- Het onlangs gelanceerde Genesis Magma Racing zal putten uit de expertise van Hyundai Motorsport in de wereldwijde autosport terwijl het begint aan een endurance-programma in WEC en IMSA
- Onthulling van Genesis GMR-001 Hypercar, een high-performance prototype dat de ontwerpfilosofie van het merk, Athletic Elegance, belichaamt
- Genesis-strategie in de autosport onthuld samen met teamcoureurs André Lotterer en Luis ‘Pipo’ Derani
- Genesis Magma Racing zal met twee auto’s deelnemen aan WEC (2026) en IMSA (2027) met ondersteuning van endurance-specialisten ORECA Motorsport en IDEC Sport
- Als onderdeel van de voorbereidingen zal een LMP2-team deelnemen aan de European Le Mans Series 2025
Frankfurt, Duitsland, 4 december 2024: Genesis onthult vandaag zijn gedurfde nieuwe visie op de toekomst van high-performance luxe. In een spannend debuut in Dubai introduceerde het merk Genesis Magma Racing, waarmee het zijn eerste grote mijlpaal in de autosportarena markeerde. Het evenement toonde de ambities van Genesis op het gebied van endurance racen en illustreerde de toewijding van het merk aan innovatie, snelheid en passie.
Atletische elegantie brengen in endurance racen
Hyundai Motorsport GmbH (Hyundai Motorsport) heeft meer dan tien jaar lang de wereldwijde race- en rally-activiteiten van Hyundai Motor Group ondersteund en zal nu de Genesis-motorsportactiviteiten ondersteunen in het prestigieuze World Endurance Championship (WEC) in 2026, gevolgd door deelname aan IMSA SportsCar Championship (IMSA) in 2027. Deze onderneming zal Genesis positioneren op ’s werelds meest uitdagende circuits en de technische expertise en uithoudingsvermogen van het merk demonstreren.
Endurance racen is een van de meest prestigieuze en uitdagende disciplines in de autosport en vereist snelheid, betrouwbaarheid en strategie gedurende langere periodes. Iconische evenementen zoals de 24 uur van Le Mans en de Daytona 24 vereisen dat teams topprestaties combineren met duurzaamheid en efficiëntie, waarbij zowel auto’s als coureurs tot het uiterste worden getest.
Het hart van het endurance-racen wordt gevormd door de LMDh-klasse (Le Mans Daytona h) – een vooraanstaande categorie die geavanceerde hybridetechnologie combineert met gestandaardiseerde componenten om kostenbeheersing en concurrentiepariteit te garanderen. LMDh-auto’s nemen deel aan WEC en IMSA, waardoor ze een wereldwijd platform zijn voor het demonstreren van technische uitmuntendheid en innovatie.
Door deel te nemen aan de LMDh-categorie sluit Genesis zich aan bij een elitegroep van fabrikanten die strijden om succes op ’s werelds meest prestigieuze racepodia. Deze stap markeert een belangrijke mijlpaal voor het merk en toont aan dat het in staat is om te innoveren onder de extreme omstandigheden van de autosport, terwijl het zijn toewijding aan luxe en duurzaamheid handhaaft.
“Deze intrede in de autosport is een natuurlijke evolutie voor Genesis”, zegt Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer van Genesis. “Terwijl we de grenzen van ons merk willen verleggen, stelt autosport ons in staat om de geest van hypersnelheid – die de manier waarop we creëren en innoveren bepaalt – te brengen op een manier die perfect aansluit bij onze kernwaarden: gedurfd, vooruitstrevend en duidelijk Koreaans.”
Introductie van de GMR-001 Hypercar
Het middelpunt van Genesis’ autosportambities, de Genesis GMR-001 Hypercar, werd onthuld samen met de aankondiging van Genesis Magma Racing. Met zijn opvallende ontwerp belichaamt de GMR-001 Hypercar Genesis’ toewijding aan “Athletic Elegance” in een high-performance, endurance-ready pakket.
Een ander hoogtepunt van het evenement was de onthulling van het Genesis Magma Racing-logo, dat rechtstreeks is geïnspireerd op het Koreaanse alfabet, hangeul, de spelling van “Magma” (마그마). Het ontwerp bevat de medeklinkers “ᄆ”, “ᄀ” en “ᄆ” als basiselementen, waardoor geometrische vormen ontstaan die dienen als een dynamische visuele weergave van het erfgoed van Genesis.
“Het logo combineert innovatie naadloos met culturele authenticiteit en symboliseert de uitgesproken Koreaanse identiteit van het merk en zijn gedurfde intrede in de autosport”, voegde Donckerwolke eraan toe.
De GMR-001 Hypercar is nauwkeurig vormgegeven met de kenmerkende Two Lines-verlichting van Genesis en straalt een zelfverzekerde houding uit op het circuit. De slanke, horizontale lichten wikkelen zich rond de voor- en achterkant en benadrukken zowel de breedte als het aerodynamische doel. Deze unieke verlichting integreert naadloos in de vloeiende carrosserie van de auto, onderstreept de minimalistische ontwerpprincipes van Genesis en versterkt de visuele impact in elke omgeving.
Het zorgvuldig ontwerp van het oppervlak kenmerkt de carrosserie, waarbij elk paneel is ontworpen om beweging op te roepen, zelfs wanneer de auto stilstaat. Het exterieur is geïnspireerd op de Magma-line-up van Genesis en combineert subtiele sculpturale details die het atletische vermogen en de wendbaarheid van de auto bij hoge snelheden onderstrepen. Glad gevormde oppervlakken geleiden de luchtstroom over de carrosserie, optimaliseren de aerodynamische efficiëntie en benadrukken het assertieve karakter en de zelfverzekerde houding van de auto.
Het zijprofiel van de GMR-001 Hypercar integreert functionele elegantie en kracht en is voorzien van een vloeiende parabolische lijn, een Genesis-kenmerk, die vloeiend overgaat van voor naar achter. Deze lijn verbetert de luchtstroom naar de achterdiffusor, waardoor de downforce en het rijgedrag op het circuit worden verbeterd. Een concaaf achtergedeelte, omlijst door een actieve spoiler, past zich aan de rijomstandigheden aan en balanceert tussen vermindering van de luchtweerstand en stabiliteit voor racen op hoge snelheid.
De GMR-001 Hypercar weerspiegelt het vooruitstrevende ontwerp van Genesis en werd ontwikkeld bij Genesis Design Europe onder leiding van Luc Donckerwolke. De kenmerkende zwarte afwerking van de auto en de designelementen uit de Magma-reeks luiden een krachtig nieuw tijdperk in voor Genesis-prestatievoertuigen. Het model dient zowel als een eerbetoon aan het design-DNA van Genesis als een toekomstgerichte inspiratie voor aankomende modellen, en belichaamt een balans tussen elegantie en rauwe racecapaciteiten.
Donckerwolke voegde hieraan toe: “De GMR-001 Hypercar en onze Magma-modellen vertegenwoordigen een samensmelting van de prestatieambities van Genesis met ons designgedreven DNA. Van het intense oranje van Magma, dat symbool staat voor Koreaanse passie en energie, tot de precisietechniek achter elk onderdeel, we gaan een nieuw hoofdstuk in, waar snelheid en elegantie elkaar ontmoeten.”
Genesis Magma Racing wordt op hypersnelheid uitgerold
Hyundai Motorsport zal een integrale rol spelen bij het aansturen van de plannen van Genesis Magma Racing in endurance-races, met president Cyril Abiteboul als teambaas voor Genesis Magma Racing. Hyundai Motorsport heeft onlangs titels behaald in het FIA World Rally Championship (WRC) en de TCR World Tour, en is goed voorbereid om Genesis te ondersteunen in deze gedurfde nieuwe onderneming, in samenwerking met vertrouwde en even ambitieuze partners.
“De officiële lancering van Genesis Magma Racing is een gedenkwaardige gebeurtenis”, zegt Cyril Abiteboul, President van Hyundai Motorsport GmbH en teambaas van Genesis Magma Racing. “Als ruggengraat van de wereldwijde autosportactiviteiten van Hyundai Motor Group zal Hyundai Motorsport een cruciale rol spelen in dit nieuwste ambitieuze programma. We tillen onze expertise op het gebied van circuitraces naar een geheel nieuw niveau terwijl we ons voorbereiden om deel te nemen aan enkele van ’s werelds meest uitdagende series.”
Rijden in de toekomst van Genesis Magma Racing
De gecombineerde expertise van het team achter Genesis Magma Racing wordt geëvenaard door het talent van de coureurs die het stuur van de GMR-001 Hypercar zullen overnemen. André Lotterer en Luis ‘Pipo’ Derani zullen in 2025 de leiding nemen, technische ontwikkelingstaken voor de auto op zich nemen en simulatorsessies houden ter voorbereiding op het debuut LMDh-seizoen in 2026, waar ze beiden als coureurs zullen dienen.
“Ik ben meer dan opgewonden en dankbaar om me bij Genesis aan te sluiten voor zijn intrede in de endurance-racerij”, zei Genesis Magma Racing Driver, Andre Lotterer. “Na het winnen van het FIA Hypercar World Endurance Drivers’ Championship dit jaar, is deze kans perfect voor mij om mijn werk, ervaring, passie en motivatie te kanaliseren in een nieuw project met een team van zeer ambitieuze individuen. Ik ben enthousiast om aan dit project te beginnen en vanaf het begin aan een succesvolle toekomst te bouwen.”
Het enthousiasme van Lotterer wordt gedeeld door zijn teamgenoot, Luis ‘Pipo’ Derani, die dezelfde drive en toewijding deelt aan het Genesis-enduranceraceproject. “De ambitie achter het endurance-raceproject van Genesis en de staat van dienst van de betrokkenen was een kans die ik niet kon weigeren”, zei Derani. “Als chauffeur geeft het veel voldoening om vanaf het begin betrokken te zijn bij een project. Ik kijk ernaar uit om mijn ervaring met het ontwikkelen van auto’s en het winnen van titels naar het team te brengen. Gezien de competitiviteit van LMDh zal het een grote uitdaging zijn, maar ik geloof dat alle noodzakelijke ingrediënten aanwezig zijn om deze endurance-reis tot een succes te maken.”
Solide fundamenten voorbereiden
Voorafgaand aan zijn WEC-debuut in 2026 zal het team samenwerken met IDEC Sport om een LMP2-inschrijving in te zetten in de European Le Mans Series (ELMS) van 2025, met een veelbelovende line-up van opkomend talent. Logan Sargeant (VS), Jamie Chadwick (VK) en de 19-jarige Mathys Jaubert (Frankrijk) zullen hun krachten bundelen voor de ELMS-campagne en Genesis Magma Racing ondersteunen bij de voorbereidingen op endurance-races.
Genesis Magma Racing zal zijn activiteiten consolideren op een permanente strategische basis op Circuit Paul Ricard in het zuiden van Frankrijk, waarbij de nabijheid van ORECA Motorsport en IDEC Sport wordt benut om de samenwerking te stroomlijnen.
Een Magma-vitrine
De onthulling van de GMR-001 Hypercar en de aankondiging van Genesis’ gedurfde autosportstrategie maken deel uit van de bredere visie van het merk om high-performance luxe opnieuw te definiëren. Deze visie reikt verder dan het circuit en wordt belichaamd in de vijf unieke Magma-conceptmodellen die tijdens het evenement werden getoond, elk voor het niet-aflatende streven van het merk naar uitmuntendheid in design en innovatie sinds de introductie van de GV80 Coupé Concept in april 2023.
De vijf tentoongestelde modellen waren: de GV80 Coupé Concept, G80 EV Magma Concept, de GV60 Magma Concept, de X Gran Berlinetta Concept en de X Gran Racer VGT Concept. Deze conceptmodellen benadrukken de evolutie van de high-performance capaciteiten van Genesis en tonen de impact van het Magma-programma op de richting van het merk voor de volgende fase.
Over Genesis
Genesis, opgericht in Zuid-Korea, biedt premium auto’s met een luxe ervaring en zet zich in voor het leveren van een uitzonderlijke service aan zijn klanten. Vanuit het Europese hoofdkantoor in Frankfurt is Genesis Motor Europe actief in Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds de lancering in Europa in 2021 heeft het merk meerdere bedrijfs- en productprijzen gewonnen in alle drie de markten.
Het Genesis-assortiment omvat drie dynamische, volledig elektrische modellen en de meest recente toevoeging, Genesis G90, het vlaggenschip van de luxe sedan van het merk. Centraal in de identiteit van Genesis staat de kenmerkende designtaal van ‘Athletic Elegance’, gecombineerd met de allernieuwste technologie om state-of-the-art klantfuncties te leveren. Genesis zet zich in voor een duurzame toekomst en streeft ernaar om tegen 2035 koolstofneutraal te zijn.
Ga voor meer informatie over Genesis en de definitie van premium naar www.genesis.com.