– Een zeer bijzonder exemplaar van de Maserati 3500GT – gerestaureerd door Carrozzeria Touring Superleggera met de steun van Maserati Classiche, dat voor de restauratiecertificering en het certificaat van echtheid zorgde – staat in de spotlights tijdens Rétromobile 2025.
De Maserati 3500GT die zijn opwachting maakt tijdens de Franse show, is een exclusief exemplaar uit 1959 dat oorspronkelijk bedoeld was voor de Californische markt en een buitengewone historie heeft, omdat hij tientallen jaren in het bezit is geweest van de familie Dodge. De unieke auto is recent zorgvuldig gerestaureerd en beschikt over originele onderdelen en een gedocumenteerde historie.
Deze iconische GT is door de bekende carrosseriebouwer uit Milaan volledig gerestaureerd in de werkplaats van Carrozzeria Touring Superleggera, met ondersteuning van Maserati Classiche, zowel qua techniek als qua documentatie. Op de afdeling Restoration Assistance Service werd elk onderdeel van de auto gecontroleerd en gevalideerd, inclusief het onderstel, de motor plus het motorcompartiment en de transmissie. Ook werden de staat van de ophanging, remmen, wielen en banden gecontroleerd. De carrosserie, het interieur en exterieur en de kleuren en materialen werden geïnspecteerd en geverifieerd, net als het elektrische systeem en alle accessoires. Daarnaast werden het uitzonderlijke vakmanschap en de kwaliteit van de restauratiediensten van Carrozzeria Touring Superleggera erkend.
Na afloop van dit traject kreeg de 3500GT het certificaat van echtheid van Maserati Classiche, nadat meer dan 300 technische controles in het historisch archief waren uitgevoerd om de conformiteit met de originele tekeningen te garanderen.
Maserati Classiche-programma
Via het Maserati Classiche-programma beschermt en ondersteunt het merk met de Drietand het behoud en de originaliteit van zijn automobiele erfgoed met een exclusieve service voor de klanten en verzamelaars van het merk, waaronder een Certification of Authenticity-proces. Het certificeringsproces staat onder auspiciën van een comité van experts en is ontwikkeld voor modellen van Maserati die meer dan twintig jaar oud zijn, alsmede voor speciale modelseries, waaronder uit het recente verleden de MC12 of de Quattroporte limited editions. Het programma omvat ook de mogelijkheid om de auto te laten onderhouden, plus een ‘on-demand’ car detailing-service die in eigen beheer wordt uitgevoerd. Verder omvat het programma diensten voor het behoud van auto’s en de restauratie tot in de kleinste details, zodat een auto weer naar de oorspronkelijke staat kan worden teruggebracht.
Met een speciaal serviceplan worden eigenaren van klassiekers, youngtimers en speciale modellen van Maserati ook ontzorgt bij verschillende onderhouds- of restauratiewerkzaamheden. Tot de primaire taken van Maserati Classiche behoort tevens het maken van vervangende onderdelen die niet meer op de markt verkrijgbaar zijn, volgens de originele tekeningen en met behulp van de beste technologieën die vandaag de dag beschikbaar zijn. Waardoor de betrouwbaarheid en functionaliteit van de onderdelen wordt verbeterd, zonder dat het uiterlijk wordt veranderd.
Maserati 3500GT (1957-1964)
De Maserati 3500GT was een belangrijk model voor Maserati, want het was de eerste straatauto die op grote schaal werd geproduceerd. De medewerkers van Carrozzeria Touring Superleggera creëerden de elegante vormen van de carrosserie, die is gemaakt van aluminium en is verbonden met een buizenframe (Superleggera-patent). Het lage en elegante koetswerk, het front, de verchroomde bumpers en de aluminium constructie met Superleggera-technologie, die het gewicht beperkt tot 1.300 kg, vormen de kenmerken voor de perfecte belichaming van een gran turismo in Italiaanse stijl.
De zescilindermotor was afgeleid van die uit de 350S racewagen uit 1956 en leverde al bij lage toerentallen een overtuigend koppel. In 1961 werden de drievoudige Weber-carburateurs vervangen door een brandstofinjectiesysteem van Lucas, waardoor het vermogen toenam tot 235 pk (3500GTI). De vierversnellingsbak (vanaf 1960 werd een vijfversnellingsbak gemonteerd) werd geproduceerd door ZF, terwijl de andere onderdelen ook van vooraanstaande toeleveranciers werden betrokken. Remschijven op de vooras waren vanaf 1959 als optie verkrijgbaar. In datzelfde jaar kreeg de coupé gezelschap van een spider-versie, die was ontworpen door Giovanni Michelotti.
Salon Rétromobile 2025
Als onderdeel van Maserati’s deelname aan Rétromobile 2025 is er naast de Maserati 3500GT op de stand van Carrozzeria Touring Superleggera (stand K-068, paviljoen 1) ruimte gemaakt voor drie zeer prestigieuze modellen van Maserati op de dealerstand van Maserati Schumacher Paris (stand B062, paviljoen 2): de roemrijke MC12 Corsa Blu Victory, de nieuwe GT2 Stradale en een exclusieve MC20 Cielo Blu Victory.
Rétromobile, de meest toonaangevende internationale klassiekerbeurs ter wereld, vindt plaats van 4 tot en met 9 februari 2025 in de expositieruimten van Porte de Versailles in Parijs.