All-new Mazda CX-80 behaalt vijf sterren

De All-new Mazda CX-80 werd in de jongste EuroNCAP-tests bekroond met de maximumscore van vijf sterren. Mazda’s nieuwe SUV met zeven zitplaatsen behaalde een score van 92% voor de bescherming van volwassen inzittenden en 88% voor de bescherming van kinderen. Ook voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers behaalde hij een uitstekende score van 84%.

De All-new Mazda CX-80 werd in de jongste EuroNCAP-tests bekroond met de maximumscore van vijf sterren. Mazda’s nieuwe SUV met zeven zitplaatsen behaalde een score van 92% voor de bescherming van volwassen inzittenden en 88% voor de bescherming van kinderen. Ook voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers behaalde hij een uitstekende score van 84%.

De Mazda CX-80 dankt zijn uitstekende score van 92% voor de bescherming van volwassen inzittenden onder meer aan zijn maximumscore voor de zijdelingse botsproef enerzijds en de impact achteraan anderzijds. Bij de frontale crashtest met een stijve barrière over de volle breedte bood hij een bevredigende bescherming. Bij de test met een zijdelingse barrière en de nog zwaardere test met zijdelingse impact tegen een paal werden alle kritieke lichaamsdelen goed beschermd en behaalde de wagen een topscore voor dit deel van de crashtest.

In de categorie ‘Kinderen in de auto’ (gebaseerd op de leeftijdscategorie van 6 tot 10 jaar) behaalde Mazda’s nieuwe SUV eveneens het maximum van de punten voor zowel frontale als laterale impacts. Ook de correcte installatie van kinderzitjes – CRS-installatiecontrole – ontving de maximumscore. Dat alles resulteerde in een uitmuntende totaalscore van 88%.

De All-new Mazda CX-80 behaalde daarnaast een uitmuntende score van 84% voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers. De reactie van het autonome noodremsysteem (AEB) op voetgangers voor en achter de auto was goed, net als de prestaties van het systeem in tests met fietsers. Dat geldt ook voor de bescherming bij ‘dooring’, het fenomeen waarbij een inzittende plots een deur van de wagen opent terwijl er een fietser komt aanrijden.

De uitgebreide reeks i-Activsense-veiligheidstechnologieën ter ondersteuning van de bestuurder hielp de Mazda CX-80 aan een solide score van 79% voor de veiligheidshulpmiddelen. De wagen behaalde tevens de maximumscore in de categorie Rijstrookassistentie voor de systemen Emergency Lane Keeping, Lane Keep Assist en Human Machine Interface. Ook bij tests met andere auto’s werden de prestaties van het AEB-systeem als uitstekend beoordeeld voor diverse situaties, van het naderen van andere auto’s tot het afslaan in het traject van een tegemoetkomende auto.

Nog een factor die bijdroeg tot de vijfsterrenscore van de CX-80 is Mazda’s Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, die de basis vormt voor de overlangse lay-out met motor voorin en achterwielaandrijving, alsook voor de uitstekende rijdynamiek. Zijn vierwielaandrijving die meer vermogen naar de achterwielen stuurt, verenigt de stabiliteit en tractie van een vierwielaandrijver met het neutrale bochtengedrag van een achterwielaandrijver. Met zijn drie zetelrijen is de All-new Mazda CX-80 de ruimste wagen in het Europese Mazda-gamma. Deze comfortabele en veelzijdige Japanner verenigt een progressief design, dat in de Japanse esthetiek is verankerd, met een uitzonderlijke flexibiliteit, superieure technologieën, functies die normaal zijn voorbehouden aan de prestige-SUV’s in dit segment, en natuurlijk de typische rijervaring waarvoor Mazda bekendstaat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait