Het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team begint in 2025 aan een FIA World Rally Championship-campagne vol nieuwe uitdagingen wanneer de klassieke seizoensopener, Rallye Monte-Carlo, plaatsvindt op 23-26 januari.
De oudste en beroemdste rally op de kalender biedt een vertrouwde start van het uitgebreide schema van 14 ronden van dit jaar, met gloednieuwe WRC-evenementen op de Canarische Eilanden, Paraguay en Saoedi-Arabië.
Ook in het technische speelveld voor 2025 zijn er belangrijke veranderingen. De hoogste categorie van Rally1-auto’s zal na een wijziging van de regelgeving niet langer gebruik maken van plug-in hybride eenheden. Als gevolg hiervan is het minimumgewicht verlaagd van 1260 naar 1180 kilogram en is de grootte van de luchtbegrenzer verkleind van 36 naar 35 millimeter om een vergelijkbare vermogen-gewichtsverhouding te behouden als voorheen. Ondertussen wordt Hankook voor het eerst de enige bandenleverancier voor de topcategorieën van het WRC.
Er is ook een aanpassing gedaan aan de sportieve reglementen. Punten worden opnieuw toegekend op basis van de algemene posities aan het einde van de rally, waarbij een overwinning opnieuw 25 punten waard is. Het Super Sunday-klassement op de slotdag biedt nu maximaal vijf bonuspunten, net als de rally-afsluitende Power Stage.
Hoewel er slechts acht weken zijn verstreken sinds TGR-WRT de constructeurstitel opeiste in een spannende afsluiting van het seizoen 2024 tijdens de Rally van Japan, heeft het team hard gewerkt om zich aan deze veranderingen aan te passen en de GR YARIS Rally1 te blijven verbeteren, die nog steeds op 100 procent duurzame fossielvrije brandstof rijdt. Om rekening te houden met de verschillende kenmerken die van de motor worden verlangd nu de boost van de hybride-eenheid niet langer beschikbaar is, zijn er wijzigingen aangebracht aan het uitlaatsysteem en de nokkenassen, terwijl ook de overbrengingsverhoudingen zijn herzien, naast andere maatregelen om het pakket te optimaliseren.
Het team beschikt dit seizoen ook over een versterkte en uitgebreide line-up voor coureurs, met maar liefst vijf GR YARIS Rally1-auto’s op vele evenementen, waaronder de Rallye Monte-Carlo.
Tweevoudig wereldkampioenen Kalle Rovanperä en Jonne Halttunen keren terug naar de fulltime competitie naast Elfyn Evans en zijn bijrijder Scott Martin, de nummer twee van het kampioenschap van 2024. Sébastien Ogier zal zich richten op een recordverlengende 10e overwinning op de Monte – die is gevestigd in zijn geboorteplaats Gap in de Franse Alpen – terwijl hij samen met bijrijder Vincent Landais aan een nieuwe gedeeltelijke campagne begint. Deze drie bemanningen zijn genomineerd om te strijden om constructeurspunten voor TGR-WRT in de eerste ronde, bekwaam ondersteund door Takamoto Katsuta en navigator Aaron Johnston in een vierde inzending.
Sami Pajari, de WRC2-kampioen van 2024, begint aan zijn eerste volledige seizoen in de hoogste categorie, waarvoor hij is herenigd met de ervaren bijrijder Marko Salminen. Om zijn ontwikkeling zo goed mogelijk te ondersteunen en tegelijkertijd een vergelijkbaar pad te volgen als dat van Katsuta, wordt Pajari’s GR YARIS Rally1 ingeschreven onder een tweede team, TGR-WRT2, dat ook zal bijdragen aan de concurrentie in het constructeurskampioenschap. De auto heeft een half-om-half witte en zwarte kleurstelling, wat staat voor de toewijding van het team om jonge coureurs kansen te bieden om het hoogste niveau in het WRC te bereiken.
Oliver Solberg, die tegen Pajari vocht voor de WRC2-kroon, stapt over naar een GR Yaris Rally2-auto die wordt gerund en door Printsport is ingeschreven voor zijn titelbod in 2025 en heeft de kans om vertrouwd te raken met de auto op Rallye Monte-Carlo voordat zijn WRC2-campagne van zeven ronden begint. In de GR Yaris Rally2 rijden ook TGR WRC Challenge Program-coureurs Hikaru Kogure en Yuki Yamamoto tijdens hun debuut in Monte Carlo, waar ze nieuwe ervaring opdoen in de aanloop naar hun tweede seizoen in WRC2.
Bekend om zijn vaak wisselvallige weersomstandigheden die ijs en sneeuw op de asfaltwegen kunnen brengen, zal de Rallye Monte-Carlo zoals gewoonlijk beginnen en eindigen op het Casinoplein in Monaco. De bemanningen vertrekken op donderdagmiddag en zullen vervolgens drie openingsetappes in het donker afleggen op de terugweg naar het Gap-servicepark. Op vrijdag wordt een lus van drie etappes ten oosten en ten noorden van Gap gereden aan weerszijden van de middagdienst. Zaterdag volgt een soortgelijk format met drie herhaalde tests in het westen, waaronder de geheel nieuwe etappe Aucelon – Recoubeau-Jansac. De laatste etappe van zondag begint vanuit Gap en herhaalt twee van de etappes van donderdagavond voorafgaand aan de Power Stage, die de iconische Col de Turini omvat.
Citaten:
Jari-Matti Latvala (teambaas)
“Het voelt alsof het seizoen 2024 nog maar net is afgelopen en nu bereiden we ons voor op een nieuw seizoen om te beginnen met veel nieuwe aspecten. Met het verwijderen van de hybride-unit en het lagere gewicht hebben we hard gewerkt om de auto te optimaliseren en de juiste balans te vinden met de setup. Ik heb de kans gehad om zelf met dit nieuwe pakket te rijden en, zelfs met minder vermogen, zijn de prestaties dicht bij voorheen en voelt de auto nog wendbaarder aan. Met Hankook verwelkomen we ook een nieuwe bandenleverancier. We kunnen verwachten dat chauffeurs zich sneller aanpassen aan deze verandering en in staat zijn om eerder de grenzen te verleggen. Rallye Monte-Carlo is het meest uitdagende evenement op het gebied van bandenstrategie, gezien de wisselvallige omstandigheden. We hebben tijdens het testen een mix van weersomstandigheden meegemaakt, waaronder wat sneeuw, maar de rally kan altijd voor verrassingen zorgen. Met onze versterkte line-up dit jaar zijn we ervan overtuigd dat onze coureurs kunnen strijden voor de topposities op dit evenement en voor de kampioenstitels. Voor zijn eerste volledige jaar in Rally1 hebben we Sami ingeschreven onder een tweede team zoals we eerder deden met Takamoto, wat ook een extra dimensie kan geven aan het constructeurskampioenschap. Hoewel het belangrijkste doel voor hem op dit evenement is om de finish te bereiken en ervaring op te doen, hopen we hem in de loop van het jaar te zien groeien en ontwikkelen.”
Elfyn Evans (Coureur auto 33)
“Aan een nieuw seizoen beginnen is het doel zoals altijd om ons best te doen om te winnen. We hebben een sterk team voor 2025 en het doel vanuit mijn perspectief blijft om te vechten voor rallyoverwinningen en voor de kampioenstitels. Met de introductie van een nieuwe bandenleverancier en enkele wijzigingen in de technische reglementen, zal er op alle ondergronden wat aanpassing en leren zijn, maar het is voor iedereen hetzelfde en we moeten gewoon ons best doen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Rallye Monte-Carlo is het evenement met de grootste keuze aan beschikbare banden en met de beperkte toegestane tests is het niet mogelijk om de banden in alle verschillende omstandigheden uit te proberen. Het is altijd een extreem uitdagende rally en het aanpassen aan de omstandigheden en het maken van de juiste beslissingen op het juiste moment zal net zo belangrijk zijn als altijd.”
Kalle Rovanperä (Rijdersauto 69):
“Het is gaaf om terug te zijn bij het team voor een volledig seizoen van WRC. Het is een ander gevoel om ons voor te bereiden en enthousiast te zijn voor het hele jaar en om te vechten voor de titel, wat ons doel moet zijn. Vorig jaar waren we snel, maar dit jaar moeten we het hele jaar door consistenter zijn. Rallye Monte-Carlo is altijd een super moeilijke start van het seizoen. Het is nooit mijn sterkste rally geweest, maar toch hebben we er een paar goede resultaten kunnen neerzetten. Ik zal blij zijn als we een schone rally en goede punten kunnen hebben om het seizoen te beginnen. Het hebben van een nieuwe bandenleverancier zal nogal wat zijn, want iedereen moet de banden in alle soorten omstandigheden leren kennen, en op de Monte wil je zo snel mogelijk vertrouwen hebben in de auto.”
Sébastien Ogier (Rijdersauto 17):
“Het is altijd spannend voor mij om me voor te bereiden op de Rallye Monte-Carlo en om mijn relatie met TGR-WRT nog een jaar voort te zetten. Ik geniet nog steeds van het rijden voor dit fantastische team, waar ik nu al langer bij ben dan enig ander team in mijn carrière, en ik hoop dit jaar meer plezier in de auto te hebben. Met minder vermogen, minder gewicht en nieuwe banden zijn er veel vraagtekens aan het begin van het seizoen, en het is een nieuwe uitdaging voor de teams en de coureurs om te zien wie zich het beste kan aanpassen. Zelfs na vele starts wordt deze rally nooit gemakkelijker en ik ga er altijd in met respect voor de uitdaging en op de een of andere manier een beetje angst, omdat je weet dat je met onvoorspelbare omstandigheden te maken krijgt. Het gaat erom het risico te beheersen, nog meer dan bij andere rally’s.”
Takamoto Katsuta (Coureur auto 18):
“Het is de start van een nieuw seizoen met nieuwe verwachtingen. Ik zal proberen dezelfde snelheid aan te houden als voorheen en consistenter te zijn: dit is het belangrijkste doel voor mij dit jaar. Vorig seizoen was moeilijk, maar ik voelde veel steun van het team en ik heb veel geleerd over hoe ik met die situaties om moet gaan. Ik heb zeker het gevoel dat het me sterker heeft gemaakt en dit is een jaar om te laten zien wat ik heb geleerd. Monte-Carlo is een van de moeilijkste rally’s in termen van de omstandigheden, en het is moeilijk om je op alles voor te bereiden in slechts één testdag. We moeten de beste afstelling vinden die past bij de verschillende balans na de verandering in de reglementen, maar mijn gevoel is over het algemeen goed met de auto en met de banden.”
Sami Pajari (Coureur auto 5):
“Ik heb een heel goed gevoel in de aanloop naar mijn eerste volledige seizoen met een Rally1-auto. We hebben er vorig jaar voor het eerst van geproefd en ik kijk er enorm naar uit om aan de slag te gaan. Met een aantal nieuwe regelgeving en een nieuwe bandenleverancier zijn er een aantal nieuwe dingen waar iedereen aan moet wennen, wat interessant en best spannend is. Tot nu toe is het gevoel erg goed tijdens het testen. Voor deze eerste rally van het jaar in Monte-Carlo is het doel misschien gewoon om met een goed gevoel de finish te bereiken. Als de omstandigheden goed zijn, kunnen we misschien het tempo opvoeren zoals we vorig jaar al soms konden doen, maar ik denk dat we nog wat meer ervaring moeten opdoen voordat we echt voor de topposities kunnen vechten.”
(Ga naar www.wrc.com voor het laatste nieuws.)
Volg ons!
Volg TOYOTA GAZOO Racing WRT:
∇Facebook:
https://www.facebook.com/TOYOTAGAZOORacingWRC ∇X: https://x.com/TGR_WRC (@TGR_WRC)
∇Instagram: https://www.instagram.com/tgr_wrc/ (@TGR_WRC)
∇YouTube: https://www.youtube.com/@TOYOTAGAZOORacingJPchannel