In 2025 start BMW M Motorsport zijn tweede seizoen in de FIA World Endurance Championship (FIA WEC) en zijn derde in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IMSA series) met de BMW M Hybrid V8. Om hun ambitieuze doelen in beide races te behalen, bundelt BMW M Motorsport zijn krachten op het gebied van piloten. Acht BMW M piloten delen de besturingstaken voor het BMW M Team WRT in de FIA WEC en BMW M Team RLL in de IMSA series.
//
Munich. New to the team is Formula 1 driver Kevin Magnussen (DEN). He will be joined by Philipp Eng (AUT), Robin Frijns (NED), Raffaele Marciello (SUI), René Rast (GER), Sheldon van der Linde (RSA), Dries Vanthoor (BEL), and Marco Wittmann (GER) .
In de BMW M Team WRT-line-up voor het FIA WEC is er één wijziging ten opzichte van het debuutseizoen. In de #15 BMW M Hybrid V8 start Magnussen naast Marciello en Vanthoor. De bemanning van auto #20 blijft ongewijzigd met Frijns, Rast en van der Linde. Wittmann blijft als vaste rijder in het LMDh-programma, maar stapt over van het FIA WEC naar de IMSA-serie met BMW M Team RLL. Eng blijft in Noord-Amerika en gaat daar zijn derde seizoen in met de BMW M Hybrid V8. Van der Linde en Vanthoor zullen een dubbele rol op zich nemen en als vaste rijders deelnemen aan zowel het FIA WEC als het volledige IMSA-seizoen. Vanthoor en Eng zullen de #24 BMW M Hybrid V8 delen, terwijl Van der Linde en Wittmann de #25 zusterauto zullen besturen.
Vanwege planningsconflicten tussen de twee raceseries zullen slechts twee coureurs per auto deelnemen aan het FIA WEC-evenement op Spa-Francorchamps (BEL) in mei. Vanthoor en Van der Linde zullen tegelijkertijd racen in het IMSA-evenement op Laguna Seca (VS).
Voor de enduranceraces van de IMSA-serie in Daytona, Sebring en Road Atlanta (allemaal VS) zullen de andere vier LMDh-coureurs de line-ups aanvullen. Magnussen zal in alle drie de races deelnemen in de #24 BMW M Hybrid V8, met Marciello als vierde coureur op Daytona. In auto #25 zal Frijns alle drie de races rijden, waarbij Rast het Daytona-kwartet completeert.
Andreas Roos (hoofd BMW M Motorsport): “We hebben hoge doelen voor het komende seizoen met onze BMW M Hybrid V8-prototypes. Om deze te bereiken streven we naar optimalisaties op alle vlakken. Voor onze line-up van coureurs betekent dit focussen en specialiseren. Hoe meer tijd onze chauffeurs achter het stuur van de BMW M Hybrid V8 doorbrengen, hoe beter ze het rijgedrag leren kennen en hoe meer feedback ze kunnen geven aan onze ingenieurs. Het doel is om de ontwikkeling van de BMW M Hybrid V8 te intensiveren in samenwerking met de specialisten bij de teams en bij BMW M Motorsport. Het helpt ons daarbij ook dat sommige coureurs aan beide kampioenschappen deelnemen, waardoor de uitwisseling van informatie verder wordt verbeterd. We zijn ervan overtuigd dat het bundelen van onze krachten ons op deze manier voordelen zal opleveren. Natuurlijk is de overlapping van het schema in mei niet ideaal, maar we hebben de regelgevende optie om deel te nemen aan een 6-uurs FIA WEC-race met twee coureurs per auto, die we zullen gebruiken. Het feit dat het seizoen in januari begint met de 24-uursrace op Daytona is zeer gunstig voor ons. Hierdoor kunnen we alle acht coureurs vroeg in het seizoen voor een langere periode bij elkaar hebben, waardoor we optimaal met elkaar kunnen synchroniseren.”
Indianapolis Motor Speedway
September 19 – 22, 2024