- Wereldpremière van de nieuwe speciale INTENSA serie, op de Alfa Romeo stand met de Tonale en de Stelvio SUV’s modellen.
- Internationaal debuut van Junior Q4, waarmee het breedste commerciële aanbod in dit segment, met de mogelijkheid om aan alle eisen van klanten te voldoen, compleet is.
- De schijnwerpers zullen ook gericht zijn op de 280 pk Junior VELOCE, de topversie die de sportieve houding van het merk belichaamt in een compacte auto.
- Junior staat op de shortlist voor de award “Auto van het Jaar 2025”, waarvan de uitreiking plaatsvindt op 10 januari, de dag dat de show opent.
- Er zal ook plaats zijn voor de fascinerende 33 Stradale, het toonbeeld van Alfa Romeo’s waarden, waarvan het eerste model onlangs is afgeleverd.
Alfa Romeo is aanwezig op de 101st Brussels Motor Show, die plaatsvindt van 10 tot 19 januari 2025, met twee wereldpremières: de fascinerende INTENSA special series en de gloednieuwe Junior IBRIDA Q4. Het is het beste voorbeeld van de vastberadenheid en durf van het Italiaanse merk, dat zich nu voorbereidt op een zeer intens en opwindend 2025 met de lancering van een breed scala aan belangrijke innovaties, klaar om Alfisti-fans over de hele wereld te prikkelen.
De Tonale en Stelvio INTENSA, die de nieuwe speciale INTENSA-serie vertegenwoordigen, zullen in de schijnwerpers staan. Het is een eerbetoon aan de identiteit van het merk door middel van exclusieve kenmerken en details, gecombineerd met de beste technologische oplossingen voor een unieke rijervaring. Stelvio en Tonale INTENSA zullen te zien zijn op de show, als twee modellen vol aantrekkingskracht, waarvan verwacht wordt dat ze bezoekers zullen intrigeren en de fans van het merk enthousiast zullen maken.
Ook de Junior Q4 maakt zijn internationale debuut, om het breedste gamma in het segment compleet te maken. Het nieuwe model is verkrijgbaar in de Ibrida-uitvoering, die staat voor Alfa Romeo’s alledaagse sportiviteit in een stedelijke stijl, en beschikt over twee elektromotoren: één op de vooras, geïntegreerd in de zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling; de tweede op de achteras, die zorgt voor tractie op alle vier de wielen, maar zonder fysieke verbinding tussen de voor- en achteras. Deze configuratie zorgt voor een optimale koppelverdeling en biedt uitstekende tractie in alle rijomstandigheden.
Zeker niet te missen op de stand is de Alfa Romeo Junior 280 Veloce, de meest krachtige versie die de sportieve houding van het merk belichaamt in een compacte auto. Hij is gebaseerd op de gebruikelijke Alfa Romeo-formule, die zijn spreekwoordelijke uitmuntendheid, beste rijdynamiek in zijn klasse, toonaangevende technologische en motorische oplossingen combineert met een uiterst karakteristiek design, onmiskenbaar het werk van het Alfa Romeo Centro Stile.
Er wordt evenveel bewondering verwacht voor de nieuwe 33 Stradale, een authentiek kunstwerk in beweging, het resultaat van de perfecte combinatie van schoonheid en technologie. De nieuwe tweezits coupé, die in slechts 33 exclusieve exemplaren wordt gemaakt volgens een uniek ambachtelijk proces, is een eerbetoon aan zijn voorganger uit 1967 – de auto die door velen wordt beschouwd als een van de mooiste ooit – en brengt het merk van nobele Italiaanse sportiviteit sinds 1910 naar het nieuwe tijdperk van efficiënte sport. Enkele weken geleden werd de eerste van 33 exemplaren afgeleverd.
Wereldpremière van de nieuwe speciale serie INTENSA
Alfa Romeo presenteert de nieuwe “INTENSA” Special Series, verkrijgbaar voor alle modellen in het programma en met exclusieve designinterventies om de identiteit van een merk met een sterke, gedurfde en viscerale houding te vieren. De nieuwe speciale INTENSA-serie, die verkrijgbaar is op de Giulia, Stelvio, Tonale en Junior, biedt een nieuw, karakteristiek perspectief op alle modellen in het gamma, met de mogelijkheid om via de details de houding van een merk, zijn historische traditie en zijn visie krachtig tot uitdrukking te brengen.
De geschiedenis van Alfa Romeo wordt gekenmerkt door technische innovaties, sportiviteit en nationale identiteit. Van de eerste overwinningen in autowedstrijden tot de allernieuwste technologie, de focus heeft altijd gelegen op de intensiteit van onderzoek en ontwikkeling. Net zoals rijden met een Alfa Romeo een intense ervaring is, dankzij de combinatie van rijdynamiek, wendbaarheid en de relatie tussen mens en machine. Het resultaat is rijplezier waar maar weinig andere merken aan kunnen tippen. De rijke geschiedenis van het merk, dat teruggaat tot 1910, zit ook vol momenten die als intens kunnen worden omschreven, van economische en industriële uitdagingen tot grote sportoverwinningen. Elke fase van de evolutie heeft bijgedragen aan het opbouwen van een sterke en gepassioneerde identiteit, die de Italiaanse cultuur en levensstijl belichaamt. Intensiteit loopt dan ook als een rode draad door de hele geschiedenis van Alfa Romeo en maakt Alfa Romeo tot een uniek en geliefd merk over de hele wereld.
De geest van deze speciale serie wordt volledig samengevat in de beroemde woorden van Orazio Satta Puliga, Alfa Romeo’s technisch manager vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog: “Alfa Romeo is niet zomaar een autofabriek: zijn auto’s zijn iets meer dan conventioneel gebouwde modellen. Het is een soort ziekte, het enthousiasme voor een vervoermiddel. Het is een manier van leven, een heel speciale manier om een motorvoertuig te maken. Iets dat zich verzet tegen definities. De componenten ervan zijn als die irrationele trekken van de menselijke geest die niet kunnen worden verklaard door logische terminologie.” Dit citaat weerspiegelt de ziel van het merk Alfa Romeo en wordt volledig weerspiegeld in de nieuwe speciale INTENSA-serie, waarin elk detail is ontworpen om deze filosofie te belichamen en een unieke en onvergetelijke ervaring te bieden, als eerbetoon aan een legendarische geschiedenis die nu vooruitkijkt naar de toekomst van mobiliteit.
De Tonale INTENSA heeft 20″ tweekleurige lichtmetalen velgen met een nieuw design, diamantgeslepen lichtgouden afwerkingen en donkergrijs Dark Miron lakwerk. Het exterieur heeft een uitgesproken sportieve look, gekenmerkt door glanzend zwart gelakte sierlijsten en uitlaatpijpen met matte Dark Miron accenten, exclusieve zwarte remklauwen met de Alfa Romeo signatuur in lichtgoud en de dubbele verchroomde uitlaatpijpen (beschikbaar in de Plug-in Hybrid Q4 versie). Er zijn drie kleuren beschikbaar: Rosso Alfa, Verde Montreal en Nero Alfa. De interieurs bieden een verfijnd kleurcontrast en worden verfraaid door de nieuwe zwarte Alcantara zetels, met contrasterende lederkleurige stiksels, het Alfa Romeo-logo geborduurd op de voorste hoofdsteunen in taankleur en contrasterende grijze stiksels, exclusief voor de Intensa-versie. Het dashboard is ook verfraaid, nu met exclusieve Alcantara bekleding met contrasterende taankleurige stiksels, meerkleurige sfeerverlichting en het nieuwe tweekleurige stuurwiel met taankleurige accenten en contrasterende leerkleurige stiksels. De “handtekening” van de speciale serie zit in de Intensa-logo’s in het passagierscompartiment, geborduurd op de middenarmsteun voor en in reliëf aangebracht op de binnenste zijpanelen van de voorstoelen. Het interieur wordt gecompleteerd door deurpanelen met contrasterende stiksels in taankleur. In het passagierscompartiment van de Tonale zijn de opvallendste kenmerken de opnieuw ontworpen middentunnel, de nieuwe draaiknop voor de automatische transmissie en het vernieuwde display op het instrumentenpaneel. De Tonale INTENSA beschikt standaard over de meest uitgebreide specificaties, waaronder hoogwaardige technische en technologische uitrusting zoals elektronisch geregelde elektronische vering en niveau 2 geassisteerd rijden, evenals premium content zoals het 470-W Harman Kardon audiosysteem met 14 luidsprekers en subwoofer, en verwarmde stoelen met 8-voudige elektrische verstelling met 3 instellingsgeheugens voor de bestuurdersstoel.
Tonale biedt een werkelijk allesomvattend commercieel aanbod om aan de eisen van elke klant te voldoen.
De beschikbare motoren zijn de 280 pk sterke Ibrida Plug-In Q4 met zestraps automatische transmissie, de 160 pk sterke Ibrida met VGT-technologie (Variable Geometry Turbo) en zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling en de 130 pk sterke Turbo Diesel met zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling.
Net zo opvallend is de Stelvio INTENSA, die opvalt door zijn 20-inch lichtmetalen velgen en zwarte remklauwen met lichtgouden details. De esthetiek van het exterieur wordt verder verfraaid door de Italiaanse vlag op de buitenspiegels, verkrijgbaar in Vulcano Black, Verde Montreal, Rosso Etna (metallic) en Rosso Alfa (pastel). Het interieur van de Stelvio is voorzien van lederen sportstoelen met een taankleurige middenarmsteun en bijpassende stiksels die doorlopen naar het dashboard, de deurpanelen en de achterbank. Dezelfde kleurencombinatie is ook te zien op het stuurwiel, waar specifieke taankleurige accenten perfect samengaan met de zwarte Alcantara bekleding. Het interieur straalt kwaliteit en verfijning uit door karakteristieke details zoals het Alfa Romeo-logo dat op de hoofdsteunen voor is geborduurd, het “Intensa”-borduursel in zwart op de centrale armsteun en het dashboard dat met leder is bekleed. Stelvio heeft ook aluminium onderdelen, zoals sportpedalen en paddle shifters, om zijn sportieve karakter te versterken. Tot de technische specificaties behoort synaptic dynamic control (SDC) vering, die zorgt voor een nauwkeurige en wendbare rijdynamiek. Stelvio INTENSA wordt aangeboden in combinatie met de GME turbobenzinemotor met 280 pk, zowel met vierwielaandrijving als achterwielaandrijving, en met de JTDM-motoren met 210 pk (AWD) en 160 pk (RWD).
Tot slot heeft de Alfa Romeo Giulia INTENSA 19-inch diamantgeslepen lichtmetalen velgen in twee tinten en zwarte remklauwen versierd met lichtgouden details. Het kenmerkende design van de Giulia wordt aangevuld door de Italiaanse vlag op de buitenspiegelkappen. De beschikbare kleuren zijn Vulcano Black, Verde Montreal, Rosso Etna (metallic) en Rosso Alfa (pastel). Het interieur straalt kwaliteit en verfijning uit door het gebruik van prestigieuze materialen, zoals leder op het dashboard en de deurpanelen. De lederen zetels, met een taankleurige middenarmsteun en bijpassende stiksels, voegen een elegante en sportieve toets toe. Dezelfde kleurencombinatie is ook te zien op het stuurwiel, waar specifieke taankleurige accenten perfect samengaan met de zwarte Alcantara bekleding. Aluminium onderdelen, waaronder sportpedalen en paddle shifters, maken het interieur compleet. De Giulia INTENSA heeft ook een groot 12,3-inch TFT-display en een infotainmentsysteem met een 8,8-inch scherm dat is uitgerust met navigatie en het Harman Kardon-audiosysteem. Tot de motoren behoren het 280 pk benzinemodel met achterwiel- en vierwielaandrijving, de 210 pk JTDM met vierwielaandrijving en de 160 pk JTDM met achterwielaandrijving.
De Junior INTENSA komt later beschikbaar dan de rest van het gamma en is bedoeld voor wie op zoek is naar een compacte en veelzijdige auto zonder in te boeten aan de typische verfijning en sportiviteit van het merk. Aan de buitenkant krijgt hij 18-inch diamantgeslepen lichtmetalen velgen in twee tinten en lichtgouden details. De bodykit, in glanzend zwart met gouden details, versterkt zijn sportiviteit nog meer. De Junior INTENSA zal verkrijgbaar zijn in Nero Tortona en Rosso Brera. De sfeer in het interieur wordt gekenmerkt door een elegant gebruik van taankleur: het Alfa Romeo-logo is geborduurd op de hoofdsteunen voor en taankleurig stiksel siert de deurpanelen, het stuurwiel en de centrale armsteun met de geborduurde “INTENSA”-handtekening die duidelijk het uitrustingsniveau aangeeft. De stoelen met hun elegante antracietgrijze stiksels zijn bekleed met Alcantara, een materiaal dat ook het dashboard en de middentunnel omhult, voor een verfijnde omgeving. De Junior INTENSA krijgt ook het Techno Pack, voor superieur rijcomfort. Qua motoren is deze speciale serie verkrijgbaar in de 136 pk hybride configuratie en met het Q4 systeem, of in de 156 pk elektrische versie.
Wereldpremière van Junior Q4
Op het Autosalon van Brussel presenteert Alfa Romeo met trots de nieuwe Alfa Romeo Junior Ibrida Q4, een auto die de normen van het Premium B-SUV-segment herdefinieert en de meest uitgebreide line-up op de markt biedt. Klanten kunnen volledig vrij kiezen tussen de 100% elektrische versies met 280 of 156 pk en de twee hybride versies met 136 pk, nu ook met vierwielaandrijving.
De Junior Q4 is uitgerust met een 48-V hybridesysteem, dat een 1,2-liter turbomotor met 136 pk en twee 21-kW elektromotoren combineert, en is ontworpen om onder alle omstandigheden veilig en krachtig te rijden, vooral bij weinig grip. Vierwielaandrijving is een essentiële factor voor een topmerk als Alfa Romeo, en de Q4 heeft een slimme manier om dit te bieden, met behulp van het Power Looping Technology-systeem om ervoor te zorgen dat het zelfs werkt bij een bijna lege accu.
De Junior Q4 hybride beschikt over twee elektromotoren: één op de vooras, geïntegreerd in de zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling; de tweede op de achteras, die voor tractie zorgt zonder fysieke verbinding tussen de twee assen. Deze configuratie zorgt voor een optimale koppelverdeling en biedt uitstekende tractie in alle rijomstandigheden. De achterste motor is uitgerust met een versnellingsbak die het koppel verhoogt tot maximaal 1900 Nm op de achterwielen, wat zorgt voor maximale tractie en stabiliteit. Dit garandeert niet alleen hoge prestaties, maar zorgt ook voor een comfortabele en veilige rijervaring in elke situatie, waardoor de Junior Q4 ideaal is voor zelfs de moeilijkste wegen en slechte weersomstandigheden.
De nieuwe Junior Ibrida Q4 is ook perfect voor een gevarieerde klantenkring: van winter- en zomersportliefhebbers tot liefhebbers van vierwielaandrijving. De auto is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van diegenen die maximale veelzijdigheid wensen, zodat ze zowel stadsroutes met behendigheid als omwegen op minder comfortabel terrein veilig kunnen afleggen. Met zijn veelzijdigheid en prestaties is de Junior Q4 een natuurlijke keuze voor wie op zoek is naar een auto die zich aan elke rijbehoefte kan aanpassen.
Alfa Romeo’s DNA-selector stelt de bestuurder in staat om de prestaties van de auto aan te passen aan verschillende rijbehoeften: de “Dynamic”-modus biedt een sportieve rijervaring met maximaal vermogen, terwijl de “Natural”-modus ideaal is voor dagelijks gebruik. De modus “Q4” is ontworpen voor omstandigheden met weinig grip en zorgt altijd voor maximale veiligheid en controle. De “Advanced Efficiency”-modus optimaliseert het brandstofverbruik en biedt een soepele rit, perfect voor een maximale energiezuinigheid.
De Junior Ibrida Q4 is uitgerust met een MultiLink onafhankelijke achterwielophanging, ontworpen voor maximaal comfort tijdens het dagelijks rijden en om de tractie in alle wegomstandigheden te verbeteren. Dit geavanceerde veersysteem biedt een groter vermogen om oneffenheden in de ondergrond te absorberen, wat zorgt voor superieur comfort voor alle inzittenden en uitstekende rijeigenschappen. Het Q4-systeem wordt automatisch geactiveerd op basis van de grip en de helling van de weg en zorgt ervoor dat vierwielaandrijving altijd beschikbaar is met behulp van Power Looping Technology, zodat de auto zelfs bij een bijna lege accu vierwielaandrijving behoudt.
Alfa Romeo Junior 280 Veloce
De Alfa Romeo Junior 280 Veloce belichaamt de sportieve houding van het merk in een compacte auto. Hij is gebaseerd op de gebruikelijke Alfa Romeo-formule, waarbij de spreekwoordelijke uitmuntendheid – perfecte gewichtsbalans, rijdynamiek van topklasse, toonaangevende technologische en motorische oplossingen – wordt gecombineerd met het kenmerkende design dat kenmerkend is voor de stilistische traditie van het merk.
Deze versie biedt toonaangevende wendbaarheid en de beste wegligging in zijn klasse, mede mogelijk gemaakt door twee technische oplossingen die hun wereldpremière beleven en debuteren in de Junior Veloce: de nieuwe 280 pk/207 kW elektromotor en het vierde generatie TorSen “D” mechanisch sperdifferentieel.
De Junior Veloce heeft ook de meest directe besturing in het segment (14.6), speciaal gekalibreerd om de uitzonderlijke wegligging te verbeteren. De vering is 25 mm verlaagd en de stabilisatorstangen zijn extra sportief om snel en precies bochtenwerk te garanderen. Het remsysteem omvat 380 mm remschijven vooraan met monobloc remklauwen met 4 zuigers, terwijl de 20″ performance banden specifiek zijn voor high-performance elektrische voertuigen.
De auto is compact en gemakkelijk te hanteren, ideaal voor in de stad, wat blijkt uit zijn lengte van iets meer dan 4 meter en een draaicirkel van 10,5 meter. Ondanks zijn compacte afmetingen is het interieur ruim en biedt het comfortabel plaats aan vier volwassenen en hun bagage in een voor het segment toonaangevend achtercompartiment van 400 liter. Op het gebied van efficiëntie weegt de Junior 280 Veloce slechts 1.590 kg, ongeveer 200 minder dan zijn beste concurrenten. Compacte lithium-ion accu’s dragen hieraan bij door het gewicht en de oplaadtijd aanzienlijk te verminderen.
Junior garandeert de beste rijervaring, zowel in de stad als op gemengde routes, zonder ooit in te boeten aan praktische bruikbaarheid, zoals blijkt uit een voorvak onder de motorkap voor de laadkabel, een 12-voltaansluiting in de kofferbak, een specifiek elektrisch rijgeluid (alleen hoorbaar in het passagierscompartiment) voor een betere perceptie van accelereren en vertragen, en een EV-routingsysteem voor automatische, zorgeloze begeleiding van de bestuurder naar de volgende lading.
Alfa Romeo 33 Stradale: durven dromen
Om een droom waar te maken, is het belangrijkste ingrediënt een flinke dosis moed en een snufje gezonde waanzin. Dit was hetzelfde recept als voor de auto die door velen wordt beschouwd als een van de mooiste ooit: de 33 Stradale, gelanceerd in 1967. Vandaag heeft het Alfa Romeo-team met dezelfde durf en visie de nieuwe 33 Stradale ontworpen en ontwikkeld, een authentiek kunstwerk in beweging, het resultaat van de perfecte combinatie van schoonheid en technologie. De nieuwe tweezits coupé, die in slechts 33 exclusieve exemplaren wordt gemaakt volgens een uniek ambachtelijk proces, combineert het erfgoed en de toekomst van het merk als symbool van de nobele Italiaanse sportiviteit.
Het doel is om de meest opwindende rijervaring en de onsterfelijke charme van een icoon te bieden aan een zeer kleine groep enthousiastelingen die vanaf het begin in het project hebben geloofd. De nieuwe 33 Stradale werd gecreëerd in de nieuw opgerichte Alfa Romeo “Bottega”, waar de ontwerpers, ingenieurs en historici van het merk eerst luisterden naar potentiële kopers en de auto vervolgens samen produceerden, precies zoals in ambachtelijke boetieks uit de Renaissance en in de werkplaatsen van gerenommeerde Italiaanse carrosseriebouwers uit de jaren 1960.