+++ BMW en Toyota ontwikkelen gezamenlijk de volgende generatie brandstofceltechnologie +++ BMW lanceert in 2028 het allereerste brandstofcelvoertuig in serieproductie +++ Beide bedrijven promoten de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur +++
//
München. BMW is van plan om in 2028 zijn allereerste brandstofcelvoertuig (FCEV) in serieproductie te lanceren, waarmee klanten de keuze krijgen voor een extra volledig elektrische aandrijflijn met nul lokale emissies in een BMW, naast het bestaande batterij-elektrische gamma. BMW Group en Toyota Motor Corporation bundelen hun innovatieve kracht en hun technologische mogelijkheden om een nieuwe generatie brandstofcel-aandrijflijntechnologie op de weg te brengen. Beide bedrijven delen de ambitie om de waterstofeconomie te bevorderen en hebben hun samenwerking uitgebreid om deze lokaal emissievrije technologie naar een hoger niveau te tillen.
De toonaangevende ontwikkelingsexpertise van de BMW Group op het gebied van elektrische aandrijftechnologieën wordt opnieuw aangetoond door de onvermoeibare inspanningen om waterstof-brandstofceltechnologie te verbeteren, dit als onderdeel van een ’technology-openness’-benadering waarbij klanten een scala aan mobiliteitsoplossingen voor de toekomst aangeboden krijgen.
“Dit is een mijlpaal in de autogeschiedenis: het allereerste serieproductie-brandstofcelvoertuig dat door een wereldwijde premiumfabrikant wordt aangeboden. Aangedreven door waterstof en gedreven door de geest van onze samenwerking, zal het benadrukken hoe technologische vooruitgang de toekomstige mobiliteit vormgeeft”, aldus Oliver Zipse, voorzitter van de raad van bestuur van BMW AG. “En het zal een tijdperk van aanzienlijke vraag naar brandstofcel-elektrische voertuigen inluiden.”
Koji Sato, president en lid van het directiecomité van Toyota Motor Corporation, zei: “We zijn verheugd dat de samenwerking tussen BMW en Toyota een nieuwe fase is ingegaan. In onze lange geschiedenis van partnerschap hebben we bevestigd dat BMW en Toyota dezelfde passie voor auto’s delen en geloven in ’technologie-openheid’ en een ‘multi-pathway’-benadering van koolstofneutraliteit. Op basis van deze gedeelde waarden zullen we onze samenwerking verdiepen, onder andere door gezamenlijk de volgende generatie brandstofcelsystemen te ontwikkelen en de infrastructuur uit te breiden. Doel hiervan is de realisatie van een waterstofeconomie. We zullen onze inspanningen samen met BMW en partners in verschillende sectoren versnellen om eentoekomst te realiseren waarin waterstofenergie de maatschappij ondersteunt.”
Gedeelde aandrijflijntechnologie gebruikt in individuele modellen om aantrekkelijke FCEV-opties te bieden.
BMW Group en Toyota Motor Corporation zullen gezamenlijk het aandrijflijnsysteem voor personenauto’s ontwikkelen, waarbij de brandstofceltechnologie (de individuele brandstofcellen van de derde generatie) synergieën creëert voor zowel commerciële als personenautotoepassingen. Het resultaat van deze gezamenlijke inspanning zal worden gebruikt in individuele modellen van zowel BMW als Toyota en zal het aanbod van FCEV-opties voor klanten uitbreiden, waardoor de visie van waterstofmobiliteit een stap dichter bij de realiteit komt. Klanten kunnen verwachten dat de BMW en Toyota FCEV-modellen hun onderscheidende merkidentiteiten en -kenmerken behouden, waardoor ze kunnen kiezen uit individuele FCEV-opties. Synergieën realiseren en het samenvoegen van het totale volume van aandrijflijneenheden door samen te werken in ontwikkelings en inkoop, belooft de kosten van brandstofceltechnologie te verlagen.
BMW brengt in 2028 zijn eerste waterstofaangedreven productiemodel op de markt.
Nadat de BMW iX5 Hydrogen testvloot wereldwijd succesvol is bevonden, bereidt de BMW Group zich nu voor op serieproductie van voertuigen met waterstofaandrijfsystemen in 2028 op basis van de gezamenlijk ontwikkelde aandrijflijntechnologie van de volgende generatie. De serieproductiemodellen worden geïntegreerd in het bestaande portfolio van BMW, d.w.z. BMW zal een bestaand model aanbieden in een extra systeemvariant op waterstof met een brandstofcel. Omdat FCEV-technologie een andere elektrische voertuigtechnologie is, ziet de BMW Group het expliciet als een aanvulling op de aandrijftechnologie die wordt gebruikt door batterij-elektrische voertuigen (BEV), naast plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) en verbrandingsmotoren (ICE).
Een nieuw niveau van partnerschap.
De BMW Group en Toyota Motor Corporation kunnen terugkijken op meer dan tien jaar van vertrouwde en succesvolle samenwerking. Voortbouwend hierop, breiden de bedrijven nu hun samenwerking uit om de innovatie van brandstofcelaandrijfsystemen van de volgende generatie te versnellen en deze nieuwe technologie te pionieren.
Gedeelde visie op het bevorderen van de waterstofeconomie.
Het pad naar het realiseren van het volledige potentieel van waterstofmobiliteit omvat het gebruik ervan in commerciële voertuigen en de oprichting van een tankinfrastructuur voor alle mobiliteitstoepassingen, inclusief op waterstof aangedreven personenauto’s. De BMW Group en Toyota Motor Corporation erkennen de complementaire aard van deze technologieën en ondersteunen de uitbreiding van zowel waterstoftanken als batterij-elektrische voertuiglaadinfrastructuur. Beide bedrijven moedigen de voorziening van duurzame waterstof aan door het creëren van een vraag, en werken nauw samen met bedrijven die koolstofarme waterstofproductie-, distributie- en tankfaciliteiten bouwen.
De BMW Group en Toyota Motor Corporation pleiten voor het creëren van een gunstig kader door overheden en investeerders om de penetratie van waterstofmobiliteit in de markt te vergemakkelijken en de economische levensvatbaarheid ervan te waarborgen. Door de bijbehorende infrastructuur te promoten, willen ze de FCEV-markt vestigen als een extra pijler naast andere aandrijflijntechnologieën. Bovendien zoeken de bedrijven naar regionale of lokale projecten om de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur verder te stimuleren via samenwerkingsinitiatieven.
Voordelen van waterstoftechnologie.
Waterstof wordt erkend als een veelbelovende toekomstige energiedrager voor wereldwijde decarbonisatie. Het fungeert als een effectief opslagmedium voor hernieuwbare energiebronnen, helpt vraag en aanbod in evenwicht te brengen en zorgt voor een stabielere en betrouwbaardere integratie van hernieuwbare energiebronnen in het energienet. Waterstof is het ontbrekende stukje om de puzzel van elektrische mobiliteit te voltooien, in situaties waar batterij-elektrische aandrijfsystemen geen optimale oplossing zijn.