Een aantal dagen smart#3 Brabus zagen we wel zitten , dus het was met enig plezier dat we uitkeken naar de rit, bij het afhalen van ons testexemplaar bij Mannes in Overijse. Moet gezegd de weersomstandigheden waren gedurende de vijfdaagse soms van apocalyptische aard en toch kijken we met plezier terug op onze kennismaking.
Voor wie smart niet kent; even terugkomen op hun eerste stappen. Ene visionaire mijnheer, eigenaar van het horlogemerk “Swatch” kwam met het idee om een kleine auto, de “Smart One” op de markt te brengen. We spreken hier over eind de jaren negentig van vorige eeuw. Ik herinner me nog levendig de eerste proefrit die we kregen aangeboden in Parijs. Een hele dag door de lichtstad op plaatsen waar een auto nog “nooit” was geweest. Plezier verzekerd, zelfs op de “Champs de Mars” vlakbij de Eiffeltoren konden we kiekjes maken tot groot jolijt van onszelf en de talrijke toeristen die alle sympathie hadden voor onze rood-zwart mobieltje. Nu eind 2024 en heelwat avonturen later, is smart voor de helft in handen van Mercedes en de andere helft behoort tot de Geely groep het Chinese bedrijf die naast Geely’s o.a. ook Volvo en Zeek’r op de markt brengt. Wat maakt dat ze ondertussen een gevestigde waarde zijn die nog, heelwat Mercedes DNA meedraagt maar ook op andere kwaliteit kan beroep doen. Alles getuigd dan ook van gedegen afwerking en uitrusting, zeker in de Brabus versie.
De smart #3 Brabus SUV-coupé roept grote emoties op: uitstekende prestaties en dynamisch design. Zeker in de rood oranje koetswerkkleur die menig hoofden deed draaien op onze passage.
De #3 zet het premium EV-segment in beroering als een sportieve SUV-coupé. Met zijn atletische rondingen en krachtige “haaienneus” onderscheidt hij zich als een tijdloos elegante metgezel voor dagelijks gebruik. De look wordt gecompleteerd door de brede a-vormige grille en slanke LED-koplampen. De grote 19-inch wielen vullen de sportieve look aan en in BRABUS-uitvoering die wij reden heeft de #3 zelfs 20-inch velgen. Het panoramische halodak verbindt de omgeving met het interieur van de auto om een gastvrije sfeer te creëren.
Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet zo, maar de #3 is 4,40 meter lang. Dat komt omdat het gewelfde profiel en de beperkte hoogte je de afmetingen doen vergeten Dit is dus niet alleen de coupéversie van de #1, die nu al een tijdje in ons landje rondrijdt. De smart #3 biedt nog meer ruimte voor de achterpassagiers, zowel wat knieën als hoofdruimte betreft. De sfeer aan boord is ook nogal sportief, met een grote console die de voorpassagiers scheidt, wat doet denken aan een coupé, en stoelen die 3 centimeter lager zijn geplaatst dan bij de #1. Uiteraard is er een geconnecteerd multimediasysteem, met een presentatie die afwijkt van wat we elders kennen. Je beschikt over een perfect te regelen verwarmde en geventileerde bestuurderszit , verwarmd stuur en nog heelwat gadgets. Het “head up” display vonden wij daarbij heel handig. Het grote scherm op de middenconsole, met alle nodige apps en gadgets is nogal “hip” en zeker hebben we niet alle geheimen ontsluierd in deze kennismaking, maar wat nodig was hebben we toch perfect gevonden.
Het sportieve exterieur wordt weerspiegeld in de prestaties van de #3: het piekvermogen varieert van 200 kW op vier lijnen tot 315 kW in “onze” BRABUS, waarmee een benchmark in het marktsegment wordt gezet. De acceleratie varieert van 5,8 seconden tot “Brabus prestaties” 3,7 seconden. Kan u verzekeren dat 3.7 sec “oerend” hard gaat. Maar op geen enkel moment, zelfs in de slechte weersomstandigheden die we mochten ervaren, voelden wij ons niet op het gemak. Integendeel lekker sportief is ondanks huidige tijden ons “leitmotiv” en dat krijgen je hier in ruime mate. Besturing, vering en remmen deden op ieder moment hun werk zoals het hoort. Sportief maar toch comfy. Af toe verraste de “remregeneratie” ons een beetje, een kwestie van gewenning . Je kunt ook de rijmodus aanpassen in o.a. energy , comfy en “Brabus”sporty. Al gaat er bijna 2000kg. Op de weegschaal op geen enkel moment, hadden we het gevoel met zoveel gewicht onderweg te zijn. Lijkt erop dat er evenwichtig op beide assen werd gedeeld.
In minder dan 30 minuten is de #3 opgeladen van 10 tot 80 procent en klaar voor gebruik. De basis-Pro komt met 49 kWh aan cellen onder de bodem, waarvan je 47 kWh effectief kan gebruiken. Daarmee moet je volgens Smart tot 325 kilometer halen op een lading stroom maar is dat niet genoeg, dan bieden de hoger gepositioneerde versies een 66 kWh-accu. Daarvan gebruik je 62 kWh in de praktijk en dat levert een rijbereik op van wel 455 kilometer, al houdt de krachtigere Brabus het op 415 kilometer. Laat ons toe die cijfers ietwat optimistisch te noemen. Kan ook aan onze rijstijl hebben gelegen ….
Tenslotte:
Smart vraagt 49.995 euro voor de #3 Brabus. Dan krijg je die trouwens full-option mee want zelfs voor een ander kleurtje hoef je helemaal niks bij te betalen. Neem je daarentegen genoegen met minder, dan is de basis-#3 al van jou voor 37.495 euro… Dat vinden wij niet goedkoop, maar zijn er elektrisch aangedreven wagens die wel goedkoop zijn? Dat gezegd zijn, wie op zoek wil/moet naar een elektrisch aangedreven bolide mag zeker niet nalaten om de showroom /proefrit van smart op zijn bezoeklijstje te zetten. Het zou een verassende kennismaking kunnen zijn….
smart #3 BRABUS AWD
Exterieur: Photon Orange Metallic
Interieur: BRABUS
Range WLTP gecombineerd415 km
Range WLTP stad551 km
Max. AC-laadvermogen22 kw 3-phase
AC-laadtijd3 h (10-80%) (22kW)
DC-laadvermogen150 kW
DC-laadtijd30 min (10-80%) (150kW)
Gecombineerd verbruik WLTP17,6 kWh/100km
CO2-uitstoot gecombineerd0 g/km
Motorgegevens
Piekvermogen 315 kW (428 pk)
Maximaal constant vermogen 116 kW (158 pk)
Type batterij NCM
formaat batterij 66 kWh (totaal)/62 kWh (bruikbaar)
Transmissie Automatisch
Motortype PMSM
Vermogensgegevens
Maximale kracht 315 kW
Max. koppel 543 Nm
Max. continu vermogen 116 kW
Versnelling (0-100 km/h) 3,7 s
Topsnelheid 180 km/u
Weerstandscoëfficiënt 0,27 cw
Voor alle andere info kun je terecht op: