Het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team heeft het gat in het FIA World Rally Championship verder gedicht met een sterke prestatie op de laatste dag, ook al greep het naast de algemene overwinning.
Takamoto Katsuta was de ster van de laatste dag toen hij een uitstekende terugkeer naar actie voltooide en de maximale 12 punten claimde die werden aangeboden door zowel het Super Sunday-klassement als de rally-eindigende Power Stage te winnen.
Na een korte pauze in zijn seizoen toen hij de vorige ronde in Chili uitzat, toonde Katsuta vanaf het begin van de volledig geasfalteerde CER veel vertrouwen en snelheid, terwijl hij ook slim reed toen de vaak gladde omstandigheden een voorzichtigere aanpak vereisten. Op zondag pushte hij harder, maar hij was de snelste bij de eerste passage door de Passauer Land-test en opnieuw toen hij terugkeerde voor de Power Stage.
Katsuta en bijrijder Aaron Johnston eindigden als vierde in het algemeen klassement en waren zondag de snelste met 3,8 seconden, voor teamgenoten Elfyn Evans en Scott Martin, die een tweede opeenvolgende podiumplaats scoorden op de tweede plaats en derde werden in de Power Stage.
Samen zorgden de inspanningen van Evans en Katsuta ervoor dat TGR-WRT dit weekend twee punten meer scoorde dan zijn belangrijkste rivaal Hyundai, waardoor het gat werd gedicht tot 15 punten voor de laatste ronde van volgende maand in de Rally van Japan – waar een maximale score over het evenement voldoende zou zijn om nog een titel te claimen.
Evans maakte deel uit van een spannende strijd om de overwinning, die werd geleid door Sébastien Ogier van TGR bij het ingaan van de laatste dag. Hoewel een breed moment betekende dat hij in de eerste etappe van de dag de leiding moest afstaan aan Ott Tänak (Hyundai), reageerde Ogier om het gat te verkleinen tot 1,5 seconde met nog twee etappes te gaan. Hij bleef hard pushen, maar gleed vervolgens helaas wijd in een modderige bocht in SS17 en raakte een boom, waardoor hij en navigator Vincent Landais ter plaatse moesten uitvallen.
Sami Pajari en bijrijder Enni Mälkönen ondergingen een soortgelijk lot in de eerste etappe van de ochtend, waardoor er een ietwat vroeg einde kwam aan een ander indrukwekkend optreden in een GR YARIS Rally1 HYBRID – zijn eerste op asfalt en derde in totaal. Pajari was op weg naar een nieuwe top-zes finish in het algemeen klassement terwijl hij zijn leerproces op het hoogste niveau voortzette en meer waardevolle ervaring opdeed.
Zoals gepland zal Pajari terugkeren naar het besturen van de GR Yaris Rally2-auto tijdens de Rally van Japan, waar hij de kans heeft om de WRC2-kampioenschapstitel te claimen als hij in de top twee in de categorie kan eindigen.
De GR Yaris Rally2-auto behaalde de tweede plaats op het WRC2-podium op CER in handen van de Tsjechische coureur Filip Mareš en het Toyota Dolak-team.
Citaten:
Jari-Matti Latvala (Team Principal)
“Ik ben blij met de echt sterke resultaten van Elfyn en Takamoto op deze rally en vooral vandaag hebben ze het team echt geholpen om het kampioenschap in leven te houden. Seb was natuurlijk erg teleurgesteld na zijn ongeluk, wat erg jammer was want hij was hier weer erg snel. Daarna zag het ernaar uit dat we wat punten zouden verliezen, maar uiteindelijk hebben we dankzij Taka en Elfyn er twee gewonnen op onze concurrentie, dus we zijn nog steeds in het spel voor Rally Japan: het ligt in onze handen als we streven naar een één-twee algemeen en volle punten op zondag. We zijn vooral erg blij voor Taka: met tijd om te resetten kwam hij terug en deed precies wat we van hem nodig hadden. Hij was voorzichtig wanneer dat nodig was, vergrootte het vertrouwen en toen kwam zijn prestatie op zondag vanzelf. Bij Sami werden zijn prestaties op asfalt steeds groter. Het was maar een klein foutje vanochtend en hij betaalde een grote penalty, maar dat maakt deel uit van het leerproces en het volgende doel voor hem is om te vechten voor de WRC2-titel in Japan.”
Elfyn Evans (Coureur auto 33):
“Het is geen slecht weekend voor ons geweest. Samen met Scott komen we weg als de ploeg die de meeste punten heeft gescoord en daar moeten we enigszins tevreden over zijn en dat is goed voor het team. Misschien waren we niet altijd bezig met het in vuur en vlam zetten van de tijden, maar we hadden een aantal sterke momenten en het was een vrij consistent weekend. We misten hier en daar een klein beetje, maar we staan hier aan het einde op de tweede plaats en daar mogen we redelijk tevreden mee zijn. Wat de punten van de constructeurs betreft, hebben we vandaag helaas een kleine klap gekregen, maar het was niet slecht aan die kant, dus we zitten in ieder geval nog steeds in het spel en het is allemaal open voor de Rally van Japan.”
Sébastien Ogier (Coureur auto 17):
“Ik heb echt medelijden met het team voor wat er vandaag is gebeurd. In deze voorlaatste etappe was de eerste bocht onder de bomen veel modderiger dan ik had verwacht en ik onderstuurde net wijd en raakte de boom aan de buitenkant. De bemanningen van de routebeschrijving hadden niet de kans om deze fase voor ons door te komen, dus ik had de informatie niet in mijn notities, maar dit is geen excuus omdat ik achter het stuur zit en de andere chauffeurs niet dezelfde fout hebben gemaakt. Op dit moment voel ik me erg teleurgesteld, vooral voor het team omdat het een sterk weekend voor ons had kunnen zijn. Het zijn drie rally’s op rij geweest waar we duidelijk de snelheid hebben, maar niet het resultaat aan het einde. Dankzij Elfyn en Taka hebben we nog steeds een kans in het kampioenschap in de Rally van Japan en we zullen daar weer ons best doen.”
Takamoto Katsuta (Coureur auto 18):
“Ik wil het team enorm bedanken voor de ongelooflijke steun die ze me de afgelopen twee maanden hebben gegeven tijdens een aantal moeilijke momenten. Het is een heel zwaar seizoen voor mezelf geweest, dus ik voelde veel druk om het hier goed te doen, maar we zijn in staat om het te doen met volle punten op Super Sunday en de Power Stage, evenals de vierde plaats in het algemeen klassement. Ik genoot echt van het rijden en het gevoel in de auto, en ik ben erg blij om de rally met dit resultaat af te sluiten. Natuurlijk hebben we nog één rally te gaan bij de Rally van Japan en ik zal proberen daar samen met het team mijn best te doen. We geven nooit op en we blijven pushen.”
Sami Pajari (Bestuurder auto 5)
“In de eerste etappe van vandaag ging ik een beetje wijd in een bocht en we hadden misschien een beetje pech dat we zo gemakkelijk rolden, maar het was mijn fout. Het is jammer en het spijt me voor het team. Ik moet hier gewoon van leren, begrijpen wat er is gebeurd en in de toekomst beter worden. Tot dan toe was de rally erg leuk voor ons geweest, elke dag was echt schoon en er was een duidelijke ontwikkeling gedurende het weekend. Ik kreeg een goed gevoel met de auto en reed een aantal goede etappetijden, en het belangrijkste is dat we veel hebben geleerd. Deze drie rally’s in de Rally1-auto waren echt geweldig, een droom die uitkwam voor mij en ik heb er erg van genoten. Nu kijk ik ernaar uit om mijn best te doen tijdens de Rally van Japan in WRC2.”
VOORLOPIG EINDKLASSEMENT RALLY VAN MIDDEN-EUROPA
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2u37m34.6s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7.0s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +39.8s
4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m21.0s
5 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3m41.9s
6 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9m17.6s
7 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9m34.1s
8 Filip Mareš/Radovan Bucha (Toyota GR Yaris Rally2) +11m41.5s
9 Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) +12m10.6s
10 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +12m20.3s
Gepensioneerde Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Gepensioneerde Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
(Resultaten vanaf 17:00 op zondag, voor de laatste resultaten kunt u terecht op www.wrc.com)
2024 FIA World Rally Championship voor coureurs na ronde 12:
1 Thierry Neuville 225 punten
2 Ott Tänak 200
3 Elfyn Evans 185
4 Sébastien Ogier 166
5 Adrien Fourmaux 146
6 Kalle Rovanperä 114
7 Takamoto Katsuta 102
8 Dani Sordo 44
9 Sami Pajari 41
10 Gregoire Munster 37
2024 FIA World Rally Championship voor fabrikanten na ronde 12:
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 526 punten
2 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 511
3 M-Sport Ford World Rally Team 267
Wat is de volgende stap?
Het seizoen wordt afgesloten op de thuiswegen voor TGR tijdens de Rally van Japan op 21-24 november. Het evenement, dat in 2022 terugkeerde op de WRC-kalender, wordt gehouden op veeleisende asfaltwegen in de bergen van de prefecturen Aichi en Gifu, rond het servicepark in Toyota City bij Nagoya.