Emotioneel aangrijpende feestelijke BMW campagne “Das Geschenk” (Het Geschenk) brengt pure vreugde naar het scherm +++ Klassieke BMW 1500 is de “verborgen ster” van de film +++ Slim gebruik van sociale media maximaliseert bereik en betrokkenheid +++
München. De feestelijke campagne van BMW van dit jaar – getiteld “Das Geschenk” (The Gift) – vertelt het ontroerende verhaal van een jonge jongen genaamd Tim, die niets beters kan bedenken dan het vinden van een heel speciale traktatie voor zijn geliefde oma. Tegelijkertijd vervolgt het merk zijn reis naar de introductie van de Neue Klasse door terug te blikken op een icoon uit de autogeschiedenis die in de jaren 1960 een nieuw tijdperk inluidde voor BMW (ook onder de naam Neue Klasse). De film in het hart van de campagne bruist van gevoel en laat zien hoe puur rijplezier generaties samenbrengt – op twee verschillende manieren.
De film begint met een wandeling door een feestelijk versierde binnenstad. Tim en zijn ouders zijn op zoek naar een kerstcadeau voor zijn oma. Zijn ouders komen met de ene suggestie na de andere, de een even clichématig als de ander en elk prompt en zelfverzekerd afgewezen door hun zevenjarige. Uiteindelijk ziet hij in een etalage het ding dat zijn oma – en zichzelf – de grootste vreugde zal geven. De ouders van Tim zijn in eerste instantie niet overtuigd, maar besluiten uiteindelijk toch mee te gaan in de wensen van hun zoon. De oma van Tim opent op kerstavond met haar familie het enorme pakket en onthult een BMW Junior Seat kinderautostoeltje. Zowel oma als kleinzoon weten meteen wat dit betekent: ze kunnen nu samen op reis in haar klassieke BMW 1500. Want vreugde is het kostbaarste geschenk – en de vreugde van het rijden slaat bruggen tussen jong en oud.
Deze vermakelijke feestelijke film belicht het pure rijplezier in de kern van het merk en maakt van de BMW 1500 – die meer dan 60 jaar geleden onder de paraplu van Neue Klasse werd gelanceerd – de ‘sleeper star’ van de campagne. De film werd opgenomen in Wenen, Oostenrijk, en als soundtrack van de kerstklassieker “Christmas In Hollis” uit de jaren 1980 van de Amerikaanse hiphoplegendes Run-D.M.C.
Signalen op sociale media nodigen de gemeenschap uit om mee te doen.
Jung von Matt bedacht het idee en concept voor de nieuwste feestelijke campagne. Het creatieve bureau uit Hamburg werkte samen met BMW Marketing en het in München gevestigde productiebedrijf Hochkant om de 100 seconden durende film te produceren, die zal worden vertoond op de YouTube-, LinkedIn- en Instagram-kanalen van BMW. Daarnaast zal de film zowel in Duitsland als in Groot-Brittannië op Netflix te zien zijn. En een 60 seconden durende versie van “Das Geschenk” zal tijdens de feestdagen ook gratis op tv in Duitsland worden uitgezonden.
PIRO GmbH is verantwoordelijk voor de uitrol van de campagne op de sociale mediaplatforms van het merk. Het idee van Tim’s nogal bijzondere en onconventionele cadeau wordt ook opgepikt in een reeks begeleidende berichten. Feestelijke visuals tonen bijvoorbeeld auto-onderdelen – verpakt in kerstpapier – die de gemeenschap een puzzel presenteren om op te lossen.
Wanneer generaties elkaar ontmoeten – met moderne ogen naar een iconische klassieker kijken.
Zowel het rijplezier als de allure van de klassieke BMW 1500 zijn universeel en tijdloos. En een aparte serie op sociale media omlijst deze generatie-overstijgende vibes met bijzondere charme. Tim probeert met de klassieke auto te interageren zoals hij gewend is te doen met moderne voertuigen, maar de Neue Klasse uit de jaren 1960 mist elektrisch bedienbare ramen, de BMW Intelligent Personal Assistant en andere hedendaagse functies. Maar maak je geen zorgen, want Tim’s oma heeft altijd wel een truc of list in petto om de illusie in stand te houden, de fantasie van de jonge knaap te voeden en het gevoel van pure vreugde te verspreiden.