Renault 4 E-Tech electric : eigentijdse ‘blue-jean’-auto

De Renault 4 is een waar icoon en werd in de jaren zestig gelanceerd om in te spelen op de behoeften van een maatschappij in volle evolutie: de leegloop van het platteland, de geboorte van de middenklasse en de nieuwe rol van de vrouw. Hij richtte zich tot iedereen, leende zich voor alle toepassingen en was een symbool van vrijheid.

Renault 4 E-Tech electric, die in 2022 op het autosalon van Parijs werd aangekondigd door de show-car 4EVER Trophy, put uit het DNA van het oorspronkelijke model om zichzelf opnieuw uit te vinden als een eigentijdse, veelzijdige compacte wagen. Dat resulteert in een zuiver elektrische en geconnecteerde wagen, die zich meer dan ooit positioneert als een ‘auto om in te leven’ en vooral als een avontuurlijke auto voor elke dag. Met zijn stoffen open dak stelt hij zich open voor de wereld, maar hij zal het publiek vooral verleiden met zijn retrofuturistische avontuurlijke look en zijn moduleerbare karakter en ruime koffer, waarmee hij zich aan iedereen aanpast.

Renault 4 E-Tech electric is ook mee met zijn tijd en beschikt over alle moderne technologieën, van veiligheids- en rijhulpsystemen tot de rijervaring in het interieur, met openR link en Reno, de officiële avatar Renault. Stuk voor stuk prestaties die hem tot de compacte elektrische wagen van een nieuwe generatie maken!

1956. La Régie Renault is in volle bloei. Pierre Dreyfus, de toenmalige directeur, sprak zopas zijn beroemdste zin uit: “Geef me volume!” Hij had het daarbij niet over de Estafette, die al in ontwikkeling was en drie jaar later op de markt zou komen, maar over een heel andere wagen, de toekomstige Renault 4, of 4L zoals de liefhebbers hem vandaag nog steeds noemen. Het moet gezegd dat de autowereld in die periode bijzonder conservatief was, met een unieke filosofie voor bijna alle modellen: drie volumes en een motor achterin. Dat moest veranderen volgens Pierre Dreyfus. Auto’s moesten beter aansluiten bij de evolutie van de maatschappij. De auto van de toekomst moest veelzijdig zijn. De auto van morgen moest een symbool van vrijheid worden. Het moest een auto voor de stad en het platteland zijn, voor de week, het weekend en de vakantie, en voor mannen en vrouwen.

En of Renault in die uitdaging slaagde! De Renault 4 staat in het collectieve geheugen gegrift als een veelzijdige auto, tegelijk praktisch en eenvoudig. Hij was niet alleen de auto van jan met de pet, van stadsbewoners tot landbouwers, van de Post en de rijkswacht, maar liet ook het beste van zichzelf zien in autoraces zoals rallyraids. Pierre Dreyfus vergeleek de Renault 4 met een jeansbroek. Net als die laatste was de R4 tegelijk robuust, nuttig en cool. En net als een jeansbroek sprak hij alle geslachten, leeftijden en sociale klassen aan.

De geschiedenis van de Renault 4 leest als een succesverhaal, zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld. In die mate zelfs dat hij zijn hele carrière lang alle verwachtingen overtrof. In dertig jaar tijd werden er 8.135.424 exemplaren verkocht op vijf continenten en in meer dan honderd landen. Daarmee is hij nog steeds het meest verkochte Renault-model ter wereld. Hij werd geproduceerd in Europa (België, Spanje, enz.), Zuid-Amerika (Argentinië, Colombia, Peru, enz.), Afrika (Algerije, Marokko, Zuid-Afrika, enz.) en zelfs in Oceanië en is het op drie na meest verkochte voertuig ooit. Geen wonder dat hij is uitgegroeid tot een internationaal cultureel icoon. Toch laat Renault 4 E-Tech electric zich niet afschrikken door dat succes.

Renault R4 / Twingo Legend image bank media Pre-Show, from October 7 to 10th 2024 at Ivey-sur-Seine, France – Photo Clément Choulot / DPPI
Renault R4 / Twingo Legend image bank media Pre-Show, from October 7 to 10th 2024 at Ivey-sur-Seine, France – Photo Clément Choulot / DPPI

De elektrische revolutie binnen ieders bereik

Met Renault 4 E-Tech electric bevestigt Renault namelijk opnieuw zijn streven om de energietransitie op Europese schaal te versnellen door elektrische voertuigen te democratiseren. Het merk biedt een gamma zuiver elektrische modellen dat aan alle behoeften en toepassingen voldoet. Renault 4 E-Tech electric krijgt een volwaardige plaats in het B-segment, net boven Renault 5 E-Tech electric. Hij is iets groter en ‘volumineuzer’ dan die laatste en positioneert zich ten opzichte van Renault 5 zoals Captur ten opzichte van Clio. Terwijl Renault 5 E-Tech electric zich richt op een stadscliënteel, ziet Renault 4 E-Tech electric het breder en wil hij alle doelgroepen, ook jonge gezinnen, doen overschakelen op elektrische mobiliteit.

 

Een hernieuwde ambitie

Een woord vat de oorspronkelijke Renault 4 op accurate wijze samen: veelzijdigheid. Dertig jaar na het einde van zijn carrière klinkt datzelfde woord nog altijd even goed. Daarom sluit Renault 4 E-Tech electric, de vrucht van het plan Renaulution, zich aan bij het elektrische gamma van Renault als een wagen die alle behoeften dekt. Zijn ambitie wordt duidelijk in de filosofie die ten grondslag lag aan het ontwerp: een antwoord bieden op de meest uiteenlopende gebruikssituaties van klanten.

Hij werd dan ook even goed ontworpen voor dagelijkse ritten als voor weekend- en vrijetijdsuitstapjes. Hij werd zowel uitgedacht voor soloritten als ritten met het hele gezin. En zijn koffer is zowel voorzien op standaard als intensief gebruik. Die erfenis heeft hij natuurlijk van de R4. En net als die voorganger heeft Renault 4 E-Tech electric ervoor gekozen om ver vooruit te kijken en zich een nieuwe horizon te stellen, die iedereen de mogelijkheid biedt om het gebruik van elektrische voertuigen te verkennen. Als ‘blue-jean-auto’ van de 21e eeuw deinst hij nergens voor terug: stad, platteland, bergen of snelwegen, hij doet het allemaal.

Als bewijs van zijn veelzijdigheid biedt Renault 4 E-Tech electric in de eerste plaats een tandem koffervolume/moduleerbaarheid die zijn gelijke niet kent in dit segment: een ‘kubusvormig’ volume van 420 liter, een maximaal verlaagde laaddrempel, handige opbergvakken, een neerklapbare achterbank, een neerklapbare passagierszetel – een primeur voor een elektrische wagen van Renault! – enz. U hoeft niet verder te zoeken, hij kan elke toepassing de baas. En welke route u ook kiest – biljartvlakke of hobbelige wegen – het comfort is gegarandeerd dankzij een verhoogde bodemvrijheid en het geavanceerde antislipsysteem Extended Grip. Net als het onovertroffen plaatsaanbod, het lage zwaartepunt, de wegligging, de ‘One Pedal’-functie en het rijbereik tot 400 km werden al die prestaties mogelijk gemaakt door het specifieke AmpR Small-platform, dat uniek is in Europa. Dat platform deelt hij met R5 E-Tech electric en maakt heel wat schaalvoordelen mogelijk, zonder compromissen voor de klanten. Zo toont Renault 4 E-Tech electric zich de compacte wagen die u nodig hebt om zowel in files als op grote afstanden zen te blijven.

 

Met Renault 4 E-Tech electric zet Renault een nieuwe stap om elektrische voertuigen te democratiseren in Europa. Dit model vult het reeds gevarieerde gamma aan, dat ook Megane, Scenic en nieuwe Renault 5 E-Tech electric omvat. Alleen een compacte auto met volume ontbrak nog in dat gamma. Dat hiaat is nu opgevuld met een veelzijdig, praktisch en modulair model met een grote, gemakkelijk te beladen koffer. Een wagen die maximaal beantwoordt aan de behoeften van het dagelijkse leven. En een erg eigentijdse elektrische wagen met een maximum aan nuttige technologieën en comfort.” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault

Renault R4 image bank media Pre-Show, from October 7 to 10th 2024 at Ivey-sur-Seine, France – Photo Benji / DPPI

Een retrofuturistisch en avontuurlijk design

Renault 4 is terug, maar zonder nostalgisch te zijn naar het verleden, zoals de show-car 4EVER Trophy en zijn gespierde look in 2022 al liet zien. Het was dus zaak om de legendarische R4 opnieuw uit te vinden en te transformeren. Met zijn retrofuturistische design en zijn trendy, avontuurlijke look getuigt Renault 4 E-Tech electric van een echte moderniteit door enkele kernaspecten van de eerste Renault 4 te actualiseren.

Het radiatorrooster is het eerste dat in het oog springt. Het is niet alleen sterk geïnspireerd op dat van de oorspronkelijke Renault 4, maar is ook uniek in zijn soort omdat zijn omtrek naadloos oplicht, net als het Renault-logo in het midden. Dit verlichte radiatorrooster uit één stuk (1,45 meter lang) is een wereldprimeur in de autosector, een uitdaging die tot een goed einde werd gebracht dankzij de samenwerking tussen de design-, ontwikkelings- en productieteams van Renault en Ampere. Achteraan kregen de nog steeds driedelige lichten een nieuwe jeugd. Ze ogen verleidelijk door hun moderne karakter met een opvallende led-signatuur, maar herinneren tegelijk aan de oude capsulevorm van de lichten van het jaren ’60-icoon.

Onverwacht neveneffect: de opening van de achterklep is groter dan ze lijkt. Hoe? Door de achterklep te verlengen tot in de bumper voor een maximale opening en een verlaagde laaddrempel, net als bij de originele Renault 4. Ook de elegante achterzijruitjes zijn opnieuw van de partij en echoën de bijzondere vormgeving van zijn voorganger. De drie karakteristieke lijnen in het koetswerk van de deuren geven het profiel van Renault 4 E-Tech electric een opvallende toets en doen denken aan dat van de toenmalige Renault 4 GTL. Tot slot sluit het dak aan bij het iconische design van het historische model, op een detail na: anno 2024 krijgt het dakstangen.

 

Met veel passie en emotie hebben we besloten om Renault 4 nieuw leven in te blazen met een functionele en ultramoderne, zuiver elektrische, veelzijdige stadswagen. Hij bevat alle ingrediënten die de chemie van het originele recept hebben gemaakt, net als het onmiddellijk herkenbare silhouet. En tegelijk ontdekken we tal van gesofisticeerde en hoogtechnologische details die hem tot een even verfijnde als gedurfde moderne stadswagen maken.” Gilles Vidal, Directeur Design van Renault & Ampere

 

Renault 4 E-Tech electric meet zich ook een nieuwe, exclusieve kleur aan: Vert Hauts-de-France. Deze tint vormt een eerbetoon aan het Bleu Île-de-France uit de jaren zestig en zijn toekomstige assemblageplaats, de manufacture de Maubeuge, onderdeel van de pool ElectriCity. Net als zijn voorganger biedt deze nieuwe generatie zelfs een open dak in stof Plein Sud, dat voortaan elektrisch wordt bediend. Hij doet ons meteen terugdenken aan de Renault 4 Plein Air en het gevoel van vrijheid dat hij uitstraalde.

Renault R4 / Twingo Legend image bank media Pre-Show, from October 7 to 10th 2024 at Ivey-sur-Seine, France – Photo Clément Choulot / DPPI

Tal van nuttige technologieën en praktische diensten

Zoals alle nieuwste modellen van Renault is Renault 4 E-Tech electric uitgerust met tal van technologische innovaties, die zowel intuïtief als nuttig zijn. Ze garanderen een nieuwe ervaring aan boord, een mix van welzijn, eenvoud, comfort, naadloze connectiviteit en veiligheid. Die visie sluit uiteraard aan bij het DNA van de ‘auto’s om in te leven’, die altijd het beste van de technologie binnen ieders bereik hebben gebracht. Dat begint trouwens al tijdens het rijden. Renault 4 E-Tech electric geeft in alle omstandigheden blijk van wendbaarheid en uitmuntende dynamische prestaties met onder meer een geoptimaliseerde voortrein en een achtertrein met meerarmige geometrie, een element dat in het verleden was voorbehouden aan de hogere segmenten.

Ook op het vlak van comfort en veiligheid doet Renault 4 E-Tech electric een beroep op tal van technologieën, zoals Active Driver Assist voor een autonome rijervaring van niveau 2, maar liefst 26 rijhulpsystemen (ADAS), en de knop ‘My Safety Switch’ om de werking van vijf rijhulpsystemen in één handomdraai te regelen. Een functie die heel wat bijval geniet op de nieuwe Renault-modellen. Voor nog meer veiligheid zorgt het nieuwe dynamische remsysteem dat in dezelfde rem- en ESP-module is geïntegreerd om de reactietijd te halveren, maar ook de Fireman Access, de waarschuwing bij het verlaten van de auto en de ‘Safety Score’ en ‘Safety Coach’, die ook verkrijgbaar zijn op Scenic en R5 E-Tech electric.

Bovendien profiteert Renault 4 E-Tech electric van alle geconnecteerde Google-diensten dankzij het openR link-multimediasysteem, alsook van de officiële Reno-avatar, de nieuwe metgezel voor dagelijkse ritten. In combinatie met de artificiële intelligentie van ChatGPT vervolledigt hij het gamma technologieën aan boord van Renault 4 E-Tech electric. Zijn rol bestaat erin klanten te helpen om het elektrische aspect van de wagen gemakkelijker onder de knie te krijgen. Reno is eenvoudig te gebruiken, zelfs voor mensen die geen ‘geek’ zijn op het vlak van nieuwe technologieën.

Tot slot beschikt Renault 4 E-Tech electric over de nieuwe bidirectionele wisselstroomlader van 11 kW om te profiteren van de functies V2L (vehicle-to-load). Zo kan hij als energiebron fungeren. Tal van diensten vergemakkelijken ook het dagelijkse leven met een elektrisch auto: intelligent opladen met Mobilize Smart Charge, toegang tot meer dan 800.000 laadpunten in 25 Europese landen met Mobilize Charge Pass en automatisch opladen zonder dat u een badge of creditkaart hoeft te gebruiken met de functie ‘Plug & Charge’. Het aanbod is compleet!

 

100% elektrisch, 100% made in Europa

Renault Group heeft de geëngageerde keuze gemaakt om Renault 4 E-Tech electric in Europa te produceren, binnen Ampere ElectriCity. De wagen wordt geassembleerd bij de Manufacture in Maubeuge, zijn motor in Cléon en zijn batterij vanaf maart 2025 in Douai. 75% van de leveranciers bevindt zich in een straal van 300 km rond de pool ElectriCity. Dat korte circuit is een echte verbintenis van Renault Group, die niet alleen een lokale en competitieve productie bevordert, maar ook banen veiligstelt en de ecologische voetafdruk verkleint.

De groep wist ook voort te bouwen op de investeringen die in 2021 bij de Manufacture in Maubeuge werden gedaan voor Renault Kangoo Daardoor konden de ontwikkelingskosten voor de productielijn van Renault 4 E-Tech electric worden beperkt tot de toevoeging van specifieke elementen die eigen zijn aan zijn behoeften. We denken daarbij aan de installatie van het stoffen open dak en de robot die gewijd is aan het tweekleurige lakproces ‘Jetprint Paint’.

Renault 4 E-Tech electric blijft trouw aan de engagementen van de groep op het vlak van circulaire economie en bereikt bovendien een recycleerbaarheidsgraad van 88,6%(1). In het totaal gaat het om 19,2% gerecycleerde materialen, waaronder staal en metalen, en 19,4% gerecycleerde kunststoffen (ISO 14021-norm), zoals die terug te vinden zijn onder de deuren en de dakstof. De stoffen zetelbekleding van de afwerkingsniveaus Techno en Iconic wordt tot 100% gerecycleerd uit plastic flessen(2).

 

  1. volgens Richtlijn 2005/64/EG
  2. voorlopige gegevens, te bevestigen na goedkeuring van het voertuig

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait