DE JAREN 1920 – ROLLS-ROYCE 20 PK DE ‘TWINTIG’

Het derde deel van de serie ‘Models of the Marque’ is een eerbetoon aan de Rolls-Royce 20 pk – de ‘Twenty’. Deze transformatieve auto, die in 1922 op de markt kwam, was de eerste Rolls-Royce die speciaal was ontworpen voor door de eigenaar bestuurd autorijden.

  • Een korte geschiedenis van de Rolls-Royce #20 HP – bekend als de ‘Twintig’ – gelanceerd in 1922
  • Een transformerende auto voor het merk, het was de eerste Rolls-Royce is ooit ontworpen om door de eigenaar te worden bestuurd in plaats van met chauffeur
  • Derde in een serie ter ere van historische modellen uit elk decennium van De geschiedenis van het merk, vanaf de oprichtingsjaren in de jaren 1900 tot het hedendaagse Goodwood-tijdperk
  • Een jaar lang retrospectief markeert de 120e verjaardag van de eerste ontmoeting tussen Henry Royce en The Hon. Charles Stewart Rolls in 1904


“De legendarische #20 H.P., simpelweg bekend als de ‘Twenty’, was gelanceerd op 6 oktober 1922. Ontworpen door Henry Royce, behoort het tot de de belangrijkste en meest transformationele modellen die ooit door de Marque. De technologie was zeer geavanceerd voor die tijd en zette de mechanische sjabloon voor generaties Rolls-Royce-auto’s die volgde. Kleiner, lichter en minder complex dan zijn voorgangers, was het ook de eerste Rolls-Royce specifiek Bedoeld voor eigenaren om zelf te rijden, in plaats van met chauffeur de veranderde wereld waarin Rolls-Royce zich bevond actief na 1918. Meer dan een eeuw later kan zijn invloed nog steeds te zien zijn in de hedendaagse autotechniek en -design, inclusief de modellen die we vandaag de dag bij Goodwood bouwen – een opmerkelijke motor auto met een buitengewone erfenis.”
Andrew Ball, Hoofd Corporate Relations en Erfgoed, Rolls-Royce Motor Cars

Spirit of Ecstasy Centenary Drive, London, 6 February 2011

EEN VERANDERDE WERELD
Nog voor de wapenstilstand getekend in 1918, bereidde Henry Royce zich voor op wat hij wist dat een heel andere naoorlogse wereld. Hij redeneerde dat, gezien de waarschijnlijke moeilijkheden bij het aanwerven, behouden of betalen van een monteur of chauffeur zoals ze voorheen hadden gedaan, zouden sommige klanten niet langer in staat of bereid zijn om het populairste model van het merk van vóór 1914 te gebruiken, de 40/50 pk ‘Silver Ghost’. Hij moest een auto maken die eenvoudiger te onderhouden was – en, nog belangrijker, dat de eigenaar gemakkelijker zelf kunnen rijden. Tegelijkertijd kende Royce deze Veeleisende klanten zouden niets minder verwachten en accepteren dan de Rolls-Royce-normen van uitmuntendheid waaraan ze gewend waren – en Hij ook niet.

DE ‘TWINTIG’Op
6 oktober 1922 onthulde Rolls-Royce zijn nieuwe ‘kleine pk’s’ motorwagen, de 20 pk, de eerste Rolls-Royce ooit speciaal ontworpen om door de eigenaar te worden bestuurd in plaats van met chauffeur. Het was meteen duidelijk dat de ‘Twintig’, zoals het al snel bekend werd, betekende een enorme technische sprong voorwaarts. Zijn zescilinder lijn, De 3,1-liter motor was minder dan de helft van die van de Silver Ghost 7,5-liter motor: het nieuwe model woog echter ook zo’n 30% minder. Dit betekende dat de prestatiekloof tussen hen veel kleiner was dan de ruwe cijfers zouden kunnen suggereren. Inderdaad, met zijn lichtregeling en meer geavanceerde stuur-, rem- en ophangingssystemen, de ‘Twenty’ de Silver Ghost lijkt nogal verouderd, hoewel het grotere model bleef zijn directe concurrenten aanzienlijk voor.

De ‘Twenty’ werd al snel een vaste favoriet, zowel met gevestigde Rolls-Royce-eigenaars en de nieuwe klanten voor wie, zoals Royce had voorspeld, waren de aankoopprijs en de lopende bedrijfskosten belangrijkere overwegingen dan een paar jaar eerder.

In brieven aan de autopers prees een gelukkige eigenaar het als ‘een charmant stukje mechanisme’, terwijl een ander verklaarde: ‘Ik heb nog nooit behandelde alles als zoet rennen’. In een bedrijfsadvertentie werd een Deskundige beoordeling van de auto als ‘alles wat een automobilist zich maar kan wensen… autorijden met een hoge mate van verfijning en de eenvoud van De bouw zal de bestuurder in verrukking brengen’. Na het in ontvangst nemen van zijn auto, schreef een tevreden klant naar het bedrijf vanuit zijn huis in Frankrijk verklarende: “Ik reed met mijn 20 pk hierheen vanuit Liverpool en ben erg tevreden met het lopen van de motor, niet hoeven te chaNGE-uitrusting tussen Liverpool en Versailles”.

GEWICHTIGE KWESTIES
Zoals alle Rolls-Royce-modellen uit die tijd ‘Twenty’ werd geproduceerd als ‘rollend chassis’, waarop eigenaren op maat gemaakte carrosserie besteld bij een onafhankelijke carrosseriebouwer. Royce had altijd de bedoeling gehad dat het in de eerste plaats een auto met eigen bestuurder zou zijn en hoopte dat zowel carrosseriebouwers als klanten dit zouden omarmen door hun creaties zo slank en licht mogelijk houden.

Hij was echter niet in staat om de gewoonten van zijn leven onder sommige klanten. Veel eigenaren volhardden in het specificeren van hun voorkeur stijl van solide, formeel koetswerk dat zowel zwaarder als geproduceerd was grotere luchtweerstand. Tot Royce’s begrijpelijke irritatie Enorme, overbouwde carrosserieën brachten onvermijdelijk de prestaties in gevaar.

Royce was altijd een pragmaticus en wist dat er maar één manier was om Verbeter de verhouding tussen gewicht en prestaties. In 1929 werd de ‘Twintig’ vervangen door de 20/25 pk, aangedreven door een motor met een grotere capaciteit, in 1935 gevolgd door de 25/30 pk met een 4,25-liter krachtbron. De Het tijdperk van ‘kleine pk’s kwam eindelijk tot een einde met de Wraith van 1938. Deze latere iteraties, allemaal directe ontwikkelingen van de ‘Twintig’, voegen eraan toe verdere glans aan zijn staat van dienst en reputatie.

EEN BLIJVENDE INVLOED
De ‘Twintig’ hadden een grote invloed op Rolls-Royce lang nadat de productie in 1929 was stopgezet, tegen die tijd geen Er waren minder dan 2.940 exemplaren gebouwd. Met name de rechte lijn Zescilindermotor – met afneembare cilinderkop en bovenhoofd kleppen – zou jarenlang het sjabloon zijn voor Rolls-Royce-motoren nog te komen. Open de motorkap van een zescilinder Rolls-Royce tot het Silver Cloud-model (1955-9) en hun gedeelde erfgoed is duidelijk zie, zij het met veel interne verbeteringen. En wanneer de tegen die tijd De eerbiedwaardige Silver Ghost werd in 1925 vervangen door de nieuwe Phantom, engine nam ook het essentiële ‘Twenty’-patroon over.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait