- De nieuwe high-performance GR Supra A90 Final Edition is de ultieme uitdrukking van de huidige generatie
- De Limited Edition heeft een verhoogd motorvermogen en koppel, een beter rijgedrag, sterkere remmen en een KW-ophangingssysteem
- Verbeterde GR Supra Lightweight EVO zorgt voor een meer geïntegreerde ervaring voor ongebreideld rijplezier
- Updates voor remmen, ophanging en aerodynamica zorgen voor een directer en nauwkeuriger rijgedrag en versterken de verbinding tussen bestuurder en weg
- GR Supra A90 Final Edition en GR Supra Lightweight EVO te koop in Europa vanaf voorjaar 2025
De iconische Toyota GR Supra is verbeterd met een nieuwe, limited-edition versie die de ultieme specificaties van de nieuwste generatie vertegenwoordigt, terwijl een verbeterde GR Supra Lightweight EVO zorgt voor meer rijplezier.
De GR Supra is een rasechte sportwagen, met een configuratie met motor voorin en achterwielaandrijving en afmetingen die de “gulden snede” bereiken voor een optimale wegligging, en was het eerste wereldwijde model dat werd ontwikkeld door TOYOTA GAZOO Racing (TGR), de overkoepelende organisatie voor Toyota’s wereldwijde autosportactiviteiten.
Om dankbaarheid te betuigen aan de fans van de huidige generatie Supra en om zijn actieve deelname aan de autosport wereldwijd te vieren, heeft TGR een limited edition gecreëerd die bedoeld is als het hoogtepunt van de huidige generatie: de GR Supra “A90 Final Edition”. Deze speciale editie beschikt over tal van verbeterde rijgerelateerde elementen, zoals 95 DIN-pk (70 kW) extra vermogen en 70 Nm meer koppel, onderscheidende aerodynamische updates, een op de racerij geïnspireerd KW-ophangingssysteem en banden met een grotere diameter.
Hoewel de productie van de huidige GR Supra gepland staat om te eindigen met de A90 Final Edition als hoogtepunt van het model, zal TGR de GR Supra in de toekomst blijven aanscherpen door middel van autosportactiviteiten.
De op de autosport geïnspireerde GR Supra Lightweight EVO zorgt voor een nog nauwere verbinding met de weg. Verbeterde handling zorgt voor een directer gevoel en een nog preciezer rijgedrag, dankzij upgrades van de ophanging en het chassis, beter remmen, geoptimaliseerde afstelling en verfijnde aerodynamica.
Sinds de eerste generatie, geïntroduceerd als de Celica Supra in 1978, heeft de Toyota Supra fans in vervoering gebracht met zijn lay-out met de motor voorin en achterwielaandrijving, aangedreven door een zescilinder-in-lijnmotor, een formaat dat sindsdien trouw is gebleven. Opeenvolgende generaties Supra zijn genoten op openbare wegen en racecircuits.
In 2019 stormde de Supra, gedreven door de sterke wens van voorzitter Akio Toyoda, ook bekend als Master Driver Morizo, terug na een afwezigheid van 17 jaar. Bij de vrijlating zei voorzitter Toyoda: “Vroeger heb ik talloze uren doorgebracht met het rijden in een oude Supra op de Nürburgring om een meestercoureur te worden. Supra is als een oude vriend die een speciaal plekje in mijn hart heeft. Terwijl andere fabrikanten hun prachtige nieuwe prototypes die ze gingen introduceren aan de tand voelden, reed ik in een oude Supra die niet meer in productie was. Dus ook al had Toyota geen plannen om een nieuwe Supra te maken, net als veel andere die-hard Supra-fans over de hele wereld, wilde ik het stiekem laten gebeuren. De nieuwe GR Supra is geboren tijdens tests op de Nürburgring en ik kan eerlijk zeggen dat het een auto is die leuk is om in te rijden en beter is dan ooit.”
De huidige Supra is sinds de lancering in 2019 blijven evolueren. Een jaar later behield de introductie van een nieuwe 2,0-liter turbomotor – aangeboden naast de beproefde 3,0-liter zescilinder-in-lijn turbomotor – alle kwaliteiten van de GR Supra als sportwagen in zijn puurste vorm, naast de dynamische voordelen van een kleinere, lichtere krachtbron.
Toyota introduceerde in 2022 in Europa een intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak (iMT), ontworpen om bestuurders te verrassen die houden van de controle en beloningen die worden geboden door nauwkeurig getimed handmatig schakelen. Trouw aan de volbloed technische kwaliteit van de GR Supra, werd een nieuwe transmissie, samen met een nieuwe koppeling, speciaal ontworpen om te passen bij de vermogens- en koppelkarakteristieken van de 3,0-liter motor. Tegelijkertijd werden de remcontrolesystemen en de ophanging van de GR Supra opnieuw afgesteld voor nog betere prestaties.
GR Supra A90 Definitieve Editie
TOYOTA GAZOO Racing toont zijn autosporttechnologie en knowhow met de creatie van de GR Supra A90 Final Edition. Het resultaat is een unieke, krachtige GR Supra met hoge specificaties die optimaal is afgestemd op de natuurlijke evolutie van het model.
De ultieme versie van de huidige generatie is geïnspireerd op de deelname van GR Supra-auto’s aan competities zoals driftcompetitie, endurance en NASCAR, maar ook aan autosport voor klanten waar de GR Supra GT4 meerdere kampioenschappen heeft gewonnen.
De GR Supra A90 Final Edition, met drieliter motor en handgeschakelde versnellingsbak, biedt bestuurders een opwindende mix van kracht, wendbaarheid en precisie, allemaal versterkt door een verscheidenheid aan aanpassingen die bedoeld zijn om nog meer opwinding te creëren. De verkoop zal beperkt zijn tot 300 wereldwijd.
Updates van de aandrijflijn hebben het vermogen verhoogd van 340 DIN-pk (250 kW) naar 435 DIN-pk (320 kW) en het koppel van 500 Nm naar 570 Nm voor snellere acceleratie en respons, terwijl het voertuig 20 km/u extra wint om een maximumsnelheid van 270 km/u te bereiken. Dit is bereikt door het inlaatluchtpad te herzien, de katalysator voor lage tegendruk aan te passen voor minder drukverlies en de motorregeling te optimaliseren.
Bestuurders kunnen met de A90 Final Edition de prestaties in bochten tot het uiterste drijven dankzij een reeks verbeteringen in het rijgedrag. De KW-ophanging met instelbare dempingskracht – van hetzelfde merk als de GR Supra GT4 raceauto – beschikt over 16 rebound- en 12 compressietrappen voor een wendbare wegligging in verschillende omstandigheden. Extra verbeteringen in het bochtenwerk zijn onder meer een aangepaste camberhoek van de voor- en achterwielen, wat ook de grip verhoogt, en optimalisatie van de actieve differentieelregeling om onderstuur te verminderen.
Directere besturing komt via geoptimaliseerde elektrische stuurbekrachtigingsinstellingen – exclusief voor de A90 Final Edition – terwijl het rijgevoel van de GR Supra ook wordt versterkt door aanpassingen om een nog nauwere verbinding tussen bestuurder en weg te creëren, voor nauwkeurige en zelfverzekerde rijdynamiek. Dit wordt bereikt door middel van carrosserieverstevigingsbeugels, waaronder een versterkte dwarsbalk in de bagageruimte achterin, dezelfde stijve aluminium bevestiging voor het achterste subframe als gebruikt op de GR Supra GT4 en versterkte stabilisatoren voor en achter.
Meer grip en stabiliteit in bochten worden bereikt dankzij 10 mm bredere banden, terwijl lichtgewicht 19-inch voor- en 20-inch achterwielen – gegraveerd met TGR-logo – de beroemde rijeigenschappen van de GR Supra benadrukken. Michelin Pilot Sport Cup 2-banden met veel grip stimuleren nog meer grensverleggende prestaties.
Het remmen is ook verbeterd dankzij de 19-inch Brembo-voorremmen met remblokken met een hoge wrijvingscoëfficiënt, terwijl geboorde zwevende schijven voor en achter zorgen voor een uitstekende remkracht, zelfs tijdens sportief rijden. Bovendien verminderen roestvrijstalen gaasremslangen het drukoverdrachtsverlies als gevolg van slanguitzetting tijdens het remmen, waardoor de efficiëntie van het versterkte remsysteem wordt gemaximaliseerd.
Om topprestaties te behouden naast het verbeterde bochtenwerk en een hoger motorvermogen, is een keerplaat toegevoegd aan het motoroliecarter om een ongelijkmatige olieverdeling bij hogere g-krachten te voorkomen, terwijl de koeling is verhoogd door de koelventilator van de radiateur te versterken, een subradiateur toe te voegen en de koelvinnen van het differentieeldeksel te vergroten.
Het exterieur van de A90 Final Edition heeft niet alleen een unieke matzwarte kleur, maar ook opvallende aerodynamische veranderingen, het resultaat van een uitgebreid testprogramma in de windtunnel van TOYOTA GAZOO Racing Europe (TGR-E), dat zijn autosport- en GR Supra GT4-ervaring heeft bijgedragen. Op de autosport geïnspireerde voorspoiler van koolstofvezel, canards aan de voorkant en middenklep vooraan worden gecombineerd met een GR Supra GT4-stijl koolstofvezel achtervleugel met zwanenhals om de aerodynamische balans, downforce en luchtweerstand voor en achter te optimaliseren, wat het wegcontact en de rijdynamiek verbetert. Een nieuw koolstofvezelkanaal op de motorkap is voorzien van een verwijderbaar binnenelement voor extra koeling wanneer het wordt verwijderd. De A90 Final Edition is ook geïnspireerd op de GR Supra GT4 en is voorzien van een Akrapovič titanium uitlaatdemper die een krachtiger motorgeluid genereert.
In de cabine is het op de bestuurder gerichte interieur voorzien van RECARO Podium CF kuipstoelen, met een racy rode kleur en Alcantara stoelkussens, om een optimale rijpositie en comfort te behouden, zelfs bij hogere g-krachten. Rode veiligheidsgordels, exclusieve koolstofvezel instaplijsten en uitgebreide Alcantara-bekleding, waaronder het op de bestuurder gerichte stuurwiel, benadrukken de exclusiviteit van het limited-edition model.
GR Supra Lichtgewicht Evo
Op basis van feedback van klanten heeft TGR zijn missie voortgezet om auto’s en mensen aan te scherpen door deel te nemen aan de autosport, uitgedrukt in de GR Supra Lightweight Evo, die de rijervaring naar een nieuw niveau tilt.
Vertrouwen en precisie worden verfijnd door een actieve differentieelcontrole en exclusieve controlekaarten, die de tractie tussen de band en het wegdek verbeteren en onderstuur in bochten verminderen. De grip in bochten wordt ook vergroot dankzij een herziene camberhoek van de voor- en achterwielen, waardoor bestuurders een betere stabiliteit in bochten krijgen. Grotere Brembo-remschijven zorgen voor een betere remcontrole.
Aanpassingen aan de ophanging en het chassis verbeteren de stabiliteit en versterken de directe verbinding met de weg. De karakteristieken van de elektronisch geregelde schokdempers zijn herzien en dit wordt gecombineerd met een versterkte stabilisator aan de voorkant om de rijprestaties te verbeteren. Een verhoogd gevoel van ophanging en carrosserie-integratie wordt bereikt met behulp van versterkte rubberen bussen voor de voorste draagarmen en versterkte rubberen bevestigingen voor het achterste subframe, terwijl betere grip en controle ook komen via een sterkere beugel onder de carrosserie.
Het rijgedrag wordt verder verbeterd door aerodynamische aanpassingen die de aerodynamische balans voor/achter en de downforce optimaliseren. Deze bestaan uit een ducktail koolstofvezel achterspoiler, nieuwe wielkastflappen voor en hogere spatten in de voorband. De geoptimaliseerde elektrische stuurbekrachtiging zorgt voor een directer stuurgevoel en een betere controle.
Het opvallende, gedurfde uiterlijk van de GR Supra wordt gecomplimenteerd door nieuwe 19-inch matzwarte velgen. In het interieur is de echt lederen bestuurdersstoel bekleed met Alcantara geborduurd met GR-logo, terwijl opvallende rode stiksels, rode accenten rond de versnellingspookknop en rode veiligheidsgordels het sportieve gevoel van het interieur accentueren.
De bijgewerkte GR Supra Lightweight Evo en GR Supra A90 Final Edition zijn vanaf januari 2025 in Europa te bestellen*.
Opmerking: De weergegeven afbeeldingen komen niet volledig overeen met de Europese specificaties.