Nieuwe boeken voor de autofan 0924. Vincent Arpons

The Cellini of chrome. The story of George Walker.

Auteur Henry Dominguez is een specialist op het terrein van Ford-literatuur. Van hem kennen we ondermeer titels als ‘Edsel. The story of Ford’s forgotten son’, ‘Edsel Ford and E.T. Gregorie’ of ‘The last days of Henry Ford’.

Zijn nieuwste boek is op zijn zachtst uitgedrukt bijzonder interessant.

George Walker was Ford’s eerste Vice President of Design, daar waar zijn voorganger Eugene ‘Bob’ Gregorie enkel als hoofd van de Ford tekenafdeling werkte. George Walker was al een gevierd designer toen hij zijn eerste opdrachten in de automobielwereld aannam, o.a. voor Nash.

Naast zijn ontwerpen voor vele andere objecten (huishoudapparaten enz.), had hij ook een firma, Trim Trends, die accessoires en chroomlijsten produceerde voor automerken.

Toen Ford na de oorlog door een gebrekkig beleid in financiële moeilijkheden verkeerde, kon Henry Ford II het tij keren door topmanager Ernest Breech van General motors weg te lokken. Het was Breech die George Walker bij Henry II introduceerde. Zo kon Walker’s team als freelancer een voorstel voor de nieuwe naoorlogse Ford presenteren. Het model werd door de Ford-leiding meteen beter bevonden dan het ontwerp van Gregorie en zo kwam de iconische Ford ‘shoebox’ op de markt – het bleek de redder van het Ford concern. Exit Gregorie, terwijl Walker enkele van zijn vaste stylisten installeerde binnen de Ford-ontwerpafdeling. Enkele jaren later werd Walker bedankt voor zijn werk, maar kort daarop, weer door toedoen van Breech, zag Henry II zich genoopt opnieuw een beroep te doen op Walker. Ditmaal met de conditie dat Walker in dienst van Ford ging en zijn eigen designfirma verkocht. Dochterbedrijf Trim Trends werd verder gerund door Walker Junior. De successen bleven komen en Walker werd Ford Vice President, een zelfde positie als zijn evenknie Harley Earl had bij GM.

Walker’s succes ging ook bij de pers niet ongemerkt voorbij en in november 1957 zette Time Magazine Walker op de cover en beschreef hem als de ‘Cellini of chrome’, wat ook de titel is van dit boek. Heimelijk duidden ze met die omschrijving op het feit dat Walker er, net als beeldhouwer en edelsmid Cellini, een vrij losse omgang op sexueel gebied op nahield en vermeldden ze tevens zijn voorliefde voor chroomversieringen (geleverd door, jawel… Trim trends). Maar in feite liep de vergelijking, zoals altijd, een beetje mank. Cellini stond bekend als bisexueel terwijl Walker een echte ‘womanizer’ was, die ieder bureau of bedrijfsruimte vulde met zijn rijkelijk parfum. Het epitheton betreffende de chroom had eigenlijk beter bij GM’s Harley Earl gepast (denk aan de ’58 modellen… ) want Walker hield niet zozeer van overladen design en zijn ontwerpen waren ‘eenvoudiger’ dan die van concurrent Earl.

George Walker bleef tot pensioensleeftijd bij Ford waarna hij vriendelijk de deur gewezen werd, blijkbaar een Ford traditie als je weet wat later ook met Iacocca gebeurde.

Het boek is een leerzame informatiebron voor wie meer wil weten over het reilen en zeilen in het designwereldje van toen, niet alleen van Ford maar indirect ook van GM, Chrysler en de kleinere merken als Nash, Packard, Studebaker of Hudson.

Kortom, een prachtig boek over de boeiende naoorlogse Amerikaanse auto-industrie.

 

Auteur: H. Dominguez. Taal: Engels.

ISBN: 978-09998754-3-8. 27 x 29 cm, 384 blz.

Uitgever: Racemaker Press Boston (USA). racemaker.com

 

Style Renault. L’ère Gaston Juchet.

Naarmate meer boeken over de geschiedenis van automerken verschijnen, worden ook discrete figuren belicht van wie we voorheen nauwelijks het bestaan kenden. Het gaat dan om managers, ingenieurs, vakspecialisten of ontwerpers, die door hun aard of door de gebeurtenissen toendertijd buiten de spotlights bleven.

Een van deze getalenteerde mensen is Gaston Juchet die ons tijdens zijn carrière bij Renault pareltjes bezorgde zoals de R16, de 15/17 of de 25.

Dankzij het door de familie en door Renault beschikbaar gesteld materiaal krijgen we een mooi over- en inzicht in de rijke designportfolio van Juchet.

Meteen leer je ook veel over het wedervaren in de werkomgeving van de Renault studio’s. Het is een boeiend boek, dat je meer leert over leven en werk van een talentvol, verdienstelijk ontwerper.

 

Auteur: C. Bonnaud. Taal: Frans.

ISBN: 978-2-95555780-8-7. 25 x 29 cm. 208 blz.

Uitgever: BJB éditions.

 

L’Auto-Journal Spécial Salon 2025.

Net zoals collega-tijdschrift L’Automobile brengt L’Auto-Journal ieder jaar een cataloognummer met overzicht van ‘alle’ automodellen en -producties in de wereld.

Ook hier vind je naar goede traditie veel info en de nodige technische gegevens over alle denkbare merken. Sedert het wegvallen van de bekende Cataloog van het Zwitserse Automobil Revue is dit nummer (samen met dat van L’Automobile’) een must voor de autokenner!

 

Titel: Spécial Salon 2025. Taal: Frans.

22 x 29 cm. 400 blz.

 

Angeli rebelli. La sfida a Enzo Ferrari.

Het verhaal van de ‘paleisrevolutie’ bij Ferrari in 1961 is genoegzaam bekend, toen een achttal medewerkers een petitie tekenden waarin ze de inmenging en betutteling van Ferrari’s vrouw Laura aankloegen. Ferrari beantwoordde hun objectie met een collectief ontslag. Een gedurfde zet die Enzo later goed uitkwam. Een deel van de ‘opstandelingen’ zette een concurrerende firma op, het merk en de renstal ATS, die helaas geen lang leven beschoren bleek.

Uit de titel zou je kunnen afleiden dat het boek voornamelijk het gebeuren rond dat ‘verzet’ behandelt. Uiteraard start het boek met de beschrijving hoe het zover kon komen en welke factoren er nog meespeelden (de spanningen door de dood van Dino enkele jaren vooraf en de negatieve sfeer veroorzaakt door het verongelukken van zovele Ferrari piloten).

De auteur vervalt in zijn betoog echter heel vaak in herhaling en beschrijft daarna vooral de lotgevallen van het ATS-team. Dat alles is dan wel interessant, maar toch een beetje anders dan de titel laat vermoeden.

 

Auteur: D. Castellarin. Taal: Italiaans.

ISBN: 978-88-7911-927-6. 15 x 23 cm. 180 blz.

Uitgever: Giorgio Nada. giorgionadaeditore.it

 

Heel Oldtimercataloog N°38. 

Al heel wat jaren is de Heel Oldtimercataloog de ideale gids voor wie actief is in het oldtimerwereldje. Nu is uitgave N° 38 verschenen en weer vinden we de nuttige info over merken en modellen met daarnaast een actuele prijsindicatie voor de verschillende types.

Deze gids van auteur Günther Zink is een vaste waarde in de branche en hoort dan ook thuis in iedere autoboekenkast.

 

Auteur; G. Zink. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-96664-783-0. 21 x 30 cm. 542 blz.

Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de

 

Der Prototyp des Porsche 901. “Quickblau”.

Dat uitgerekend de bekende Porsche-tuner Alois Ruf zonder het te weten een 901 prototype in de garage staan had, is op zijn minst verbazend.

Tijdens het restaureren van zijn Porsche ontdekte Ruf dat hij de hand had gelegd op ‘Quickblau’, een van de 901 prototypes dat ooit in het bezit was van niemand minder dan  technisch genie Ferdinand Piëch en motorengoeroe Hans Mezger. Het hele relaas met prachtige foto’s en illustraties vind je in dit boek, verrijkt met het commentaar van enkele toenmalige Porsche-medewerkers. Alles in de gebruikelijke Delius-Klasing kwaliteit.

 

Auteurs: J. Lewandowski/ A. Ruf. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-667-12756-3. 24 x 28 cm. 174 blz.

Uitgever: Delius-Klasing Bielefeld (D). delius-klasing.de

 

 

 

Op de antiquarische boekenplank:

 

Cars of the 30’s/ 40’s / 50’s /60’s 

Deze boekjes, uitgegeven ‘By the Editors of Consumer Guide’, vormen een reeks die een mooi beeld geeft van de Amerikaanse autoproductie in het aangegeven decennium.

Ze zijn voorzien van een behoorlijke tekst, heel wat tijdsfoto’s en ook tabellen met de essentiële technische gegevens.

Ze werden uitgegeven eind jaren ’70- begin jaren ’80 en zijn nog makkelijk te vinden op oldtimerbeurzen.

Het zijn handige naslagwerkjes voor wie snel wat wil opzoeken!

 

Uitgever: Consumer Guide. Taal: Engels.

21 x 28 cm. 96 blz.

 

Tekst en foto’s: Vincent Arpons.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait