De geheel nieuwe Toyota Land Cruiser: een modern icoon dat trouw blijft aan zijn erfgoed

  • De geheel nieuwe Land Cruiser biedt de traditionele sterke punten van het model: kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid
  • Ontworpen om de zwaarste omstandigheden aan te kunnen – het voertuig dat u overal en altijd naartoe brengt en u veilig en wel terugbrengt
  • Sterk, doelgericht ontwerp dat is gebaseerd op de klassieke stijl van Land Cruiser
  • Het nieuwe body-on-frame Toyota New Global Architecture GA-F-platform vormt de basis voor aanzienlijk meer stijfheid en een uitstekende respons, rijgedrag en handling – op de weg en off-road
  • Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging en een nieuw ontkoppelbaar stabilisatorstangsysteem
  • Vernieuwde 2,8-liter turbodieselmotor met nieuwe achttraps automatische transmissie
  • 48 V mild hybride elektrisch model wordt eind 2025 aan het gamma toegevoegd
  • https://content.presspage.com/uploads/1523/42eec7ba-c12e-4989-9a56-cc29d1ddc34f/2024-newlandcruiser250-clip.mp4?73531

In een levensduur van meer dan 70 jaar heeft de Toyota Land Cruiser een ongeëvenaarde wereldwijde reputatie opgebouwd op het gebied van kracht, betrouwbaarheid en het vermogen om de zwaarste omstandigheden aan te kunnen. Tegelijkertijd is het voortdurend geëvolueerd om een voertuig te worden dat zich net zo thuis voelt op de snelweg, met nieuwe ontwerpen, technologieën en technische oplossingen die zowel zijn capaciteiten als zijn allround aantrekkingskracht op de klant vergroten.

De komst van de geheel nieuwe Land Cruiser 250 is dus een belangrijke gebeurtenis, een model dat nieuwe hoogten van offroad-prestaties bereikt, ondersteund door zijn nieuwe GA-F-platform en frame; uitstekende functionaliteit voor het vervoeren van passagiers en vracht; beter zicht voor de bestuurder; en eenvoud, met onderdelen die zo zijn ontworpen dat ze gemakkelijk kunnen worden gerepareerd of vervangen door op maat gemaakte artikelen.

Hoofdingenieur Keita Moritsu legt uit: “We hebben onze perceptie veranderd en zijn van mening dat dit Land Cruiser-model moet worden aangeboden als een praktische en betaalbare offroader. We besloten dat teruggaan naar onze roots de kern zou zijn van het merk Land Cruiser in de toekomst.”

De “back to origins-kwaliteit” komt tot uiting in een krachtig nieuw ontwerp dat het stijlerfgoed van Land Cruiser combineert met een scherpe, eigentijdse uitstraling die tijdloos is en het soort solide, functionele kwaliteit communiceert dat wordt geassocieerd met de beste professionele gereedschappen. Praktisch is bijvoorbeeld ontworpen in de verhoogde hoeken van de motorkap en het verlaagde centrale gedeelte die de bestuurder een indrukwekkend zicht geven, en de vormgeving van carrosseriedelen om schade in zware rijomstandigheden te helpen voorkomen. Er zijn ook aerodynamische details opgenomen ten voordele van de stabiliteit van het rijgedrag, de rem- en motorkoeling en het luchtstroombeheer.

Evenzo heeft de cabine een functioneel, duurzaam en toch hoogwaardig gevoel, met zitplaatsen voor maximaal zeven personen en royale laadruimte voor alles wat er vervoerd moet worden. De bedieningselementen zijn gepositioneerd en gevormd voor een snelle en intuïtieve bediening en de informatiebronnen zijn duidelijk en gepositioneerd voor herkenning in één oogopslag. Het instrumentarium omvat een nieuw 12,3-inch kleureninstrumentendisplay voor de bestuurder en een nieuwe multifunctionele draaiknop, ontworpen in overleg met professionele rallyrijders. Bij het off-road rijden zijn er gewatteerde oppervlakken om knieën en schouders te beschermen, terwijl de nieuw ontworpen stoelen superieure lichaamsvasthoudende prestaties bieden.

Het vermogen wordt geleverd door een opnieuw ontworpen 2,8-liter turbodieselmotor met 205 DIN-pk / 151 kW, gekoppeld aan een nieuwe achttraps Direct Shift-automaat. Met een maximumkoppel van 500 Nm maakt deze aandrijflijn het mogelijk om lasten tot 3.500 kg te trekken. Eind 2025 wordt het Land Cruiser-gamma uitgebreid met een nieuwe 48V mild hybride versie. Dit belooft soepelere, stillere en toch responsievere prestaties te bieden zonder dat het vermogen van het voertuig om zware omstandigheden aan te pakken wordt verminderd.

De nieuwe Land Cruiser is ontworpen om het hoogste niveau van offroad-prestaties te leveren en tegelijkertijd beheerst, comfortabel en gemakkelijk te manoeuvreren is tijdens het rijden op de weg. Onderhuids vormt de nieuwe GA-F body-on-frame de basis voor de essentiële sterkte en stijfheid van de auto, terwijl de geavanceerde Multi-Terrain Select en Multi-Terrain Monitor geavanceerde hulp boden bij het aanpakken van uitdagende omstandigheden.

Dit is de eerste Land Cruiser die gebruik maakt van elektrische stuurbekrachtiging, waardoor een directere bediening en gemakkelijkere manoeuvreerbaarheid mogelijk is, met minder risico op terugslag. Ook nieuw is het Stabilizer Disconnect Mechanism, dat de stabilisatorstang aan de voorkant ontgrendelt, waardoor de wielarticulatie wordt vergroot om ruwe en rotsachtige oppervlakken aan te pakken. Een nieuw remsysteem, een nieuwe voorwielophanging met dubbele draagarmen, een herziene achteras en bijgewerkte Crawl Control dragen ook bij aan het rijgedrag.

Terwijl de kracht en offroad-capaciteiten zijn verbeterd, heeft Toyota zich gericht op het verhogen van de niveaus van stilte en comfort aan boord met uitgebreide maatregelen om geluid en trillingen tegen te gaan. Deze omvatten een verbeterde afdichting van de carrosserie en uitgebreid gebruik van geluidsabsorberende materialen. De rijkwaliteit is verbeterd dankzij de stijfheid van de nieuwe GA-F-carrosserie en het nieuwe frame, een pitch-controlesysteem en nieuwe bevestigingsontwerpen voor de motor en carrosserie.

Ook de veiligheid bereikt nieuwe hoogten met Toyota Teammate en de derde generatie Toyota Safety Sense actieve veiligheids- en rijhulpsystemen. De nieuwe Land Cruiser is beter dan ooit uitgerust om de bestuurder te ondersteunen, hem te herkennen en te waarschuwen voor een breder scala aan veelvoorkomende ongevalsrisico’s en staat klaar om rem-, stuur- en rijcontrole te bieden om een aanrijding te helpen voorkomen.

HET ERFGOED VAN DE LANDCRUISER

De Land Cruiser werd 73 jaar geleden geboren als de Toyota B, op 1 augustus 1951. Kort daarna demonstreerde het zijn kracht en capaciteiten door het eerste voertuig te worden dat met succes naar het zesde station op de hellingen van de berg Fuji klom.

De naam Land Cruiser werd aangenomen in 1954 en vandaag de dag is het Toyota’s langstlopende productiemodel met een wereldwijde verkoop van meer dan 10,4 miljoen* tot nu toe in meer dan 170 landen en regio’s.

Toyota’s missie voor Land Cruiser blijft om mensen een voertuig te bieden dat hen veilig en beveiligd naar hun bestemming brengt, zelfs in de zwaarste omgevingen. De verschillende ervaringen van klanten over de hele wereld zijn van onschatbare waarde gebleken bij het ontwikkelen van de essentiële sterke punten van de Land Cruiser op het gebied van betrouwbaarheid, duurzaamheid en het vermogen om ruwe wegomstandigheden aan te kunnen. Bovendien heeft de prestatie van Land Cruiser de sjabloon gezet voor de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid die fundamenteel zijn voor alle Toyota-modellen.

Het Land Cruiser trio: Heavy Duty, Station Wagon en Light Duty.

De term “Land Cruiser” omvat vele duizenden variaties die in de loop der jaren zijn verschenen, maar sinds de jaren 1980 bestaat het assortiment uit drie kerntypen voertuigen: de Heavy Duty, de Station Wagon en de Light Duty-serie, die elk voldoen aan verschillende prioriteiten van de klant.

Zoals de naam al aangeeft, is de Heavy Duty-serie trouw aan de geest van het originele model en is het ontworpen en ontwikkeld voor ultieme robuustheid en eenvoud. Vandaag de dag liggen de belangrijkste markten voor de Heavy Duty Land Cruiser in Afrika, het Midden-Oosten en de Stille Oceaan. Het is symbolisch voor het blijvende karakter van dit model dat de huidige 70-serie net zijn vijfde productiedecennium is ingegaan.

Het eerste Model van de Station Wagon werd geïntroduceerd in 1967 en markeerde een fundamentele verandering in Toyota’s strategie voor Land Cruiser. Dit was een model gericht op mensen die een voertuig met vierwielaandrijving wilden voor recreatief gebruik in plaats van werkdoeleinden, met veel ruimte in zowel het passagierscompartiment als de laadruimte. Door de opeenvolgende generaties heen hebben de Station Wagon Land Cruisers een luxe profiel ontwikkeld en geavanceerde technologieën omarmd voor veiligheid, comfort en prestaties. Ze blijven het summum van het Land Cruiser-assortiment. Dit model is momenteel niet verkrijgbaar in Europa.

In 1984 maakte de Light Duty-serie zijn debuut. Oorspronkelijk voornamelijk ontwikkeld voor de Europese markt, volgen de Light Duty Land Cruisers – ook bekend als de Land Cruiser Prado – het principe van de Station Wagon om een bredere, algemene consumentenmarkt aan te spreken. Met behoud van uitstekende offroad-capaciteiten – en de klassieke body-on-frame-constructie van Land Cruiser – is de Light Duty-serie ook ontworpen voor rijcomfort, stabiliteit en veelzijdigheid als een auto voor dagelijks gebruik. De geheel nieuwe Land Cruiser 250 is de nieuwste generatie in de Light Duty-serie.
*Cumulatief totaal van augustus 1951 tot juli 2024.

DESIGN: TRADITIE VERMENGD MET MODERNITEIT

  • Het design drukt authentieke offroaderprestaties uit in een samensmelting van erfgoed en moderniteit
  • Het silhouet en de proporties van de auto verwijzen naar het designerfgoed van de Land Cruiser
  • Er zijn maatregelen genomen om een uitstekend zicht voor de bestuurder te garanderen, waaronder een motorkap met verhoogde hoeken en een verlaagd middengedeelte
  • Krachtig frontaal design met klassiek TOYOTA-embleem
  • Lichaam gevormd om schade in zware omstandigheden te helpen voorkomen; Onderdelen die zijn ontworpen om gemakkelijk te kunnen worden vervangen
  • Het interieur heeft een functioneel en toch hoogwaardig design met een aanpasbaar digitaal instrumentendisplay en het nieuwste Toyota-multimediapakket
  • Zitplaatsen voor maximaal zeven personen aan boord, met royale laadruimte

Buitenkant

Het design van de nieuwe Land Cruiser is een duidelijke uitdrukking van de status van het voertuig als een volwaardige offroader die inherent sterk en stabiel is.

De essentiële betrouwbaarheid wordt weerspiegeld in de vorm en samenstelling van onderdelen die zijn ontworpen om bestand te zijn tegen zware omstandigheden en gemakkelijk te vervangen zijn als er schade optreedt. Er is ook een tijdloosheid in de eenvoud van het ontwerp die kwaliteit uitdrukt en er niet verouderd uitziet, en een gevoel van professionaliteit in het vorm-volgt-functie-ontwerp van het soort dat te vinden is in professionele tools van topkwaliteit.

Samen zorgen deze elementen voor een samensmelting van erfgoed en moderniteit: dit is een Land Cruiser die geworteld is in zijn oorsprong, maar toch voldoet aan de hoogste hedendaagse normen.

Het klassieke silhouet van de Land Cruiser verwijst naar de definitieve lijnen van de vroege Land Cruiser-modellen (de Heavy Duty Land Cruisers uit de 40- en 70-serie zijn duidelijke invloeden) met een sterke horizontale as, een lange motorkap, een rechtopstaande voorruit, een korte overhang aan de voorkant en kenmerkende trapeziumvormige wielkasten. De proporties zijn ook trouw aan het designerfgoed van de Land Cruiser, met een strakke, doosvormige cabine achter de verticale as van de auto om zowel binnenruimte als comfort te winnen. De totale lengte van de auto is 4.925 mm, de breedte 1.980 mm en de hoogte 1.935 mm; De wielbasis bedraagt 2.850 mm.

De configuratie en proporties van de frontale elementen zorgen voor een klassieke Land Cruiser-look. Functionele onderdelen zijn naar het midden toe gegroepeerd met hoog geplaatste koplampen om schade in zware rijomstandigheden te voorkomen. Het gevoel van doelgerichtheid wordt verder benadrukt door de restauratie van het klassieke TOYOTA-logo vooraan in het midden en aan de achterkant boven de kentekenplaatversiering. Praktisch is ontworpen met bumperhoeken die gemakkelijk te vervangen zijn als ze beschadigd zijn.

De koplampen hebben een slanke, langwerpige opstelling van LED’s met drie ogen, terwijl de mistlampen aan de voorkant diep verzonken zijn in de hoeken van de bumper, opnieuw om schade te voorkomen. De hoeken voor en achter zijn afgeschuind (wat ook de wendbaarheid bevordert); En de onderste deurdelen hebben een geschaafd, concaaf oppervlak.

Het was een prioriteit van het ontwerp om de bestuurder het beste zicht naar voren en opzij te geven. Dit resulteerde in een motorkapvorm met verhoogde zijkanten die het gemakkelijker maken om de hoeken van het voertuig te lokaliseren, en een verlaagd middengedeelte dat het zicht naar voren verbetert, waardoor de dode hoek direct voor het voertuig wordt verkleind. Om het zicht naar de zijkant te verbeteren, is de A-stijl in een meer rechtopstaande hoek geplaatst, zijn de spiegels aan de deuren bevestigd en is de gordellijn – een verwijzing naar de klassieke Toyota BJ70 – met ongeveer 30 mm verlaagd ten opzichte van het huidige model.

De carrosserie vertoont contrasterende scherpe, harde en glanzend gebogen oppervlakken voor een eenvoudige, moderne look met een gevoel van spanning en hoge precisie. Het algehele effect is dat de Land Cruiser is gesneden uit een enkele klomp puur metaal. De brede houding van de auto, de uitlopende voor- en achtervleugels en de strakke carrosserievorm benadrukken samen stabiele prestaties.

Aan de achterzijde zijn de lichten weer strak gegroepeerd in verticaal gestapelde combi-units.

Afhankelijk van de modelklasse zal de nieuwe Land Cruiser beschikken over 18 of 20-inch lichtmetalen velgen met nieuwe ontwerpen. Een breed scala aan carrosserieaccessoires geeft klanten de kans om hun voertuig aan te passen aan hun behoeften, waaronder dakrails, zijtreden en een achterklep die open kan.

Aerodynamische detaillering

Het opvallende exterieurdesign omvat een reeks details om de aerodynamische prestaties van het voertuig te verbeteren.

Voor de voorwielen zijn spats aangebracht, waardoor de luchtstroom die de banden raakt wordt verminderd en de lucht wordt geleid om de remschijven af te koelen. De slobkousen zijn vervormbaar, dus bestand tegen ruw rijden op de weg.

Andere maatregelen zijn onder meer een verkleining van het verschil tussen het niveau van de voorstijlen en de regengoten en een nauwkeurige berekening van de hoek van de achterwand van de buitenspiegel en het behuizingsprofiel om turbulentie te onderdrukken. Er zijn zijdeurlijsten toegevoegd om de luchtstroom langs de zijkant van het voertuig te corrigeren en een achterspoiler helpt de luchtstroom weg te leiden van de achterkant van het voertuig en de liftkracht te verminderen.

Interieur

Het interieurdesign drukt een veilige, functionele look uit die geschikt is voor off-road rijden met de nadruk op duurzaamheid, hoge kwaliteit en maatregelen om vermoeidheid te verminderen.

Het instrumentenpaneel en de bovenste deurlijsten hebben sterke horizontale lijnen die het gemakkelijk maken om de oriëntatie van het voertuig in uitdagende omstandigheden te begrijpen en zorgen voor een open cabineomgeving met uitstekend zicht naar buiten voor iedereen aan boord. De doorsnede van het paneel is voor de voorpassagier neergelaten, waardoor het open gevoel wordt versterkt.

Informatiebronnen – de instrumentencombimeter en het multimediadisplay van de bestuurder zijn hoog geplaatst voor een goede zichtbaarheid en er is een brede console – een kenmerk van een Land Cruiser – die de bedieningselementen binnen handbereik houdt voor een snelle en intuïtieve bediening. Het 12,3-inch digitale instrumentendisplay presenteert meters en gegevens met scherpe graphics die onder alle lichtomstandigheden duidelijk af te lezen zijn. Het multimediasysteem is toegankelijk via een high-definition touchscreen (12,3 inch). Het pakket omvat cloudgebaseerde navigatie die profiteert van actuele verkeersinformatie en de “Hey Toyota”-assistent voor spraakbesturing van meerdere functies en systemen.

De fysieke vorm van de schakelaars en hun bedieningsmethoden zijn uniform gemaakt – eenvoudige tuimel- of drukbedieningen – zodat de bestuurder ze gemakkelijk kan bedienen zonder van het stuur weg te hoeven kijken of van houding te hoeven veranderen. Professionele rallyrijders werden geraadpleegd over het ontwerp van de combinatie van keuzeknop en drukschakelaar die wordt gebruikt voor voertuigsysteemfuncties zoals de Multi-Terrain Select.

Kniebeschermers en gepolsterde deurschouders bieden bescherming als het moeilijk wordt en de bovenkant van het deurpaneel heeft een geschept profiel zodat de bestuurder ruimte heeft voor vrije elleboogbeweging. Het nieuwe ontwerp van het stuurwiel weerspiegelt de solide, stabiele exterieurstijl, met brede spaakopeningen om te voorkomen dat vingers gewond raken bij een terugslag van het stuur. Het middenkussen is voorzien van het klassieke TOYOTA-logo, met functieschakelaars die rationeel zijn ingedeeld op het linker- en rechterdeel van de middelste spaken.

Een gevoel voor precisie en kwaliteit komt tot uiting in het gecoördineerde ontwerp van bedieningsschakelaars en details zoals de gekartelde patronen rond de ventilatieopeningen en de moduskeuzeschakelaar, de afstemming van dikke bekledingsmaterialen met touwachtige leidingen en sierdelen die eruitzien als machinaal bewerkt metaal.

Het interieur heeft een uniforme uitstraling, met een consistente materiaalkwaliteit, -gevoel en -uitstraling, die een sterk karakter uitstralen. Functionele gebieden zijn vlak en hard; Aanraakpunten zijn zacht en dik bedekt met een gevoel van volume. Digitale ontwerptechnieken werden gebruikt om verschillende onderdelen te combineren tot één eenheid, bijvoorbeeld door de combimeter en het middendisplay in het grote instrumentenpaneel op te nemen, zodat er minder segmentatie is.

Een nieuwe, vereenvoudigde vorm van de hemelbekleding vergroot het gevoel van ruimte, met opties voor een schuifdak dat open kan of een groot, vast panoramadak dat zich uitstrekt boven de stoelen op de tweede rij.

Zitmeubelen en stofferingen

De nieuwe Land Cruiser-reeks biedt zowel interieurs met vijf als zeven zitplaatsen. De voorstoelen hebben een nieuw ontwerp om sterke ondersteuning te bieden bij het off-road rijden en zijn verkrijgbaar met elektrische verstelling. De achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel is verkrijgbaar met een (handmatig) uitschuifbaar kussen dat 50 mm extra dijbeensteun biedt. Het ontwerp vermijdt het openen van een groef tussen het verlengstuk en het hoofdkussen voor naadloze ondersteuning.

De nieuwe voorstoelen hebben dunnere rugleuningen, waardoor de been- en knieruimte voor de passagiers op de achterbank wordt verbeterd, en zijn verkrijgbaar met geïntegreerde verwarming en ventilatie. Dikkere urethaankussens verdelen de druk over een groter deel van het lichaam van de bewoner en zijn gevormd om de optimale bekkenhoek te bevorderen, waardoor de belasting van de taille en spieren wordt verminderd. Het kussen ligt op een harde onderlaag, een constructie die helpt voorkomen dat de houding van de bewoner instort bij het afslaan of wisselen van rijstrook. De zijwangen steken verder uit en helpen de carrosserie op zijn plaats te houden wanneer horizontale krachten worden ervaren, zoals bij het rijden over ruwe oppervlakken.

De stoelen op de tweede rij worden aangeboden in een bankopstelling die 60:40 verdeelt, en op het model met zeven zitplaatsen bestaat de derde rij uit twee stoelen die handmatig of met vermogensregeling kunnen worden neergeklapt.

De bekledingskeuzes omvatten echt en synthetisch leer en (in geselecteerde markten) het eerste gebruik van SUMITEX, een nieuwe, slijtvaste stof gemaakt met een sterk garen dat wordt geproduceerd uit gerecycled PET-plastic uit Toyota-fabrieken in Japan.

Laadruimte

In de nieuwe Land Cruiser met vijf zitplaatsen is de laadruimte met vlakke vloer langer en breder dan in het huidige model; In de versie met zeven zitplaatsen is de breedte groter, maar de lengte is ongewijzigd wanneer de stoelen op de derde rij in gebruik zijn.

In de zevenzitter is er achter de stoelen op de derde rij ruimte voor twee koffers van 55 cm (130 l). Met de derde rij ingeklapt is er ruimte genoeg voor drie kisten van 86 cm plus één van 81 cm en één van 69 cm (556 l). In het model met vijf zitplaatsen is de ruimte iets groter, namelijk voor een koffer van 75 cm in plaats van de tas van 69 cm (742 l).

De nieuwe Land Cruiser heeft ook standaard een aan de bovenkant scharnierende achterdeur, waardoor de toegang gemakkelijker wordt verbeterd dankzij de beschikbaarheid van elektrisch bedienbare achterdeuren en een onafhankelijk te openen glazen luik.

RESPONS, CONTROLE EN EFFICIËNTIE VAN DE AANDRIJFLIJN

  • 2,8-liter turbodieselmotor met 205 DIN-pk / 151 kW, opnieuw ontworpen voor rijeigenschappen en efficiëntie
  • Nieuwe achttraps automatische transmissie
  • Goedgekeurd voor HVO100 r.v. vernieuwbare diesel
  • 48V mild hybride elektrisch model wordt vanaf eind 2025 toegevoegd aan de Land Cruiser 250-reeks
  • Permanente vierwielaandrijving

Vooruitgang in motorrespons en rijeigenschappen

In West-Europa wordt de nieuwe Land Cruiser geïntroduceerd met een 2,8-liter turbodieselmotor die opnieuw is ontworpen voor verbeterde rijeigenschappen en een sterkere balans tussen brandstofefficiëntie en prestaties.

De 2.755 cc viercilinder-in-lijn DOHC multivalve-unit met directe injectie produceert maximaal 205 DIN-pk/151 kW bij 3.000 tpm en is afgestemd op een nieuwe achttraps Direct Shift-automaat. Met een maximumkoppel van 500 Nm tussen 1.600 en 2.800 tpm heeft hij de kracht om lasten tot 3.500 kg te trekken.

Officiële WLTP-waarden voor de gecombineerde cyclus van brandstofverbruik en CO2-uitstoot zijn respectievelijk 10,5 – 10,7 l/100 km, afhankelijk van de kwaliteit, en 275-281 g/m.

De ontwikkeling van de nieuwe eenheid maakte van acceleratiecontrole een prioriteit, met prestaties die trouw zijn aan de bedoelingen van de bestuurder, of het nu op de weg is of offroad, in de straten van de stad of op de open snelweg. Het was de bedoeling dat het rijgevoel direct zou zijn, zoals dat ook bij een handgeschakelde versnellingsbak wordt ervaren. Om hun werk te kunnen concentreren, verzamelde het technische team kennis van de ontwikkeling van de Land Cruiser 300 (Station Wagon-model, niet verkrijgbaar in Europa) en informatie over kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid van de huidige Land Cruiser. Ook de feedback van klanten over het dagelijks gebruik van het voertuig werd geanalyseerd.

Dit droeg bij aan de vooruitgang op het gebied van acceleratieprestaties en rijeigenschappen; verbeteringen in geluids- en trillingsniveaus; en verbeterde handling in zware omstandigheden. De aandrijflijn is ontworpen om lineaire acceleratie te bieden met een sterke initiële respons, terwijl de lock-up-functie in de achttraps automatische transmissie pieken in het motortoerental onderdrukt.

Een opnieuw ontworpen en efficiëntere turbocompressor is de sleutel tot de verbeterde koppelrespons, met de introductie van een waaier met compacte schoepen en een verkleining van de diameter van de unit, een nieuwe riemlay-out maakt ruimte voor het nieuwe elektrische stuurbekrachtigingssysteem (zie hieronder) en de goedkeuring van een dynamo met een hoger vermogen (200 A) om de hulpstroombehoeften van de klant op bekwame wijze te ondersteunen.

Maatregelen om de milieuprestaties aan te pakken zijn onder meer een verhoging van de efficiëntie van de SCR-katalysator en een grotere ureumtank van 17 liter.

Nieuwe achttraps Direct Shift automatische transmissie

De aandrijflijn is voorzien van een nieuwe achttraps automatische transmissie die is ontworpen om de rijprestaties en het brandstofverbruik te verbeteren en stille prestaties te bieden. Met kortere overbrengingsverhoudingen, een nieuwe, compacte koppelomvormer en geoptimaliseerde componenten zorgt de transmissie voor nauwkeurige lock-up controle, ritmisch schakelen en een soepel acceleratiegevoel.

De koppelomvormer is voorzien van een meervoudige vergrendelbare koppeling met een groter bereik, wat bijdraagt aan het directe rijgevoel en het algehele brandstofverbruik. Lock-up control kan worden geïmplementeerd vanaf lage snelheden, wat bijdraagt aan de kwaliteit van het rijgevoel.

De unit profiteert ook van een nieuwe dynamische demperstructuur om koppelschommelingen naar de aandrijfas te helpen verminderen. Zowel de koppelomvormer als de demperstructuur zijn herzien om de afmetingen te verkleinen en gewicht te besparen.

De compacte en lichtgewicht tandwieloverbrenging zorgt voor zowel efficiëntie als duurzaamheid. Nauwe overbrengingsverhoudingen worden gebruikt bij hogere voertuigsnelheden met consistente, kleine veranderingen in het motortoerental bij het schakelen in het hoge bereik om een ritmisch gevoel te produceren. De eerste overbrengingsverhouding is verlaagd om de acceleratie bij het wegrijden en de offroad-prestaties te verbeteren, terwijl de achtste versnelling een verhoogde overbrengingsverhouding heeft voor stiller cruisen op hoge snelheid bij lagere motortoerentallen, met een lager brandstofverbruik.

De schakelrespons is met 25% verbeterd door de toepassing van een nieuwe lineaire solenoïde die 29% lichter is dan de vorige unit, vergeleken met de huidige zestraps automaat. Stillere prestaties en brandstofbesparing worden ondersteund door een oliepomp met een kleinere diameter.

Toekomstig 48V mild hybride systeem

Toyota zal eind 2025 een mild hybride versie van de Land Cruiser in Europa introduceren, die de 2,8-liter dieselmotor combineert met een 48V elektromotor-generator, een compacte 48V lithium-ionbatterij en een stop-startsysteem. Dit zal de rijeigenschappen verbeteren, waardoor ze soepeler en stiller en toch responsiever kunnen presteren, terwijl het bestand tegen zware rijomstandigheden behouden blijft.

Permanente vierwielaandrijving

De aandrijflijn voor de permanente vierwielaandrijving van de Land Cruiser is voorzien van een herziene schroefasstructuur die is ontworpen voor duurzaamheid en stillere prestaties. Er zijn ook wijzigingen aangebracht in de differentiëlen: de middeneenheid is herzien voor verbeterde prestaties en brandstofefficiëntie; het elektronische vergrendelingsdifferentieel achter (standaard op zowel VX- als VX-L-uitvoeringen) is versterkt voor extra betrouwbaarheid. Beide zijn gedraaid om de beste balans te bereiken tussen offroad-tractie en stabiliteit op de weg.

Het differentieelvergrendelingssysteem is gewijzigd van een motor- naar een solenoïde-type, waardoor het voertuig 85% sneller reageert (ongeveer 0,15 sec) als het voertuig vastloopt.

De transfereenheid is ook geüpdatet voor verbeterde duurzaamheid, een toename van het koppel van de actuatormotor en anticorrosieprestaties. Een nieuwe tuimelschakelaar voor het selecteren van de H4- of L4-reeksen en nieuwe differentieelvergrendelingsschakelaars bevinden zich op de middenconsole, naast de schakelhendel.

STABILITEIT, CONTROLE EN VERTROUWEN OP EN NAAST DE WEG

  • Handlingmogelijkheden die zijn ontworpen om de hoogste niveaus van offroad-prestaties te garanderen
  • Beheerst, comfortabel en gemakkelijk te manoeuvreren op de weg
  • Nieuwe GA-F body-on-frame zorgt voor essentiële sterkte en stijfheid
  • Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging
  • Elektronisch sperdifferentieel achter standaard gemonteerd
  • Stabilisatorontkoppelingsmechanisme om de stabilisatorstang aan de voorkant te ontgrendelen en een betere wielarticulatie te krijgen
  • Multi-Terrain Select en Multi-Terrain Monitor helpen de bestuurder bij het overwinnen van uitdagende omstandigheden

De essentiële kwaliteit van de Land Cruiser als een voertuig dat “u overal en altijd naartoe kan brengen en u veilig en wel terug kan brengen”, omvat het vermogen om uitdagende offroad-omstandigheden aan te pakken. Door het model terug te brengen naar zijn oorsprong, heeft Toyota ervoor gezorgd dat het voertuig de fundamentele, ingebouwde kracht heeft om deze belofte waar te maken, in plaats van te vertrouwen op geavanceerde technologieën.

Tegelijkertijd was gemakkelijke wendbaarheid een belangrijke overweging: naast zijn offroad-sterke punten is dit een voertuig dat eenvoudig van concept is en beheerst en comfortabel om te rijden voor iedereen in het dagelijks gebruik. Het zicht is goed, de schakelapparatuur is eenvoudig te begrijpen en intuïtief te gebruiken en de reacties van het voertuig zijn snel en trouw aan de bedoelingen van de bestuurder.

Extreme tests

Het ontwikkelingsprogramma testte het nieuwe model tot het uiterste van zijn uithoudingsvermogen. Toyota heeft een nieuwe offroad-testbaan aangelegd – de ontmoedigende Course F op het Shibetsu-testterrein in Japan – die een reeks van de meest uitdagende rijomstandigheden van over de hele wereld getrouw reproduceert.

Het ontwerp van de baan omvat hellingen, modderige paden, rotsachtige wegen en buckellandschappen, die elk andere eisen aan het voertuig stellen. Het gebruik van deze faciliteit hielp niet alleen om de offroad-prestaties van de nieuwe Land Cruiser te bevestigen en te verbeteren, “een stap hoger” dan het huidige model, het hielp ook om de geschiktheid voor dagelijks gebruik en de functionaliteit ervan te verfijnen.

Ook in het Midden-Oosten en Australië is uitgebreid getest.

Mogelijkheid gebaseerd op nieuw GA-F-platform en frame

Het authentieke offroad-karakter van de Land Cruiser wordt weerspiegeld in het behoud van een body-on-frame-constructie, maar zijn capaciteiten gaan een stap verder dan het huidige model. De basis voor zijn prestaties is het nieuwe GA-F-platform en frame, zoals ook te zien is in de grotere Land Cruiser 300.

Dit geeft de voertuigstructuur aanzienlijk meer sterkte en stijfheid, bereikt door een combinatie van gerichte constructietechnieken. Het nieuwe model heeft 84 extra laspunten met korte spoed rond de zijdeuren en de onderste tuimelranden en maakt voor het eerst gebruik van structurele lijm (in totaal 11,9 m) om de stijfheid te verbeteren waar plaatwerkdelen samenkomen. In de zijrails en dwarsbalken zijn op maat gelaste blanks geïntroduceerd in plaats van versterkingen, waardoor de stijfheid behouden blijft en tegelijkertijd gewicht wordt bespaard. Dik plaatstaal en materialen met een hoge treksterkte worden op strategische plaatsen in het frame gebruikt om een robuuste sterkte te garanderen.

Over het algemeen is de torsiestijfheid van het frame met 50% toegenomen, terwijl die van het frame en de carrosserie samen met 30% is gestegen. Het resultaat is een voertuig dat reageert en beweegt precies zoals de bestuurder het bedoeld heeft.

Eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging

De nieuwe Land Cruiser is het eerste Land Cruiser-model dat is uitgerust met een elektrisch stuurbekrachtigingssysteem (EPS).

In vergelijking met een hydraulisch systeem vermindert dit de hoeveelheid terugslag die kan optreden bij het rijden over ruwe oppervlakken en zorgt het voor een soepeler, directer stuurgedrag en gemakkelijkere manoeuvreerbaarheid bij alle snelheden. Door gebruik te maken van EPS kan de nieuwe Land Cruiser ook beschikken over Lane Tracing Assist als onderdeel van het Toyota Safety Sense actieve veiligheids- en rijhulppakket.

Het tandheugelsysteem bespaart ook energie, waarbij de elektrische stroom alleen wordt gebruikt wanneer dat nodig is – d.w.z. niet bij stationair draaien of bij rechtuit rijden.

Om een goede feedback aan de bestuurder over te brengen, is de stijfheid van de stuurkolom verbeterd en zijn de stuuras en buis vergroot.

Nieuw remsysteem

Het nieuwe, elektronisch geregelde remsysteem is ontworpen voor een beter gevoel en betere prestaties die passen bij de bedoelingen van de bestuurder. Controle, prestaties en stijfheid zijn geoptimaliseerd om een natuurlijk en lineair remgevoel te produceren.

Een on-demand druksysteem dat wordt geleverd door een VSC-unit voor algemeen gebruik werkt naast een conventioneel druksysteem, waardoor het remgevoel wordt verbeterd. Coöperatieve remcontrole combineert de hydraulische remkracht met de regeneratieve remkracht van de motor; Het maximaliseren van het gebruik van regeneratieve remkracht draagt bij aan brandstofbesparing.

Er worden schijfremmen gebruikt: 340 mm diameter aan de voorkant; 335 mm aan de achterzijde. Een elektronische parkeerrem werkt op de achterwielen.

Downhill Assist Control (DAC) kan worden gebruikt om automatisch stabiel te remmen zonder wielblokkering, terwijl de snelheid van het voertuig laag blijft bij steile afdalingen. Het systeem is zo ontwikkeld dat het kan worden gebruikt als cruise control-functie bij snelheden tussen 4 en 30 km/u in het H4- en L4-bereik van het voertuig.

Crawl controle

De Crawl Control van de Land Cruiser kan worden gebruikt om een lage en stabiele snelheid aan te houden bij off-road/bergafwaarts rijden. Het regelt het motorkoppel en de remdruk, voorkomt wielspin en wielblokkering en stelt de bestuurder in staat zich te concentreren op het sturen.

Crawl Control werkt in de L4-overdrachtsmodus. De bestuurder kan de juiste snelheid selecteren met behulp van de draaiknop op de console. Er zijn vijf verschillende snelheidsinstellingen die geschikt zijn voor een breed scala aan verschillende rijoppervlakken en hellingen.

Suspensie

De voorwielophanging is voorzien van een nieuw onafhankelijk systeem met dubbele draagarmen met verlengde slag voor een hoge wegligging en offroad-capaciteiten. Het is gemaakt van zeer sterke, lichtgewicht componenten voor duurzame, betrouwbare prestaties.

Een stabiele aandrijving wordt ondersteund door een grotere zwenkwielnaloop, terwijl de stabiliteit bij het remmen wordt verbeterd door een verkleining van de offsethoek van de kingpin en een toename van de anti-duikhoek.

Aan de achterzijde profiteert de starre as met vier schakels van gedetailleerde revisies om soepelere, meer lineaire prestaties te bereiken en tegelijkertijd gewicht te besparen en de betrouwbaarheid te verbeteren. De stabilisatorstang is gemaakt van een nieuw materiaal dat zowel lichter als stijver is, terwijl verder gewicht wordt bespaard met een dunnere asdoorsnede en een geoptimaliseerde wanddikte van de beugel – een ontwerp dat ook de betrouwbaarheid versterkt. Een vergroting van de anti-hefhoek helpt het optillen van het achterwiel te voorkomen. De hele geometrie is geoptimaliseerd, zodat de beweging van elke schakel soepel en lineair is, wat zorgt voor een comfortabele rit.

Mechanisme voor het loskoppelen van de stabilisator

De nieuwe Land Cruiser is de eerste Toyota die gebruik maakt van een Stabilizer Disconnect Mechanism (SDM), dat de dubbele voordelen heeft van verbeterde offroad-prestaties en een comfortabeler rijgedrag op standaardwegen.

Met een schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de stabilisator van de stabilisator aan de voorkant ontgrendelen, waardoor de veerweg toeneemt. Bij lage snelheden op ruwe, rotsachtige oppervlakken zorgt de verlengde wielknik ervoor dat alle vier de wielen in contact blijven met de grond, waardoor het voertuig gemakkelijker te manoeuvreren is. In standaardvorm heeft de nieuwe Land Cruiser 10% meer wielarticulatie in vergelijking met het vorige model; wanneer de SDM is ingeschakeld, neemt dit toe met nog eens 10%.

Omdat de ophanging vrij kan rekken en samentrekken, wordt de rolstijfheid verminderd en wordt de beweging van de carrosserie in alle richtingen onderdrukt, wat zorgt voor een comfortabelere rit voor alle passagiers op zeer ruw terrein. Wanneer de snelheid van het voertuig toeneemt, wordt de stabilisatorstang automatisch weer vergrendeld. De SDM is standaard gemonteerd op de VX-L kwaliteit.

Selecteer voor meerdere terreinen

De Multi-Terrain Select (MTS) past de besturing, aandrijfkracht en hydraulische remcontrole van het voertuig aan om te voldoen aan de eisen van verschillende offroad-rijscenario’s. Het systeem biedt nu een extra Auto-modus, zodat de bestuurder de instelling niet hoeft te wijzigen als de omstandigheden veranderen, en het kan ook worden gebruikt wanneer de auto zowel in de hoge als in de lage overdrachtsmodus staat.

MTS is eenvoudig in te schakelen met behulp van de bedieningsschakelaar van de aandrijflijn en de multifunctionele keuzeknop op de middenconsole. In de lage overdrachtsmodus zijn de opties Modder, Zand, Rots en Auto; in de hoge modus is de keuze Modder, Zand, Vuil, Diepe Sneeuw en Auto.

Monitor met panoramisch uitzicht/monitor voor meerdere terreinen

De Panoramic View Monitor (PVM) van de Land Cruiser biedt een volledig beeld van het gebied direct rondom en, met behulp van een Multi-Terrain Monitor (MTM)-functie, onder het voertuig om te helpen bij nauwkeurig manoeuvreren op uitdagend terrein. De bestuurder kan schakelen tussen vier camera’s om dode hoeken te controleren; De camerafeeds kunnen ook worden gecombineerd om een samengesteld beeld te maken. De terreinweergave onder het voertuig toont de positie van de achterwielen en het rijoppervlak. Nieuwe MTM-opties zijn onder meer een ondervloerse achteraanzicht met richtlijnen die de positie van het voertuig en de banden aangeven. De beelden op het scherm kunnen worden uitgebreid met behulp van aanraakbedieningen om een nog gedetailleerder beeld te krijgen.

De PVM kan worden gebruikt bij snelheden tot 12 km/u en kan, voor het eerst in een Land Cruiser, worden geactiveerd met spraakopdrachten en een consoleschakelaar. Er is een achteruitrijcamerasproeier beschikbaar om een helder beeld te behouden.

RUST EN COMFORT

  • Uitgebreide geluids- en trillingsmaatregelen door het voertuig
  • Focus op comfort met pitch control, nieuw ontwerp van de motorsteun en kussenbevestigingen tussen de carrosserie en het frame

De nieuwe Land Cruiser mag dan ontworpen zijn om extreme omstandigheden aan te kunnen, maar dat betekent niet dat de rust en het comfort aan boord zijn opgeofferd. Er zijn uitgebreide maatregelen genomen om geluid en trillingen te voorkomen en tegen te gaan.

De ontwikkeling van het voertuig minimaliseerde het aantal punten waar geluid de cabine kan binnendringen en zorgde voor een body-on-frame-ontwerp dat minder vatbaar is voor het genereren van geluid. Ook geluidsbronnen werden geïdentificeerd en verminderd.

Tegenmaatregelen zijn onder meer een verbeterde afdichting van de carrosserie, bijvoorbeeld aan de onderkant van de voorste en middelste stijlen, en spleetafdichting rond de deuropeningen. Aan het luchtinlaatsysteem is geluidsabsorberend materiaal toegevoegd en de wielkastbekledingen en zelfs de loopvlakpatronen van de band zijn berekend om de geluidsproductie te verminderen.

In vergelijking met het huidige model is er een dikkere dashboarddemper met een tussenlaag, die een groter gebied bedekt. Er is ook dempingsmateriaal toegevoegd aan de vloer van het voertuig. De hogere stijfheid van de nieuwe GA-F-carrosserie en het frame is ook effectief in het verspreiden van de resonantie van elk onderdeel, waardoor trillingen worden gedempt.

Verdere maatregelen dragen bij aan een comfortabele rit, waaronder de toename van de stijfheid in het nieuwe GA-F-platform en frame. Verdere vooruitgang is geboekt met het gebruik van een pitch control-systeem om een soepele rit te behouden; een nieuw ontwerp van de motorsteun; kussenbevestigingen tussen de carrosserie en het frame; en directe verbinding van de stoelframes met de carrosserie van het voertuig, in plaats van met een tussenbeugel.

UITGEBREIDE VEILIGHEIDSVOORZIENINGEN

  • Robuuste constructie biedt fundamentele bescherming
  • Uitgebreide veiligheids- en rijhulpfuncties van Toyota Teammate, waaronder de nieuwste generatie actieve en preventieve systemen van Toyota Safety Sense

De robuuste constructie van de nieuwe Land Cruiser 250 biedt in wezen sterke bescherming in geval van een botsing. Maar naast zijn basissterkte profiteert hij van uitgebreide Toyota Teammate-voorzieningen om ongelukken te helpen voorkomen en bescherming te bieden aan iedereen aan boord mocht een botsing onvermijdelijk zijn.

Het pakket omvat de nieuwste generatie Toyota Safety Sense met nieuwe en verbeterde systemen en functies. Het niveau van detectie van ongevalsrisico’s is verhoogd met herzieningen van de camera- en radarsensoren om hun doelbereik te vergroten. Ze kunnen nu meer soorten gevaren detecteren – voertuigen, voetgangers en obstakels – zowel dichter bij als verder weg van het voertuig.

Het voordeel hiervan is terug te zien in de prestaties van het Pre-Collision System. De Intersection Collision Avoidance van het PCS biedt extra veiligheidslagen bij het nemen van een kruispunt, in staat om zowel overstekende voetgangers en motorfietsen als kruisende en tegemoetkomende (over twee rijstroken) voertuigen te detecteren.

Wanneer een bestuurder moet sturen om een gevaar te vermijden, zoals een persoon die langs de kant van de weg loopt, een fietser of een geparkeerd voertuig, bestaat het risico dat hij de auto van zijn rijstrook afwijkt. Met de nieuwe Emergency Steering Assist met actieve ondersteuning herkent het PCS het gevaar en biedt het stuurhulp en zacht remmen wanneer de bestuurder aan het stuur draait, zodat de auto op de rijstrook blijft.

Bij het rijden met lage snelheid regelt Acceleration Suppression de aandrijfkracht en controleert het remmen als de bestuurder scherp accelereert wanneer er direct voor hem een obstakel is, waardoor een botsing wordt voorkomen.

De Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) biedt een breder scala aan ondersteunende functies die de veiligheid verhogen en de bestuurder ontlasten. De aan de richtingaanwijzers gekoppelde bediening zorgt voor een voorlopige acceleratie wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt om een inhaalmanoeuvre te starten; Als er een ander voertuig op de inhaalstrook wordt gedetecteerd, wordt de acceleratie onderdrukt. Het systeem kan ook worden gebruikt om onbedoelde “onderneming” te voorkomen – het passeren van een voertuig aan de verkeerde kant – en het biedt vertragingshulp, waardoor de auto soepel wordt afgeremd bij het overschakelen naar een rijstrook waar een langzamer voertuig voor u rijdt.

De DRCC biedt nu een eerdere detectie van een ander voertuig dat voorligger afsnijdt, zodat de vertraging minder abrupt is. Er wordt ook rekening gehouden met de tweede voorligger voor een soepeler snelheidsbeheer, in situaties waarin de directe voorligger naar een andere rijstrook gaat. Verbeterde bochtherkenning zorgt voor een beter snelheidsbeheer in bochten. Er zijn nu vier opties voor het instellen van de afstand voor de DRCC, afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder en de verkeersomstandigheden.

De introductie van Proactive Driving Assist (PDA) voegt een reeks beveiligingen toe bij het rijden in verkeer met lage snelheid. De obstakelanticipatieassistent herkent voorliggers, zoals geparkeerde voertuigen, voetgangers en fietsers, in een vroeg stadium en biedt stuur- en remondersteuning om de bestuurder te helpen voorkomen dat hij te dichtbij komt. De vertragingsassistent zorgt voor een soepele rem wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat bij het naderen van een langzamere voorligger of bij het ingaan van een bocht.

Front Cross Traffic Alert, nieuw bij Land Cruiser, maakt gebruik van de radars aan de voorkant van de auto om voertuigen te detecteren die van opzij naderen, een zoemeralarm te laten klinken en (indien aanwezig) een waarschuwing op het head-updisplay. Het systeem is met name van waarde bij het uitkomen van knooppunten met slechte of belemmerde zichtlijnen.

Andere nieuwe functies zijn onder meer een Emergency Driving Stop-systeem. Wanneer de rijstrookassistent is ingeschakeld, wordt gedetecteerd wanneer de bestuurder gedurende een bepaalde tijd is gestopt met sturen, remmen en gas geven en wordt er een waarschuwing gegeven. Als er nog steeds geen reactie komt, brengt het systeem de auto soepel tot stilstand en worden de alarmlichten geactiveerd. Safe Exit Assist is gekoppeld aan de dodehoekmonitor van de auto en waarschuwt als er een risico bestaat dat een portier wordt geopend in de richting van een voertuig of fiets die van achteren nadert.

LAND CRUISER EERSTE EDITIE

  • De premièreversie van de gloednieuwe Land Cruiser
  • Geproduceerd in strikt beperkte aantallen
  • Klassieke stijlelementen met ronde koplampen en exclusieve bi-tone lak
  • Unieke interieurbekleding

De First Edition is het hoogtepunt van de geheel nieuwe Land Cruiser-line-up, slechts in beperkte aantallen beschikbaar en exclusief voor klanten die hun voertuig tijdens de voorverkoopperiode hebben gereserveerd. Hij onderscheidt zich door een op maat gemaakte styling, waaronder klassieke ronde koplampen, tweekleurige exterieurlak in een combinatie van Sand of Smoky Blue met zwart en “First EDT”-badges. In de cabine zijn de voorstoelen voorzien van unieke bekleding, biezen en stiksels.

Het past bij de uitrustingsspecificaties van de reguliere VX-L-klasse topklasse en biedt een volledige reeks technische functies, waaronder het nieuwe Stabilizer Disconnection Mechanism (SDM) dat de status van de stabilisatorstang aan de voorkant verandert om de rijeigenschappen op ruwe wegen te verbeteren en tegelijkertijd meer comfort en gemakkelijker rijgedrag op de weg te garanderen. Andere standaarduitrusting omvat 18-inch lichtmetalen velgen, een digitale achteruitkijkspiegel, premium JBL-audiopakket met 14 luidsprekers, elektrisch verstelbare voorstoelen en een head-up display.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait