ROLLS-ROYCE ‘MAKERS VAN HET MERK’: DE GEACHTE CHARLES STEWART ROLLS

De nieuwste in de serie ‘Makers of the Marque’ eert The Hon. Charles Stewart Rolls, mede-oprichter van het merk met Royce. Rolls heeft ondanks zijn korte leven zoveel bereikt; Hij was een baanbrekend autocoureur, ballonvaarder en vliegenier, en een serieuze ingenieur en innovator in zijn eigen recht. Zijn gedurfde verbeeldingskracht en verlangen om altijd groter te denken en te proberen wat nog nooit eerder was gedaan, blijven krachtige, bezielende krachten in het hart van het bedrijf vandaag.

UNITED KINGDOM – NOVEMBER 28: Photograph taken from an album of prints compiled by English motorist, motor car manufacturer and aviator Charles Stewart Rolls (1877-1910). Rolls was a keen driver and was well known in the motoring world, having competed in many races of the time. After gaining a BA and an MA in engineering at Cambridge, Rolls established a successful business assembling and selling imported French cars from showrooms in London. He went on to found Rolls-Royce Ltd with Frederick Henry Royce (1863-1933) in 1906, creating one of the world’s most famous marques. Rolls was also the first to make a non-stop double crossing of the English Channel by plane, but in 1910 he was killed when his aeroplane crashed at the Bournemouth Air Show. (Photo by SSPL/Getty Images)

THE HONOURABLE CHARLES STEWART ROLLS: 27 AUGUSTUS – 1877 – 12 JULI 1910

  • Een overzicht van het leven en de carrière van The Hon. Charles Stewart Rolls, geboren op 27 augustus 1877
  • Een baanbrekend autocoureur, ballonvaarder en vliegenier, en een serieuze Ingenieur en innovator in zijn eigen recht
  • Zijn vele verwezenlijkingen onderstrepen de tragische kortstondigheid van zijn leven
  • Zesde in een reeks waarin de hoofdpersonen in de Het verhaal van Rolls-Royce Motor Cars
  • Uitgegeven ter ere van het 120-jarig jubileum van het merk in 2024
  • Elk account onderstreept en viert het essentiële menselijke Dimensie van ‘de beste auto ter wereld’

Charles Stewart Rolls beleefde een korte maar zeer bewogen leven dat de avontuurlijke geest van die tijd belichaamde. Aristocratisch, stedelijk en schijnbaar onverschrokken, was hij ook een zeer Getrainde ingenieur die de voorhoede van twee nieuwe technologieën verkent – auto’s en luchtvaart – die de wereld al aan het veranderen waren. Het Het is gemakkelijk om te vergeten dat hij en Royce slechts zes jaar samenwerkten jaar voor zijn dood in 1910, slechts 32 jaar oud, wat zijn prestaties en invloed des te opmerkelijker. Gezien de buitengewone, blijvende omvang van alles wat ze daarin hebben bereikt korte tijd, blijven we geïnspireerd door zijn nalatenschap, terwijl we ons afvragen wat had kunnen zijn.”
Andrew Ball, Hoofd Corporate Relations en Erfgoed, Rolls-Royce Motor Cars

The Hon. Charles Stewart Rolls werd geboren op 27 augustus 1877, de derde zoon van Lord en Lady Llangattock. Hoewel zijn geboorteplaats werd geregistreerd als 35 Hill Street, bij Berkeley Square in Londen, was zijn hart altijd bij het voorouderlijk huis van de familie, The Hendre, in Monmouthshire, op de grens van Wales en Engeland.

Het was hier dat zijn aanleg en enthousiasme voor techniek kwam voor het eerst naar voren. Toen hij negen jaar oud was, hing hij een elektrische bel op tussen zijn slaapkamer en de stallen; Een paar jaar later plande en begeleidde hij de installatie van elektriciteit in het hoofdgebouw. In een vroege demonstratie van de overredingskracht die hem zo goed van pas zou komen in In zijn latere carrière haalde hij Lord Llangattock over om ervoor te betalen.

Rolls ging Mechanische en Toegepaste Wetenschappen studeren aan Trinity College, Cambridge, waar zijn constante geknutsel met geïmporteerde Europese auto’s leverden hem de weinig vleiende (maar waarschijnlijk juiste) bijnaam ‘Dirty Rolls’ van zijn medestudenten. Na het verkrijgen van zijn diploma, maakte hij al snel naam als autocoureur, Hij eindigde als vierde in zijn eerste race, de rit van Parijs naar Boulogne in 1899. Vier jaar later nam hij deel aan de noodlottige race Parijs-Madrid, waarin 34 Coureurs en toeschouwers kwamen om. Datzelfde jaar stelde hij een onofficiële snelheidsrecord op het land van bijna 83 mph in zijn 80 pk Mors.”

De andere grote liefde in het leven van Rolls was de luchtvaart. Hij was een van de oprichters lid van de Royal Aero Club, aanvankelijk als ballonvaarder, meer dan 170 vluchten. Hij beschreef zijn eerste reis in een gemotoriseerd luchtschip in 1907 als ‘iets dat de moeite waard is om voor te leven; het was de verovering van de lucht’. In 1910 werd hij de eerste piloot in de geschiedenis die over de Engels Kanaal en terug non-stop, het verdienen van een persoonlijke boodschap van felicitaties van koning George V en een eerbetoon van een krant als ‘De grootste held van de dag’.’

Maar het was in het autorijden dat Rolls ervoor koos om zijn brood te verdienen. In In januari 1902 opende hij een van de eerste autodealers van Groot-Brittannië, C.S. Rolls & Co., in Fulham, West-Londen, importeert en verkoopt Franse Panhard- en Mors-auto’s, en Minerva-voertuigen gebouwd in België. De auto’s goed verkocht, maar Rolls had er last van dat er geen in eigen land geproduceerde auto voldeed aan de behoeften van zijn cliënten, of aan zijn eigen normen als ingenieur en levenslange liefhebber.

Onder Rolls’ grote sociale kring bevond zich Henry Edmunds, die hij had ontmoette via de Automobile Club of Great Britain & Ireland (later de Royal Automobile Club). Edmunds was aandeelhouder bij Royce Limited en was enorm onder de indruk van de vroege Royce 10 HP van het bedrijf. auto, ontworpen en gebouwd door Henry Royce, die hij had gereden in een Proef van 1.000 mijl.

Het was een van die momenten van serendipiteit die, achteraf gezien, lijkt onvermijdelijk: Edmunds realiseerde zich dat de Royce 10 HP precies de hoogwaardige, in Groot-Brittannië gemaakte auto waar Rolls naar op zoek was. Dat was de zijne enthousiasme dat Rolls vroeg om een ontmoeting met Royce, die Edmunds naar behoren geregeld op 4 mei 1904 in The Midland Hotel in Manchester. Op Toen hij terugkeerde naar Londen, was Rolls enthousiast bij zijn zakenpartner – en toekomstige Managing Director bij Rolls-Royce – Claude Johnson, dat hij ‘de grootste auto-ingenieur ter wereld’ vond en dat hij verkoop alle auto’s die Royce zou kunnen maken.

Rolls was de juiste man, op de juiste plaats, op het juiste moment. Een bekwame ingenieur en liefhebber die verstand had van auto’s Intiem was hij ook een scherpzinnig zakenman, met uitgebreide connecties in de politiek, de industrie, de media en zelfs royalty’s. Zijn Quick Mind begreep meteen het belang van marketing en publiek betrekkingen bij de promotie van Rolls-Royce en zijn auto’s. Beroemd is dat hij zou de verfijning van de Silver Ghost demonstreren door een een vol glas water op de radiateur, met draaiende motor, Met volle teugen genietend van de reactie van zijn publiek als er geen druppel werd gemorst.

Tegen 1910 was Rolls-Royce stevig gevestigd als ’s werelds Fabrikant van luxe auto’s bij uitstek. Het bedrijf was uit zijn jasje gegroeid Het oorspronkelijke pand en de fabriek in Derby waren in juli 1908 geopend. Er was veel vraag naar het vlaggenschip, de 40/50 pk ‘Silver Ghost’, na dominante prestaties in een reeks slopende langeafstandsvluchten Proeven. Het was een periode van buitengewone innovatie, expansie en commercieel succes dat zelden zou worden herhaald tot het begin van de Goodwood-tijdperk in 2003.

Op 12 juli 1910 veranderde alles. Minder dan twee maanden na zijn triomfantelijke dubbele oversteek van het Kanaal, nam Rolls deel aan een vliegwedstrijd in Bournemouth toen het staartvliegtuig van zijn Wright-vlieger. Het vliegtuig stortte op de grond en stortte neer in een wirwar van rondhouten en canvas. Rolls werd ter plaatse dood verklaard. Hij was pas de twaalfde persoon in de geschiedenis die omkomt bij een vliegongeval, en de eerste Brit die zijn leven verloor in een gemotoriseerd vliegtuig. Hij was net 32.

Charles Stewart Rolls combineerde een fijne technische geest met een gedurfde, avontuurlijke geest. Geen wonder dat de luchtvaart en autorijden had zulke krachtige, bijna magische aantrekkingskracht op hem, en Hij was een echte pionier op beide gebieden. Dat hij zoveel heeft bereikt in zo Kortom, een leven is buitengewoon en inspirerend; Het is inderdaad verleidelijk om vraag me af, spijtig, gewoon hoEr had hij nog veel meer kunnen bereiken.

Hij had een aangeboren vermogen om dingen te zien die maar weinig anderen konden, met zijn vooruitstrevende karakter perfect ingekapseld in een artikel hij schreef in 1900 voor The Motor-Car Journal: “De elektrische auto is perfect geruisloos en schoon. Er is geen geur of trilling, en Ze zouden zeer nuttig moeten worden wanneer vaste laadstations kunnen worden Gerangschikt. Maar voorlopig verwacht ik niet dat ze erg zullen zijn bruikbaar – in ieder geval voor de komende jaren.” Inderdaad, het zou duren 120 jaar, maar deze uitspraak bleek profetisch te zijn met de lancering van Spectre, de eerste volledig elektrische Rolls-Royce-auto.

Zijn nalatenschap is verzekerd. Zijn durf, verbeeldingskracht en verlangen om Denk altijd groter, ga verder en probeer wat nog nooit is gedaan blijven krachtige, bezielende krachten in het hart van het bedrijf die vandaag de dag zijn naam draagt. Meer dan een eeuw later zijn zijn verbeelding en moed volharden in het huis van Rolls-Royce in Goodwood, West Sussex.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait