25 JAAR HYBRIDES VAN HONDA

1. GESCHIEDENIS VAN HYBRIDE TECHNOLOGIE VAN HONDA

Honda is momenteel bezig aan zijn vierde decennium als producent van hybride auto’s sinds de introductie van de eerste benzine-elektrische hybride auto in Europa met zijn revolutionaire Insight in 1999.

Sindsdien zijn de ingenieurs van het merk al 25 jaar bezig met het perfectioneren van dit type aandrijflijn, waarvan de resultaten zijn terug te vinden in het huidige assortiment geëlektrificeerde mainstream-modellen, namelijk de Jazz, Civic, HR-V, ZR-V en CR-V, die allemaal zijn uitgerust met de e:HEV-aandrijflijn met twee motoren.

Honda is altijd een pionier geweest op het gebied van hybridetechnologie, gedreven door een verantwoordelijkheidsgevoel voor het verbeteren van de voertuigefficiëntie voor maatschappelijk voordeel en technische innovatie, en tegelijkertijd rijplezier te blijven bieden aan zijn klanten.

Vanaf de introductie van de eerste generatie Civic in 1972 was Honda voornamelijk gericht op benzinemotoren en had Honda een grote expertise op dit gebied, met een armmengselverbrandingsproces voor een aanzienlijke vermindering van de schadelijke emissies. Toen het milieubewustzijn eind jaren ’80 en begin jaren ’90 toenam, begon Honda onderzoek te doen naar de toepassing van benzine-elektrische hybride technologie, met als doel het efficiëntste voertuig ter wereld te creëren.

Het eerste hybride productievoertuig van Honda was de Insight, die in 1999 werd geïntroduceerd. Dit voertuig was uitgerust met een uniek parallel hybride Integrated Motor Assist (IMA)-systeem en kon een gecombineerd brandstofverbruik leveren van 3,4 l/100 km (NEDC). In de afgelopen 25 jaar heeft Honda zijn technologieën verder verfijnd en diverse hybride architecturen ontwikkeld voor verschillende toepassingen. Naast IMA zijn dit het intelligente Multi Mode Drive (i-MMD)-systeem met twee motoren, dat wordt toegepast in het volledige huidige e:HEV-assortiment van Honda in Europa, en het ultieme Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD)-systeem met drie motoren in de NSX.

De ultieme realisatie van de hybride technologieën van Honda is te zien op het circuit. Het merk keerde in 2015 terug in de Formule 1 als motorleverancier, aan het begin van het turbohybride-tijdperk. Honda verfijnde de krachtbron gestaag en overwon een groot aantal uitdagingen tot het bedrijf in 2021 met Max Verstappen en Oracle Red Bull Racing voor het eerst sinds 1991 de motor was van een WK-titelwinnaar in de sport. In 2022 en 2023 leverde Honda de motoren voor dit team, dat in deze jaren zowel het coureurs- als constructeurkampioenschap won.

De nieuwste e:HEV-hybriden van Honda zijn het resultaat van 25 jaar onderzoek en ontwikkeling en zetten de nalatenschap voort van de voorgaande modellen. Ze leveren indrukwekkende prestaties en responsiviteit, terwijl ze een soepele vermogensafgifte en uitstekende efficiëntie behouden zonder in te boeten aan rijplezier.

 

Press Kit: 25 YEARS OF HONDA HYBRIDS

 

2. HONDA INSIGHT (1999)

Als de allereerste hybride benzine-elektrische auto die in Europa is geïntroduceerd, is de Honda Insight een echte pionier. Met zijn ultramoderne aandrijflijn, ongelooflijk lage rijklare massa en uitzonderlijk aerodynamische ontwerp was deze gestroomlijnde tweezits-coupé een van de brandstofzuinigste modellen ter wereld, met een gecombineerd verbruik van 3,4 l/100 km. 

De drijvende kracht achter deze ultramoderne coupé was de trendsettende hybride Integrated Motor Assist (IMA)-aandrijflijn van Honda, die deze auto de beste brandstofzuinigheid in zijn klasse en ongelooflijk lage emissieniveaus gaf. 

De lichte en sterke aluminium carrosserie is ontworpen om een van de laagste weerstandscoëfficiënten van alle productieauto’s op te leveren. Ze gleed door de lucht met minimale windweerstand

Het hart van de Insight was een van de lichtste 3-cilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,0 liter die ooit zijn gemaakt, met behulp van geavanceerde armmengseltechnologie, componenten met geringe wrijving en lichtgewicht materialen.

Een uiterst dunne (60 mm dikke) borstelloze gelijkstroommotor die rechtstreeks was verbonden met de krukas van de verbrandingsmotor verzorgde de aandrijving via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Deze elektromotor werd aangedreven door een nikkel-metaalhydrideaccu (Ni-MH) van 144 V (met een gewicht van slechts 20 kg), die onder de vloer van de bagageruimte was gemonteerd.

Tijdens het accelereren verhoogde de elektromotor de motorprestaties tot het niveau van een equivalente benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,5 liter, terwijl hij bij deceleratie fungeerde als dynamo om de accu’s op te laden.

Bovendien omvatte de motor een start-stopsysteem, waardoor de motor werd uitgeschakeld wanneer de Insight tot stilstand kwam en automatisch opnieuw werd gestart wanneer in de eerste versnelling werd geschakeld.

Een lage aerodynamische weerstand was een prioriteit bij het ontwerpen van de Insight, die was voorzien van een gestroomlijnde neus, een geringe hoogte en een lang schuin aflopend dak, smalle spoorbreedte achter, wielvleugels met zijpanelen achter en een vlakke bodem. Hierdoor had de Insight een aerodynamische weerstandscoëfficiënt (Cd) van slechts 0,25.

Honda was een van de eerste producenten die een aluminium carrosserieconstructie toepaste in de originele NSX-sportauto (1990), en paste de daarbij geleerde lessen toe in de Insight. Door de combinatie van geëxtrudeerde, gestanste en gegoten aluminium componenten was deze carrosserie 40% lichter dan een vergelijkbare stalen uitvoering. 

Er werd ook aluminium toegepast voor de buitenpanelen, behalve voor de vleugels voor de voorwielen en de vleugels met zijpanelen achter, die zijn gemaakt van recyclebare kunststofcomposiet. De totale rijklare massa kwam uit op 835 kg (852 kg inclusief airconditioning).

Toen hij in 1999 werd onthuld, was de Insight een van de meest geavanceerde voertuigen op de weg, en tijdens de ontwikkeling ervan werden meer dan 300 octrooien aangevraagd: ruim 60 voor de motor en het IMA-systeem en ruim 120 voor de elektronische vermogensregeleenheid (PCU) en de carrosserieconstructie.

  • Vermogen/koppel: 76 pk/127 Nm
  • Acceleratie (0-100 km/h): 12,0 seconden
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • Brandstofverbruik (NEDC) (l/100 km)/CO2: 3,4 / 80 g/km
  • Rijklare massa: 835 kg
Press Kit: 25 YEARS OF HONDA HYBRIDS

 

3. HONDA CR-Z (2010) 

De Honda CR-Z combineert de voordelen van een schone, efficiënte benzine-elektrische hybride aandrijflijn met een stijlvolle coupé-carrosserie en zet de pionierstraditie van het merk voort door rijplezier en de beste efficiëntie in zijn klasse te bieden ten tijde van zijn introductie in 2010. 

Met zijn compacte afmetingen, lichte constructie en aerodynamische ontwerp trad de CR-Z in de revolutionaire voetsporen van de originele Insight.

Door de toepassing van lessen die waren geleerd van de Insight en twee generaties Civic Hybrid, was de CR-Z voorzien van een vakkundig doorontwikkelde versie van de geavanceerde benzine-elektrische Integrated Motor Assist (IMA)-aandrijflijn van Honda, die nog betere prestaties leverde. Hij was ook uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak, wat een wereldprimeur was voor een hybride.

Verder was de CR-Z voorzien van een aandrijfsysteem met 3 modi, een uniek kenmerk waarmee de bestuurder kon kiezen tussen drie rijmodi (normaal, economy en sport), die elk hun eigen respons kenden van gasklep, stuurinrichting, klimaatregeling en ondersteuningsniveau van het IMA-systeem.

Dankzij deze zorgvuldig gekalibreerde instelling kon de bestuurder de instellingen van de auto aanpassen om te genieten van zijn favoriete weggedrag, te profiteren van maximale zuinigheid, of een balans tussen die twee.

Het vermogen werd geleverd door een benzinemotor met een cilinderhoud van 1,5 liter, een vermogen van 114 pk en 16 kleppen, die de bestuurder rijplezier bood met zijn enthousiaste motorgeluid, zijn geschiktheid voor hoge toeren en brede koppelbandbreedte, waardoor een uitstekend brandstofverbruik en een grote nadruk op rijplezier werden verkregen.

De verbrandingsmotor maakte ook gebruik van het ultramoderne i-VTEC-systeem van Honda, dat de kleptiming van de motor kon wijzigen om de emissieniveaus en het brandstofverbruik te verlagen bij lage snelheden, en juist meer vermogen te leveren bij hoge toerentallen.

Tussen de verbrandingsmotor en de zesversnellingsbak was een elektromotor met een vermogen van 14 pk geplaatst, die een indrukwekkende 78 Nm leverde bij lage tot middelhoge motortoerentallen, voor een onmiddellijke gasrespons en prestaties die overeenkwamen met een grotere motor met een cilinderinhoud van 1,8 liter.

De accu van de CR-Z was een 100,8V-nikkelmetaalhydrideaccu die onder de vloer van de bagageruimte was gemonteerd en een uitstekende balans bood tussen vermogen, betrouwbaarheid, veiligheid en kosten. 

Het chassis was een belangrijke factor bij de ontwikkeling van de CR-Z, waarbij het plezier van de bestuurder een essentieel onderdeel vormde van de ontwerpinstructies. Het chassis had een grote spoorbreedte en korte wielbasis, voor een goede wendbaarheid en snelle respons. Ook versterkte het de sportieve coupé-look door een enerverend en plezierig rijgedrag.

Het strakke ontwerp van de CR-Z was een knipoog naar de legendarische CRX-coupé met zijn gesplitste achterruit en lage hellende dak. Complexe welvingen en diep geschulpte panelen maken het ontwerp af.  Binnenin was hij voorzien van een op de bestuurder gericht dashboard met een opvallende 3D-instrumentengroep, plus een praktische stoelindeling van 2+2.

  • Vermogen/koppel: 124 pk/174 Nm
  • Acceleratie (0-100 km/h): 9,1 seconden
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Brandstofverbruik (NEDC) (l/100 km)/CO2: 5,0 / 117 g/km
  • Rijklare massa: 1.198 kg
Press Kit: 25 YEARS OF HONDA HYBRIDS

4. HONDA NSX (2016)

Toen de NSX in 2016 werd geïntroduceerd, bevatte deze de allernieuwste hybride technologie van Honda, in de vorm van het revolutionaire SH-AWD-systeem (Super Handling All-Wheel Drive). Dit geavanceerde hybride systeem omvatte zowel een elektromotor als een traditionele verbrandingsmotor, voor superieure dynamische prestaties.

Het hart van de hybride aandrijflijn van de NSX was een op maat gemaakte, in het midden gemonteerde V6-motor met dubbele turbocompressor, aangevuld met een gloednieuwe negentraps transmissie met dubbele koppeling (9DCT) en een motor met prise-directe, die fungeerde als aandrijfeenheid voor de achterwielen.

Deze opstelling werd verder verbeterd door een zogeheten TMU (Twin Motor Unit) met twee elektromotoren, die het linker- en rechtervoorwiel onafhankelijk aandrijven, voor een bijna onmiddellijke acceleratie en een superieur rijgedrag.

Het overbrengingssysteem van de NSX zorgde voor een soepele integratie van de elektro- en verbrandingsmotor. De V6-motor met een cilinderinhoud van 3,5 liter en dubbele turbo zorgde in combinatie met de elektromotoren voor een totaal piekvermogen van 581 pk. De 9DCT-uitvoering voegde daar de geavanceerder mogelijkheid aan toe om naadloos op- en terug te schakelen. De transmissie kon werken in de automatische modus en zelf de meest geschikte versnelling selecteren, of in de handmatige modus, waarin gebruik werd gemaakt van de schakelflippers op het stuurwiel.

De NSX was ook uitgerust met Launch Mode Control, een systeem dat kon worden ingeschakeld voor perfect optrekken vanuit stilstand, door gebruik te maken van het piekvermogen van zowel de TMU als de V6-motor met dubbele turbocompressor.

Het remmen werd bij de NSX geregeld door een systeem van de volgende generatie, dat gebruikmaakte van mechanische frictieremmen met een geïntegreerde elektrische servoregeling en een regeneratief remsysteem. Deze combinatie zorgde voor een uitzonderlijke respons van het rempedaal en voorspelbare prestaties onder vrijwel alle rijomstandigheden. Het regeneratieve remsysteem begon te werken zodra het gaspedaal werd losgelaten, waardoor de energieterugwinning werd gemaximaliseerd en de accu tijdens normaal rijden beter kon worden opgeladen.

Het Sport Hybrid SH-AWD-systeem van de NSX beschikte over “Direct Yaw Control”, dat het mogelijk maakte van de mogelijkheid van de TMU om direct koppel te leveren te benutten en een direct giermoment op te wekken, ongeacht de snelheid, tijdens zowel manoeuvres waarbij gas wordt gegeven als manoeuvres waarbij geen gas wordt gegeven. Deze geavanceerde regeling maakte nauwkeurige en onmiddellijke aanpassingen mogelijk, waardoor de stabiliteit en het rijgedrag in verschillende rijscenario’s werden verbeterd.

Bij het accelereren boden de drie elektromotoren, de aandrijfmotor met prise-directe en de twee elektromotoren van de TMU vóór, een onmiddellijke koppelrespons. Tijdens het remmen combineerde de NSX de mechanische en regeneratieve remsystemen voor krachtige prestaties zonder remfading, terwijl tegelijkertijd de lithiumionaccu voor hybride aandrijving wordt opgeladen.

De nauwkeurigheid bij het nemen van bochten werd aanzienlijk verbeterd door de samenwerking tussen de TMU en de voertuigstabiliteitsassistentie (VSA). De TMU creëerde een voorwielkoppel met een dynamische vector om een draaimoment te realiseren, met extra stabiliteit van VSA en Agile Handling Assist (AHA). Deze coördinatie zorgde voor meer vertrouwen van de bestuurder en betere prestaties van de auto, waardoor meer uit de auto werd gehaald dan bij traditionele systemen.

Over het algemeen verlegde de hybride technologie van de Honda NSX niet alleen de grenzen van prestaties en rijeigenschappen, maar legde ook de nadruk op efficiëntie en milieuduurzaamheid. Deze integratie van hybride vermogen in een supercar stelde een nieuwe norm voor de automobielindustrie, waarin het beste van beide werelden werd gecombineerd.

  • Vermogen/koppel: 581 pk/646 Nm
  • Acceleratie (0-100 km/h): 3,3 seconden
  • Topsnelheid: 308 km/h
  • Brandstofverbruik (NEDC) (l/100/km)/CO2: 10,0 / 228 g/km
  • Rijklare massa: 1.776 kg
Press Kit: 25 YEARS OF HONDA HYBRIDS

5. HONDA CIVIC HYBRID (2022) 

Na zijn introductie in 1972, heeft Honda de Civic altijd gedefinieerd als een ‘auto voor mensen van de wereld’. Nu, na 50 jaar doorontwikkeling en meer dan 27,5 miljoen verkochte Civics in 170 landen, is de 11e generatie van de Civic een feit. Dit model is een moderne versie van de kenmerkende vorm en weerspiegelt het strakke, elegante ontwerp dat ook is terug te vinden in recentere Honda-modellen in Europa. De Civic van de 11e generatie is het derde mainstream-model met een hybride aandrijflijn, na de zevende (2003) en achtste (2006) generatie.

Het hart van het hybride systeem van de nieuwe Civic is de e:HEV-aandrijflijn, die bestaat uit een Atkinsonmotor met een cilinderinhoud van 2,0 liter en directe inspuiting, twee compacte maar krachtige elektromotoren, een lithiumionaccu met hoge vermogensdichtheid, een nieuwe voedingsregeleenheid en een intelligente voedingseenheid. Dit systeem levert een totaal vermogen van 135 kW en een koppel van 315 Nm, waardoor de Civic in slechts 7,8 seconden optrekt van 0 tot 100 km/h.

Deze hybride technologie, die in de afgelopen 25 jaar is doorontwikkeld, toont de inzet van Honda om een krachtbron te creëren die de onmiddellijke respons van een elektromotor combineert met het grotere bereik en de grotere verfijning van een benzinemotor.

Het voertuig realiseert CO-emissieniveaus van slechts 109 g/km en een brandstofverbruik van 4,7 l/100 km volgens de WLTP-cyclus. Dit rendement is deels te danken aan het thermische rendement van de motor van 41%, het hoogste in de sector.

De aandrijflijn van de Civic werkt naadloos in verschillende rijmodi: volledig elektrische, hybride en verbrandingsmotoraandrijving, zonder tussenkomst van de bestuurder.

In stedelijke omgevingen maakt de auto voornamelijk gebruik van volledig elektrische aandrijving, waarbij geen sprake is van emissies en de bestuurder profiteert van de kenmerkende snelle respons. Voor een sterkere acceleratie schakelt het systeem over naar de hybride aandrijving, waarbij de elektromotor wordt gebruikt voor de aandrijving, terwijl de benzinemotor elektriciteit opwekt.

Op snelwegen wordt de aandrijving door de verbrandingsmotor prominenter, waardoor de benzinemotor de auto direct kan aandrijven met minimaal vermogensverlies, waar nodig ondersteund door de elektromotor. Bij hoge snelheden wordt vanuit deze modus weer overgeschakeld naar hybride aandrijving, om het vermogen te maximaliseren.

In alle rijscenario’s vangt het systeem rem- en deceleratie-energie op voor hergebruik, waardoor de algehele efficiëntie wordt verbeterd, met name in verkeerssituaties met herhaaldelijk stoppen en optrekken. De nieuwste uitvoering van de Civic omvat ook geavanceerde trillingsreductie, dankzij een krukas met hoge stijfheid en een secundaire balansas, voor een soepelere aandrijving.

  • Vermogen/koppel: 135 kW/315 Nm
  • Acceleratie (0-100 km/h): 7,8 seconden
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • Brandstofverbruik (WLTP) (l/100/km)/CO2: 4,7 / 108 g/km
  • Rijklare massa: 1.517 kg

 

HONDA MARKS 25 YEARS OF PIONEERING HYBRID SUCCESS WITH EUROPEAN DEBUT OF PRELUDE CONCEPT AS IT ANNOUNCES RETURN OF NAMEPLATE TO EUROPE

 

6. HONDA ZR-V (2023)

Het nieuwste model van Honda, de ZR-V, is een stijlvolle en krachtige SUV van de C-klasse, die de kloof tussen de HR-V en de CR-V overbrugt. Dit model biedt een unieke combinatie van geavanceerde vormgeving, een hoogwaardig interieur en een opwindende maar comfortabele rijervaring.

De hooggeprezen hybride e:HEV-aandrijflijn van Honda is het aantrekkelijkste aspect van de ZR-V. Deze verenigt uitzonderlijke prestaties en efficiëntie, waardoor ze geschikt is voor alle wegtypen, van snelwegen tot landweggetjes.

De ZR-V is uitgerust met een verfijnde viercilinder motor met een cilinderinhoud van 2,0 liter en directe inspuiting, die samenwerkt met twee elektromotoren, voor opwindende prestaties die vergelijkbaar zijn met die van sporthatchbacks. Het hybride systeem maakt naadloze overgangen mogelijk tussen de modi voor volledig elektrische, hybride en verbrandingsmotoraandrijving, zonder tussenkomst van de bestuurder, waardoor de prestaties en het brandstofverbruik worden geoptimaliseerd.

In stedelijke omgevingen werkt de ZR-V voornamelijk in de modus voor volledig elektrische aandrijving, waarbij geen sprake is van emissies en de bestuurder profiteert van de kenmerkende snelle respons van elektrisch rijden. Voor een sterkere acceleratie schakelt het systeem over naar de hybride aandrijving, waarbij de elektromotor wordt gebruikt voor de aandrijving, terwijl de verbrandingsmotor elektriciteit opwekt. Bij hoge constante snelheden werkt de auto in de modus voor verbrandingsmotoraandrijving, voor rechtstreekse aandrijving door de benzinemotor met ondersteuning van de elektromotor naar behoefte. Dit systeem zorgt voor een opmerkelijke efficiëntie in de praktijk, met een CO2 -emissie van 130 g/km en een brandstofverbruik van 5,7 l/100 km (WLTP gecombineerd).

De ZR-V is voorzien van een lithiumionaccu met hoge vermogensdichtheid, een compacte en efficiënte voedingsregeleenheid (PCU) en een Atkinsonmotor met een cilinderinhoud van 2,0 liter en directe inspuiting. Het hybride systeem levert een totaal vermogen van 135 kW en een koppel van 315 Nm, waardoor de ZR-V in slechts 7,8 seconden kan accelereren van 0 tot 100 km/h. De geavanceerde aandrijflijn beschikt ook over een lineaire schakelregeling, die de rijervaring verbetert door het motorgeluid af te stemmen op de acceleratie voor een geruster gevoel.

De ZR-V is ook uitgerust met het geavanceerde pakket Honda SENSING-technologieën, die een hoge mate van actieve en passieve veiligheid biedt. Dit omvat een uitgebreid airbagsysteem, indrukwekkende botsprestaties rondom, en functies die zijn ontworpen om het zicht en de aerodynamische prestaties te verbeteren. 

  • Vermogen/koppel: 135 kW/315 Nm
  • Acceleratie (0-100 km/h): 7,8 seconden
  • Topsnelheid: 173 km/h
  • Brandstofverbruik (WLTP) (l/100/km)/CO₂: 5,7 / 130 g/km
  • Rijklare massa: 1.589 kg

7. HISTORISCHE HYBRIDES VAN HONDA 

Hieronder volgt een lijst met hybride modellen die Honda in de afgelopen 25 jaar in Europa heeft uitgebracht:

  • Insight IMA (1999)
  • Civic IMA (2003)
  • Civic Hybrid (2006)
  • Insight (2009)
  • CR-Z (2010)
  • Jazz Hybrid (2011)
  • NSX (2016)
  • CR-V Hybrid (2018)
  • Jazz e:HEV (2020)
  • HR-V e:HEV (2021)
  • Civic e:HEV (2022)
  • ZR-V (2023)
  • CR-V e:HEV/e:PHEV (2023) 

-EINDE-

 

hondanews.eu/be/nl/download/481568/web/mp4?play=1

Press Kit: 25 YEARS OF HONDA HYBRIDS
Press Kit: 25 YEARS OF HONDA HYBRIDS

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait