Porsche heeft grote ambities voor het autosportseizoen 2025

  • Porsche Penske Motorsport voert campagnes voor verfijnde Porsche 963
  • TAG Heuer Porsche Formula E Team mikt op de kroon van de fabrikant
  • Porsche Coanda Esports Racing tekent Jordan Caruso bij het team
  • Theo Oeverhaus voegt zich in 2025 bij Alessandro Ghiretti als Porsche Junior
  • Joel Sturm wint de felbegeerde Porsche Cup
Ter gelegenheid van de Night of Champions op zaterdag 7 december kondigde de sportwagenfabrikant uit Stuttgart zijn uitgebreide autosportverplichtingen voor het seizoen 2025 aan. In het FIA World Endurance Championship WEC is het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport vastbesloten om de 24 uur van Le Mans en de constructeurstitel te winnen met het 963 hybride prototype. Na het winnen van de rijderskroon van 2024 in het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap, is de constructeurskroon nu het doel voor volgend seizoen. De 19-jarige Theo Oeverhaus uit Duitsland zal onder meer deelnemen aan de Porsche Mobil 1 Supercup als de nieuwe Porsche Junior naast Alessandro Ghiretti.

Stuttgart. Porsche Motorsport kan terugkijken op een uitstekend jaar nu het seizoen 2024 ten einde loopt: met het Porsche 963 hybride prototype behaalde het Porsche Penske Motorsport-fabrieksteam zeven titels in het FIA World Endurance Championship WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Het TAG Heuer Porsche Formula E Team behaalde het wereldkampioenschap voor coureurs met fabriekscoureur Pascal Wehrlein uit Duitsland. Porsche wil nu voortbouwen op deze klinkende successen in het komende seizoen 2025.

“We kijken terug op een van de meest succesvolle autosportjaren in de geschiedenis van ons merk. Dit gaf ons de boost op een moment dat we het echt nodig hadden. 2024 was een uiterst uitdagend jaar voor de auto-industrie – ook voor ons bij Porsche”, verklaarde Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG, aan meer dan 400 gasten tijdens de jaarlijkse Night of Champions in het Porsche Development Centre in Weissach. “Voor ons is autosport geen doel op zich, maar is het altijd een integraal onderdeel van ons DNA geweest. Porsche zonder autosport werkt gewoon niet. Onze raceauto’s vertegenwoordigen ons merk. Ze zijn op de racecircuits van de wereld als onze merkambassadeurs en zijn rollende innovatielabs. De dingen die we met succes op het circuit testen, vinden vaak hun weg naar onze serieontwikkeling. Dat is wat onze productiesportwagens zo uniek maakt – en zo geliefd bij onze klanten.”

“Dit jaar zijn we het seizoen begonnen met een aantal baanbrekende successen. De overwinning van Pascal Wehrlein in Mexico-Stad, ons succes in de 24 uur van Daytona en bij de WEC-opener in Qatar hebben bevestigd dat we op de goede weg zijn. Talrijke titeloverwinningen, waaronder twee wereldkampioenschappen, zijn de welverdiende beloning”, aldus Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling bij Porsche AG. “2025 wordt een zeer uitdagend jaar – in de autosport en voor het merk. We hebben allemaal gezamenlijk de bestaande autosportverplichtingen herzien en zijn tot de gezamenlijke beslissing gekomen om de ingeslagen weg voort te zetten. In IMSA, WEC en Formule E staan onze fabrieksteams klaar om hun titels te verdedigen en doelen aan te pakken die nog niet zijn bereikt.”

20e overwinning op Le Mans is het belangrijkste doel
van Porsche Penske Motorsport In het FIA World Endurance Championship WEC heeft het wereldwijde fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport zijn zinnen gezet op het behalen van de 20e algemene overwinning voor het merk in de 24 uur van Le Mans. Ze zijn ook vastbesloten om het constructeurskampioenschap te winnen, dat ze in 2024 met slechts twee punten misten. “Ondanks ons topjaar hebben we nog steeds doelen”, zegt Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. “De concurrentie zal in het seizoen 2025 nog zwaarder zijn. Onze rivalen zullen vooruitgang boeken en er zal ook nieuwe concurrentie aan boord komen. We voelen ons goed voorbereid. De afgelopen maanden hebben we intensieve analyses uitgevoerd. De resultaten zijn al verwerkt in onze voorbereidingen voor het komende seizoen. En we concurreren met een aangepaste line-up van coureurs. We hebben ook ambitieuze doelen in de Formule E. Het winnen van het constructeurskampioenschap, dat in 2025 voor het eerst bekend wordt gemaakt, is er daar één van.”

De R&D-ingenieurs in Weissach en bij Porsche Penske Motorsport gaan onder meer de ophanging van de Porsche 963 voor het seizoen 2025 finetunen. Dit zorgt ervoor dat de opzet van het prototypees die deelnemen aan de Hypercar-klasse (FIA WEC) en GTP-categorie (IMSA WeatherTech SportsCar Championship) zullen beter passen bij de specifieke kenmerken van individuele circuits. In het World Endurance Championship wordt voormalig Porsche Junior Julien Andlauer gepromoveerd tot het fabrieksrijdersteam. De Fransman zal de auto met nummer 5 delen met Michael Christensen uit Denemarken. De zusterauto met nummer 6 wordt bestuurd door de regerend wereldkampioenen Kévin Estre uit Frankrijk en Laurens Vanthoor uit België. Deze rijdersteams zullen worden ondersteund door Matt Campbell en Mathieu Jaminet in geselecteerde races, waaronder de 24 uur van Le Mans in juni.

In de Noord-Amerikaanse IMSA-serie delen de Australiër en de Fransman de nr. 6 Porsche 963, terwijl hun merkgenoten Felipe Nasr uit Brazilië en Nick Tandy uit Groot-Brittannië hun krachten bundelen in de nr. 7-inzending. In de VS worden de twee rijdersparen ondersteund door Kévin Estre en Laurens Vanthoor in de langere races op Daytona, Sebring, Indianapolis en Road Atlanta. In de komende weken zal Porsche beslissen of het opnieuw een derde fabrieksauto inzet op het hoogtepunt van het autosportjaar, de 24 uur van Le Mans.

Consistentie en innovaties: Porsche jaagt op Formule E-titels
Nu Pascal Wehrlein het wereldkampioenschap voor coureurs wint, gelooft Porsche dat het de top van zijn single-seater racegeschiedenis heeft bereikt – voorlopig. Op 21 juli won de Duitser in Londen de tweede grote titel voor de zeer efficiënte Porsche 99X Electric: hij nam de kampioenschapskroon over van de Britse racer Jake Dennis, die het seizoen 2023 domineerde in hetzelfde voertuig voor het Andretti Formula E-klantenteam. Wehrlein vereeuwigde zichzelf in Londen als de allereerste Duitse Formule E-kampioen.

Porsche gaat nu zijn zesde Formule E-seizoen in met verschillende nieuwe functies: de paarse en groene kleurstelling legt een link met het speerpunt van het elektrische product, de Taycan Turbo GT, en onderstreept de ambitie van het bedrijf om een leidende rol op zich te nemen onder de traditionele autofabrikanten op het gebied van elektrificatie, duurzaamheid en technologie.

António Félix da Costa uit Portugal concurreert samen met Wehrlein voor het fabrieksteam. Nico Müller treedt toe tot de serie als nieuwe Porsche-fabriekscoureur, waarbij de Zwitserse racer strijdt voor het Andretti-team. Zowel het TAG Heuer Porsche Formula E Team als het succesvolle Amerikaanse raceteam zetten twee van de nieuwste generatie (GEN3 Evo) 99X Electric racers in. Het Amerikaanse team Kiro Race Co daarentegen vertrouwt op de 99X-technologie van de GEN3-wereldkampioenschapsgeneratie en vertegenwoordigt daarmee een tweede Porsche-klantenteam in de Formule E. “Hoewel er veel nieuw is, blijft ons fabrieksteam grotendeels hetzelfde”, aldus Florian Modlinger, Director Factory Motorsport Formula E. “De tests waren positief. We zien er goed uit voor het nieuwe seizoen. We willen opnieuw de rijderstitel winnen – en daar de nieuwe wereldkampioenschapstitel voor constructeurs aan toevoegen.”

Esports: Porsche-fabrieksteam richt zich op Esports World Cup
Het fabrieksteam van Porsche Coanda Esports Racing heeft zijn rijdersline-up voor het simraceseizoen van 2025 versterkt: de Australiër Jordan Caruso voegt zich bij het fabrieksteam naast landgenoten Joshua Rogers en Dayne Warren, evenals Charlie Collins uit het VK. De 24-jarige won in 2023 de Porsche TAG Heuer Esports Supercup en vervangt hemg Mitchell deJong. De Amerikaan kruipt samen met Elvis Rankin (USA) in de huid van reservecoureur. Het belangrijkste raceprogramma van het team zal volgend jaar opnieuw de ESL R1-serie zijn op de simulatiesoftware van Rennsport. Deze serie vormt ook de basis voor twee hoogtepunten van het seizoen. Het rijderskampioenschap wordt gehouden van 20 tot en met 22 februari in het kader van de Rennsport Summit in de Motorworld München. De teamkroon wordt in de Europese zomer beslist tijdens de Esports World Cup in Riyad (Saoedi-Arabië).

Het zevende seizoen van de Porsche TAG Heuer Esports Supercup gaat op 1 februari van start. Dertig simracers hebben zich gekwalificeerd om deel te nemen aan iRacing en strijden om een totale prijzenpot van 200.000 dollar. De merkenbeker is een van ’s werelds leiders in zijn soort en omvat zeven races plus een toernooi halverwege het seizoen.

Klantenraces: Porsche goed vertegenwoordigd in topklassen en GT-categorieën
Het Duitse klantenteam Proton Competition keert terug naar het FIA WEC met een Porsche 963. Neel Jani is de eerste bevestigde coureur. De racer uit Zwitserland won de 24 uur van Le Mans en het wereldkampioenschap in 2016 aan het stuur van de Porsche 919 Hybrid. Eén klantenteam zal ook het hybride prototype uit Weissach inzetten in de IMSA-serie: JDC-Miller MotorSports zet zijn race-engagement voort met de 963 in de hoogste GTP-klasse.

AO Racing blijft ook een steunpilaar in de IMSA-serie. Het Amerikaanse team sleepte in 2024 de titelpoule in de fel competitieve GTD Pro-klasse in de wacht. AO Racing keert in 2025 terug met zijn favoriet bij de fans “Rexy”. Regerend kampioen Laurin Heinrich uit Duitsland deelt de cockpit van de Porsche 911 GT3 R, uitgedost in de groene dinosauruskleurstelling, met de Oostenrijker Klaus Bachler. Bij de endurance races in Daytona en Sebring krijgen de twee voormalige Porsche Juniors ondersteuning van de Belg Alessio Picariello. Het Iron Dames-team zal ook op de grid van de GTD-categorie staan.

Het initiatief om jonge vrouwelijke coureurs te promoten zal vanaf 2025 centraal staan in Porsche’s raceverplichtingen voor klanten. Michelle Gatting uit Denemarken voegt zich bij de gelederen van Porsche’s contractrijders als onderdeel van het “Porsche X Iron Dames”-project. De Iron Dames zullen aan het stuur van een 911 GT3 R strijden in de IMSA, de European Le Mans Series, de Asian Le Mans Series en het FIA WEC. In het WEC zet Manthey de ca. 416 kW (565 pk) sterke Porsche van de Iron Dames in. Het doorgewinterde team uit Duitsland zal een tweede 911 inzetten met fabriekscoureur Richard Lietz uit Oostenrijk als onderdeel van de bemanning van de coureurs.

Manthey werkt eraan om zijn betrokkenheid bij de DTM in het seizoen 2025 voort te zetten. Het nieuwkomer Allied Racing-team, dat onder meer succes heeft geboekt in de merkencups van Porsche, wil zich vestigen in de Duitse raceserie. Het Beierse team zet twee Porsche 911 GT3 R in met de voormalige Porsche Junior Bastian Buus uit Denemarken en Ricardo Feller. De Zwitserse coureur voegt zich als nieuw lid bij het uitgebreide Porsche Motorsport-rijdersteam. Andere Porsche-klantenteams nemen deel aan tal van GT3-series over de hele wereld, zoals de Fanatec GT World Challenge Europe, de Aziatische tegenhanger van deze SRO-raceserie, en op de Nürburgring Nordschleife. Deze omvatten Rutronik Racing, Schumacher CLRT, Absolute Racing, Phantom Global en Origin Racing.

Theo Oeverhaus betwist seizoen 2025 als het nieuwe Porsche Junior
Duitsland’s Theo Oeverhaus is de nieuwe Porsche Junior. In een intensieve selectie versloeg de 19-jarige Nedersaksen acht andere talentvolle jongeren uit de nationale en regionale Porsche Carrera Cups. Volgend seizoen ontvangt de kampioen van 2023/2024 van de Porsche Carrera Cup Middle East en derde algemeen in de Porsche Sixt Carrera Cup Deutschland van dit jaar een financiering tot 225.000 euro en neemt hij onder meer deel aan de Porsche Mobil 1 Supercup. In de internationale merkencup neemt de jongeling het op tegen de Fransman Alessandro Ghiretti, voor wie 2025 zijn tweede jaar als Porsche Junior is.

Joel Sturm wint de Porsche Cup als meest succesvolle amateurcoureur in 2024
Joel Sturm neemt de felbegeerde Porsche Cup mee naar huis als beste amateurcoureur aan het stuur van een Porsche-racewagen. De Duitser voerde het klassement aan met 11.707 punten, waarmee hij Alex Malykhin (2e/10.447 punten) versloeg. Samen met de Britse racer pakte Sturm de FIA Endurance Trophy in het World Endurance Championship 2024. De Rijnlander ontvangt 150.000 euro prijzengeld. De derde plaats wordt gedeeld door de twee Amerikanen Adam Adelson en Elliott Skeer, die talloze successen behaalden aan het stuur van de Porsche 911 GT3 R van Wright Motorsports. Deze aloude Porsche Cup is gebaseerd op het idee van Ferry Porsche en wordt sinds 1970 jaarlijks uitgereikt aan succesvolle amateurcoureurs. Dit jaar was het voor het eerst de kleinzoon van Ferdi Porsche die de prijsuitreiking verrichtte.



2025 Porsche Motorsport rijdersbezetting
Fabriekscoureurs

Julien Andlauer (FRA)
Matt Campbell (AUS)
Michael Christensen (DEN)
Romain Dumas (FRA)
Kévin Estre (FRA)
António Félix da Costa (POR)
Mathieu Jaminet (FRA)
Richard Lietz (AUT)
Nico Müller (SUI)
Felipe Nasr (BRA)
Thomas Preining (AUT)
Nick Tandy (GBR),
Laurens Vanthoor (BEL),
Pascal Wehrlein (GER),

Esport,
Jordan Caruso (AUS),
Charlie Collins (GBR),
Joshua Rogers (AUS),
Dane Warren (AUS),
Mitchell deJong (Verenigde Staten),
Elvis Rankin (Verenigde Staten), Porsche gecontracteerde coureurs
:

Klaus Bachler (AUT),
David Beckmann (GER)
Bastian Buus (DEN),
Jaxon Evans (NZL),
Ricardo Feller (SUI),
Michelle Gatting (DEN),
Ayhancan Güven (TUR),
Laurin Heinrich (GER),
Wolf Henzler (GER),
Marco Holzer (GER),
Gabriela Jilkova (CZE),
Lars Kern (GER),
Nico Menzel (GER),
Sven Müller (GER),
Patric Niederhauser (SUI),
Alessio Picariello (BEL),
Patrick Pilet (FRA)
Marco Seefried (GER)

Porsche Junioren
Alessandro Ghiretti (FRA)
Theo Oeverhaus (GER)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait