Double points finish for Maserati MSG Racing in Mexico City

 

De lessen uit São Paulo werpen hun vruchten af in de tweede ronde van het seizoen.

In cijfers

Stoffel Vandoorne
Vrije training één // P10
vrije training twee // P8
kwalificatie // P13 [1:16.240, P8 Groep A]
Race // P7
posities behaald // 5
snelste ronde // 1:13.824
kampioenschapspositie // P12 [7 punten]

Jake Hughes
Vrije training één // P18
vrije training twee // P1
kwalificatie // P16 [1:14.134, P9 Groep B]
Race // P10
posities behaald // 6
snelste ronde // 1:13.995
kampioenschapspositie // P16 [1 punt]

Maserati MSG Racing
Kampioenschapspositie // P8 [8 punten]

Na een kwalificatiesessie op een circuit dat bekend staat als uitdagend om in te halen, boekten Stoffel Vandoorne en Jake Hughes indrukwekkende vooruitgang door het veld om Maserati MSG Racing hun eerste dubbele puntenfinish van het seizoen te bezorgen.

Banden waren het gesprek van de kwalificatie, waarbij zowel Jake als Stoffel moeite hadden om ze op de optimale temperatuur te houden om maximale prestaties te behalen. Stoffel had ook te kampen met een opdrogende baan nadat de regen het circuit trof voor de ochtendtraining, waardoor het juiste moment om voor zijn vliegende ronde te gaan wisselvallig was.

De lage kwalificatieposities zorgden voor enige bezorgdheid bij Maserati MSG Racing bij het ingaan van de EPrix, aangezien het circuit van Mexico-Stad notoir beperkt is in inhaalmogelijkheden, maar dit temperde noch de coureur, noch de vooruitzichten van het team voor de race. Het team wist dat het uitvoeren van de perfecte strategie en het hebben van een schone race kon leiden tot een dubbele puntenfinish.

Het was een goede start van Jake en Stoffel, die beiden hun startpositie vanaf de lijn verbeterden. Aan het einde van de tweede ronde reed het duo op 12Þ en 13Þ, Stoffel voorop, en het team was aan het bedenken hoe de tandem te gebruiken om maximale punten te behalen aan het einde van de 36 ronden. Jake had geluk dat hij niet verstrikt raakte in een ander incident in de eerste ronde, toen Lola Yamaha’s Zane Maloney de zijkant van zijn Maserati Tipo Folgore tikte. Hij slaagde erin om door te racen met beperkte effecten van het contact.

Stoffel kwam vast te zitten achter Mahindra’s worstelende Nyck De Vries, wat zijn opmars door het peloton beperkte. Het dwong Maserati MSG Racing om de verwachtingen over waar ze wilden zijn bij het vallen van de geblokte vlag opnieuw te beoordelen.

Met baanvoordeel nam Stoffel zijn eerste Attack Mode een ronde voor Jake, beide auto’s werden twee minuten geactiveerd. Ze waren een van de laatsten in hun groep die de aanval inzetten, wat betekent dat ze verloren posities konden winnen om de eerste aanvalsperiode net buiten de punten te beëindigen. Het hele peloton liep op dezelfde manier en met zo weinig inhaalmogelijkheden was er weinig beweging buiten de periodes van de Attack Mode. Belangrijk voor Maserati MSG Racing is dat ze na slechts twee races een beeld kregen van welke teams ze een tempovoordeel hadden en wie hun naaste rivalen zijn.

De eerste van twee Safety Cars kwam naar buiten met nog minder dan tien ronden te gaan toen Lola Yamaha-teamgenoten Malony en Lucas Di Grassi samenkwamen en Maloney in de barrières zagen. Helaas kwam de Safety Car naar buiten terwijl Jake minder dan twee minuten van zijn laatste zes minuten durende Attack Mode actief had, Stoffel had vier minuten van zijn tijd, en verloor Jake dus de kans om comfortabel in de punten te komen voordat zijn Attack afliep.

Stoffel had iets meer geluk; omdat de Safety Car relatief kort was, had hij nog steeds twee en een halve minuut Attack toen de baan groen werd. Als enige in het midden van de top tien die nog in de aanvalsmodus was, drong Stoffel aan om ervoor te zorgen dat hij in een sterke positie was om zijn welverdiende punten bij de geblokte vlag vast te houden.

Jake lag op P10 toen de tweede Safety Car naar buiten kwam – een zeer vergelijkbaar incident, maar deze keer was Jaguar’s Mitch Evans het slachtoffer – met drie van de vier auto’s achter hem die nog hun laatste Attack Modes moesten nemen. Met het gat dat hij op dat moment had, maakten Robin Frijns van Envision en Nick Cassidy van Jaguar zich niet al te veel zorgen, aangezien ze nog maar twee minuten aanval over hadden, maar Taylor Barnard van McLaren had vier minuten en vormde een bedreiging voor Jake’s eerste punten van het seizoen.

Het was weer een korte Safety Car, maar helaas was er niets dat Jake kon doen om te voorkomen dat Barnard hem net voor de geblokte vlag passeerde en op P11 eindigde. Een straf na de race voor Barnard voegde echter vijf seconden toe aan zijn racetijd, waardoor Jake naar P10 promoveerde en Maserati MSG Racing een dubbele puntenfinish kreeg.

Op een circuit dat moeilijk in te halen is en met beide auto’s die buiten de top tien starten, kan het niet als iets anders dan een goed weekend worden gezien om weg te komen met een dubbele puntenfinish. Maserati MSG Racing zal zich concentreren op hun kwalificatieprestaties in de aanloop naar de volgende ronde in Jeddah, op zoek naar het samenstellen van de laatste stukjes en het opschuiven op de grid.

AANHALINGSTEKENS

Jake Hughes, coureur, Maserati MSG Racing: “Eerlijk gezegd zijn we erg blij met de race, ik denk dat we een goede strategie hebben uitgevoerd. We hadden een beetje pech met de timing van een van de safety cars, ik denk dat dat ons een punt of twee heeft gekost. Maar de auto was goed, ik voelde me goed op energie, ik had het gevoel dat ik goed door het veld bewoog, dus het was echt de moeite waard om weg te komen met een punt. Gezien het feit dat we P16 zijn gestart, voelt dat als een heel goede race.”

Stoffel Vandoorne, coureur, Maserati MSG Racing: “We hebben een hele goede race gereden; Daar mogen we met z’n allen trots op zijn. De dag begon niet erg goed met de kwalificatie; We hebben wat dingen verprutst, maar we hebben ons herpakt en een supersterke race gereden. Beetje pech bij de start, wat plaatsen verloren. Er was een auto vooraan die een probleem had, en ik kwam vast te zitten achter ons, dus verloor daar wat posities, maar we bleven kalm, we hadden goede communicatie. Het tempo voelde vanaf het begin goed, ik kon mijn energie heel goed beheren en een buffer creëren op sommige mensen voor me. De balans van de auto voelde goed, wat je leven altijd een stuk gemakkelijker maakt. We hadden een beetje pech met de safety car aan het einde – het had een top vijf finish kunnen krijgen, wat geweldig zou zijn geweest, maar met de zevende plaats denk ik dat we vandaag het maximaal mogelijke hebben gedaan.”

Cyril Blais, teambaas, Maserati MSG Racing: “Een heel positief weekend. We waren teleurgesteld na de kwalificatie omdat we niet hebben geleverd en we moeten eerlijk zijn over onze prestaties. Maar we zijn erg tevreden met de uitvoering van de race en het tempo dat we vandaag hebben laten zien. Ik denk dat we vanaf São Paulo diep hebben gegraven, en we zijn teruggekaatst en met dubbele punten uit Mexico gekomen. Ook na de kwalificatie houden we ons hoofd omhoog. Nu weten we dat als we vooraan beginnen, we ons leven gemakkelijker maken en dan kunnen we vechten voor de grote punten. Ik ben erg blij met het werk van het team en het goede werk van de coureurs.

“We hadden een beetje pech met de eerste Safety Car omdat het onze Attack Mode-tijd met de helft behield, maar tegelijkertijd was er een groot gat naar het peloton voor ons. Eigenlijk haalden we de auto in waarmee we vochten om positie, dus de Safety Car strafte ons een beetje af in de aanvalsmodus, maar het stelde ons ook in staat om het gat naar de auto’s voor ons te dichten. Ik denk dat we al met al geen voordeel hebben gekregen, maar we hebben ook geen enorm nadeel gekregen. Het was uiteindelijk redelijk eerlijk en over het algemeen ben ik erg blij met onze eerste dubbele puntfinish.”

Maria Conti, hoofd van Maserati Corse: “Het is altijd spannend om in Mexico te racen, een van de meest oprechte en populaire evenementen van het kampioenschap, maar ook de thuisbasis van vele autosportlegendes. Maserati Corse symboliseert de essentie van het merk Maserati en vandaag hebben we ons racekarakter geëerd op een snel en veeleisend circuit. Het bewijs was hoe we naar de startgrid gingen, gedreven door onze passie, met de wens om alle Maserati-enthousiastelingen, supporters en klanten te ontmoeten in een levendige en elektrische sfeer, daar op hetzelfde circuit waar we twee jaar geleden ons Formule E-debuut maakten. Voor Maserati is de Formule E een vanzelfsprekende keuze, het symbool van onze toewijding aan elektrische mobiliteit. Het seizoen is nog maar net begonnen, maar we nemen nu al dubbele punten mee naar huis. We zullen blijven strijden naar de voorkant van de grid om ons competitieve DNA te laten zien bij elke ronde op het schema.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait