar en Porsche-merkambassadeur, Norbert Singer, voormalig Porsche-race-ingenieur, Porsche 917/30, Weissach, 2024, Porsche AG
Timo Bernhard en Norbert Singer (v.l.n.r.)

De Porsche Carrera GT, die dit jaar zijn 25e verjaardag viert, is niet minder indrukwekkend. De studie van de sportwagen met middenmotor werd in september 2000 in Parijs gepresenteerd. De Carrera GT deelt met de LMP 2000 niet alleen de atmosferische V10-cilindermotor, die ook op de Porsche-stand te zien is, maar ook het idee van een innovatieve lichtgewicht constructie. De carrosserie en het monocoque chassis van de Carrera GT zijn gemaakt van koolstofvezel en met koolstofvezel versterkte kunststof. Met zijn design en prestaties belichaamt de Carrera GT het Porsche-DNA: een combinatie van racetechnologie en rijervaring. Samen met de LMP 2000 laat het zien hoe nauw innovatie en traditie bij Porsche met elkaar verbonden zijn.

Porsche Carrera GT, 2025, Porsche AG
Carrera GT

De Porsche 959 viert zijn 40e verjaardag

Met de Porsche 959 zette het bedrijf niet alleen een nieuwe technische mijlpaal, maar verlegde het ook de grenzen van wat technisch haalbaar is in de autobouw. Tussen 1986 en 1988 werden slechts 292 modellen van de supersportwagen, met zijn baanbrekende aerodynamische eigenschappen, geproduceerd. Zijn 2,8-liter zescilinder biturbomotor leverde 331 kW (450 pk) en was in staat om een topsnelheid van 315 km/u te halen. Daarmee is de 959 een van de snelste serieproductieauto’s van zijn tijd. Met zijn mix van baanbrekende technologie en luxueuze uitrusting is de 959 niet alleen een supersportwagen, maar ook een technologiekampioen die de technische vaardigheden van de fabrikant belichaamt. De 959 is al lang een legende die in de jaren 1980 de basis legde voor moderne supersportwagens.

Porsche 959, 2025, Porsche AG
959

Zestig jaar succesverhaal van Targa

Een andere attractie op Retro Classics is de Targa Duo, waarmee Porsche het 60-jarige succesverhaal van deze iconische carrosserievariant viert. Op zijn beursstand presenteert de sportwagenfabrikant een Porsche 911 2.0 Targa “soft window” uit 1967 en de huidige 911 Targa 4S Heritage Design Edition van de 992-generatie. Beide laten zien hoe Porsche traditie en moderniteit combineert. In 1965 exposeerde Porsche op de International Motor Show in Frankfurt de tweede carrosserievariant van de toen nog jonge 911. Tot op de dag van vandaag blijft het idee van de Targa zich een weg banen door alle generaties van de 911. Met de modellen van de Heritage Design Edition is het belangrijk om de traditie van het merk te behouden en opnieuw te interpreteren voor de toekomst. Elke editie duikt in de geschiedenis van Porsche met designkenmerken – en interpreteert ze op een eigentijdse manier.

Porsche 911 2.0 Targa "Softwindow", 2025, Porsche AG
911 2.0 Targa “zacht raam”

Porsche geeft inzicht in historisch werk

Gedurende de vier dagen van de beurs zal Porsche niet alleen speciale tentoonstellingen presenteren, maar ook uitleggen wat het motto “Mission Future Heritage” betekent. Het team van Porsche Heritage and Museum zal alle aspecten van hun gebied presenteren. In samenhang hiermee wordt op zaterdag 1 maart 2025 om 14.00 uur een heel bijzondere lezing gehouden. Met Timo Bernhard als presentator; Alexander Klein, Hoofd Erfgoedoperaties en Communicatie; Frank Jung, hoofd van de afdeling Bedrijfsarchieven en -collecties; en Denis Behn, teamcoördinator bezoekersdiensten, geven inzicht in hun werk. Zo kunnen gasten uit de eerste hand te weten komen wat er achter de schermen gebeurt.

Daarnaast nodigt Porsche bezoekers uit om geschiedenis en innovatie uit de eerste hand en interactief te ervaren. Via een scherm kunnen geïnteresseerde fans in auto’s “stappen” of door de museumwinkel slenteren. Naast deze 360 graden tour zal Porsche op de stand ook het bedrijfsarchief presenteren. Het Porsche Heritage and Museum-team zal geselecteerde archiefstukken tonen die passen bij de tentoongestelde auto’s. Bezoekers kunnen zich verheugen op designmodellen van de Porsche 911 Targa en Porsche 959, maar ook op posters, tekeningen en de helmen en racepakken van autosportsterren als Stéphane Ortelli en Allan McNish. Onder het motto ‘Heritage Worldwide’ laat het museum aan de hand van een grote wereldkaart zien waar de auto’s uit de collectie zich op dit moment bevinden: bij rijevenementen, rally’s en in het kader van het evenementenprogramma van de Heritage Experience. Als aanvulling op de kaart toont het Porsche Museum foto’s en films van de missies. De museumwinkel die in de beursstand is verwerkt, biedt bezoekers geselecteerde producten van het merk – een aandenken aan een speciale dag bij Retro Classics.

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1, 1974, Porsche AG
911 Carrera RSR Turbo 2.1

Op het Retro Classics-evenement in hal 3 presenteert Porsche dit jaar geselecteerde 911-modellen. Het nieuwe platform RARE. SPHERE creëert ruimte voor échte ontmoetingen en is bedoeld om de “zeitgeist” / tijdgeest van de jongere generaties weer te geven. Hier zal de sportwagenfabrikant de 911 Turbo RSR 2.1 tentoonstellen. De tentoongestelde 911, uit 1974, was de eerste in zijn soort met een turbocompressor en de eerste Porsche-raceauto met een turbomotor tijdens de 24 uur van Le Mans.

Op 27 februari is Porsche vertegenwoordigd op de beurs van 11.00 tot 19.00 uur. Van 28 februari tot en met 2 maart zijn gasten welkom van 10.00 tot 18.00 uur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait