De nieuwe Abarth 600e, de krachtigste Abarth ooit, getest op het circuit en klaar voor dagelijks rijplezier

  • Abarth presenteert de nieuwe Abarth 600e, de krachtigste Abarth ooit, met zijn 280 pk, 207 kW e-motor, 200 km/u maximumsnelheid en 0 tot 100 acceleratie in 5,85 seconden.
  • Terug naar de basis: de nieuwe Abarth 600e is een pure technologische overdracht van de raceknowhow van Abarth en Stellantis Motorsport naar de openbare weg.
  • De nieuwkomer in de Abarth-familie heeft meerdere tests ondergaan op de zwaarste circuits om de prestaties van de Abarth te maximaliseren en de betrouwbaarheid te verhogen.
  • Met een exclusieve e-motor die is getest op de Formule E-testbank, het Torsen mechanische sperdifferentieel van de JTEKT, sportieve remmen, racebanden en een batterijkoelsysteem dat de prestaties verbetert, is de Abarth 600e de krachtigste Abarth ooit.
  • De Abarth 600e zal verkrijgbaar zijn in twee versies, met een gespierde look en racecomponenten: de sportieve Abarth 600e Turismo (240 pk, 175 kW) en de volledig uitgeruste “Scorpionissima” limited edition (280 pk, 207 kW), die verkrijgbaar is in slechts 1.949 eenheden en twee kleuren.
  • Om elke rit eenvoudig en veilig te maken, is de Abarth 600e uitgerust met Level 2 Assisted Driving en een volledig gamma ADAS.
  • Het merk Scorpion creëerde de nieuwe Abarth 600e om elke Abarthist de echte sensatie van het rijden te laten ervaren, terwijl de sportiviteit evolueert en de elektrificatie toeneemt.
  • Vanaf morgen is het nieuwe juweel van Abarth beschikbaar voor bestellingen in de belangrijkste Europese landen.
  • De lanceringscampagne, Temptation, legt vakkundig het DNA en de essentie van de nieuwe Abarth 600e vast, vertegenwoordigd door zijn kracht, sportiviteit en prestaties – LINK

Het merk Scorpion viert zijn verjaardag met een van zijn meest uitdagende maar opwindende projecten: de nieuwe Abarth 600e, de krachtigste Abarth ooit met 280 pk en een acceleratie van 0 tot 100 in 5,85 sec.

Dit revolutionaire model is het resultaat van een uitdagend project waarbij niet alleen de experts van Abarth betrokken waren, maar ook de expertise van de ingenieurs van Stellantis Motorsport. Samen ontwikkelden ze een state-of-art sportief BEV-platform: de Perfo eCMP, waar de technologische overdracht plaatsvindt en de geboorte geeft aan de nieuwe Abarth 600e.

Een duivels voertuig dat volledig is uitgerust om een buitengewone rijervaring en prestaties te bieden, samen met kracht en ontwapenende smerigheid, wat het handelsmerk is. Zijn boeiende “kwaadaardige” essentie is te zien in zijn gespierde exterieur en grote voetafdruk, uitgestrekte wielen, aerodynamische achterspoiler en agressieve maar sportieve interieurs. Samen met de race-experts Michelin, Sabelt, JTEKT Torsen en Alcon bestudeerde en testte Abarth onder vele omstandigheden de meest geschikte oplossingen om de perfecte combinatie voor de krachtigste Abarth ooit te verkrijgen.

Het nieuwe model, ontwikkeld in samenwerking met Stellantis Motorsport, markeert een belangrijke stap voor Abarth, aangezien het de nieuwe standaard zet voor elektrische hot hatch-auto’s en de sportiviteit en elektrificatie van stadsauto’s dankzij zijn race-instelling.

Het merk Scorpion biedt bestuurders een opwindende ervaring in allerlei rijomstandigheden met zijn twee versies: de sportieve Abarth 600e Turismo en de Scorpionissima limited edition, die wordt geleverd in 1.949 exemplaren – een eerbetoon aan het oprichtingsjaar van het merk.

Vanaf morgen is de krachtigste Abarth ooit in beide versies te bestellen in de belangrijkste Europese landen: de nieuwe Abarth 600e Turismo en het Scorpionissima-model.

Gebouwd om de krachtigste Abarth
te zijn De reden waarom het nieuwe Abarth-model het krachtigste ooit is, ligt in enkele essentiële elementen in de auto. Onder deze “verborgen” componenten is het kloppende hart van het voertuig Abarth’s eigen e-motor. De nieuwe Scorpion overtreft ruimschoots de kenmerken van de bestaande elektrische hot hatch-auto’s, aangezien hij is uitgerust met een 207 kW sterke motor van 280 pk – het hoogste vermogen dat ooit door een Abarth-auto is bereikt. De e-motor is getest op de FORMULA E testbank met een heuse circuitsimulator. Bovendien zijn de Scorpionissima met een acceleratie van 0 tot 100 in 5,85 seconden en de Turismo met een acceleratie van 0 tot 100 in ongeveer 6,24 seconden snel en responsief op elk terrein. Om meer vermogen te leveren, bevat deze monsterlijke auto bovendien een koppel van 345 Nm en kan hij een beperkte maximumsnelheid van 200 km/u bereiken met een batterijbereik tot 334 km WLTP-gecombineerde cyclus, afhankelijk van de bandenuitrusting.

Beide versies van de nieuwe Abarth 600e zijn uitgerust met drie rijmodi. De Turismo-modus zorgt voor een soepelere acceleratie en 110 kW vermogen voor de Abarth 600e Turismo en 140 kW voor de Scorpionissima, gecombineerd met een koppel van 300 Nm voor een leuke en efficiënte rijervaring met een maximumsnelheid die beperkt is tot 150 km/u. Deze configuratie beschikt ook over een kalibratie van het sportgaspedaal, een kalibratie van de sportbesturing en een standaard ESP-kalibratie. Naast deze functies wordt de tweede rijmodus, Scorpion Street, geleverd met een vermogen van 150 kW voor het Turismo-model en 170 kW voor de Scorpionissima met een koppel van 345 Nm en een maximumsnelheid die beperkt is tot 180 km/u; de derde rijmodus, Scorpion Track, omvat een agressieve kalibratie van het gaspedaal, een sportiever stuurgedrag en “leuke” ESP-afstemmingen. De Scorpion Track-configuratie is de manier waarop Abarth het meeste plezier beleeft, met topprestaties op circuitdagen met een maximumsnelheid van 200 km/u, 345 Nm koppel en een hoger vermogen van 207 kW (280 pk) voor de Abarth 600e Scorpionissima en 175 kW (240 pk) voor de Turismo-versie.
Abarth 600e: ontstaan uit de racekennis van Abarth en Stellantis Motorsport De nieuwe Abarth 600e is het resultaat van de racekennis die is ontwikkeld door de autosportexperts met wie Abarth samenwerkte voor dit uitdagende project.
Abarth en Michelin begonnen samen te werken zodra de specificaties werden opgesteld, in 2021. Naast het willen overbrengen van de verwachte natuurlijke sportiviteit, werd de aandacht besteed aan de veiligheid, levensduur en energieprestaties van de band. Dankzij een geoptimaliseerde rubbersamenstelling en een speciale architectuur zijn de MICHELIN Pilot Sport EV-banden ontworpen om te reageren op de 280 pk van de Abarth 600e, terwijl ze deze sport-SUV een uitstekende grip bieden, zowel op droog als op nat wegdek.

De remmen zijn samen met Alcon ontwikkeld en komen uit de racewereld, waardoor ze een groter oppervlak hebben en zorgen voor fadingweerstand en warmteafvoer dankzij een monobloc-remklauw met vier zuigers. De speciale bijdrage van de expertise van Alcon maakt de nieuwe Abarth 600e perfect geschikt voor diegenen die op zoek zijn naar een opwindende rijervaring, van racen tot straatlegale toepassingen. Op het gebied van remmen en snelheid blijft Abarth zijn gemeenschap verrassen, aangezien de experts van het merk Scorpion het doel nastreefden om meer vermogen en stabiliteit te bereiken tijdens het remmen met de Alcon 380 mm remmen en remklauwen die zijn aangepast aan de Abarth 600e voor verbluffende resultaten.

Bovendien is de nieuwe Abarth 600e voorzien van het Torsen-sperdifferentieel van de JTEKT , dat een betere baan, verbeterde handling, tractie in bochten en veiligheid in gladde omstandigheden biedt. De combinatie van de expertise van Abarth en JTEKT Torsen maakt dit nieuwe Abarth-voertuig nog unieker en competitiever. Het sperdifferentieel zorgt voor extra koppel op het externe wiel en de wegligging van de auto wordt verbeterd door de vergrendelingseffectinstelling, die 36% bedraagt tijdens het accelereren en 34% tijdens het remmen.

Met hun knowhow op het circuit hebben race-experts van Abarth en Stellantis Motorsport ook bijzondere aandacht besteed aan andere belangrijke elementen om dit uitdagende elektrische autoproject tot een succes te maken. Ze verhoogden de stijfheid van de ophanging en versterkten het chassis met een stabilisatorstang aan de achterkant die de antirolbalans veranderde door de algehele antirolstijfheid achter te verbeteren.
Het koelsysteem van de Abarth 600e met koelvloeistofpomp met hoge capaciteit verlegt de grenzen van de derating van de batterij, wat de prestaties van het voertuig zou kunnen beperken. Bovendien zorgt een specifieke kalibratie ook in de sportieve modi voor een effectieve koeling.

De racegeest komt ook tot uiting in de stijl en technische kenmerken van de Sabelt-stoelen om prestaties, dynamiek en rijondersteuning te garanderen. Race-ergonomie is bereikt door een omhullende vorm om bochten in te dammen. Bovendien leggen de stoelen bij de Scorpionissima de nadruk op zijdelingse ondersteuning en zijn ze geoptimaliseerd door vier verschillende schuimen met een hoge dichtheid op elk deel van het lichaam. Ook op het limited-edition model zorgen de gaten aan de zijkant samen met de sterke en geaccentueerde bolster en de rand van de veiligheidsgordel voor een trackday-look om echte motorliefhebbers te verleiden met een authentiek racegevoel.

Ontworpen om te presteren: het exterieur van de nieuwe Abarth 600e Om de prestaties te maximaliseren, presenteert de nieuwe Abarth 600e specifieke kenmerken aan het exterieur en het interieur.
Beginnend met het exterieur, werd het ontwerp geïnspireerd door twee hoofdthema’s: het eerste is geïnspireerd op het verleden en interpreteert het contrast dat wordt veroorzaakt door het grote, bruut vierkante volume van de voorradiator van de Abarth 850 TC, waaraan het zijn bijnaam “cassettone” dankt, wat een uitgesproken sportieve en emotionele impact geeft; Het tweede thema verrijkt de vierkante geometrie met sterke graphics geïnspireerd door de wereld van gaming en digitaal, bestaande uit schuine lijnen, gegraveerd op de oppervlakken die een rooster worden in de luchtinlaat. Deze logica van vorm en verwerking is ook terug te vinden op de achterbumper, om het resulterende effect te verhogen.

Bovendien besloot Abarth het verschil te maken door in het bijzonder aan vier elementen te werken: de voor- en achterbumpers, de spoiler en de wielen. Aan de voorkant hebben de ingenieurs en de ontwerpers het silhouet uitgerekt, waarbij de nadruk werd gelegd op de zogenaamde “haaienneus”, waardoor de aerodynamische prestaties werden verbeterd en de specifieke bumper een karakteristiek volume kreeg en het driedimensionale Abarth-opschrift. Het uiterlijk aan de voorkant is ook het resultaat van een verlaagde opstelling en een vergrote spoorbreedte met een extra 30 mm aan de voorkant en een extra 25 mm aan de achterkant. De sterk vierkante vormen van de aerospoiler en de extractor in de bumper waren niet alleen esthetisch, maar werden in de windtunnel bestudeerd en getest om de prestaties van de nieuwe Abarth 600e te verbeteren. De 20-inch diamantlichtmetalen velgen zijn majestueus en hebben een opvallend design: de 5-spaaks lichtmetalen velgen zijn ontworpen om de gestileerde graphics van de angel van de schorpioen terug te winnen en een glimp op te vangen van de sportieve remmen en remklauwen die tussen hun brede openingen zijn gespoten. Bovendien is de wieldop geïnspireerd op monobouten en heeft hij een modern gefacetteerd ontwerp. De geëlektrificeerde schorpioen, die al zijn debuut maakte op de Abarth 500e, kenmerkt dit model ook en verrijkt enkele externe plekken: naast de logo’s op de spatborden en het Abarth-embleem op de motorkap verschijnt de geliefde schorpioen op de middellijn, gegraveerd op de zwarte oppervlakken van de voor- en achterbumpers en spoiler. Naast de Abarth 600e Turismo zal de Scorpionissima limited edition voorzien zijn van de glanzend zwarte bodykit, specifieke sticker aan de zijkant en gekleurde remklauwen aan de voorkant.

Het algehele effect – zowel van de voor- als achterkant van het voertuig met de specifieke achterlichtrand en de op cassettes geïnspireerde vorm – geeft de auto een sterke persoonlijkheid en een aanzienlijk gedurfde impact.
De zwarte spiegelkappen en handgrepen bepalen de agressiviteit van het voertuig en contrasteren met de kleuren van de twee modellen: de Abarth 600e Turismo wordt geleverd in het opwindende Acid Green, een verwijzing naar de zuurgraad van het gif, Antidote White, Shock Orange en Venom Black; ondertussen zal de Scorpionissima limited edition verkrijgbaar zijn in de Acid Green en de exclusieve Hypnotic Purple, die is geïnspireerd op het hypnotiserende effect na de punctie. De kleurnamen van de Abarth vertellen een fascinerend verhaal over de “Scorpion Sting”-strategie om het effect te versterken dat het merk met de nieuwe Scorpion-auto wil bereiken.

Het
exterieur van de nieuwe Abarth 600e biedt slechts een glimp van de aantrekkingskracht van het nieuwe elektrische model, aangezien het interieur het design completeert dat gewild was bij de hooggekwalificeerde ontwerpers van Abarth. Het sportieve stuurwiel met lederen en Alcantara-inzetstukken, zowel in het bovenste als onderste gedeelte, voegt extra sportiviteit toe en maximaliseert de grip. De donkere omgeving van het interieur, die ook het hoofdthema is in het interieur, wordt verzorgd door de zwarte A-, B- en C-stijlen, de hemelbekleding, de overhead en de sierlijsten. De donkere sierlijsten worden echter verheven door gekleurde details zoals de naden of de aantrekkelijke maar dreigende Schorpioen op het stuur. Het unieke karakter van de nieuwe Abarth 600e wordt bereikt door specifieke keuzes zoals een speciale stoel, pedalen bekleed met aluminium, voetsteunen en vloermatten met de Scorpionissima die dankzij zijn privacybril zijn mysterieuze en duistere geest behoudt. De interne look wordt ook verrijkt met extra coole bonusfuncties zoals de Abarth-kickplate, het 7-inch TFT-kleurenscherm met specifieke Abarth-graphics, de tunnelpadafdekking – die, net als het omgevingslicht aan de linkerkant van de bestuurder, alleen beschikbaar zal zijn met de Scorpionissima limited edition – en het dashboarddashboard – zwart geverfd op de Abarth 600e Turismo en matzwart met zijn glanzend zwarte zeefdruk voor de Scorpionissima. In het interieur verschillen de stoelen van de twee Abarth 600e-versies enigszins, met twee verschillende configuraties die de geest van elke versie weerspiegelen. Bedekt met de Scorpionflage, een onderscheidend en exclusief patroon gecreëerd met het schorpioenpictogram, heeft het Scorpionissima-model agressievere, race-Sabelt-stoelen in Alcantara met een geïntegreerde hoofdsteun die geperforeerd zijn om meer lichtheid en sportiviteit uit te drukken; De stoelen van de Abarth 600e Turismo Sabelt zijn voorzien van een geïntegreerde hoofdsteunstof met een gestreept design. Daarnaast is de Scorpionissima limited edition voorzien van verwarmde stoelen en windschermen om de koude winterdagen beter aan te kunnen.

Gedurfd aan de buitenkant, technologisch aan de binnenkant
Om het rijden nog aangenamer te maken, wordt de Abarth 600e geleverd met een reeks ADAS die het leven aan boord gemakkelijker dan ooit maken. De lange ritten en de parkeermanoeuvres in beide modellen zullen altijd af en toe ontspannend zijn dankzij de Adaptive Cruise Control en de Electric Parking Brake. Bovendien is elke rit aan boord van de Abarth 600e gegarandeerd door het Safety Pack, dat op beide versies beschikbaar is. Beginnend met zijn 6 airbags en een E-call-noodhulpsysteem, biedt het nieuwe juweeltje van Abarth zijn bestuurders Drowsy Driver Detection en Autonomous Emergency Braking-systeem voor een veilige rijervaring. Het pakket is ook verrijkt met een Lane Departure Warning-systeem, een Lane Keeping en de ISOFIX-passagiers- en achterbank voor het comfort en de veiligheid van alle passagiers. Bovendien wordt de Scorpionissima-versie geleverd met Level 2 Assisted Driving die extra hulp biedt met extra functies en systemen zoals de Lane Centering & Traffic Jam Assist, de 360°-parkeersensoren die in combinatie met de achteruitkijkcamera het parkeren van een meester mogelijk maken. In plaats daarvan biedt de Scorpionissima tijdens ritten in de stad ook een Urban dodehoekmonitor, elektrisch inklapbare spiegels bij het rijden in drukke straten, verkeersbordinformatie en het automatische grootlicht. De Abarth 600e Scorpionissima streeft er ook naar het dagelijks leven van de bestuurder te vereenvoudigen met technologische apparatuur die hem op elk moment ondersteunt dankzij functies zoals de handsfree elektrisch bedienbare achterklep, de Cargo Flex-kit en het draadloos opladen van mobiele telefoons. Maar daar houden de technologische voordelen niet op: de Abarth 600e Turismo is uitgerust met de USB type A + C-poort, parkeersensoren achter, regen- en schemersensoren, een zeer gemakkelijke sleutelloze start en een CarPlay en Android Auto draadloze adapter.

Het infotainmentsysteem van de Abarth 600e De Abarth 600e Turismo is bedoeld om altijd de beste rijervaring te bieden en biedt een infotainmentsysteem met een 10,25-inch radio en zes luidsprekers, terwijl de Scorpionissima een 10,25-inch radio-NAV als standaardelement presenteert om de opwinding van de rit te vergroten en liefhebbers volledig te verbinden met hun snelle ervaring aan boord.
Op de Abarth 600e kan racen niet leuker zijn dankzij de prestatiemeting van het infotainmentsysteem. Vanaf de startpagina kunnen bestuurders worden doorgestuurd naar de speciale prestatiepagina’s: de pagina voor koppelbeheer om het koppel van het wiel in realtime te controleren en de acceleratie aan te passen aan alle weers- en terreinomstandigheden; De pagina met technische meters stelt bestuurders in staat om altijd alle technische informatie binnen handbereik te hebben; de pagina met racemeters biedt coureurs een timer en een G-diagram om zich een Formule E-coureur te voelen. Bovendien beschikt alleen de Scorpionissima over de geluidsgenerator die kan worden in- en uitgeschakeld terwijl het voertuig in beweging is vanaf de infotainment-startpagina: het geluidsniveau is hoger bij sportieve rijomstandigheden en lager en comfortabeler bij het rijden met een constante snelheid vanwege de beperkte variatie van het gaspedaal. Bovendien is het uitlaatgeluid verrijkt, met een dieper geluid, in toerentoestand, minder luid geworden in de cabine en ook meer “afgerond en gedempt”. Ten slotte vervaagt het geluid vanaf 80 km/u en neemt het geleidelijk af tot een hogere snelheid om zich aan te passen aan de rijomstandigheden.

Om altijd de meest opwindende rijervaring te bieden, verhoogde Abarth het plezier, het comfort en de veiligheid met zijn connected services onder twee namen: Connect ONE en Connect PLUS. De bestuurder kan profiteren van een spraakherkenningssysteem om aan boord te communiceren en profiteren van regelmatige en automatische kaartupdates om de navigatie te vergemakkelijken. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk Scorpion zal Abarth speciale geïntegreerde assistentie bieden met de ChatGPT Generative AI-oplossing die is geïmplementeerd op de nieuwe Abarth 600e. Het nieuwe model zal zijn bestuurders helpen en enthousiasmeren door de bestaande verbonden diensten te combineren voor zowel de autofuncties als de opwinding van de rit. Via deze technologie kunnen chauffeurs inderdaad op een natuurlijke en vloeiende manier converseren met hun stemassistent, tips krijgen en alles leren wat ze nodig hebben tijdens hun ritten. Door deze nieuwe functie op zijn voertuigen te introduceren, biedt Abarth de beste en veiligste gebruikerservaring, waarbij de gegevens van de klant altijd volledig beschermd zijn. De aangesloten diensten ondersteunen de gebruikers ook met afstandsbediening als het gaat om het gecentraliseerd sluiten van de deur, het inschakelen van de verlichting, de claxon, de thermische voorverwarming of het programmeren van het opladen van de batterij op het thuislaadstation.

Tijdens het rijden met de Abarth 600e kunnen bestuurders genieten van hun ritten dankzij de identificatie van de meest geschikte EV-route, die wordt geleverd door de geconnecteerde diensten en de TomTom-ondersteuning. Het bereiken van de bestemming wordt gemakkelijker zonder verkeer tegen te komen of te worden tegengehouden door onverwachte gebeurtenissen. Bovendien stelt het voertuig bestuurders in staat om de spiegelmodus van het infotainmentsysteem te gebruiken voor een ideale reis dankzij de e-ROUTES by Free2Move Charge-applicatie.

De nieuwe Abarth 600 “Temptation”-campagne – LINK
Het DNA en de essentie van de nieuwe Abarth 600e, vertegenwoordigd door zijn kracht, sportiviteit en prestaties, worden vakkundig vastgelegd in de spot, Temptation, en beschreven in een ironisch en speels verhaalDe commercial is een ware lofzang op de houding van het voertuig. Het drukt de innerlijke spanning uit tussen terughoudendheid en het ontketenen van brute kracht, en weerspiegelt de erfenis van het merk en zijn onderscheidende kenmerken zoals snelheid en passie. De plek begint in een rustige omgeving, een typisch Italiaanse straat waar de Abarth 600e geparkeerd staat en zijn sportieve allure laat zien, zelfs als hij statisch is. De auto trekt de aandacht van enkele officieren die het voertuig terloops inspecteren en de kracht en het ontwerp bewonderen. Zelfs onbeweeglijk straalt de Abarth 600e, vergezeld door zijn trotse en kalme eigenaar, een verbluffend zelfvertrouwen uit dat alleen een auto die is ontworpen voor snelheid en sensatie kan uitdrukken. Met een ironische draai merken de agenten op dat de Abarth 600e hun interesse heeft gewekt zonder te bewegen en dat het enige waarvoor hij kan worden beschuldigd, is dat hij, zelfs als hij stilstaat, altijd een groot symbool van prestaties is. De iconische status van het merk Scorpion wordt hier vertegenwoordigd en versterkt door de juxtapositie van kracht met momenten van terughoudendheid. De verleiding om snel te rijden is groot en de spot vertelt met humor hoe de prestaties van Abarth altijd klaar zijn om ontketend te worden, in een perfecte combinatie van stijl, snelheid en controle.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait