F80: FERRARI’S NIEUWE SUPERCAR

  • Voorbestemd als opvolger van een iconisch gezelschap: van de GTO uit 1984 tot de LaFerrari Aperta uit 2016
  • Ferrari F80: een showcase voor de ultieme technologie en prestaties van Ferrari die een extreme ontwikkeling van de verbrandingsmotor vertegenwoordigt
  • Met een gecombineerd maximumvermogen van 1.200 pk is de V6 hybride aandrijflijn van de F80 de krachtigste productieauto die ooit uit de poorten van de Ferrari-fabriek in Maranello is gerold
  • Een groot aantal geavanceerde technologieën maakt de F80 tot de nieuwe maatstaf in innovatie en engineering

Ferrari heeft vandaag de F80 gepresenteerd en voegt daarmee een nieuw hoofdstuk  toe aan de historie van legendarische supercars met het Steigerende Raspaard-logo. De F80 wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage van slechts 799 exemplaren en voegt zich bij supercar-iconen als de GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari. De F80 weerspiegelt het allerbeste dat het in Maranello gevestigde merk Ferrari te bieden heeft op het gebied van technologie en prestaties.

Sinds 1984 heeft Ferrari regelmatig een nieuwe supercar uitgebracht, die het toppunt van geavanceerde technologie en innovatie van zijn tijd vertegenwoordigde en was voorbestemd om uit te groeien tot een icoon. Deze auto’s, bedoeld voor de meest veeleisende klanten van het merk, werden onmiddellijk legendes in hun eigen tijd en drukten niet alleen een onuitwisbare stempel op de historie van Ferrari, maar ook op die van de auto zelf.

De nieuwste telg in deze familie, de F80, belichaamt het summum van techniek voor een auto met een verbrandingsmotor. Daarbij maakt hij gebruik van de meest geavanceerde technologische oplossingen, waaronder de nieuwste generatie hybridetechnologie voor de aandrijflijn, om ongeëvenaarde vermogens- en koppelniveaus te bereiken. Elk aspect van de F80 is ontworpen om prestaties te maximaliseren: van het koolstofvezelchassis en de extreme aerodynamische oplossingen – die veel verder gaan dan wat ooit eerder is vertoond in een voor de openbare weg bestemde auto – tot aan de nieuwe actieve ophanging, die is geoptimaliseerd om de auto tot op de limiet te kunnen rijden op het circuit.

 

In tegenstelling tot andere spelers in het huidige supercarsegment combineert de F80 al deze eigenschappen met een compromisloze dagelijkse bruikbaarheid, en is hij eenvoudig te rijden en te gebruiken. Dit vermogen vormde de basis voor elke keuze die werd gemaakt op het gebied van technologie en architectuur, om het op het eerste gezicht onmogelijke doel te realiseren: een circuit-georiënteerde supercar die op de openbare weg net zo goed te rijden is als een reguliere productieauto. Waardoor de bestuurder nog meer tijd in de auto kan doorbrengen en echt kan genieten van de prestaties en indrukwekkende rijbeleving.

De architectuur van de F80 is zo extreem dat de gekozen lay-out resulteert in een smallere cabine waarin de bestuurder centraal staat, maar die desondanks uitstekende ruimte en comfort biedt voor een passagier. Deze keuze bood cruciale voordelen voor het minimaliseren van de luchtweerstand en het gewicht. De cockpit biedt daardoor een duidelijk eenzitter-gevoel, ondanks het feit dat de auto gehomologeerd is voor twee inzittenden, wat resulteert in een architectuur die Ferrari ook wel ‘1+’ noemt. De belangrijkste reden voor deze keuze was het minimaliseren van de breedte van de cabine, ten gunste van de aerodynamica (minder luchtweerstand) en gewichtsbesparing. Dit concept sluit volledig aan bij de autosportwereld waaruit deze auto niet alleen inspiratie put, maar ook technologische oplossingen overneemt.

Zoals altijd het geval is geweest met de supercars van Ferrari die de F80 voorgingen (de GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari), is de aandrijflijn gebaseerd op de beste en meest actuele technologie uit de autosport. De GTO en F40 werden aangedreven door een turbo-V8, omdat Formule 1-auto’s in de jaren ‘80 gebruikmaakten van turbomotoren. Tegenwoordig bestaan Ferrari’s aandrijflijnen in zowel de Formule 1 als het World Endurance Championship (WEC) uit turbo V6 ICE-motoren die zijn gekoppeld aan een 800V hybridesysteem. Het was dan ook niet meer dan logisch dat deze architectuur – dezelfde die werd gebruikt voor de 499P, die twee opeenvolgende overwinningen behaalde in de 24 uur van Le Mans – zou worden overgebracht naar de nieuwe F80. Hier wordt de aandrijflijn – voor het eerst ooit op een Ferrari – aangevuld door de introductie van elektrische turbotechnologie (e-turbo). Een elektromotor, die tussen de turbine en compressor van elke turbo is geïnstalleerd, zorgt voor een buitengewone specifieke vermogensafgifte en een ogenblikkelijke respons vanaf lage toerentallen.

Aerodynamica speelt eveneens een sleutelrol op de F80, met oplossingen als de actieve achtervleugel, de diffuser achter, de vlakke onderzijde, de ‘triplane’ layout vóór en de S-Duct die samen ruim 1.000 kg aan downforce genereren bij 250 km/u. Dit resultaat wordt extra versterkt door de actieve ophanging, die direct bijdraagt aan het genereren van grondeffect. De prestaties worden versterkt door de elektrische vooras – die vierwielaandrijving mogelijk maakt om nog effectiever gebruik te maken van het beschikbare koppel en vermogen – en de nieuwe remmen met uit de autosport afgeleide CCM-R Plus-technologie.

 

Net als alle voorgaande supercars markeert de Ferrari F80 het begin van een nieuw designtijdperk voor Ferrari, met een meer gespannen, extreme designtaal die de race-ziel van het merk accentueert. Er zijn duidelijke verwijzingen naar accenten uit de ruimtevaart, die de geavanceerde technologie en elegante techniek van elke technische oplossing onderstrepen. Maar er zijn ook hints naar de beroemde voorgangers die de illustere afkomst van de F80 onderstrepen

Ferrari F80 – Technical data sheet

ENGINE

INTERNAL COMBUSTION ENGINE (ICE)

Type                                                                       V6 – 120° – dry sump

Total displacement                                  2992 cc

Bore and stroke                                       88 mm × 82 mm

Maximum power**                                  900 cv at 8750 rpm

Maximum torque                                     850 Nm at 5550 rpm

Maximum engine speed                           9000 rpm (dynamic limiter at 9200 rpm)

Compression ratio                                    9.5:1

Specific power output                              300 cv/l

 

HYBRID POWERTRAIN

Type                                                                       Concentrated winding stator, Litz wire and stator and rotor in a Halbach array configuration

 

REAR ELECTRIC MOTOR (MGU-K)

Operating voltage                                                    650 – 860 V

Peak power                                                                             Regenerative braking: 70 kW (95 cv); ICE assist: 60 kW (81 cv)

Peak torque                                                                            45 Nm

Maximum engine speed                                           30,000 rpm

Weight                                                                   8.8 kg

 

FRONT AXLE ELECTRIC MOTOR

Operating voltage                                                    650 – 860 V

Peak power                                                                             105 kW (142 cv) for each of the two electric motors

Peak torque                                                                            121 Nm

Maximum engine speed                                           30,000 rpm

Weight                                                                   12.9 kg

 

HIGH-VOLTAGE BATTERY

Maximum voltage                                                    860 V

Maximum power (charge/discharge)         242 kW

Energy                                                                     2.28 kWh

Maximum current                                                    350 A

Power density                                                         6.16 kW/kg

Weight                                                                   39.3 kg

 

WEIGHTS AND DIMENSIONS

Length                                                                     4840 mm

Width                                                                                     2060 mm

Height (in kerb weight conditions)                             1138 mm

Wheelbase                                                                              2665 mm

Front track                                                                              1701 mm

Rear track                                                                1660 mm

Dry weight*                                                                            1525 kg

Dry weight/power ratio                                            1.27 kg/cv

Weight distribution                                                  42.2% front / 57.8% rear

Fuel tank capacity                                                    63.5 litres

Luggage compartment capacity                 35 litres

 

 

 

TYRES AND WHEELS

Front                                                                                       285/30 R20

Rear                                                                                        345/30 R21

 

BRAKES

Front                                                                                       408 x 220 x 38 mm (6 pistons per calliper)

Rear                                                                                        390 x 263 x 32 mm (4 pistons per calliper)

 

TRANSMISSION AND GEARBOX

8-speed dual-clutch F1 DCT

 

ELECTRONIC CONTROLS

SSC 8.0: TC, eDiff, SCM, PCV 3.0, FDE 2.0, EPS, ABS-Evo in all Manettino modes, 6D sensor

performance ABS/ABD

 

PERFORMANCE

Maximum speed                                                      350 km/h

0–100 km/h                                                                            2.15 s

0–200 km/h                                                                            5.75 s

100-0 km/h                                                                             28 m

200-0 km/h                                                                             98 m

 

FUEL CONSUMPTION

Under homologation

 

CO2 EMISSIONS

Under homologation

 

* With optional content

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait