- Beperkt tot 150 auto’s met vervolgchassisnummers
- Blauwdruk-nauwkeurige, periode-sympathieke gloednieuw voertuig
- 300 pk – Hoogtoerige en ultra-responsieve 10.000 tpm, op de weg afgestemde 2100cc motorsport-afgeleide motor met handgeschakelde versnellingsbak
- Streefgewicht – 800kg
- De productie begint in Q3 2025
- Prijzen vanaf £ 295,000
- 2 jaar garantie van 20.000 mijl
Coventry, VK – 12 december 2024
Continumod™ (zelfstandig naamwoord): Een blauwdruk-nauwkeurig, periode-sympathiek voertuig dat nieuw is gebouwd – geen donorauto, gewoon een authentieke voortzetting met goedgekeurde chassisnummers van de oorspronkelijke fabrikant. Door de tijdloze geest van klassieke auto’s te combineren met moderne techniek, design en geavanceerde productie, herdefinieert een Continumod™ erfgoed met geavanceerde innovatie.
Vandaag bevestigt Boreham Motorworks de terugkeer van een icoon. Vijftig jaar na de laatste limited edition, high-performance variant van de Ford Escort Mk1 RS-lijn, de Mk1 RS2000. Boreham Motorworks is verheugd aan te kondigen dat aanvragen nu worden geaccepteerd voor een van een beperkte oplage van slechts 150 auto’s wereldwijd met doorlopende chassisnummers.
Als officiële merklicentiepartner van de Ford Motor Company zet Boreham Motorworks zich in voor het behoud en de verbetering van de erfenis van enkele van de meest iconische voertuigen van Ford. Dit is de ultieme evolutie van de Mk1 en zijn RS-afstamming, een machine gemaakt voor autoliefhebbers. De Escort Rallye Sport-lijn ontwikkelde een reputatie voor uitzonderlijke prestaties en rijeigenschappen en zette een nieuwe maatstaf voor wat het betekent om in een high-performance auto te rijden. Met elke nieuwe RS-variant verfijnde Ford de formule en verlegde het de grenzen van wat er kon worden bereikt op de weg, het circuit en het rallypodium. Boreham Motorworks eert met trots deze erfenis en combineert moderne ontwikkelingen met de rauwe rijervaring die de RS Escorts tot prestatie-iconen maakte.
Door dat DNA te combineren met moderne technologie, ultramoderne materialen en op maat gemaakte engineering, introduceert Boreham Motorworks met trots een baanbrekend nieuw segment: de Continumod™. In tegenstelling tot traditionele restomods, heeft een Continumod™ geen donorvoertuig nodig. Het is gesmeed uit een officiële merkovereenkomst met Ford Motor Company en vanaf de grond opgebouwd met behulp van moderne materialen en geavanceerde productietechnieken.
Een prestatiebenchmark van vroeger tot nu
Klanten kunnen kiezen uit twee karaktervolle motoropties, die elk de geest van de Ford RS-erfenis belichamen en tegelijkertijd moderne prestaties leveren. De eerste motoroptie, die standaard verkrijgbaar is, is de iconische Twin Cam, die is verhoogd tot 1845cc. Met brandstofinjectie die 185 pk levert, is deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde “Ford bullet” synchromesh straight cut transmissie met 4 versnellingen, het is een perfect eerbetoon aan de door Boreham gebouwde Escort Mk1 Twin Cam, die zijn legendarische geschiedenis combineert met nauwkeurige, responsieve prestaties voor de wegen van vandaag.
Voor degenen die op zoek zijn naar de optie van iets dat is ontworpen als een moderne interpretatie van het klassieke Ford-autosport-DNA, wacht een geheel nieuwe, van de autosport afgeleide 4-cilinder hoogtoerige Ford-motor. Deze op de weg afgestemde 2,1-liter gegoten en billet-motor met een gewicht van minder dan 85 kg is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenas en kettingnokkenaandrijving en produceert een verbazingwekkende 10.000 tpm en 300 pk. Om deze extreme prestaties aan te kunnen, profiteert de motor van gesmede stalen drijfstangen en knuppelkrukas. Een weefgetouw voor motorsportspecificaties en connectoren worden gebruikt om de bobine over de bougieontsteking aan te sluiten, geavanceerde brandstofinjectie en ECU-beheer zijn inbegrepen, samen met elektronische gasklepbediening. Deze krachtpatser levert opwindende prestaties met behoud van bruikbaarheid.
Aan deze krachtpatser van 10.000 tpm wordt een op maat gemaakt titanium uitlaatsysteem verbonden dat is afgestemd op prestaties en opwindend geluid. Het vermogen wordt gekanaliseerd via een dogleg-versnellingsbak met 5 versnellingen die een perfect gewicht en worp levert, aangevuld met op maat gemaakte overbrengingsverhoudingen. Dit zorgt voor een naadloze en directe aangrijping, waardoor deze aandrijflijn net zo opwindend is op de openbare weg als op het circuit.
De weg onder de knie krijgen met dynamisch rijgedrag en rijgedrag
Aan de basis van de nieuwe Ford Escort Mk1 RS ligt een compromisloze focus op dynamische precisie, een kenmerk van het RS-erfgoed. De auto is verkrijgbaar in zowel LHD als RHD en heeft een geoptimaliseerde gewichtsverdeling van 55:45 met MacPherson-veerpoten aan de voorkant, die zorgen voor een responsieve besturing en grip aan de voorkant. Inclusief ophangingsgeometrie die is geoptimaliseerd binnen de bestaande hardpoint-enveloppe, voor verbeterde prestaties.
De nieuwe RS behoudt de authentieke, analoge rijervaring van de originele high-performance Escorts en is voorzien van een geheel nieuwe lichtgewicht, aluminium en titanium volledig zwevende achteras, die een voorspelbaar rijgedrag biedt en een directe verbinding met het autosporterfgoed van de Escort. Dit gaat gepaard met een geavanceerd ATB-differentieel met beperkte slip en schroefdempers om de balans en stabiliteit te verbeteren, ontworpen voor uitzonderlijke controle onder vermogen.
Net zo belangrijk voor het pure gedistilleerde rijplezier van de Ford MK1 Escort RS, zijn de functies die hij niet heeft. Geen stuurbekrachtiging, geen ABS, geen tractiecontrole en geen remservo. In combinatie levert dit een nieuwe RS op met een unieke focus, die de bestuurder met de weg verbindt. Op het circuit levert de nieuwe Ford Escort Mk1 RS een viscerale rijervaring met controleerbaar overstuur dat perfect in balans is, waardoor de bestuurder kan ontsnappen en glijbanen kan vasthouden, terwijl de auto zowel bestuurbaar als voorspelbaar is.
De op maat gemaakte 15″ x 7″ vierspaaks wielen, gecombineerd met 205/50×15 banden voor en 15″ x 8″ wielen met 225/50×15 banden achter, zijn een eerbetoon aan de styling van de originele Mk1 Escort en verbeteren tegelijkertijd de moderne prestaties. De remkracht wordt geleverd door geventileerde schijven van 260 mm x 25 mm met remklauwen met vier zuigers aan de voorkant en massieve schijven van 264 mm x 11 mm met remklauwen met twee zuigers aan de achterkant, wat zorgt voor uitzonderlijke remprestaties.
Ontworpen voor analoge® topprestaties
Door middel van een uitgebreid engineeringprogramma, inclusief het gebruik van laserscanning en originele blauwdrukken, is de Ford Escort Mk1 volledig opnieuw ontworpen in CAD, de eerste Ford Escort Mk1 die ooit een dergelijk proces heeft ondergaan met behulp van technologie die de originele potloodtekenaars niet voor mogelijk hadden gehouden. Boreham Motorworks heeft nieuwe productiemallen en bevestigingen ontworpen voor de assemblage van de carrosserie, waardoor de maakbaarheid van spleet en vlak is gebouwd volgens moderne toleranties die niet mogelijk waren toen de auto voor het eerst werd geproduceerd. Dit heeft het technische team in staat gesteld om een nieuwe RS-carrosserie te ontwikkelen met blauwdruknauwkeurige en periode-sympathieke afmetingen, gebouwd volgens de afwerking en kwaliteit die van een moderne OEM wordt verwacht.
Bovendien heeft het Boreham-team door het gebruik van CAE-analyse nauwkeurige parameters en attributen vastgesteld die de nieuwe Ford Escort Mk1 RS moet leveren om studies uit te voeren naar carrosserie-efficiëntie, chassisdynamica en tortionele stijfheid. Via dit programma heeft het team verschillende gebieden aan de auto geïdentificeerd waar structurele verbeteringen kunnen worden aangebracht. Met behulp van deze inzichten heeft Boreham zorgvuldig ontworpen verbeteringen ontwikkeld om het rijgedrag en de rijdynamiek, de prestaties, de bruikbaarheid en de rijeigenschappen van de auto in de praktijk te optimaliseren, zodat de nieuwe Ford Escort Mk1 RS trouw blijft aan zijn legendarische prestatiewortels.
Het moderne technische analyseprogramma betekent dat de volledig stalen carrosserie van de Ford Escort Mk1 RS is versterkt met extra verstevigingen, bredere binnenbogen en verticale achterdempers. De sleutel tot een Peak Analog-ervaring® is de technische focus op een gewichtsdoel van 800 kg. Lichtgewicht is van fundamenteel belang voor het ontwerp, waarbij de motorkap, de kofferklep en alle interieursubstraten zijn gemaakt van koolstofvezel en het gebruik van de lichtgewicht materialen in de achteras en de optionele gesmede magnesium wielen.
Met de cockpit van de nieuwe Ford Escort Mk1 RS heeft Boreham een modern, op de bestuurder gericht interieur ontworpen dat een evenwicht biedt tussen lichtgewicht en comfort voor de bestuurder. Moderne functionaliteit is naadloos verweven in het interieur, waaronder verwarmde schermen en airconditioning met vier ventilatieopeningen voor een betere klimaatbeheersing, inclusief een speciale schermontwasemingsfunctie. Elk onderdeel in het interieur is ontworpen volgens de hoogste normen van vakmanschap met een mix van Alcantara, fijn leer en geanodiseerde componenten met tactiele feedback. Driepunts oprolriemen zijn standaard inbegrepen, met een optionele vierpuntsgordel en visuele carbon racehelmen in het achtercompartiment. Een volledige rolkooi met verwijderbare deurstangen verbetert de stijfheid, behoudt de integriteit van het voertuig en zorgt ervoor dat het prestatie-ethos compromisloos blijft.
Ontwerp: eenvoud met een doel
Wayne Burgess, Design Director, brengt een diepe, persoonlijke band met het Ford Escort-project, zijn eerste auto was een Mk2 Escort. Zijn visie voor de nieuwe Ford Escort Mk1 RS wordt gevormd door zowel zijn persoonlijke ervaring als zijn liefde voor het iconische erfgoed, de prestaties en het design van het model.
Exterieurdesign – De filosofie achter het exterieurdesign is er een van puurheid – een viering van eenvoud en vorm, waarbij alle onnodige versieringen worden weggehaald om alleen het essentiële over te laten. De sleutel hiervoor is het verwijderen van de zijbumpers en de belangrijkste richtingaanwijzers, waardoor een slanker en doelgerichter silhouet ontstaat. Een met billet bewerkte aluminium grille-omlijsting introduceert een vleugje modern vakmanschap, terwijl de koplampen zijn geïnspireerd op de klassieke lichten die vaak tijdens het racen worden afgeplakt – een onderscheidend kenmerk dat de autosportroots van de Escort oproept.
De achterlichten weerspiegelen dit ethos, een eenvoudige en fundamentele vorm die is bijgewerkt met moderne technologie om superieure prestaties en zichtbaarheid te garanderen met behoud van de iconische look. Elke ontwerpkeuze is met een doel gemaakt: de nieuwe deurgrepen, spiegels en knuppelcomponenten voegen een element van verfijnde elegantie toe zonder de puurheid van het algehele ontwerp te overschaduwen. De wielen zijn compact gehouden en blijven trouw aan de basisprincipes van de originele Mk1, maar worden gecombineerd met moderne prestatiemogelijkheden om ervoor te zorgen dat de auto net zo goed rijdt als hij eruitziet.
Interieurontwerp – Het interieur van de Ford Escort Mk1 RS zet het thema van eenvoud voort, met een moderne benadering van functionaliteit en een op de bestuurder gericht design. Het interieur biedt zowel comfort als prestaties in gelijke mate, en combineert vintage stijl met moderne bruikbaarheid.
Een belangrijk kenmerk van het interieur is het lage, horizontale dashboard dat een gevoel van ruimte en openheid geeft, terwijl de compacte binnacle netjes in het stuurwiel zit om een helder, onbelemmerd zicht op de weg te garanderen. Het driespaaks stuurwiel met diepe schotel en een slanke rand is zowel functioneel als esthetisch verantwoord en biedt een directe, tactiele verbinding tussen bestuurder en machine. Het instrumentenpaneel behoudt zijn analoge aantrekkingskracht, maar is aangepast om te voldoen aan de hedendaagse normen, zodat de bestuurder zowel van klassieke stijl als van modern gemak kan genieten.
Wayne Burgess, Design Director: “Vanaf het allereerste begin was ons doel om de eenvoud en puurheid van het oorspronkelijke ontwerp te eren; terwijl hij voldeed aan de verwachtingen van een moderne prestatieauto. Elk detail, van het minimalisme van het exterieur tot de doordachte functionaliteit binnenin, gaat over het destilleren van de essentie van wat de Mk1 zo speciaal maakte. Het gaat erom een auto te creëren die niet alleen terugkijkt op zijn erfgoed, maar ook vooruitkijkt naar een nieuw tijdperk van Peak Analog-prestaties®.”
Publieke Debuut
Beperkt tot 150 auto’s, prijzen beginnen vanaf £ 295.000. Een garantie van 2 jaar en 20.000 mijl zorgt er ook voor dat klanten met vertrouwen uitstappen en rijden. Het publiek en de pers krijgen de auto voor het eerst te zien in de zomer van 2025, voorafgaand aan de productie die in Q3 van hetzelfde jaar van start gaat.
Iain Muir, CEO van Boreham Motorworks: “Het nabootsen van de Ford Escort Mk1 RS voor een nieuwe generatie gaat niet alleen over het bouwen van een auto; Het gaat om het eren van een erfenis die autoliefhebbers al meer dan een halve eeuw inspireert. Bij Boreham Motorworks hebben we ons ertoe verbonden om niet alleen trouw te blijven aan de essentie van het origineel, maar het ook naar de moderne tijd te brengen met geavanceerde techniek, precisieontwerp en ongeëvenaard vakmanschap. Ons team heeft onvermoeibaar gewerkt om ervoor te zorgen dat elk aspect van deze auto, van de dynamiek tot de structuur, zorgvuldig is ontworpen om de puurst mogelijke rijervaring te bieden. Dit is een belichaming van waar Boreham voor staat: een naadloze mix van erfgoed en innovatie. We zijn er trots op de Escort Mk1 RS weer tot leven te brengen en verheugd voor de rijliefhebbers die zijn iconische prestaties zullen ervaren. We kijken ernaar uit om de auto in de zomer aan zowel het publiek als de Ford-liefhebbers te laten zien.”