Dubbele première ter ere van 25e verjaardag
- Nieuwe 911 GT3 met atmosferische 4.0-motor met kortere overbrengingsverhouding
- 911 GT3 Touring biedt voor het eerst optioneel achterbanksysteem
- Nog meer personalisatie met Weissach of Leichtbau pack
- Innovatieve lichtgewicht sportkuipstoel met wegklapfunctie
Sinds zijn lancering in 1999 biedt de 911 GT3 de ultieme combinatie van racegenen en dagelijkse bruikbaarheid. Ter gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum wordt het nieuwe model voor het eerst gelijktijdig in twee versies gelanceerd: als een circuitgerichte sportwagen met achtervleugel en als een meer ingetogen Touring-versie. Met op maat gemaakte packs en innovatieve opties kunnen de GT3-varianten verder worden aangepast aan de persoonlijke smaak en het beoogde gebruik van de klant.
Stuttgart/Drogenbos. Porsche herlanceert de 911 GT3. De buitengewoon circuitklare sportwagen voor op de weg debuteert in zijn jubileumjaar met een uitgebreide lichtgewichtstrategie, een atmosferische 4.0-boxermotor met 375 kW (510 pk) en 450 Nm, en nieuwe, uiterst klantgerichte opties. Het Weissach pack, voor het eerst verkrijgbaar in de 911 GT3, biedt nog meer persoonlijke configuratiemogelijkheden voor gebruik op het circuit. Daarnaast wordt de sportwagen geleverd met een uitgebreidere standaarduitrusting en andere opties die de precisie en sportiviteit nog verder vergroten.
911 GT3 met moderne styling
De nieuwe 911 GT3-modellen worden gekenmerkt door een aangescherpt design voor- en achteraan evenals een aangepaste aerodynamica. In beide varianten zorgen de hertekende voordiffusor, de verfijnde vorm van de spoilerlip en de gewijzigde vinnen op de bodem voor meer downforce en een optimale luchtstroom. De vernieuwde ledmatrixkoplampen, leverbaar op de 911 GT3 met een optionele witte accentring, combineren alle lichtfuncties van de 911 en maken extra lampen in de voorskirt overbodig. Dit zorgt voor een grotere luchtinlaatzone en een duidelijk gestructureerde look. Achteraan zijn de diffusor, de luchtinlaten en de motorkap opnieuw ontworpen. De achtervleugel van de 911 GT3 heeft nieuwe gehoekte zijplaten.
Porsche maakt gebruik van speciaal ontwikkelde, aerodynamisch vormgegeven nalooparmen met een druppelvormig profiel op de vooras met boven- en onderaan geplaatste wieldraagarmen. Ze vergroten de neerwaartse kracht in de wielkast bij hoge snelheden en verbeteren de koeling van de remmen. Om ervoor te zorgen dat de downforcebalans tussen de voor- en achteras behouden blijft, zelfs bij het remmen bij hoge snelheden, hebben de ophangingsingenieurs de duikneiging verminderd (antidive). Op de nieuwe 911 GT3 is het voorste kogelgewricht van de onderste nalooparm lager op de vooras geplaatst om dit mogelijk te maken. De 911 GT3 heeft die wijzigingen overgenomen van de huidige 911 GT3 RS. De 911 GT3 wordt standaard geleverd met 255/35 ZR 20- (voor) en 315/30 ZR 21-sportbanden (achter) met een verbeterde grip op nat wegdek. Optioneel zijn voor gebruik op de weg gehomologeerde circuitbanden verkrijgbaar.
Touring-versie met nog meer personalisatiemogelijkheden verkrijgbaar vanaf lancering
Met de modelwijziging definieert Porsche de varianten van de 911 GT3 nog duidelijker. Voor het eerst zal de populaire Touring pack-versie meteen van bij de marktlancering beschikbaar zijn. De naam ‘Touring’ verwijst naar een uitrustingsvariant van de 911 Carrera RS 2.7 uit 1973. Sinds 2017 maakt het pack deel uit van de 911 GT3-lijn. In de nieuwe 911 GT3 is het nog markanter, wat wordt weerspiegeld in het ‘911 GT3 touring’-logo op de grille van de motorkap achteraan. De 911 GT3 Touring maakt komaf met de vaste vleugel en vrijwaart zo de tijdloos elegante lijn van de 911. Een uitschuifbare achterspoiler met aerodynamische rand, de befaamde Gurney-lip, en een aangepast vinontwerp op de bodem zorgen voor aerodynamisch evenwicht. Het interieur biedt een hoogwaardige lederen bekleding en een klassieke sportsfeer. Voor het eerst is een achterbanksysteem voor de 911 GT3 Touring als optie leverbaar. Daarmee kan de dagelijks bruikbare sportwagen nog individueler worden aangepast aan de persoonlijke wensen van de klant, voor maximaal rijplezier op bochtige landwegen. “Vooral op bochtige landwegen voel je duidelijk dat de besturing nog beter is afgesteld dan die van zijn voorganger”, zegt Porsche-merkambassadeur Walter Röhrl. “Ze biedt nog meer vertrouwen in de auto, omdat ze rustiger reageert vanaf de rechtuitstand zonder iets van haar directheid te verliezen. Ook de kortere overbrengingsverhouding verhoogt het rijplezier op landwegen aanzienlijk.”
Doorgedreven lichtgewichtdesign
Het lage totaalgewicht draagt bij tot het levendige en directe rijgedrag van de 911 GT3. De nieuwe 911 GT3 vertoont een doorgedreven lichtgewichtdesign. Een nieuwe, zilverkleurige velg van licht aluminium verlaagt de onafgeveerde massa met meer dan 1,5 kilogram ten opzichte van het vorige model. Optioneel zijn magnesium velgen leverbaar met het Weissach pack of het Leichtbau pack (lichtgewichtpack). Die besparen negen kilogram. Een nieuwe lichte lithium-ionbatterij van 40 Ah draagt bij tot de atletische body mass index door nog eens ongeveer vier kilogram te besparen. In de lichtste configuratie weegt de nieuwe 911 GT3 slechts 1.420 kilogram.
Acht procent kortere overbrengingsverhouding
De atmosferische 4.0-motor in de nieuwe 911 GT3 is ontworpen voor de huidige, significant striktere uitlaatgasnormen en uitgerust met twee partikelfilters en vier katalysatoren. Met dat extreem krachtige emissiecontrolesysteem levert de Porsche ook een meeslepend motorgeluid. Het vermogen van de zescilinder-boxermotor werd bereikt door een reeks optimalisatiemaatregelen. De cilinderkoppen werden gereviseerd en de scherpere nokkenassen van de 911 GT3 RS zorgen voor nog dynamischere prestaties in het hogere toerenbereik. Daarnaast worden stromingsgeoptimaliseerde individuele gaskleppen en geoptimaliseerde oliekoelers toegepast. De boxermotor levert nog steeds 375 kW (510 pk). Dat betekent dat elke kilowatt van de vernieuwde atmosferische motor slechts 3,8 kilogram (2,8 kg/pk) hoeft te verplaatsen in de lichtste voertuigconfiguratie. Bovendien heeft zowel de PDK met 7 verhoudingen en dubbele koppeling als de handgeschakelde GT-versnellingsbak met 6 versnellingen een eindoverbrenging die acht procent korter is dan in de voorganger. Beide versnellingsbakopties zijn beschikbaar voor zowel de 911 GT3 als de 911 GT3 Touring. De nieuwe 911 GT3 snelt met de PDK in 3,4 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 311 km/u (handgeschakelde versnellingsbak: 3,9 seconden en 313 km/u). “Op het circuit maakt de nieuwe 911 GT3 een nog betere controle mogelijk, omdat hij nog stabieler blijft en beter over hobbels en kerbs rijdt dankzij de geoptimaliseerde demperafstelling”, zegt merkambassadeur Jörg Bergmeister. “Het antiduiksysteem vermindert merkbaar de duikbeweging bij het remmen. Daardoor blijft de balans van de auto onder alle omstandigheden een stuk constanter.”
Innovatieve lichtgewicht sportkuipstoel
Voor de nieuwe 911 GT3 is als optie een nieuwe lichtgewicht sportkuipstoel met wegklapbare rugleuning en een kuip van koolstofversterkte kunststof (CFRP) beschikbaar. De stoel is uitgerust met een geïntegreerde thoraxairbag, elektrische hoogteverstelling en handmatige verstelling in de lengterichting; een drietraps stoelverwarming is als optie beschikbaar. Een deel van de vulling van de hoofdsteun kan worden verwijderd. Dat verbetert de ergonomie voor de meeste bestuurders wanneer ze op het circuit een helm dragen. De wegklapfunctie van de rugleuning, die te bedienen is met een lus, biedt toegang tot het optionele achterbanksysteem dat voor het eerst wordt aangeboden in de 911 GT3 Touring. Als alternatief zijn de Adaptive Sports Seats Plus met elektrische 18-voudige verstelling bestelbaar.
De standaard zwarte tweezitscockpit van de nieuwe 911 GT3 is gebaseerd op het design van de huidige 911-modellen. In tegenstelling tot de Carrera-modellen wordt de 911 GT3 echter niet gestart met een knop, maar hij heeft nog steeds een draaischakelaar voor de ontsteking. Een optioneel beschikbare rolkooi demonstreert de verwantschap met de autosport. Het digitale instrumentenpaneel in het midden ondersteunt de bestuurder met een duidelijk gestructureerd weergave- en bedieningsconcept. Dankzij het contrasterende kleurenschema zijn de toerenteller en de stopwatch in een oogwenk af te lezen. De weergavemodus Track Screen reduceert de digitale displays links en rechts van de toerenteller tot belangrijke gegevens over banden, olie, water en brandstof, en informeert de bestuurder over de optimale schakeltijd door middel van een schakelflits. Desgewenst kan het toerentellerdisplay gedraaid worden, zodat de begrenzersnelheid van 9.000 t/m op de 12-uurmarkering staat.
Individuele packs voor de 911 GT3 en 911 GT3 Touring
Porsche biedt verschillende uitrustingspacks voor de nieuwe 911 GT3. Het Weissach pack, dat voor het eerst leverbaar is, maakt de 911 GT3 nog individueler configureerbaar voor gebruik op circuits. De stabilisatorstang, de koppelstangen en het afschuifpaneel op de achteras zijn gemaakt van CFRP, net zoals het dak, de zijplaten van de achtervleugel, de buitenspiegelkappen, de spiegeldriehoek en de airblades aan de voorkant. Extra lederen en Race-Tex-bekleding versterkt de look van het interieur. Voor het eerst is de bovenzijde van het dashboard in de 911 GT3 ook bekleed met antireflecterend Racetex. Handgrepen en opbergnetten van CFRP optimaliseren de deurbekledingspanelen voor een lichtgewicht ontwerp. Een rolkooi van CFRP en gesmede velgen van lichtgewicht magnesium zijn als optie beschikbaar.
Voor de 911 GT3 Touring biedt Porsche het Leichtbau pack aan. Daarbij zijn het in koetswerkkleur gespoten dak, de stabilisatorstang, de koppelstangen en het afschuifpaneel op de achteras gemaakt van CFRP. Ook de gesmede velgen van lichtgewicht magnesium en de lichtgewicht deurbekledingspanelen maken deel uit van het pack. In combinatie met de standaard GT-bak met 6 versnellingen wordt de verkorte versnellingspook van de 911 S/T gebruikt. Voor de versnellingspook zit een plaatje met het opschrift ‘Leichtbau’ om het pack aan te duiden.
Voor de 911 GT3 met achtervleugel is het Clubsport pack voor circuitgebruik beschikbaar zonder meerprijs. Het omvat een geboute stalen rolkooi achterin, een 6-punts veiligheidsharnas voor de bestuurder en een handbrandblusser. De optionele lichtgewicht sportkuipstoelen zijn een vereiste hiervoor.
“De nieuwe 911 GT3 is nog opwindender en individueler geworden. We hebben geput uit een schat aan details en hem veel functies gegeven die onze klanten wilden. Daardoor kan de GT3 nog specifieker worden aangepast aan de bedoelingen of de voorkeuren van de bestuurder”, zegt Andreas Preuninger, Hoofd GT Cars.
Exclusieve chronograaf is een ‘sportwagen voor de pols’
Exclusief voor eigenaars van de 911 GT3 en de 911 GT3 Touring presenteert Porsche Design een uitzonderlijk horloge dat het design en de prestaties van de sportwagen naar de pols vertaalt. De 911 GT3 chronograaf en de 911 GT3 Touring chronograaf zijn uitgerust met het nauwkeurige, COSC-gecertificeerde uurwerk Porsche Design WERK 01.200, dat een flyback-functie heeft. De ultralichte titanium kast, optioneel met een zwarte titanium carbide-coating, combineert sportautodesign met moderne horlogemakerij. De wijzerplaat in GT3-design met gele accenten en zeshoekige structuur roept het dashboard van het voertuig op, terwijl de opwindrotor is gebaseerd op het ontwerp van de GT3-velgen. De wijzerplaatring is bestelbaar in alle koetswerkkleuren van de 911 GT3 en de GT3 Touring, evenals in de kleuren van het Paint to Sample-programma. De polsband, gemaakt van origineel Porsche-interieurleder en -draad, is ook afgestemd op de respectieve configuratie van het voertuig.
De nieuwe Porsche 911 GT3 en de nieuwe Porsche 911 GT3 Touring zullen binnenkort bestelbaar zijn voor een vanafprijs van 230.790 euro, inclusief btw.
Waar waarden in een vork worden aangegeven, verwijzen ze niet naar één specifiek voertuig en maken ze geen deel uit van het aangeboden productgamma. Ze dienen alleen ter vergelijking tussen verschillende voertuigtypes. Extra uitrusting en accessoires (aanbouwdelen, bandenmaten, enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en stroomlijn veranderen. Die factoren kunnen, naast het weer, de verkeersomstandigheden en het rijgedrag, van invloed zijn op het brandstof-/stroomverbruik, de CO2-uitstoot, het rijbereik en de prestatiewaarden van een voertuig.