Handgebouwd unicaat op basis van de nieuwe elektrische G-Klasse voldoet aan hoge eisen
· De auto is op tijd overhandigd voor het jubeljaar 2025 en draagt bij aan de realisatie van de encycliek ‘Laudato Si’
· Paus Franciscus nodigde CEO Ola Källenius en het betrokken team uit Graz, Sindelfingen en Rome uit voor een privé-audiëntie
· Lange traditie voortgezet: Mercedes-Benz levert al bijna honderd jaar auto’s aan het Vaticaan
Mercedes-Benz levert al 97 jaar auto’s aan het Vaticaan en in de afgelopen 45 jaar maakte de paus gebruik van de befaamde ‘Pausmobielen’ op basis van de Mercedes-Benz G-Klasse. De Pausmobiel van Mercedes-Benz is nu voor het eerst volledig elektrisch: Mercedes-Benz CEO Ola Källenius en de betrokken teamleden overhandigden vandaag in het Vaticaan persoonlijk het handgebouwde unicaat op basis van de nieuwe elektrische G-Klasse aan paus Franciscus.
Dit betekent dat de paus tijdens het zogeheten jubeljaar 2025 – een evenement dat slechts eens in de 25 jaar plaatsvindt en waar miljoenen pelgrims voor naar Rome komen – lokaal emissievrij wordt vervoerd met een nieuwe Mercedes-Benz. De auto voldoet aan de hoge eisen en is in nauwe samenwerking met het Vaticaan speciaal voor gebruik door de paus ontwikkeld. De elektrische aandrijflijn, die werd aangepast aan de bijzonder lage snelheden die gelden bij publieke optredens, draagt bij aan de realisatie van de encycliek ‘Laudato Si’. In deze belangrijke pauselijke brief beschrijft paus Franciscus de noodzaak van duurzame ontwikkeling.
Bij de overhandiging bedankte Ola Källenius paus Franciscus en alle betrokkenen en benadrukte hij de duurzame bedrijfsstrategie van Mercedes-Benz:
“Met de nieuwe Pausmobiel is paus Franciscus de eerste paus die bij publieke optredens in een volledig elektrische Mercedes-Benz wordt gereden. Dit is een bijzondere eer voor onze onderneming en ik wil Zijne Heiligheid bedanken voor het vertrouwen. Deze Pausmobiel is een duidelijke statement voor elektromobiliteit en decarbonisatie. Mercedes-Benz staat niet alleen voor het bijzondere en het individuele, maar ook voor het consequent creëren van de voorwaarden voor een netto CO2-neutraal1 nieuw modellengamma in 2039.”
Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG
Een unieke ervaring: paus Franciscus nodigde deelnemende teamleden uit Graz, Sindelfingen en Rome uit
Ola Källenius werd bij de afspraak net buiten de Sint-Pietersbasiliek vergezeld door Britta Seeger, lid van de raad van bestuur, verantwoordelijk voor Sales & Marketing, en Marc Langenbrinck, CEO van Mercedes-Benz Italia. De Heilige Vader had daarnaast ook een ontmoeting met degenen die zijn nieuwe auto hebben ontwikkeld en gebouwd. Daarom waren ook medewerkers van de afdelingen Design, Ontwikkeling, Constructie en Sales uitgenodigd om ‘hun’ auto te overhandigen namens de vele andere teamleden. De overhandiging werd gevolgd door een privé-audiëntie met de paus. Het team van specialisten uit Graz (Oostenrijk), Sindelfingen (Duitsland) en Rome (Italië) werkte ongeveer een jaar samen aan het project, dat werd geleid door het team in Rome, terwijl de elektrische aandrijflijn werd aangepast door het team in Graz. De experts uit Sindelfingen produceerden op traditionele wijze de carrosserie, het interieur en de aangepaste uitrusting.
Handgebouwde auto op basis van de nieuwe G 580 met EQ-technologie
Om het langzaam rijden bij publieke optredens te optimaliseren, werd de elektrische aandrijflijn van de nieuwe G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,4-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km | CO₂-klasse: A)2 aangepast, waarbij de voordelen van de elektrische vierwielaandrijving werden benut.
De achterbank is vervangen door een centraal geplaatste en in hoogte verstelbare enkele stoel. Deze draaibare hoofdstoel maakt het mogelijk om flexibel te bewegen en het publiek vanuit verschillende hoeken aan te spreken. Achter deze stoel zijn links en rechts twee enkele stoelen geïntegreerd voor extra passagiers.
Het dak is verwijderd ter hoogte van de B-stijl; de B-stijl zelf gaat harmonieus over in de zijwand om een onmiskenbaar zijprofiel te creëren. In geval van regen of slechte weersomstandigheden biedt een separate hardtop bescherming voor de inzittenden. Het linker achterportier is verwijderd en door de specialisten – in traditionele carrosseriebouwstijl – uit één stuk herbouwd en naadloos in de carrosserie gelast. Aan de rechterkant werden de scharnieren van het achterportier naar de andere kant verplaatst.
Net als de vorige Pausmobielen is de auto in de klassieke lak pearlwit gespoten.
Een lange traditie: de geschiedenis van de Mercedes-Benz auto’s voor het Vaticaan
Mercedes-Benz bouwt al bijna honderd jaar auto’s voor het hoofd van de katholieke kerk, ter ondersteuning van diens reizen en publieke optredens. De eerste auto van dit type was een Nürburg 460 Pullman Limousine voor paus Pius XI uit 1930. Mercedes-Benz kreeg destijds de opdracht voor de levering op grond van het harmonieuze totaalpakket én omdat het toenmalige team een belangrijk kenmerk van de voorgaande rijtuigen ook in deze auto had toegepast, namelijk de mogelijkheid om met twee hoogwaardigheidsbekleders en ander personeel te reizen met behulp van opklapbare stoelen. In de jaren zestig kreeg Johannes XXIII een 300 Landaulet met automatische transmissie en verlengde wielbasis. Zijn opvolger Paul VI werd eerst gereden in een 600 Pullman Landaulet en later een 300 SEL, ook een Landaulet. In de jaren tachtig gebruikte Johannes Paulus II de eerste officieel zo genoemde Pausmobiel voor bijeenkomsten op het Sint-Pietersplein – een aangepaste G-Klasse uit de 460-serie. Vanaf 2002 maakte hij gebruik van een G 500 uit de 463-serie, die ook werd ingezet voor zijn opvolgers Benedictus XVI en Franciscus. Soms werden ook speciale auto’s op basis van de Mercedes-Benz M-Klasse en de GLE ingezet. Nadat ze niet meer werden gebruikt zijn sommige Pausmobielen tentoongesteld in het Vaticaan en het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.
Statements van Britta Seeger, Marc Langenbrinck, Gorden Wagener en deelnemende teamleden
“Wij bouwen voor elke klant de perfecte Mercedes – ook voor het Vaticaan, en dat al bijna honderd jaar. We zijn zeer verheugd dat we de wens van de Heilige Vader voor een elektrische Pausmobiel kunnen vervullen en zijn er bijzonder trots op dat we de auto naar zijn wensen en behoeften hebben kunnen bouwen. Deze nauwe samenwerking is voor ons een grote eer en een waardevol symbool van duurzame verandering.”
Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, verantwoordelijk voor Sales & Marketing
“De G-Klasse is een van de meest iconische modellen van Mercedes-Benz en we zijn er trots op dat we in deze traditie ook auto’s voor de Heilige Vader mogen ontwikkelen. De eerste volledig elektrische G-Klasse combineert duurzaamheid, elegant design en maximale functionaliteit. Het is voor ons een grote eer om deze speciale auto vandaag aan paus Franciscus te mogen overhandigen.”
Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Mercedes-Benz Group AG
“Vandaag beleven we een belangrijk moment dat de nauwe band onderstreept die Mercedes-Benz Italië en het Vaticaan al meer dan een halve eeuw met elkaar hebben. Zoals paus Franciscus benadrukt, moet het bedrijfsleven een integraal onderdeel van de gemeenschap zijn. Daarom is het voor ons een grote eer om bij te dragen aan dit unieke project. Namens de grote familie van Mercedes-Benz Italië wil ik de Heilige Vader mijn oprechte gelukwensen overbrengen voor zijn welzijn en de vruchtbare voortzetting van zijn ambt. We kijken uit naar een prachtig jubeljaar en zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe Pausmobiel een waardevolle steun zal zijn voor Zijne Heiligheid tijdens de vele verplichtingen die hem te wachten staan.”
Marc Langenbrinck, Sales Mercedes-Benz Cars Italië & Hoofd Mercedes-Benz Italië
“Ik ben er bijzonder trots op dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan de elektrische Pausmobiel. Vanaf de eerste schets tot de uiteindelijke goedkeuring werd het werk van het team gekenmerkt door grote passie, professionaliteit en respect voor de taak. De auto is niet alleen het resultaat van een ongelooflijke hoeveelheid handwerk en passie, maar staat ook bol van state-of-the-art technologie. Het feit dat paus Franciscus een aantal van ons heeft uitgenodigd voor een persoonlijke overhandiging, maakt het nog mooier. Het is een gebeurtenis om je kleinkinderen over te vertellen.”
Klaus Millerferli, ontwikkelingsingenieur bij Mercedes-Benz AG in Sindelfingen
“Met de G-Klasse zijn we gewend om dagelijks aan een van de meest legendarische en iconische Mercedes-Benz modellen te werken. Het bouwen van een auto voor de paus is ook voor ons iets heel bijzonders – maar zelfs hier hebben we ervaring in. Het hele team in Graz is zeer blij en trots dat het Vaticaan opnieuw op onze G vertrouwt.”
Peter Zotter, ontwikkelingsingenieur bij Mercedes-Benz G GmbH in Graz
1 Netto CO2-neutraal betekent dat de CO2-emissie die bij Mercedes-Benz niet kan worden vermeden of verminderd, wordt gecompenseerd door gecertificeerde compensatieprojecten.
2 De opgegeven waarden zijn bepaald volgens de WLTP-meetmethode (wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen). De opgegeven waarden hebben betrekking op ECE-markten. Het energieverbruik en de CO2-emissie van een auto zijn niet alleen afhankelijk van de efficiënte technologie van de auto, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren.