Lichtgewicht sportwagen met handgeschakelde versnellingsbak
- Exclusief met handgeschakelde zesversnellingsbak
- Tot 42 kilogram lichter dan de 911 Carrera
- Voor het eerst verkrijgbaar als cabriolet
- Stuursysteem met standaard achterasbesturing en bijzonder levendige afstelling
Bij de Porsche 911 Carrera T draait het allemaal om de essentie. De focus op levendigheid, lichtgewicht constructie en een emotionele motorsound, evenals zijn handgeschakelde zesversnellingsbak, maken van dit model de ideale Carrera voor puristen. Uitrustingspacks die speciaal zijn afgestemd op de Carrera T, bieden stijlvolle individualiteit. Voor het eerst is de nieuwe versie van de Carrera T ook beschikbaar als cabriolet.
Stuttgart/Drogenbos. Porsche breidt het modelgamma van de nieuwe 911 uit met de lichte, dynamische 911 Carrera T. Gewichtsbesparende maatregelen, een dynamische afstelling en een handgeschakelde zesversnellingsbak maken van dit model een puristische Carrera voor superieur rijplezier. Met zijn lichtgewicht ruiten, beperkte isolatie en handgeschakelde zesversnellingsbak weegt de lichtste configuratie van de nieuwe 911 Carrera T, met integrale kuipstoelen, slechts 1.478 kilogram. Daarmee is de auto meer dan 40 kg lichter dan de huidige 911 Carrera. Voor het eerst is de 911 Carrera T ook beschikbaar als cabriolet.
De ‘T’ staat voor Touring, en bij Porsche gaat dat helemaal terug tot de homologatie van de 911 T als toerwagen in 1968. De eerste 911 T werd geproduceerd tot 1973. Sinds 2017 is de 911 Carrera T terug in het modellengamma, gepositioneerd tussen de Carrera en de Carrera S. Puur rijplezier, een levendig weggedrag, een emotionele motorsound en een focus op de essentie zijn de onderscheidende kenmerken van deze achterwielaangedreven sportwagen
Aandrijflijn: handgeschakelde versnellingsbak en zescilinder-boxermotor met dubbele turbo
De 911 Carrera T wordt aangedreven door de 3.0-zescilinder-boxermotor met dubbele turbo van de 911 Carrera. Die levert 290 kW (394 pk) en ontwikkelt een maximumkoppel van 450 Nm. Een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak brengt de aandrijfkracht over op de achteras. Bij het terugschakelen kan een tussengasfunctie (auto-blip) worden geselecteerd om snelheidsverschillen tussen de motor en de versnellingsbak automatisch en gericht te compenseren. Met het standaard Sport Chrono Pack sprint de Carrera T Coupé in 4,5 seconden naar 100 km/u (4,7 seconden voor de Cabriolet). Zijn topsnelheid bedraagt 295 km/u (293 km/u voor de Cabriolet). In lijn met het toegenomen vermogen ten opzichte van zijn voorganger heeft de Carrera een groter remsysteem met een schijfdiameter van 350 millimeter rondom en vaste remklauwen met zes zuigers vooraan. In combinatie met de beperkte interieurisolatie en de auto-blipfunctie zorgt het standaard sportuitlaatsysteem voor een bijzonder emotionele motorsound.
Onderstel en afstelling: ontwikkeling exclusief voor dit model
Zoals steeds behoort het Sport Chrono Pack, inclusief de Track Precision App, tot de standaarduitrusting van de 911 Carrera T. Daarnaast rust Porsche het model voor het eerst standaard uit met achterasbesturing in combinatie met een directere stuuroverbrengingsverhouding op de vooras, waardoor het rijgedrag aanzienlijk wordt geoptimaliseerd. Zijdelingse acceleratie wordt sneller gegenereerd en de besturing reageert directer, terwijl tegelijkertijd de stabiliteit wordt verhoogd. De afstelling van de achterasbesturing is speciaal ontwikkeld voor de 911 Carrera T.
De adaptieve sportophanging PASM, die met 10 mm is verlaagd, is ook standaard en kreeg een modelspecifieke sportieve afstelling om de Carrera T een nog beter en nog levendiger rijgedrag te bieden. Dankzij de standaard achterasbesturing en een aerodynamische balans die exclusief voor de 911 Carrera T is geoptimaliseerd, zijn de stabilisatorstangen op de voor- en achteras afgestemd op een neutraal rijgedrag. De 911 Carrera T heeft lichtmetalen Carrera S-velgen van 20/21 duim. De bandenmaat is vooraan 245/35 ZR20 en achteraan 305/30 ZR21.
Exterieur en interieur
Talloze kenmerken onderscheiden de Carrera T van andere modellen uit het gamma. Een sticker met het schakelpatroonlogo op elk van de driehoekige achterruiten identificeert hem als een handgeschakelde en bijzonder puristische vertegenwoordiger van de modelreeks. De modelaanduidingen op de achterkant zijn uitgevoerd in een contrasterende kleur, Vanadium Grey. De inzetstukken op de grille van de motorkap achteraan, de bovenste en onderste kappen van de buitenspiegels en de machinaal gepolijste lichtmetalen velgen zijn gelakt in bijpassend Vanadium Grey Metallic. Nog een kenmerk van de Carrera T is de aerodynamisch geoptimaliseerde spoilerlip, afkomstig van de 911 Carrera GTS.
Voor de Porsche Carrera T biedt het kleurenschema Legends de koetswerkkleuren Shade Green Metallic, Crayon en Slate Grey Neo, terwijl het kleurenschema Dreams bestaat uit Guards Red, Lugano Blue, Gentian Blue Metallic en Cartagena Yellow Metallic. Het kleurenschema Shades biedt keuze uit het zachtere Jet Black Metallic, GT Silver Metallic en Ice Grey Metallic. Contrasts biedt de effen kleuren zwart en wit. Andere koetswerkkleuren zijn beschikbaar via de programma’s Paint to Sample en Paint to Sample Plus. De kap van de 911 T Cabriolet is optioneel leverbaar in de kleuren zwart, rood, blauw en bruin.
Sportief en zwart, met contrasterende stiksels op verzoek: Porsche heeft het interieur van de Carrera T een nadrukkelijk puristische uitstraling gegeven, die typisch is voor het T-model. De opvallende stopwatch in het standaard Sport Chrono Pack is prominent aanwezig op het dashboard. Een aantal speciale details benadrukken de exclusiviteit van de 911 Carrera T als een handgeschakelde sportwagen: de ingekorte versnellingspook is voorzien van een met openporig walnootlaminaat beklede pookknop, die een bijzondere visuele en tactiele ervaring biedt. Voor de versnellingspook bevindt zich een badge met het ‘MT’-logo (Manual Transmission). Het schakelpatroonlogo is geprint op de passagierszijde van het dashboard. De standaarduitrusting omvat ook het met leder beklede en verwarmbare GT-sportstuur, voorzien van een modusschakelaar. Als alternatief is ook een Race-Tex-stuurwiel leverbaar. De decoratieve inzetstukken in het dashboard en de middenconsole zijn in Vanadium Grey, terwijl de inzetstukken in de deurpanelen van zwart geborsteld aluminium zijn.
Aansluitend bij het sportieve karakter van zijn interieur is de Carrera T standaard uitgerust met zwarte, viervoudig elektrisch verstelbare sportstoelen met Sport-Tex-middenpanelen. Het tartanmotief van de bekleding is exclusief voorbehouden aan de 911 Carrera T. Het 911-logo is op de hoofdsteunen gestikt. Klanten kunnen de Adaptive Sports Seats Plus (18-voudig verstelbaar) of bijzonder lichte integrale kuipstoelen als optie bestellen.
Carrera T-packs voor exterieur en interieur
De exclusiviteit van de 911 Carrera T wordt verder versterkt door de Carrera T-designpacks voor het exterieur en het interieur. Die zijn uitgevoerd in de klassieke Porsche-kleur Gentian Blue om een opvallend kleurcontrast te creëren. Aan de buitenkant van de auto zijn de inzetstukken in de motorkap achteraan, de Carrera T-stickers op de voor- en achterklep en de deuren, de MT-stickers en de lichtmetalen velgen met een glanzend gelakt oppervlak in die kleur uitgevoerd. De bovenste kappen van de buitenspiegels zijn uitgevoerd in zwart. Contrasterende stiksels in Gentian Blue, in plaats van de standaard zwarte stiksels, bieden het interieur meer allure en de stoelen zijn ook voorzien van contrasterende strepen in Gentian Blue. Diezelfde kleur siert ook de veiligheidsgordels, de sierelementen op de middenconsole en de deurpanelen, evenals de contrasterende inzetstukken en de gestikte 911-logo’s op de hoofdsteunen.
Vanaf heden bestelbaar
De nieuwe Porsche 911 Carrera T kan nu worden besteld, met prijzen vanaf 149.430 euro inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De 911 Carrera T Cabriolet kost 164.220 euro inclusief btw.