Porsche feliciteert Jacky Ickx met zijn 80ste verjaardag

Tijdens zijn competitieve carrière werd hij niet alleen beschouwd als een zeer veelzijdige autocoureur, maar ook als een meester in het rijden bij nat weer. Jacky Ickx leverde een belangrijke bijdrage aan het racesucces van Porsche in de jaren 1970 en 1980. Op 1 januari 2025 viert de in België geboren voormalige race-ace zijn 80ste verjaardag.

Zijn carrière bij Porsche is een goed voorbeeld van hoe succesvol coureurs en merken kunnen samenwerken. Jacky Ickx zegevierde in totaal zes keer in de 24 uur van Le Mans, waarvan vier keer als vertegenwoordiger van Porsche. Op 1 januari 2025 viert de autocoureur zijn 80ste verjaardag. “We wensen Jacky Ickx het allerbeste en bedanken hem voor het feit dat hij zichzelf en Porsche in de geschiedenisboeken van de autosport heeft geschreven”, zegt Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur, Onderzoek en Ontwikkeling. “Hij maakte niet alleen indruk op het bedrijf met zijn vaardigheden als coureur, maar ook met zijn passie, streven naar uitmuntendheid en bescheidenheid. Waarden die Porsche tot op de dag van vandaag belichaamt.”

Helm van Jacky Ickx, Porsche 956, 2023, Porsche AG

Van motor tot autosport

Jacques Bernard Ickx, beter bekend als Jacky Ickx, werd geboren op 1 januari 1945 in de Belgische hoofdstad Brussel. Een van zijn invloeden was zijn vader Jacques Ickx, een autosportjournalist, die zijn interesse in snelle voertuigen wekte. In eerste instantie was Jacky Ickx geïnteresseerd in motorfietsen. Zijn eerste successen behaalden hij in motorcross en Formule 2-races, met als prestaties onder meer het worden van Europees kampioen Formule 2 in 1967. Een jaar later gaf Ferrari hem een startplek in de Formule 1 terwijl hij nog begin twintig was. Zijn beheersing van het rijden in nat weer werd bij talloze gelegenheden gedemonstreerd, onder meer in Rouen, waar hij zijn eerste Grand Prix-overwinning behaalde. Hij zou in totaal acht Grands Prix winnen voor Ferrari, Brabham en Lotus in ’s werelds meest gerespecteerde raceklasse.

Jacky Ickx, Porsche 956, 2023, Porsche AG
Jacky Ickx

Passie voor endurance racen

Na zijn carrière in de Formule 1 verlegde Ickx zijn focus naar endurance races. In zijn eerste jaar bij Porsche in 1976 behaalde hij drie overwinningen in het wereldkampioenschap voor merken en vier in het wereldkampioenschap sportwagens. Ickx won ook de 24 uur van Le Mans en herhaalde deze triomf voor Porsche in 1977, 1981 en 1982.

Jacky Ickx, Derek Bell, Le Mans, Frankrijk, 1982, Porsche AG
Jacky Ickx, Jochen Mass, Manfred Janke, Rolf Stommelen, Manfred Schurti (v.l.n.r.), Porsche 935, Porsche 936, 1976, Porsche AG
Jacky Ickx, Gijs van Lennep (r-l), Porsche 936/76, Le Mans, Frankrijk, 1976, Porsche AG
Jacky Ickx, Derek Bell, Porsche 936/81, Le Mans, Frankrijk, 1981, Porsche AG
Jacky Ickx, Porsche 936/77 Spyder, Le Mans, Frankrijk, 1977, Porsche AG
Jacky Ickx, Derek Bell, Porsche 956 LH, Le Mans, Frankrijk, 1982, Porsche AG
Jacky Ickx, Derek Bell, Porsche 956 LH, Le Mans, Frankrijk, 1982, Porsche AG
Jacky Ickx, Derek Bell, Le Mans, France, 1982, Porsche AG
Jacky Ickx, Jochen Mass, Manfred Janke, Rolf Stommelen, Manfred Schurti (l-r), Porsche 935, Porsche 936, 1976, Porsche AG

Tijdens de race in juni 1977 behaalde hij niet alleen een van de beste herstelacties vanuit een achterstand in de geschiedenis van de autosport; Het wordt ook beschouwd als een van de meest ongelooflijke races in zijn carrière. De sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen schreef twee Porsche 936-modellen in. De auto van Ickx en Henri Pescarolo kreeg na drie uur te maken met motorpech, waardoor ze zich moesten terugtrekken uit de race. De toen 32-jarige werd aangesteld als vervangende coureur voor Jürgen Barth en Hurley Haywood in de tweede Porsche 936. Door technische problemen liep het team enkele ronden achter. Ickx nam het stuur ter hand. Hij haalde hem in, herstelde de verloren ronden en reed tot het uiterste – wat Porsche uiteindelijk naar de algemene overwinning leidde.

Jacky Ickx, Porsche 959 Paris-Dakar, 2023, Porsche AG

 

Twee jaar later, in 1979, won Ickx de Noord-Amerikaanse CanAm-serie. In 1981 en 1982 assisteerde hij bij de ontwikkeling van de Porsche 956 en was hij constant aanwezig in Weissach. Zijn tips vanuit het perspectief van een autocoureur werden verwerkt in aspecten als de ontwikkeling en configuratie van de cockpit en monocoque. In 1983 nam hij deel aan de rally van Parijs-Dakar in een Mercedes-Benz. Na zijn overwinning kon hij Porsche overtuigen om deel te nemen aan de woestijnrally. Hij nam deel aan de rally als Porsche-coureur in 1984 en in de volgende twee jaar, en eindigde zijn carrière met een tweede plaats in 1986 in een Porsche 959.

Zijn toewijding aan Porsche in de jaren 1970 en 1980 was van onschatbare waarde, net als zijn bijdrage aan het racesucces van het merk in die tijd. Een van de aspecten die zijn carrière onderscheidde, was zijn veelzijdigheid: Ickx schitterde zowel in uithoudingsraces als in sprintformaten, bij nat weer en met een breed scala aan voertuigtypes in ’s werelds meest uitdagende races.

 

Tot op de dag van vandaag is de vader van vijf kinderen nauw verbonden met Porsche en vertegenwoordigt hij de merkwaarden. Ickx is niet alleen een graag geziene gast op Porsche evenementen, maar ook een hedendaagse getuige, gewaardeerde partner en testrijder. Zo was hij samen met het Porsche Heritage and Museum-team aanwezig bij de heringebruikname van de 959 Paris-Dakar, waarin hij en Claude Brasseur in 1986 de tweede plaats behaalden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait