De supercar van het volgende niveau van de BRABUS-collectie 2025
High-end carrosseriebouw van BRABUS
De eerste hyper gran turismo shooting brake
met koolstoflichaam met zichtbare structuur in de geschiedenis van BRABUS
High-end hybride vierwielaandrijving met
BRABUS 4,5-liter twin-turbo V8-motor met verhoogde cilinderinhoud en elektromotor op de achteras
735 kW / 1.000 pk systeemvermogen en 1.820 Nm koppel
0 – 100 km/u in 2,6 seconden, 0 – 300 km/u in 23,6 seconden
Extravagant BRABUS MASTERPIECE interieur
Het merk BRABUS maakt al sinds 1977 de persoonlijke wensen van autoliefhebbers over de hele wereld waar. De BRABUS Collection 2025 fascineert met een nieuw ultra-exclusief hoogtepunt: de BRABUS ROCKET GTS wordt in een beperkte oplage gebouwd en vertegenwoordigt een nieuw juweel van de kunst van het carrosseriebouwen.
Voor het eerst in zijn geschiedenis produceert BRABUS de shooting brake-carrosserie van de nieuwe supercar met een breedte van 198,5 centimeter (78,1 inch) volledig van bijzonder licht maar zeer sterk carbon met een zichtbare structuur. Onder de wielkasten is ruimte voor 21-inch en 22-inch BRABUS Monoblock P “PLATINUM EDITION”-wielen die high-performance banden tot 335 millimeter (13,2 inch) breed dragen.
De 2+2-zitter hyper gran turismo is uitgerust met een high-end hybride aandrijving met een systeemvermogen van 735 kW / 1.000 pk (986 pk) en een piekkoppel van 1.820 Nm (1.342 lb-ft). Dit enorme vermogen wordt gegenereerd door de perfect op elkaar afgestemde combinatie van een BRABUS ROCKET 1000 4,5-liter achtcilinder, twin-turbo motor met verhoogde cilinderinhoud en een elektromotor.
Dankzij de elektronisch geregelde vierwielaandrijving katapulteert deze high-performance combinatie de BRABUS ROCKET GTS in slechts 2,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h (62 mph). De supercar bereikt al na 23,6 seconden de magische grens van 300 km/u (186 mph). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 317 km/h (197 mph).
Het design van het interieur van de BRABUS MASTERPIECE, waarvoor de stoffeerderij van het bedrijf het fijnste leer, alcantara en carbon met een perfecte afwerking verwerkte, is net zo exclusief als dat van de carrosserie.
BRABUS (Brabus-Allee, D-46240 Bottrop, telefoon + 49 / (0) 2041 / 777-0, www.brabus.com) biedt de nieuwe ROCKET GTS aan tegen een adviesprijs van de fabrikant vanaf 789.000 euro (prijs in Duitsland exclusief 19 procent btw).
Extravagante supercars zijn al sinds de oprichting van BRABUS in 1977 het absolute domein van het Duitse merk voor luxe mobiliteit. Naast een groot aantal unieke luxeproducten was het vooral de high-end carrosseriebouwdivisie van het bedrijf die vorig jaar wereldwijd de krantenkoppen haalde met op maat ontwikkelde carrosserieontwerpen met vier of zelfs zes aandrijfwielen.
In de BRABUS ROCKET GTS heeft de Duitse luxefabriek voor de BRABUS Collection 2025 een spectaculaire hyper gran turismo shooting brake ontwikkeld, met een carrosserie die volledig is gemaakt van carbon met een zichtbare structuur. Het perfecte huwelijk tussen vorm en functie is al tientallen jaren de specialiteit van de ontwerpers van BRABUS. Ze staan over de hele wereld bekend om hun verfijnde en smaakvolle designtaal in lijn met aerodynamische en technische functie. Elk detail van de nieuwe BRABUS ROCKET supercar is ontwikkeld met behulp van state-of-the-art CAD-technologieën en CFD-modellering en vervolgens grondig geoptimaliseerd in de windtunnel om de veeleisende klantenkring van het luxemerk een totaal nieuw niveau van MASTERPIECE-luxe te bieden.
Geheel in overeenstemming met de BRABUS-stijl is de hele carrosserie gemaakt van bijzonder licht en toch zeer sterk carbon. Alle componenten worden geproduceerd in een autoclaaf met behulp van het prepreg-proces. Dit hightech proces komt niet alleen de sterkte ten goede, maar ook het feilloos gladde oppervlak van alle componenten. Om de gewenste cutting-edge look te bereiken, worden alle componenten afgewerkt met een hoogglans sealer.
De aerodynamica speelt een cruciale rol voor een auto die zo snel is als de BRABUS ROCKET GTS. Daartoe moeten alle carrosseriecomponenten aan de voor- en achterzijde perfect gevormd en op elkaar afgestemd zijn. De optimale balans van de aerodynamische downforce op de voor- en achteras garandeert een uitstekende rijstabiliteit, ook bij snelheden ten noorden van 300 km/h (186 mph). Net zo essentieel is de toevoer van koel- en verbrandingslucht naar alle aggregaten door middel van efficiënte luchtinlaten en ventilatieopeningen.
Het BRABUS ROCKET voorpaneel zorgt voor een perfecte overgang naar de bredere voorspatborden. Bovendien vermindert de geïntegreerde spoiler de lift van de vooras bij hoge snelheden. De grote luchtinlaten leiden de luchtstroom naar de radiatoren en voorremmen.
De carbon rockerpanelen met zichtbare structuur gaan over in de BRABUS ROCKET-kwartpanelen, waarvan de dynamisch gebogen wielkasten de nieuwe BRABUS-supercar zijn unieke profiel geven en hem 198,5 centimeter (78,1 inch) breed maken.
Dit creëert ruimte voor de BRABUS Monoblock P-velgen met vijf spaken en center-lock styling. Ze zijn op maat ontworpen voor deze 2+2-zitter en worden geproduceerd met behulp van de modernste smeed- en bewerkingstechnologie. Deze wielen fascineren met hun perfecte combinatie van lichtgewicht constructie en sterkte. In een andere kenmerkende BRABUS-fusie van vorm en functie versterken de in de wielen geïntegreerde carbon aeroblades met zichtbare structuur het onmiskenbare 1-Second-Wow-effect van de hyper GT en gebruiken ze de rotatie van de velgen om de door de remmen verwarmde lucht zo efficiënt mogelijk uit de spatbordputten af te voeren.
De wielmaten zijn net zo bijzonder als het ontwerp. Onder de brede voorspatborden zitten velgen van maat 10.5Jx21 met 275/35 ZR 21 SportContact 7 high-performance banden van technologiepartner Continental. Velgen in de maat 12Jx22 met 335/25 ZR 22 banden op de achteras brengen het gecombineerde vermogen van ICE en elektromotor op de weg.
De achterkant wordt gevormd door het BRABUS ROCKET-dashboard met geïntegreerde carbondiffusor met zichtbare structuur, die de vier titanium uitlaatpijpen van het high-performance uitlaatsysteem van BRABUS perfect tot zijn recht laat komen. De uitlaatpijpen zijn voorzien van rode verlichting en zijn omwikkeld met carbon met een zichtbare structuur. Maar een opvallend uiterlijk is niet het enige sterke punt van de diffusor: in combinatie met de combinatie van de BRABUS-achterluikspoiler en de ducktail-spoiler die onder de ruit is geïntegreerd, een combinatie die in de windtunnel werd geperfectioneerd, speelt hij een rol bij het vergroten van de downforce achteraan.
Het high-end hybridesysteem met BRABUS achtcilindermotor met verhoogde cilinderinhoud en elektrische aandrijving in combinatie met de opwindend vormgegeven carrosserie maken de BRABUS ROCKET GTS tot een absoluut hoogtepunt in de lange en succesvolle supercargeschiedenis van het luxemerk. Dankzij de perfecte synchronisatie produceren de twee krachtbronnen een gecombineerd systeemvermogen van 735 kW / 1.000 pk (986 pk). Nog adembenemender is het totale piekkoppel van 1.820 Nm (1.342 lb-ft). Dit cijfer is elektronisch in het voertuig beperkt tot 1.620 Nm (1.195 lb-ft) om de aandrijflijncomponenten van de shooting brake te beschermen.
Het deel van de krachtige verbrandingsmotor in deze hybride aandrijving wordt overgenomen door de BRABUS ROCKET 1000 4,5-liter twin-turbo V8-motor, die wordt gebouwd in de hightech motorenwinkel van de Duitse luxefabriek. De nieuwe motor met verhoogde cilinderinhoud produceert een piekvermogen van 585 kW / 796 pk (785 pk) en een piekkoppel van 1.250 Nm (922 lb-ft), dat beperkt is tot 1.050 Nm (774 lb-ft) in het voertuig.
Het vermogen van de ICE wordt overgebracht door een negentraps sporttransmissie, die automatisch of handmatig kan worden geschakeld met de carbon schakelflippers op het stuur. Hij stuurt het vermogen optimaal naar alle vier de wielen via een elektronisch geregelde vierwielaandrijving. BRABUS vertrouwt exclusief op technologiepartner MOTUL voor de levering van de hightech smeermiddelen voor de ICE en de aandrijflijn.
De achteras integreert de elektrische aandrijfeenheid met een permanent bekrachtigde synchroonmotor van 150 kW / 204 pk (201 pk), een automatisch geschakelde versnellingsbak met twee versnellingen en een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 6,1 kWh.
De perfecte afstemming van deze twee aandrijfsystemen werd bereikt in uitgebreide testreeksen op stationaire testbanken en rolwegen met vierwielaandrijving in het BRABUS-ontwikkelingscentrum in Bottrop en in uitgebreide tests op de openbare weg en verschillende racecircuits. Deze enorme inspanningen dienden niet alleen om de prestaties te optimaliseren, maar ook om te voldoen aan de strenge EURO 6D ISC-FCM-emissienorm, die bindend is voor een EU-typegoedkeuring.
Dankzij zijn uitstekende rijprestaties behoort de nieuwe BRABUS ROCKET GTS tot de sportiefste hybride auto’s ter wereld. Vanuit stilstand sprint de nieuwe supercar in slechts 2,6 seconden naar 100 km/u (62 mph) en bereikt hij 200 km/u (124 mph) in slechts 9,5 seconden. Er verstrijken slechts 23,6 seconden tussen de start en het moment waarop de supercar de magische grens van 300 km/u (186 mph) doorbreekt. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 317 km/h (197 mph).
Natuurlijk stonden de emoties ook helemaal bovenaan in de prestatiespecificaties van de nieuwe hybride supercar. De verbrandingsmotor ademt uit via een BRABUS high-performance uitlaatsysteem met speciale high-performance katalysatoren en roetfilters. Dit uitlaatsysteem optimaliseert de prestaties en is voorzien van actief geregelde vlinderkleppen om de bestuurder in staat te stellen te kiezen tussen een subtiel “Coming Home”-gefluister en een uitgesproken krachtig en sportief V8-uitlaatgeluid.
Bij een echte supercar uit de luxefabriek van Bottrop hoort natuurlijk ook een ultra-exclusief en perfect afgewerkt BRABUS MASTERPIECE-interieur. Eigenaren van een ROCKET GTS kunnen hiervoor kiezen uit een enorm scala aan kleuren, materialen en ontwerpen.
Passend bij de carbon carrosserie van de nieuwe supercar, gebruikten de BRABUS-hoofdstoffeerders bijzonder zacht en duurzaam “Slate Grey” leer om de middendelen van de stoel, de deurpanelen, het dashboard, het stuurwiel en de middenconsole te bekleden. De hemelbekleding, de A- en C-stijlen, delen van het instrumentenpaneel en de bovenste delen van de deurpanelen werden bekleed met Alcantara. Hetzelfde materiaal, diepzwart voor deze supercar, is ook terug te vinden op de zijdelen, rugleuningen en hoofdsteunen van de stoelen.
Belangrijke voorbeelden van de kenmerkende aandacht voor detail van BRABUS zijn de lichtgrijze siernaden en de stiksels in het BRABUS-schaalpatroondesign dat met uiterste precisie is aangebracht op de zitvlakken, delen van de deurpanelen en de middenconsole. Deze extravagante stiksels sieren ook de lederen vloer van de cockpit, de bagageruimte, alle vloermatten en de kofferbakbekleding. Het keurmerk BRABUS “Double-B” is ook herhaaldelijk in reliëf aangebracht op de zitvlakken.
Zoals in elke BRABUS-supercar benadrukken een groot aantal details die perfect zijn geïntegreerd in het design van het interieur van de nieuwe ROCKET GTS het exclusieve karakter van de auto. Passend bij de carbon carrosserie met zichtbare structuur wordt de bemanning verwelkomd door carbon instaplijsten met BRABUS-logo met achtergrondverlichting. Hetzelfde hoogwaardige composietmateriaal werd gebruikt om de pedalen, stuurwielrand, deurgrepen en delen van de middenconsole te produceren.
Alle bekleding in de cockpit plus de schakelaars, ventilatieroosters, luidsprekerroosters en bezels zijn voorzien van matte BRABUS “Shadow Grey” beglazing. ROCKET GTS-logo’s aan de passagierszijde van het dashboard, op de zijdelen van de stoelen en de veiligheidsgordels voorin voegen nog meer onmiskenbare hoogtepunten toe.
De BRABUS ROCKET GTS wordt op bestelling gebouwd in een beperkte oplage volgens de persoonlijke wensen van de toekomstige eigenaar.
Brandstofverbruik en CO2-uitstoot:
BRABUS ROCKET GTS volgens WLTP:
Gecombineerd brandstofverbruik 12,9 l/100 km (18,2 mpg)
Gecombineerd stroomverbruik 12,1 kWh/100 km
Gewogen CO₂-emissies, gecombineerd 291 g/km
Elektrisch bereik (EAER) 12 km (7,5 mijl)
Stad met elektrisch bereik (EAER) 12 km (7,5 mijl)
Emissienorm Euro 6d-ISC-FCM
Efficiëntieklasse G