Indrukwekkende verschijning: ​ ​de nieuwe Audi A5-familie aan de Côte d’Azur

  • Krachtig en deels geëlektrificeerd: moderne verbrandingsmotoren maken indruk met een stevige acceleratie en een hoger rendement dankzij de geavanceerde mildhybridetechnologie MHEV plus
  • Puur rijplezier: A5- en S5-modellen geven een nieuwe interpretatie aan de typische rijeigenschappen van het merk
  • Digitalisering in het interieur en aan de buitenkant: nieuw bedieningsconcept met panoramisch MMI-scherm en digitale oledachterlichten van de tweede generatie met communicatielicht

De nieuwe Audi A5* heeft bij zijn wereldpremière indruk gemaakt op tal van mediavertegenwoordigers en heel wat potentiële klanten. Nu bewijst hij zijn kwaliteiten in Zuid-Frankrijk, waar de modelvarianten van de Audi A5* hun volledige potentieel ontvouwen op de bochtige wegen van de Côte d’Azur.

Het decor lijkt recht uit een James Bond-film te komen: een smalle weg slingert zich door de Franse Maritieme Alpen tussen ruige, begroeide bergen. De weg voert door tunnels die uitgehouwen zijn in de rotsen. Hij is bezaaid met bochten die afwisselend kort en scherp zijn als lang en vloeiend. Het hinterland van Nice, Frankrijk, biedt de perfecte setting om het karakter van de nieuwe Audi A5-modellen te leren kennen. De wegen aan de Côte d’Azur zijn door hun profiel bijzonder uitdagend voor het onderstel en de aandrijflijn van de nieuwe middelgrote modellen op basis van het Premium Platform Combustion (PPC).

Krachtige en deels geëlektrificeerde benzine- en dieselmotoren met MHEV plus

De nieuwe A5-modelreeks markeert de lancering van de eerste motoren met de nieuwe MHEV plus-technologie van Audi – een mildhybridesysteem van 48 volt met generator, riemaangedreven starter-alternator en lithium-ijzerfosfaatbatterij. Het MHEV plus-systeem tilt de prestaties en het rendement van de nieuwe Audi A5* TDI- en Audi S5*-modellen naar een hoger niveau. Terwijl de systemen op de bergpassen rond Saint-Paul de Vence voor dynamiek zorgen dankzij het extra elektrische vermogen van maximaal 18 kW (24 pk), blinken ze in het stadsverkeer van Nice ook uit in puur elektrisch rijden tijdens stop & go-verkeer. Bij het vertragen met tot 25 kW regeneratief remmen voert de generator energie terug naar de compacte lithium-ijzerfosfaatbatterij.

Een perfecte symbiose: dankzij het hoge laadvermogen zit er doorgaans genoeg stroom in de batterij voor de volgende snelle acceleratie.

Het MHEV plus-systeem biedt ook tal van voordelen in stadsverkeer. Enerzijds zorgt de elektrische ondersteuning van de verbrandingsmotor voor een aanzienlijke daling van het brandstofverbruik, vooral bij langzaam rijden. Anderzijds helpt de opgeslagen energie om systemen die veel stroom vragen te voorzien van elektriciteit, zelfs wanneer de verbrandingsmotor niet actief is, zoals aan verkeerslichten. De elektrische aircocompressor bijvoorbeeld zal bij een voldoende laadstatus dan gewoon blijven werken, zodat het interieur op een comfortabele temperatuur wordt gehouden.

Dynamic photo,
Colour: Horizon Blue metallic
The Panoramic glass roof with switchable transparency is expected to be available in Germany from the fourth quarter of 2024. For the exact launch date, please contact your Audi partner.

Dynamischer ontwerp van het onderstel en de stuurinrichting

De beslissende factor voor een rijervaring trouw aan het DNA van Audi is niet alleen de aandrijving maar ook het onderstel. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Audi A5- en S5-modellen stonden de rijeigenschappen die zo typerend zijn voor het merk, bovenaan de specificaties. Eigenschappen zoals moeiteloos en nauwkeurig rijden. De nieuwe Audi A5* zal niet alleen indruk maken met zijn dynamisch en levendig rijgedrag maar ook met zijn comfort. Om dit te bereiken heeft Audi het onderstel aangepast middels een aantal uitgebreide verbeteringen. De stuurinrichting bijvoorbeeld is rechtstreeks op het koetswerk gemonteerd en gebruikt ook een aanzienlijk stijvere torsiestang. Deze maatregelen verminderen de elasticiteit tussen het stuur en de wielen. Hierdoor krijgt de bestuurder in elke situatie precieze feedback van de wegomstandigheden.

In bochten profiteert de Audi A5-familie van een meer naar achteren gerichte stabilisator en een stijvere verbinding met de achteras, waardoor hij zich levendiger laat besturen. Het geïntegreerde rembedieningssysteem met brake torque vectoring zorgt voor een dynamische opbouw van de remdruk. Het ondersteunt ook dynamisch bochtenwerk via gerichte remacties op de wielen aan de binnenkant van de bocht.

De nieuwe Audi A5* rolt standaard van de band met een dynamisch afgestelde stalen ophanging. Als alternatief zijn ook de S-sportophanging (standaard op de Audi S5*, de Audi A5 S-line en de Audi A5 edition one) en de S-sportophanging met elektronische demperregeling leverbaar. Beide optioneel leverbare varianten verlagen het koetswerk met 20 millimeter. De optionele adaptieve S-sportophanging met demperregeling biedt een aanzienlijk grotere spreiding tussen de afzonderlijke rijmodi die geselecteerd kunnen worden via het Audi drive select-rijdynamieksysteem. De dynamische modus is beduidend steviger en dynamischer afgesteld terwijl de comfortmodus meer reserves biedt voor een ontspannen rit.

Cockpit

Nieuw bedieningsconcept met twee interieurschermen

Bij het instappen springen meteen de nieuwe schermen in het oog: de Audi virtual cockpit van 11,9 duim en het gebogen panoramische Audi MMI-scherm van 14,5 duim. Als optie kan de Digital Stage uitgebreid worden met een 10,9-duims MMI-schem voor de passagier. Een uitstekende ergonomie en een eenvoudige, op de bestuurder gerichte bediening waren de belangrijkste elementen bij de ontwikkeling van dit concept.

Het gebogen panoramische scherm is zo ontworpen dat het makkelijk bereikbaar is en zich moeiteloos laat bedienen.

De nieuwe Audi A5-modellen zijn uitgerust met de Audi assistant, een spraakassistent die natuurlijke taal begrijpt en tevens zelfstandig kan leren. De bestuurder activeert de assistent via het spraakcommando “Hey Audi” of via een knop op het stuur. Zo is het mogelijk om allerlei voertuigfuncties uit te voeren, de navigatie te starten of algemene vragen te stellen. Als de Audi assistant de vraag niet kan beantwoorden, wordt de AI-chatbot ChatGPT gebruikt, aangeboden via Microsoft Azure OpenAI Service, die toegang heeft tot miljoenen datarecords en op basis daarvan antwoorden geeft. Dit verloopt naadloos voor de bestuurder omdat alle functies in de Audi assistant geïntegreerd zijn.

Ook het head-updisplay (HUD) in de nieuwe Audi A5-modellen is nieuw ontwikkeld. Dankzij de maximale benutting van de installatieruimte en de aangepaste weergavetechnologie is het zichtbare beeldoppervlak meer dan 85 procent groter dan voorheen en is de weergave nog nauwkeuriger. Bovendien is het HUD nu configureerbaar en geeft het op verzoek extra inhoud weer. Het HUD toont op een duidelijke manier informatie zoals snelheid, rijhulpsystemen, navigatie-instructies en mediagegevens. Met de nieuw ontworpen stuurwielbediening kunnen gebruikers door lijsten scrollen en rechtstreeks een keuze maken zonder hun ogen van de weg te halen. Via het HUD kunnen ook telefoongesprekken ontvangen en gevoerd worden. Afhankelijk van het model en de uitrusting zijn er nog andere weergavemodi.

Audi biedt het optionele Bang & Olufsen Premium-geluidssysteem met 3D-geluid en hoofdsteunluidsprekers voor iedereen die graag van muziek geniet in de auto. Dit systeem maakt indruk met maximale akoestische precisie en een natuurlijk geluid. Niet minder dan 20 luidsprekers en twee versterkers met een vermogen van 810 watt zorgen voor een unieke audio-ervaring. Vier luidsprekers zijn geïntegreerd in de voorste hoofdsteunen van de optionele sportstoelen. Ze versterken de persoonlijke surround sound-ervaring en zorgen voor een meeslepende geluidsbeleving. Daarnaast creëren ze een veel evenwichtiger geluid tussen de voorste en achterste stoelenrijen. Ook de akoestiek tijdens het telefoneren is gebaat bij de hoofdsteunluidsprekers, aangezien telefoongesprekken niet hoorbaar kunnen doordringen tot de buitenkant van de auto en de inzittenden op de voorstoelen dus persoonlijke telefoongesprekken kunnen voeren. Ook navigatie-instructies kunnen op verzoek rechtstreeks naar de hoofdsteun van de bestuurder gestuurd worden, zodat niemand op de andere zitplaatsen gestoord wordt.

Nieuwe normen op het vlak van digitale verlichting

In de klasse van de nieuwe A5-modellen onderstreept Audi zijn voortrekkersrol op het gebied van verlichtingsdesign en lichttechnologie. Aan de voorzijde biedt de Audi A5-familie digitale, optioneel aanpasbare dagrijlichten met ledtechnologie en aan de achterzijde digitale oledachterlichten van de tweede generatie. Met ongeveer 60 segmenten per digitaal oledpaneel evolueren ze op de A5* steeds meer naar een display achteraan de auto. Dit maakt Car-to-X-communicatie mogelijk en verhoogt de veiligheid op de weg. Het omvat bijvoorbeeld het nieuwe communicatielicht, dat andere weggebruikers aan de hand van een specifiek lichtsymbool binnen de digitale lichtsignatuur waarschuwt tijdens automatisch inparkeren of bij gevaar of een ongeval.

De dynamische verlichtingseffecten bij het ontgrendelen en verlaten van de auto weerspiegelen de esthetiek van beweging als onderdeel van Audi’s DNA. Hetzelfde geldt voor de actieve digitale lichtsignatuur, die het licht in de koplampen en de achterlichten op een nooit eerder vertoonde manier in beweging zet. De koplampen en achterlichten zijn driedimensionaal getekend en bieden optionele digitale lichtsignaturen, waardoor de fysieke en digitale wereld samenkomen.

Dynamic photo,
Colour: Horizon Blue metallic
The Panoramic glass roof with switchable transparency is expected to be available in Germany from the fourth quarter of 2024. For the exact launch date, please contact your Audi partner.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait