Porsche-fabrieksrijders winnen het FIA World Endurance Championship

  • Kévin Estre, André Lotterer en Laurens Vanthoor gekroond tot rijderskampioenen
  • Porsche Penske Motorsport’s Porsche 963 derde en elfde in Bahrein
  • Dramatisch duel om de constructeurstitel; Porsche vice-kampioenen
  • Porsche neemt in totaal vier titels mee naar huis van het FIA WEC-seizoen 2024

Porsche’s fabriekscoureurs Kévin Estre, André Lotterer en Laurens Vanthoor hebben de kroon van het wereldkampioenschap voor coureurs veiliggesteld tijdens de laatste ronde van het FIA World Endurance Championship WEC van dit seizoen. Tijdens de achtuursrace in Bahrein kwam het trio als elfde over de finish in hun hybride prototype – genoeg om de titel te claimen. De nummer 5 zusterauto sloot het seizoen af met nog een podiumplaats op de derde plaats. Porsche wordt tweede in het constructeurskampioenschap. Dit seizoen heeft de sportwagenfabrikant uit Stuttgart 13 titels behaald in de twee hoogste endurance-series FIA WEC en IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Stuttgart. De grote finale van acht uur op het Bahrain International Circuit ontvouwde zich naarmate de race vorderde in een thriller. Aanvankelijk verloor de nr. 6 Porsche 963 na de start aanzienlijk terrein, maar toen begonnen Kévin Estre uit Frankrijk, André Lotterer uit Duitsland en de Belg Laurens Vanthoor aan een indrukwekkende comeback. Het hybride prototype en zijn identieke zusterauto van 514 kW (699 pk) zagen er soms goed uit voor een podiumplaats, maar kregen verschillende straffen waardoor de nummer 6-bemanning het contact met de leiders verloor. Uiteindelijk namen Estre, Vanthoor en Lotterer de vlag over op de elfde plaats en tilden ze de trofee van het wereldkampioenschap voor coureurs in de hand. Hun merkgenoten Matt Campbell uit Australië, Michael Christensen uit Denemarken en Frédéric Makowiecki uit Frankrijk bereikten het podium op de derde plaats. Na enige tijd aan de leiding te hebben gestaan, werd het trio gehinderd door twee late safety car-fasen die hen van hun zwaarbevochten voorsprong beroofden.

“We hebben een megaseizoen achter de rug en hebben met de Porsche 963 in het tweede jaar een wereldkampioenschapstitel gewonnen”, zegt een opgetogen Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. “Ten opzichte van 2023 hebben we op alle vlakken flinke verbeteringen doorgevoerd – dat is fantastisch! Ik wil mijn grootste complimenten uitspreken aan alle betrokkenen. Toch doet het pijn om het constructeurskampioenschap nipt mis te lopen. Iedereen die zo dicht bij het winnen van die titel komt, wil hem uiteindelijk claimen. Helaas gaat dat soms zo in de autosport. Maar aan het eind van de dag weegt onze vreugde en trots op wat we hebben bereikt zwaarder dan al het andere.”

“De afgelopen twee jaar hebben we hard gewerkt om ons team op te bouwen en te ontwikkelen. Het voelt geweldig om de welverdiende vruchten te plukken voor dit harde werk”, legt Roger Penske, oprichter en voorzitter van de Penske Corporation, uit. “We hebben enorme successen geboekt in IMSA en hebben nu de wereldtitel in het WEC veiliggesteld. Elk lid van het team heeft zijn steentje bijgedragen om dit project tot een succes te maken. Het is een grote eer om met Porsche samen te werken aan zo’n succesvol programma.”

“Felicitaties aan onze wereldkampioenen in de Porsche 963 met nummer 6. Dat was ongelooflijk”, zegt Urs Kuratle, Director Factory Motorsport LMDh. “Al met al was het een fantastisch jaar. We hebben alles gewonnen in de IMSA-serie en nu hebben we onze eerste wereldkampioenschapstitel veiliggesteld met de 963 in het WEC. Helaas hebben we de kroon van de fabrikant net gemist. Tegelijkertijd natuurlijk mijn collega’s van Toyota enorm gefeliciteerd met het winnen van het wereldkampioenschap – maar volgend jaar is het onze beurt!”

“De race van vandaag was sensationeel”, concludeerde Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. “Het feit dat onze nummer 6 coureurs het wereldkampioenschap hebben gewonnen, is een enorm succes voor het team en markeert de eerste wereldkampioenschapstitel voor Porsche Penske Motorsport. Hopelijk komen er nog veel meer. Helaas hebben we vandaag de race niet kunnen winnen. Onze Porsche met nummer 5 behield de leiding over lange stukken. Helaas heeft de late inzet van de safety car ons voordeel teniet gedaan. We hebben in ieder geval weer het podium beklommen.”

Met 150 punten op hun naam sloten Lotterer, Estre en Vanthoor het seizoen 2024 als eerste af in het rijdersklassement. Hun merkgenoten Campbell, Christensen en Makowiecki staan op de vijfde plaats met 100 punten. In het constructeursklassement sloot Porsche het seizoen af als vice-kampioen met 184 punten. De titel ging naar Toyota Gazoo Racing. Het Japanse fabrieksteam behaalde 190 punten.

Op zondag en dinsdag keert de Porsche 963 terug naar het Formule 1-circuit in Bahrein, waar fabrieksrijder Mathieu Jaminet zal deelnemen aan de officiële rookietest van de FIA WEC. Dinsdag voert partner Michelin bandentests uit met het hybride prototype.

Porsche-klantenteams winnen de titelpool in het FIA WEC
Het klantenteam van Proton Competition zette in de beginfase van de race een sterke prestatie neer. De Porsche 963 met nummer 99 reed vele ronden in de top 3, maar kreeg straffen waardoor de auto naar beneden degradeerde. Uiteindelijk pakte het team de vlag op P13 tijdens de seizoensfinale. De twee hybride prototypes van Hertz Team Jota eindigden de acht uur durende race op de plaatsen acht en 14. Jota’s auto met nummer 12 had tijdens de vorige race in Fuji, Japan, al een vroege titel veiliggesteld in de FIA World Cup voor particuliere Hypercar-teams. Na twee seizoenen te hebben geconcurreerd met de Porsche 963, stapt het volledig Britse team over naar een andere fabrikant. “De laatste race met de Porsche verliep niet helemaal zoals we hadden gehoopt, maar we zijn er in ieder geval in geslaagd om als tweede te eindigen in de Wereldbeker met onze auto met nummer 38 – wat betekent dat we de eerste twee plaatsen in dit klassement voor privéteams hebben veiliggesteld. Dat is iets om trots op te zijn”, aldus mede-eigenaar Sam Hignett.

De Porsche 911 GT3 R van Manthey EMA eindigt op de vijfde plaats
In de LMGT3-klasse eindigde de Porsche 911 GT3 R van Manthey EMA de seizoensfinale op de vijfde plaats met de coureurs Australian Yasser Shahin, Richard Lietz uit Oostenrijk en Morris Schuring uit Nederland. De zusterauto van Manthey PureRxcing kwam op P9 over de finish. De nr. 92 van het Duitse klantenteam werd gedeeld door de Oostenrijker Klaus Bachler, Joel Sturm uit Duitsland en Alex Malykhin uit het Verenigd Koninkrijk. Het team had de Endurance Trophy al veiliggesteld tijdens de voorlaatste race in Fuji (Japan).

“We behaalden een één-twee resultaat in ons klassement en vierden de klasseoverwinning op Le Mans – veel beter dan dat wordt het niet. Ik ben super onder de indruk van ons team en enorm trots”, legt Niki Raeder, Managing Director van Manthey, uit. “Terugkeren naar het WEC-podium na een pauze van een jaar kostte veel werk. We zijn weer in de schijnwerpers van het wereldkampioenschap gestapt en mensen kunnen zien waartoe we in staat zijn. Afgezien van de DTM, die we vorig jaar wonnen, is het WEC de grootste GT3-racescene.”

Rijderscommentaar Kévin
Estre (Porsche 963 #6): 
“We zijn wereldkampioen, we hebben iedereen verslagen. Ik ben meer dan trots om deel uit te maken van dit fantastische team. We hebben een megaseizoen achter de rug en verdienen de titel. We waren gewoon het hele jaar door de sterkste en meest constante. Afgezien van de finale van vandaag, hebben we altijd het maximale uit elke race geperst. Het was niet voor angsthazen. Maakt niet uit, we zijn kampioenen.”

André Lotterer (Porsche 963 #6): “Het is een geweldig gevoel om wereldkampioen te zijn met Porsche! De racedag was echter erg zwaar voor ons. Maar dat maakt nu niet uit – we hebben de wereldtitel binnengehaald! Het was fantastisch om de krachten te bundelen met Kévin en Laurens. Onze ingenieurs hebben ook het hele jaar door ongelooflijk werk geleverd. Die sterke samenwerking heeft ons die successen opgeleverd. Dat was mijn laatste race met het Porsche Penske Motorsport team. We hadden een mega tijd; Het was erg leuk.”

Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): “Dat was één van de mooiste dagen uit mijn carrière, misschien wel van mijn hele leven! De race van vandaag was verschrikkelijk, maar we zijn het waarschijnlijk over een paar dagen vergeten. Ik heb al eerder kampioenschappen gewonnen, maar de wereldtitel is een heel ander beest. Na de prijsuitreiking ga ik heerlijk eten, veel slapen en tijd doorbrengen met mijn gezin. Ik heb geen gekke plannen.”

Frédéric Makowiecki (Porsche 963 #5): “We waren zo dicht bij de overwinning, maar helaas is dichtbij niet genoeg in de autosport. Toch ben ik erg trots op wat we vandaag hebben bereikt. We zijn erin geslaagd om vooraan te vechten in een zeer moeilijke race. In zekere zin weerspiegelt vandaag het hele seizoen; Enorm veel potentieel, maar uiteindelijk ontbreekt er maar een klein beetje.”

Raceresultaat
Hypercar klasse:

1. Buemi/Hartley/Hirakawa (CH/NZL/J), Toyota #8, 235 ronden
2. Pier Guidi/Calado/Giovinazzi /I/UK/I), Ferrari #51, – 27.539 seconden
3. Campbell/Christensen/Makowiecki (AUS/DK/F), Porsche 963 #5, – 29,177 seconden
8. Hanson/Button/Rasmussen (UK/UK/DK), Porsche 963 #38, – 1:00.834 minuten
11. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, – 1:19.711 minuten
13. Andlauer/Jani/Tincknell (F/CH/UK), Porsche 963 #99, – 1 ronde
14. Ilott/Stevens/Nato (UK/UK/F), Porsche 963 #12, – 1 ronde

LMGT3 klasse:
1. Heriau/Mann/Rovera (F/USA/I), Ferrari #55, 214 ronden
2. Van Rompuy/Andrade/Eastwood (B/ANG/IRL), Corvette #81, – 3,022 seconden
3. Koizumi/Baud/Juncadella (J/F/E), Corvette #82, – 4.879 seconden
5. Lietz/Shahin/Schuring (A/AUS/NL), Porsche 911 GT3 R #91, – 30.654 seconden
9. Bachler/Malykhin/Sturm (A/UK/D), Porsche 911 GT3 R #92, -1:08.767 minuten

Volledige resultaten en kampioenschapsstand: fiawec.alkamelsystems.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait