- De nieuwe Puma Gen-E maakt de geliefde, best verkochte auto van Ford in Europa volledig elektrisch. Dit vormt een aanvulling op de EcoBoost Hybrid-opties, waardoor Puma-fans een scala aan aandrijflijnkeuzes hebben
- De elektrische Puma heeft een actieradius tot 376 km na volledig opladen voordat hij moet worden bijgevuld, waarbij een lading van 10-80 procent ongeveer 23 minuten duurt op een 100 kW DC-snellader
- Puma-klanten zijn dol op de stijl – Puma Gen-E tilt een niveau hoger met unieke, sportieve designelementen. De cabine van de volgende generatie is naadloos verbonden en geeft de ruimte een boost met de nieuwe GigaBox
KEULEN, Duitsland, 3 december 2024 – Ford heeft vandaag het nieuwste lid van zijn assortiment elektrische voertuigen onthuld – de volledig elektrische Puma Gen-E – die emissievrij rijden brengt in de best verkochte auto van Ford in Europa 1 voor de eerste keer.
De elektrische Puma Gen-E geeft het rijplezier nieuw leven en evolueert het kenmerkende Puma-exterieurdesign dat de compacte cross-over tot een hit heeft gemaakt bij klanten in heel Europa.
Een nieuwe elektrische aandrijflijn geeft de Puma-rijervaring een boost en levert een uitzonderlijke efficiëntie van 13,1 kWh/100 km. De Puma Gen-E biedt tot 376 km op een volle lading 2 zodat lange ritten goed binnen handbereik zijn, terwijl tot 523 km stadsbereik 2 betekent dagen van gratis stadsritten.
Aangesloten op een snellader duurt het ongeveer 23 minuten om 10-80 procent op te laden, 3 terwijl de naadloze acceleratie van 0-100 km/u in 8,0 seconden en de snellere stuurrespons de essentie van de Puma ST in elektrische vorm leveren.
Voor de drukke stadsbewoner of een jong gezin biedt de Puma Gen-E nog meer ruimte-efficiëntie dankzij de compacte elektrische aandrijflijn. Puma’s innovatieve MegaBox-opbergruimte voor bagageruimte is vergroot tot GigaBox, wat neerkomt op een inhoud tot 574 liter 4 meer ruimte voor bagage met de achterbank op zijn plaats – meer dan sommige grotere SUV’s kunnen bieden. Een frunk van 43 liter 4 Maakt goed gebruik van de ruimte die de benzinemotor vrijmaakt, ideaal voor het opbergen van accessoires, zodat ze kunnen worden opgehaald, zelfs als de kofferbak vol is.
“Puma is een succesverhaal, geliefd om zijn sportieve design en rijeigenschappen in combinatie met unieke bruikbaarheid en toonaangevende opbergruimte in de kofferbak”, aldus Jon Williams, general manager van Ford Blue en Model e, Europa. “Puma Gen-E is onze beste Puma ooit, met de meest rijplezier tot nu toe, gecombineerd met een ongelooflijk energiezuinige elektrische aandrijflijn. En de nieuwe, nog grotere GigaBox biedt een ongeëvenaarde bagagecapaciteit.”
Het exterieurdesign weerspiegelt de geest van de nieuwste generatie Puma met wendingen die hem meer onderscheidend en aerodynamisch maken. Een gedurfd “schild”-ontwerp vervangt de conventionele grille, geeft een fris gezicht en is geïnspireerd op de Ford Mustang Mach-E elektrische SUV. 5 Een sportieve achterspoiler en unieke lichtmetalen velgen dragen bij aan de elektrische sfeer en helpen de elektrische Puma efficiënter door de lucht te snijden voor nog betere prestaties.
Digitale ervaring voor mensen die altijd verbonden zijn
Binnenin wordt het strakke en moderne ontwerp voortgezet met twee high-definition schermen binnen handbereik van de bestuurder, zodat hij altijd het gevoel heeft dat hij de controle heeft. Ford’s nieuwste generatie SYNC 4 6 infotainmentsysteem heeft cloud-verbonden navigatie 7 om de Puma Gen-E een voorsprong te geven op het stadsverkeer, met draadloze Apple CarPlay en Android Auto 8 Dit betekent dat apps en informatie worden gesynchroniseerd tussen smartphones en de auto zonder kabels te gebruiken. Alexa ingebouwd 9 Hiermee kunnen bestuurders spraakopdrachten gebruiken om erachter te komen wanneer hun favoriete restaurant open is of om items aan hun boodschappenlijstje toe te voegen.
De nieuwe, verhoogde middenconsole biedt handige opbergruimte om die persoonlijke spullen op te bergen die anders in de zakken zouden rommelen. De armleuning verschuift om de meest comfortabele positie te vinden tijdens een lange cruise, en er is draadloos opladen van telefoons 10 Telefoons worden dus aan het einde van de reis opgewaardeerd.
Puma Gen-E maakt het ook gemakkelijker om de stad in en uit te rijden. Een vereenvoudigde elektronische versnellingspook achter het stuurwiel maakt het schakelen tussen rijden, neutraal en achteruit net zo moeiteloos als het grijpen naar de richtingaanwijzers, met vingertopbediening. Selecteerbaar rijden met één pedaal maakt het nog handiger om door het stadsverkeer te zweven, ongeacht in welke van de vier rijmodi u rijdt.
Beschikbare Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Lane Centrering 11,12, 13 accelereert en remt soepel om natuurlijker aan te voelen, en kan Predictive Speed Assist gebruiken 11 om de kruissnelheid aan te passen voor bochten in de weg, rotondes en bij het op- of verlaten van snelwegen. In de stad kan een beschikbaar 360-graden surround-view camerasysteem een vogelperspectief weergeven om in en uit die lastige ruimtes met meerdere verdiepingen te komen.
De optionele Dynamic Matrix LED-koplamptechnologie maakt gebruik van Predictive Dynamic Bending Light om de weg voor u in de gaten te houden en meer licht te laten schijnen waar dat het meest nodig is, en past het lichtpatroon aan voor het beste zicht, of u nu de stad doorkruist of op een onverlichte snelweg.
De Puma Gen-E is gebouwd in de ultramoderne assemblagefabriek van Ford Otosan in Craiova, Roemenië, met behulp van elektrische aandrijfeenheden die zijn gebouwd in de Ford-fabriek in Halewood, VK, en vertegenwoordigt een nieuwe stap in de uitrol van elektrische voertuigen door Ford. Puma Gen-E is vanaf vandaag te bestellen en begint in het voorjaar van 2025.
# # #