Succes voor Philippe Prette met Maserati GT2 en voor LP Racing-team
Meer overwinningen dan welke andere fabrikant dan ook voor Maserati in 2024-kampioenschap
Naarden, 14 oktober 2024 – Maserati’s eerste volledige seizoen in de Fanatec GT2 European Series – powered by Pirelli eindigde gisteren op het Circuit de Catalunya in Barcelona. Voor het merk met de Drietand pakte Philippe Prette de rijderstitel in de Am-klasse in de Maserati GT2 met startnummer 2, met LP Racing als kampioensteam. De derde plaats ging naar Alexandre Leroy in de Maserati GT2 (#24) en het TFT Racing-team. In de Pro Am-klasse waren Leonardo Gorini en Carlo Tamburini de runners-up in de LP Racing Maserati GT2 met startnummer 1, en namen ook de tweede plaats in bij de teams.
Voor Maserati waren er dit seizoen 16 pole positions (zes in Pro Am en 10 in Am), twaalf overwinningen (vijf in Pro Am, zeven in Am), zeven tweede plaatsen (twee in Pro Am, vijf in Am) en vijf derde plaatsen (alle in Am). Het weekend in Spanje bracht Maserati nog twee overwinningen: de eerste in Race 1 dankzij Roberto Pampanini en Mauro Calamia in de Maserati GT2 met startnummer 67 van het Dinamic Motorsport-team, en de tweede plaats in de Am-klasse voor Leroy in de auto met startnummer 24 van TFT Racing. In Race 2 bezegelde Prette zijn succes in de Am-klasse (nadat het LP Racing-team beroep had aangetekend), waarbij Leroy opnieuw een tweede plaats behaalde.
Race 1. In de race van zaterdag, verreden in de regen, was de eerste auto die de geblokte vlag passeerde de Maserati GT2 met startnummer 67 van Calamia en Pampanini. Na een positieve stint van laatstgenoemde, reed Calamia – voormalig kampioen in de Trofeo Maserati van 2014 – een onberispelijke race door de leiding te nemen en deze uit te breiden tot 12 seconden, om zijn eerste overwinning in het kampioenschap te pakken. Een vierde plaats was er voor Tamburini & Gorini’s GT2, die erin slaagden hun vorige zevende positie te verbeteren. In de Am-klasse scoorde Alexandre Leroy een tweede plaats, terwijl Philippe Prette, na het passeren van de finishlijn als vierde overall en eerste in de klasse, werd teruggezet naar een vierde plek in zijn klasse vanwege een onregelmatige pitstop.
Race 2. In de race van zondag, verreden op een droge baan in de zon, eindigden Tamburini & Gorini ondanks hun pole position als vijfde, vanwege een dubbele straf (10 seconden voor een contact bij de start en 5 seconden voor het niet respecteren van de baanlimieten). Na de uitstekende race van zaterdag startten Calamia & Pampanini als derde op de grid, maar konden hun overwinning niet herhalen en passeerden de finishlijn op de negende plaats, twee plekken achter Philippe Prette, die tweede werd in de Am-klasse maar een straf van vijf seconden ontving die hij kreeg toegediend tijdens de pitstop voor een onregelmatige manoeuvre bij de start. Het vonnis voor de Am-klasse kwam uren na het einde van de race, nadat de auto met startnummer 90, die als eerste over de finish kwam, werd gediskwalificeerd. Op basis van de beslissing van de Stewards won Prette de race en de punten die hij nodig had om zijn rivalen in het rijders- en teamklassement in te halen en kampioen te worden. Ook Leroy klom een stapje hoger op het podium, nadat hij als derde was geëindigd. De Maserati GT2 van Calamia & Pampanini klom ook een plek omhoog in de finishvolgorde, en eindigde als achtste.
Maria Conti, hoofd van Maserati Corse: “We hebben gewonnen in de rijders- en teamklassementen in de Am-klasse en kwamen dicht bij het behalen van de titel in de andere twee, waardoor het kampioenschap tot de laatste ronde helemaal open lag, wat bewijst hoe competitief de Maserati GT2 is. Ons eerste volledige seizoen in de Fanatec GT2 European Series by Pirelli eindigde vol emoties. We wisten dat we een extreem krachtige auto hadden ontwikkeld: het bewijs lag in de vijf overwinningen in de Pro-Am-klasse en zeven in de Am-klasse, en we hebben meer zeges behaald dan welke andere fabrikant dan ook. We zijn er erg trots op dat we onze teams en coureurs een auto kunnen bieden die opvalt door zijn geavanceerde technologieën, indrukwekkende prestaties en unieke rijstijl. Dat is altijd ons doel geweest in de racewereld: de passie en het competitieve DNA van Maserati op het circuit nieuw leven inblazen.”