Het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team claimde zijn vierde opeenvolgende FIA World Rally Championship-constructeurstitel* in een spannend einde van het seizoen met een één-twee finish op eigen bodem tijdens de Rally van Japan.
Ondanks het verkleinen van zijn achterstand op leider Hyundai van 15 naar 11 punten op basis van de posities aan het einde van de zaterdag, ging TGR-WRT de laatste dag in en stond het nog steeds voor een zware taak om zijn titel te behouden. Omdat alle coureurs van beide teams echter hard pushten op de uitdagende asfaltwegen in de buurt van Toyota City, kreeg het een kans toen de rallyleider Ott Tänak er zondag in de openingsetappe vandoor ging.
Met Elfyn Evans en Sébastien Ogier gepromoveerd naar de eerste en tweede plaats in het algemeen klassement, en met ook het aparte Super Sunday-klassement meegerekend, stonden de twee teams gelijk op punten bij het ingaan van de rally-afsluitende Power Stage, waar tot vijf extra punten beschikbaar waren voor de snelste coureurs.
Aangezien Takamoto Katsuta de strategie van het team had gevolgd door ook netjes door de rally te komen, kon TGR-WRT rekenen op drie kanshebbers in deze beslissende finale van de etappe. Ogier zette de snelste tijd neer in de Power Stage voor de volle vijf bonuspunten, en met Evans als derde snelste en Katsuta als vierde, pakte het team de titel met drie punten na 13 rally’s.
Het is de achtste constructeurstitel die Toyota in het WRC wint, waarmee het op gelijke hoogte komt met Citroën voor de tweede plaats in de lijst aller tijden.
Evans en bijrijder Scott Martin bewezen opnieuw de meesters te zijn van de veeleisende Japanse etappes toen ze hun eerste overwinning vierden sinds hetzelfde evenement een jaar geleden. Het resultaat zorgt ervoor dat ze het jaar eindigen als tweede in het rijders- en bijrijdersklassement.
Ogier en bijrijder Vincent Landais sloten het jaar af met hun zevende podium uit 10 starts, waaronder drie overwinningen. Kalle Rovanperä en Jonne Halttunen droegen ook bij aan vier overwinningen uit een gedeeltelijke campagne. Katsuta en navigator Aaron Johnston sloten het seizoen sterk af met een tweede opeenvolgende top-vier finish.
Het debuutseizoen van de GR Yaris Rally2 werd bekroond met de ultieme onderscheiding: Sami Pajari en Enni Mälkönen claimden het WRC2-kampioenschap tijdens de laatste ronde.
Het Finse team heeft een uitstekende campagne achter de rug – waaronder drie Rally1-optredens met TGR-WRT – die ze afsloten met een slimme rit in Japan naar de tweede plaats in WRC2 in hun door Printsport gerunde auto, genoeg om de titel met drie punten te bezegelen.
Citaten:
Akio Toyoda (voorzitter TGR-WRT)
“‘We haten het om te verliezen’. Met deze slogan bleven we tot het einde vechten zonder op te geven. Ik wil dit vandaag oprecht vieren met alle leden van TGR-WRT.
Jari-Matti, Kaj, Tom,
Elfyn, Scott,
Seb, Vincent,
Taka, Aaron,
Kalle,
Jonne en iedereen in het team, heel erg bedankt!
Felicitaties ook aan Sami en Enni!
Thierry, Martijn en iedereen bij Hyundai, gefeliciteerd met het winnen van de rijders- en bijrijderskampioenschapstitels.
WRC 2024 werd echt spannend omdat we tegen elkaar konden vechten tot de laatste ronde, de laatste dag en de laatste fase. Ik denk dat het voor ons als Aziatische autofabrikanten belangrijk is om fans het geluid en de geur van de rallyauto’s op de wegen van Oost-Azië te laten zien. Laten we samen de autosport in Azië een boost blijven geven, en laten we volgend jaar weer een goed gevecht voeren!”
Jari-Matti Latvala (teambaas):
“We hebben zo’n rollercoasterseizoen achter de rug en we wisten dat we hier naar de Rally van Japan kwamen dat we nog steeds een kans hadden om de titel te pakken, maar de kansen waren niet in ons voordeel. We zeiden echter dat we zouden vechten tot de laatste meter van de rally en zouden zien wat er gebeurde, en eigenlijk hebben we dat gevecht tot het einde volgehouden en zo zijn we erin geslaagd de titel te winnen. We hebben drie verwoestende zondagen gehad in het tweede deel van het jaar waar we punten hebben verloren aan het einde van de rally’s, en op een gegeven moment leek het alsof er misschien geen hoop meer was, maar we bleven maar terugkaatsen en dit is een gedenkwaardige zondag voor ons. Het laat zien dat je tot het einde moet blijven vechten en nooit het vertrouwen moet verliezen.”
Elfyn Evans (Coureur auto 33):
“Het was een zeer spannende laatste dag van de Rally van Japan en we zijn erg blij met het eindresultaat. Het is een heel speciaal evenement als thuisrally voor het team en ik ben natuurlijk erg blij om het opnieuw te winnen. Hiermee ben ik ook erg blij dat ik kan bijdragen aan de constructeurstitel: het betekent veel voor elk lid van het team en ik ben er trots op er deel van uit te maken. We hadden misschien niet altijd de prestatie die we wilden gedurende het hele weekend, maar we bleven het proberen tot het einde. Ik voelde vanochtend mee met Ott omdat hij moest pushen, en dat opende de kans voor ons, maar het was nog steeds niet gemakkelijk om het mee naar huis te nemen en de punten te pakken die we nodig hadden.”
Sébastien Ogier (Rijdersauto 17)
“Ik denk dat jullie geen betere afsluiting van het seizoen voor ons hadden kunnen schrijven, met alles om voor te spelen in de laatste etappe hier in Japan. Er was veel druk, het was alles of niets in de Power Stage, en natuurlijk zijn we erg blij dat we deze prestatie op dit moment hebben weten neer te zetten en samen met het team de titel hebben weten te pakken. Het zien van de blije gezichten van iedereen in het team, en van onze voorzitter Morizo-san, is het beste gevoel en ook een goede beloning voor alle inspanningen die elk teamlid tijdens het seizoen heeft geleverd. Het is opnieuw het bewijs waarom we nooit mogen opgeven.”
Takamoto Katsuta (Bestuurder auto 18)
“Het is een heel zwaar seizoen geweest, maar aan het einde waren we in staat om het constructeurskampioenschap terug te nemen, en het is zo’n geweldig gevoel. Ik moest dit weekend geduld hebben, wat niet gemakkelijk was, maar het is me gelukt om op de weg te blijven en te pushen in de Power Stage. Het hele team heeft fantastisch werk geleverd en zonder hun steun had ik het niet kunnen doen, dus een enorme dank aan hen en aan mijn teamgenoten. Er waren dit weekend veel fans die voor me juichten. Het spijt me voor hen dat het deze keer niet mogelijk was om zelf op het podium te staan, maar ook hen bedankt voor hun steun.”
VOORLOPIG EINDKLASSEMENT RALLY VAN JAPAN
1 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3h23m41.0s
2 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m27.3s
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m55.5s
4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m02.6s
5 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3m11.5s
6 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6m54.1s
7 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +10m04.3s
8 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +11m50.8s
9 Hiroki Arai/Shunsuke Matsuo (Škoda Fabia R5) +13m24.3s
10 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +14m15.8s
(Uitslagen vanaf zondag 17:30 uur, voor de laatste uitslagen kunt u terecht op www.wrc.com)
2024 FIA World Rally Championship voor coureurs na ronde 13:
1 Thierry Neuville 242 punten
2 Elfyn Evans 210
3 Ott Tänak 200
4 Sébastien Ogier 191
5 Adrien Fourmaux 162
6 Takamoto Katsuta 116
7 Kalle Rovanperä 114
8 Gregoire Munster 46
9 Dani Sordo 44
10 Sami Pajari 44
2024 FIA World Rally Championship voor fabrikanten na ronde 13:
1 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 561 punten
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 558 punten
3 M-Sport Ford World Rally Team 295
*onder voorbehoud van de officiële publicatie van de resultaten door de FIA