- Toyota kijkt vol vertrouwen uit naar het Autosalon, en focust op modellen die toegankelijk zijn voor elke consument
- Het merk presenteert 12 modellen op zijn stand van 600 m², met o.a. hybrides, elektrische modellen en LCVs
- Eyecatcher is de elektrische Toyota Urban Cruiser, die in wereldpremière voorgesteld wordt
- Toyota bleef ook in 2024 een belangrijke speler op de Belgische automarkt, met sterke prestaties op zowel de particuliere als de professionele markt
Toyota op het Autosalon
Op een indrukwekkende stand van 600 m² presenteert Toyota 12 modellen, met een focus op toegankelijkheid, diversificatie en innovatie. Dankzij Toyota’s brede waaier aan aandrijftechnologieën, krijgen hybrides, volledig elektrische modellen en bedrijfsvoertuigen allemaal een prominente plaats op de stand. Deze visie wordt ook uitgedragen door de ‘Sphere’ centraal op de stand, een symbool dat staat voor een harmonieuze samensmelting van technologische vooruitgang en duurzaamheid.
Toyota zal de komende jaren zijn aanbod elektrische modellen fors uitbreiden, en mikt op 6 nieuwe elektrische modellen tegen eind 2026 in Europa. Dé eyecatcher op het Salon is dan ook de gloednieuwe, volledig elektrische B-SUV Toyota Urban Cruiser, die in Brussel voor het eerst aan het publiek voorgesteld wordt, en zo zijn fysieke wereldpremière kent. Dit nieuw model zal op de persdag van 10/01 om 9u tijdens een persconferentie op de stand onthuld worden.
Bezoekers kunnen in Brussel ook het volledige aanbod zelfopladende hybrides van Toyota ontdekken. Het merendeel van de Belgische klanten kiest vandaag voor deze aandrijving, dankzij de toegankelijkheid, het lage verbruik en de betaalbaarheid. Maar liefst 75% van de in 2024 ingeschreven Toyota’s in België, zijn zelfopladende hybrides.
Een zone met LCV-modellen maakt de stand compleet, en onderstreept zo Toyota’s ambitie op de markt van lichte bedrijfsvoertuigen.
De Saloncondities van alle Toyota-modellen zullen bekend gemaakt worden op 1 januari 2025.
Toyota op de Belgische automarkt in 2024
Met een ambitieuze strategie heeft Toyota de afgelopen jaren een mooie evolutie doorgemaakt op de Belgische automarkt, waardoor het merk uitgroeide tot een belangrijke speler. Ook dit jaar verstevigde het merk zijn positie, en staat Toyota momenteel op een zesde plaats, met 5,3% marktaandeel (+8% vs ’23) en 22.468 inschrijvingen (+1% vs ’23).1
Op de particuliere automarkt staat Toyota ook in 2024 in de top van het klassement, met een derde plaats en bijna 8% marktaandeel. Ook in de professionele markt blijft Toyota in de top 10, met een 9de plek en bijna 4% marktaandeel.2
Op het Autosalon zullen volgende modellen te bezichtigen zijn voor het publiek:
Toyota Urban Cruiser
Het salon van Brussel heeft een heuse primeur te pakken: de Toyota Urban Cruiser. Die komt de bZ4X vervoegen in het elektrische gamma van het merk, dat de tijd rijp acht om zijn EV-aanbod gestaag uit te bouwen. De compacte cross-over laat de keuze uit vermogens van 144, 174 en 184 pk en uit batterijen van 49 en 61 kWh. Die laatste blijft voorbehouden voor de krachtigste variant, die over een bijkomende elektromotor en dus vierwielaandrijving beschikt.
Toyota Aygo X
De kleinste Toyota in het gamma vormt een erg gesmaakt aanbod in het segment van de urban cross-overs. Er is keuze uit vijf uitvoeringen, heel wat markante kleuren en een rist personalisatiemogelijkheden. De uitrusting is ronduit compleet, zeker op veiligheidsvlak. Adaptieve cruisecontrol, Lane Trace Assist, Pre-Collision System met voetgangers- & fietsersdetectie: het zit er allemaal standaard op. De zuinige 1.0-benzine zit de trendy Aygo X als gegoten en kan als optie gecombineerd worden met een automaat.
Toyota Yaris HEV
Weinig stadsauto’s in het B-segment bieden wat de onlangs geüpdatete Yaris te bieden heeft. Onder zijn sportief-elegante uiterlijk gaat een concentraat aan toptechnologie schuil. Om te beginnen is er de hoogefficiënte hybride aandrijving met automaat, die vlotjes onder de 100 g/km CO2 duikt en waarmee je tot 54% van de tijd elektrisch rijdt. Voeg daarbij het state-of-the-art infotainment, de bovengemiddelde uitrusting en de brede waaier aan versies en je krijgt een bijzonder interessant aanbod.
Toyota Yaris Cross HEV
Neem alle elementen die de Yaris tot een succes maken, voeg er een stoere SUV-look en extra ruimte aan toe en je krijgt de Yaris Cross. Geen wonder dat deze onlangs vernieuwde compacte cross-over is uitgegroeid tot een hit bij de Belgen. Ook hier is er keuze uit diverse uitvoeringen, van de knappe Dynamic over de atletische GR Sport tot de elegante Premiere. Naast veiligheid is connectiviteit een stokpaardje van de Yaris Cross. De MyToyota-app is het handige digitale verlengstuk van deze hybride gezinswagen.
Toyota Corolla Touring Sports HEV
Voor de particuliere en zakelijke rijders die nog niet klaar zijn klaar om over te stappen op elektrisch, is een hybride model de perfecte match is, zoals de Corolla Touring Sports. Deze ruime en praktische stationwagen rijdt niet alleen zuinig, maar ook verrassend pittig in het geval van de krachtige 2.0 hybride versie. De bijgewerkte CVT-automaat draagt zijn steentje daartoe bij: hij zorgt voor een kwiekere respons.
Toyota C-HR HEV
De tweede generatie van Toyota’s middelgrote cross-over is nog expressiever en vaart designmatig geheel zijn eigen koers. De fascinerende vouwen in zijn flanken, de ‘hamerhaai’-snuit, de erg schuine achterpartij met geïntegreerde dakspoiler in contrastkleur: je geraakt er niet op uitgekeken. De aandrijving wordt ook hier verzekerd door hybride motoren. Als primeur kan de 2.0 ook gekoppeld worden aan een extern oplaadbare batterij om zich tot PHEV te ontpoppen.
Toyota Corolla Cross HEV
Terwijl de C-HR eerder op stijlzoekers mikt, trekt de Corolla Cross de kaart van het gebruiksgemak. Hij wist zich al snel een stevige positie te verzekeren op de Belgische markt als gulden middenweg tussen de Yaris Cross en de RAV4. De elektrisch ondersteunde 1.8 blijkt het populairst, terwijl de 2.0 Hybrid tegemoetkomt aan de meer rijdynamisch georiënteerde bestuurder. Hoe dan ook vindt iedereen zijn gading in het uitgebreide gamma, dat ook een AWD-i-versie omvat.
Toyota RAV4 PHEV
De op één na grootste SUV in het Europese Toyota-gamma is het archetype van een steadyseller. Als hybride gezinsauto spreekt hij vooral vrijetijdsgerichte gezinnen aan, de plug-inhybride variant is een hit bij kmo’s en zelfstandigen. Met zijn lithium-ionbatterij van 18,1 kW kan hij tot wel 65 km zuiver elektrisch afleggen volgens de WLTP-cyclus. Ook met een lege batterij blijft de benzinemotor bijzonder zuinig en daarmee onderscheidt hij zich duidelijk van de concurrenten.
Toyota bZ4X EV
Als eerste model van de beyond-zero-reeks pakt de bZ4X uit met een baanbrekend en toch herkenbaar design. Deze markante elektrische SUV werd door TestAankoop verkozen tot Beste Koop. Hij dankt deze titel onder meer aan zijn in verhouding scherpe prijs, zijn ruime interieur, zijn riante T-Mate-veiligheidspakket en het feit dat hij gedekt wordt door een ongeëvenaarde waarborg. Zo geniet elke bZ4X van 10 jaar of 1 miljoen kilometer garantie op de aandrijfaccu.
Toyota Proace City EV
De kleinste telg van Toyota’s intussen complete LCV-gamma luistert naar de naam Proace City. Hij werd afgelopen jaar grondig opgefrist: je herkent hem vanbuiten aan zijn volledig gesloten front met nieuwe koplampen en vanbinnen aan zijn opgewaardeerde dashboard met state-of-the-art infotainment. Onder de motorkap ligt een benzine-, diesel- of elektromotor. De EV-uitvoering, die in vier afwerkingen en twee lengtes komt, kan rekenen op 100 kW aan vermogen en een WLTP-rijbereik van 330 km.
Toyota Proace
Het hart van het bestelwagenaanbod bij Toyota wordt gevormd door de Proace. Hij werd onlangs in het nieuw gestoken, maar bouwt voort op zijn sterke punten. Zo is hij beschikbaar in een veelvoud aan versies om te voldoen aan de wensen van een breed publiek: medium of large, 1.5-diesel of 2.0-diesel, elektrisch met 50 kWh of 75 kWh-accu, manueel of automaat, enzovoort. Valt ook in de smaak: het feit dat hij zoals elke Toyota tot 10 jaar garantie en daarmee totale gemoedsrust biedt.
Toyota Proace Max
Het ontbrekende stukje (of zeg maar gerust: stuk) van de Toyota-bedrijfswagenpuzzel is nu gelegd en heet Proace Max. Deze grote knaap is verkrijgbaar in zes configuraties, met twee wielbasissen, drie lengtes en twee hoogtes en heeft in de grootste uitvoering een laadvolume van 17 m3. De Proace Max bestaat ook als chassis-cabine, platform-cabine en Crew Cab met dubbele cabine. Voor de aandrijving is er keuze uit diverse diesels en een elektrische variant met een WLTP-rijbereik van liefst 420 km.