Motorsporttechnologie voor maximale prestaties op het circuit

Manthey Kit voor Porsche 911 GT3 RS (992)

  • Aanzienlijk gewijzigde aerodynamica met meer dan 1.000 kilogram downforce bij 285 km/u
  • Semi-actieve schroefsetophanging met gewijzigde veerconstanten
  • Hoogwaardige remcomponenten met verbeterd reactievermogen

Er zijn maar weinig of geen andere auto’s die meer pure autosporttechnologie op de weg brengen dan de Porsche 911 GT3 RS. De nieuwe Manthey Kit kan de prestaties van deze topklasse sportwagen op het circuit verder verbeteren door middel van verbeterde aerodynamische efficiëntie, gewijzigde ophanging en geoptimaliseerde remcomponenten.

Stuttgart/Drogenbos. Porsche biedt een Manthey Kit aan voor de huidige 911 GT3 RS (992) voor nog betere prestaties op het circuit. De kit zorgt voor een aanzienlijk hogere contactdruk en als gevolg daarvan voor hogere bochtensnelheden. De ophanging is speciaal aangepast voor het rijden op het circuit, terwijl de remmen zijn geoptimaliseerd voor de bijzonder hoge eisen van circuitdagen. De nieuwe Manthey-kit is ontwikkeld als onderdeel van een nauwe samenwerking tussen het Porsche Development Centre in Weissach en de Manthey-ingenieurs in Meuspath. Deze op het circuit gerichte componenten zullen via Porsche Centers worden gedistribueerd.

Meer dan een ton downforce bij 285 km/u

De uitgebreide wijzigingen aan de aerodynamische componenten maken de Manthey Kit voor de 911 GT3 RS direct herkenbaar. De spoilerlip met zijn nieuwe vleugelprofiel is aanzienlijk vergroot en wordt ondersteund door verstevigingselementen van koolstofvezel. Samen met opnieuw ontworpen Gurney-flappen in de wielkasten en twee duikvlakken aan elke kant van de voorbumper, verhoogt de spoilerlip de neerwaartse druk op de vooras. De achterruit wordt vervangen door een 25 procent lichter koolstofvezel paneel waarop een koolstofvezel haaienvin is gemonteerd. De vin is afgeleid van de 963, die het World Sportscar Championship won, en is ontworpen om de stabiliteit in bochten te vergroten. In combinatie met zes extra dakvinnen leidt het ook de warme afvoerlucht van de frontradiator naar buiten en zorgt er zo voor dat koelere inlaatlucht aan de achterkant wordt aangezogen, zelfs onder extreme bedrijfsomstandigheden. Het gesplitste DRS-vleugelelement van koolstofvezel – in combinatie met grotere, opnieuw ontworpen eindplaten – verhoogt de neerwaartse druk op de achteras. De aanzienlijk verbrede achterdiffusor met langere koolstofvezel vinnen verhoogt ook de downforce zonder de luchtweerstand te verhogen. De koolstofvezel ‘aerodisc’ wieldoppen verminderen de luchtweerstand en vormen de perfecte aanvulling op de combinatie van aerodynamische componenten, die naadloos samenwerken om de luchtstroom te optimaliseren en de algehele efficiëntie te maximaliseren. Over het algemeen is de downforce aanzienlijk verhoogd, zonder de luchtweerstand te vergroten. Bij een snelheid van 285 km/u produceert de 911 GT3 RS met Manthey Kit meer dan 1.000 kg downforce. Dit maakt hogere snelheden mogelijk in bochten met hoge en gemiddelde snelheid en maximaliseert de stabiliteit van het voertuig.

Semi-actieve schroefset suspensie

De veerconstanten van de semi-actieve schroefsetophanging zijn aangepast voor de hogere downforce-cijfers. De veerconstanten werden verhoogd met 30 procent op de vooras en met 15 procent op de achteras. Vier wiel- en drie carrosserieversnellingssensoren – samen met een nieuw ontwikkelde regeleenheid – zorgen voor een volledig automatische demperafstelling die extreem snel en nog nauwkeuriger is dan voorheen. De nieuwe schokdempers werken met twee afzonderlijke kleppen voor de compressie- en rebound-fasen en worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Dit zorgt voor een nauwkeurige afstelling voor veranderende rijsituaties en wegomstandigheden, wat de stabiliteit op het circuit maximaliseert. Afhankelijk van de rijmodus (Normal, Sport, Track) zijn er verschillende sets parameters beschikbaar voor verschillende basisdemperkarakteristieken. In de Track-modus kan de basisinstelling ook handmatig worden aangepast aan uw persoonlijke voorkeuren met behulp van de draaiknoppen op het stuurwiel.

Racing remblokken speciaal geoptimaliseerd voor circuitdagen

De remcomponenten van de Manthey Kit zijn afgestemd op de eisen van het rijden op het circuit. De met staal omhulde remleidingen zorgen voor een nog directer pedaalgevoel en een snellere reactietijd. Optionele raceremblokken zijn verkrijgbaar voor auto’s met de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Deze pads zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik op het circuit en verminderen fading, terwijl ze ook het reactievermogen en de controleprecisie verhogen. De remblokken worden gekenmerkt door consistente prestaties over een breed temperatuurbereik en een zeer goede slijtvastheid voor zowel de remblokken zelf als de schijven.

Uitgebreide accessoires versterken de individualiteit

Klanten die meer visuele accenten willen toevoegen, kunnen hun 911 GT3 RS personaliseren met bijzonder sportieve accessoires. Verlichte dorpelbeschermers in koolstofvezel met Manthey-opschrift in rood en wit, LED-deurprojectoren met witte Manthey-opschriften en emblemen in verschillende kleuren op de carbon ‘aerodiscs’ benadrukken het uitgesproken karakter van de 911 GT3 RS. Bovendien kan het Manthey-opschrift op de autodeuren worden aangebracht in Neodyme, wit of zwart. Een sleepoog is beschikbaar voor tijdens het rijden op het circuit en kan zowel voor als achter worden gebruikt. Het is verkrijgbaar in rood, zwart of geel en kan aan beide uiteinden worden bevestigd met behulp van het juiste schroefdraadgat. Het moet worden verwijderd als de auto op de openbare weg wordt gebruikt.

Aanzienlijk verbeterde prestaties op het circuit

“Met de Manthey Kit is de 911 GT3 RS aanzienlijk verbeterd op het circuit, vooral in bochten met gemiddelde snelheid”, zegt Porsche Brand Ambassador Jörg Bergmeister. “De auto duikt, stampt en rolt nog minder en biedt een veel stabieler aerodynamisch platform. De hoge contactdruk blijft daardoor onder alle rijomstandigheden zeer constant.”

“Gedurende een periode van twee jaar hebben we samen met de Porsche-ingenieurs gewerkt aan de nieuwe Manthey Kit voor de 911 GT3 RS en deze gedurende duizenden kilometers getest op Europese circuits en op de Nordschleife van de Nürburgring”, zegt Nicolas Raeder, Managing Director van Manthey Racing GmbH. “Onze gegevens beloven een aanzienlijke verbetering van de rondetijden in vergelijking met de standaard 911 GT3 RS. Tot nu toe hebben de weersomstandigheden ons verhinderd om een officiële rondetijd op de Nordschleife te behalen. Dat willen we bij een volgende gelegenheid goedmaken.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait