DE BUGATTI TOURBILLON: EEN AUTO-ICOON “FOR ETERNITY”

Het was in 2004, midden in een renaissance, dat het merk Bugatti een revolutie teweegbracht in de wereld van autoprestaties en luxe met een hypersportwagen die 1001 pk ontwikkelde: de Veyron. De eerste straatauto met meer dan 1000 pk maakte vervolgens in 2016 plaats voor een ander technisch wonder, zo ambitieus dat het alle verwachtingen op het gebied van prestaties in twijfel trok: de Chiron, de eerste hypersportwagen ter wereld die 1500 pk ontwikkelde. Wat hebben ze gemeen? De meest geavanceerde automotor die er is: een 8,0-liter W16 met viervoudige turbo. Nu, 20 jaar na een pionier in het segment van de hypersportwagens, herdefinieert Bugatti het concept volledig met een volledig opnieuw ontworpen motor en platform. Welkom bij de Bugatti Tourbillon.

EÉN NAAM, ÉÉN FILOSOFIE

Mate Rimac, CEO van Bugatti, zei: “De ontwikkeling van de Bugatti Tourbillon is bij elke stap geleid door de 115-jarige geschiedenis van Bugatti en door de woorden van Ettore Bugatti zelf. Zijn heilige uitspraken – “Als het vergelijkbaar is, is het geen Bugatti meer” en “Niets is te goed” – hebben mijn stappen geleid, evenals die van de ingenieurs en ontwerpers die verantwoordelijk zijn voor het tot leven brengen van het opwindende nieuwe tijdperk van Bugatti hypersportwagens. »

“Legendes zoals de Type 57SC Atlantic, erkend als de mooiste auto ter wereld, de Type 35 – de meest succesvolle aller tijden – en de Type 41 Royale – een van de meest ambitieuze luxe auto’s tot nu toe – zijn de drie pijlers die ons hebben geïnspireerd. Schoonheid, prestaties en luxe zijn de sleutelwoorden die het ontwerp van de Tourbillon leiden, een hypersportwagen waarvan de elegantie, emotie en luxe alles overtreffen wat tot nu toe is gedaan. Gewoon onvergelijkbaar. En net als bij deze iconen uit het verleden, hebben we er niet alleen aan gedacht voor het heden, of zelfs alleen voor de toekomst, maar voor de eeuwigheid. »

Voor de eerste Bugatti in meer dan 20 jaar die niet wordt aangedreven door de W16-motor, is het merk afgestapt van de traditie om modellen te vernoemen naar legendarische Bugatti-coureurs. Zo werd de naam – de Tourbillon – gekozen om zijn karakter perfect uit te drukken. Een Frans woord en een subtiele knipoog naar het Franse erfgoed van Bugatti en het hoofdkantoor in Molsheim, de Tourbillon ontleent zijn naam aan de uitvinding van het horlogemaken van een Zwitsers genie dat in 1801 in Frankrijk woonde. Deze unieke creatie – zowel mooi als complex – is volledig origineel en maakte het mogelijk om de effecten van de zwaartekracht van de aarde op het uurwerk tegen te gaan om een zeer nauwkeurige tijdmeting te garanderen. En 200 jaar later wordt het nog steeds beschouwd als het toppunt van horlogerie.

Het is dit gevoel van mechanische tijdloosheid dat de kern vormt van het project dat de Bugatti Tourbillon heeft voortgebracht. Voor een hypersportwagen die voorbestemd is om trots op de gazons van het concours d’elegance van deze eeuw en de komende eeuwen te staan, kan technologie gemakkelijk in onbruik raken – vooral grote digitale schermen – en daarom is het voor Bugatti belangrijk om zoveel mogelijk tijdloze componenten te integreren. Zo maakt de Tourbillon gebruik van ontwerp- en engineeringtechnieken die beschermd zijn tegen de tijd, waaronder volledig analoge instrumenten aan boord, vervaardigd door Zwitserse horlogemakers, en waarvan de afwerking met dezelfde zorg en aandacht wordt uitgevoerd als die van ’s werelds grootste uurwerken. Net zoals deze objecten familieschatten worden die van generatie op generatie worden doorgegeven, is de Tourbillon bedoeld als een hypersportwagen voor de eeuwigheid.

ONTWERP EN AERODYNAMICA

Zoals alle Bugatti’s van de moderne tijd is de Tourbillon “gevormd door snelheid”. Om met meer dan 400 km/u te kunnen rijden, moet elk oppervlak, elke luchtinlaat en elke rand perfect worden afgesteld, om ervoor te zorgen dat elk detail niet alleen aerodynamisch is, maar ook gunstig voor de thermodynamica van het voertuig. Dit is de leidende gedachte van de Tourbillon, die vervolgens vorm krijgt rond vier designelementen die zijn geïnspireerd op de geschiedenis van het merk: de hoefijzergrille, de Bugatti-lijn, de centrale nok en de tweekleurige combinatie.

Frank Heyl, Chief Design Officer van Bugatti, zei: “Het geniale van de creaties van Ettore en Jean Bugatti ligt in hun aerodynamica, innovatie en onveranderlijke schoonheid. We laten ons inspireren door de Bugatti Type 35, waarvan het silhouet werd geleid door de vorm van de hoefijzervormige grille die naar achteren taps toeliep in een slanke romp. We laten ons ook inspireren door de Type 57SC Atlantic – waarvan de letter ‘S’ staat voor ‘Low’ – door de voorkant, de daklijn en de positie van de rijder te verlagen, waardoor die prachtige houding en dromerige proporties ontstaan. Het leek ons essentieel om de volumes zo te plaatsen dat ze functioneel waren en de extreme proporties van de hypersportwagen ondersteunden. Verlaagd lijkt hij breder en zijn de velgen geaccentueerd. Er is een indruk van spierspanning, van een houding die klaar is om toe te slaan. Elke ontwerpbeslissing is gericht op het creëren van een gevoel van snelheid, zelfs wanneer de hypersportwagen stilstaat.

“Sinds Jean Bugatti zijn creaties begon te versieren met een gedurfde tweekleurige tint, is het een essentieel onderdeel geworden van Bugatti’s design-DNA. In de Tourbillon ontwikkelen we hem opnieuw op een authentieke, maar toch resoluut moderne manier. Dit visuele onderscheid is gebaseerd op ons vierde belangrijke designelement: de Bugatti-lijn, geïnspireerd op de lijnen en kleurencombinaties van de Type 41 Royale en nieuw leven ingeblazen in de Veyron en Chiron¹, een onmiskenbaar designelement op deze modellen. In overeenstemming met onze nieuwe proporties en verlaagde daklijn, beschrijft de Bugatti-lijn nu een meer uitgesproken curve, die iets naar voren helt terwijl hij rond het dak kronkelt om het zijprofiel een stuiterende beweging te geven. »

Hoewel de esthetiek en proporties van deze nieuwe Bugatti opvallend zijn, blijft het een feit dat elk oppervlak en elke luchtstroom zorgvuldig worden bestudeerd om de kolossale aerodynamische krachten die worden uitgeoefend op een voertuig met een snelheid van meer dan 400 km/u in evenwicht te brengen, en ten tweede om de thermodynamische vereisten van een V16-motor met elkaar te verzoenen. elektromotoren en een bij uitstek krachtige accu.

De Tourbillon is gebaseerd op meer dan 20 jaar knowhow van de Veyron en Chiron en beschikt over een reeks gepatenteerde technologieën. De perfecte balans van krachten die door deze innovaties worden gegenereerd, zorgt er dus voor dat de achtervleugel tijdens pieksnelheden in de ingetrokken positie kan worden gehouden. Dit rolroer heeft de functie om de neerwaartse kracht bij lage snelheden te verhogen en dient als luchtrem om de stabiliteit tijdens het vertragen te verbeteren.

Deze aerodynamische balans is grotendeels het resultaat van het nieuwe diffusorconcept, dat net achter het passagierscompartiment, bijna halverwege het voertuig, onder een optimale hoek begint te stijgen en zo de perfecte stabiliteit van de Tourbillon garandeert. De diffuser is opgebouwd rond een volledig nieuw antibotsingsconcept dat volledig is geïntegreerd in de structuur van de diffuser zelf. Dit maakt het zowel uiterst efficiënt als vrijwel onzichtbaar, waardoor het open ontwerp van de achterkant mogelijk is.

In het hart van de designfilosofie van de Tourbillon ligt het iconische hoefijzer, het uitgangspunt voor alle lijnen van de hypersportwagen, waar het volume van de centrale romp is getekend. Aan weerszijden van de hypersportwagen stroomt lucht onder de koplampen door om de luchtinlaten aan de zijkant te vergroten. Dit complexe samenspel van luchtstromen komt ook tot uiting in het ontwerp van het front. Met behoud van de afmetingen van een gebeeldhouwde dakrand, herbergt hij op ingenieuze wijze een uiterst efficiënt koelsysteem dat lucht door en uit de motorkap leidt, waardoor de neerwaartse druk toeneemt en op ingenieuze wijze een ruime kofferbak tussen de twee radiatoren wordt geïntegreerd.

Twee geavanceerde elektrisch bediende dihedrale deuren maken het niet alleen gemakkelijk om in het voertuig te stappen, maar markeren ook de opening op een spectaculaire manier. Ze kunnen op drie verschillende manieren worden geopend en gesloten: via de sleutel, via de openingsknop net onder de Bugatti-lijn, of die op de middenconsole.

BINNEN

Sinds autofabrikanten digitale en touchscreens in hun modellen hebben geïntegreerd, zijn de innovaties zodanig geweest dat deze technologieën in slechts tien jaar tijd al achterhaald lijken. Het ontwerp van het interieur werd geleid door een filosofie van tijdloosheid, waarbij de Tourbillon op de gazons van het concours d’elegance werd voorgesteld, niet alleen over tien jaar, maar ook en vooral over 100 jaar. Geïnspireerd door de wereld van de horlogerie, waarin polshorloges die meer dan een eeuw oud zijn vandaag de dag nog steeds kunnen worden gedragen en gebruikt, terwijl ze ook naadloos passen in de moderne mode en levensstijl, hebben de ingenieurs en ontwerpers een authentieke analoge ervaring in het interieur gecreëerd.

Het middelpunt – de instrumenten aan boord die zijn ontworpen en vervaardigd met de knowhow van Zwitserse horlogemakers – drijft de horloge-inspiratie tot het uiterste. Samengesteld uit meer dan 600 onderdelen, gemaakt van titanium en met edelstenen zoals saffier en robijn, is het dashboard ontworpen met een maximale tolerantie van 50 micron – de kleinste is 5 micron – en weegt het slechts 700 gram. Dit ingewikkelde technische meesterwerk blijft het middelpunt van de rijervaring, waar het stuurwiel omheen draait – een configuratie die bekend staat als een “stuurwiel met vaste naaf”. Dankzij dit ingenieuze concept geniet de bestuurder van de Tourbillon van een onbelemmerd zicht op zijn instrumenten, ongeacht de stuurhoek.

De middenconsole is een mix van kristalglas en aluminium, waardoor de ingewikkelde bediening van alle knoppen en de starthendel zichtbaar wordt. De ontwikkeling van dit glas vereiste 13 afzonderlijke stappen om de perfecte transparantie, extreme sterkte en optimale veiligheid bij een ongeval te garanderen. De aluminium onderdelen zijn geanodiseerd en gefreesd uit één blok metaal, terwijl de gekartelde aluminium knoppen het hart vormen van een complex mechanisme dat volledig zichtbaar is onder het volledig in eigen huis ontwikkelde kristalglas. De ontsteking van de geheel nieuwe atmosferische V16-motor en elektrische aandrijflijn is een fysieke ervaring, een knipoog naar de rituelen van historische auto’s waar je moest trekken om te starten en duwen om de motor te stoppen.

Met een high-definition digitaal display – dat de bestuurder naar wens kan weergeven – kunt u echter de gegevens van het voertuig weergeven en verschillende connectiviteitsopties bieden. Het enkele scherm van het voertuig – dat voertuiggegevens weergeeft en verschillende connectiviteitsopties biedt – blijft volledig verborgen, tenzij de bestuurder wil dat het verschijnt. Dankzij een zeer fijn mechanisme kan het touchscreen vanaf de bovenkant van de middenconsole worden geactiveerd – in portretmodus voor de achteruitrijcamera in slechts twee seconden en in landschapsmodus in vijf seconden.

Net als het exterieur is elke beslissing met betrekking tot het interieur genomen met het oog op ultieme prestaties, zonder concessies te doen aan bruikbaarheid of comfort. De stoelen zijn bijvoorbeeld aan de monocoque bevestigd om zo licht en laag mogelijk te zijn. En om een comfortabele rijpositie te garanderen, ongeacht de lengte van de berijder, kunnen de pedalen door middel van een elektrische bediening naar voren en naar achteren worden bewogen. Deze opstelling resulteert in een ruim interieur dat ideaal is voor lange ritten en dagelijks woon-werkverkeer. Het audiosysteem ziet af van traditionele luidsprekers en woofers en kiest voor een geavanceerd systeem dat gebruik maakt van exciters die op de deurpanelen en in het hele voertuig zijn aangebracht, waarbij de binnenpanelen als luidsprekers fungeren. Dit systeem is lichter en efficiënter dan traditionele audio-installaties.

Christophe Piochon, President van Bugatti, zei: “Naast de spectaculaire analoge innovaties die een tijdloos interieur als dit hebben gecreëerd, is onze aandacht gericht op de authenticiteit van de materialen en de perfectie van elk element. We zeggen in de volksmond dat “wat je ziet is wat je krijgt”, wat betekent dat als je iets ziet dat je aan titanium doet denken, het titanium is. Als je koolstofvezel of leer ziet, dan is het precies dat – en altijd van de best mogelijke kwaliteit. Met de Tourbillon tillen we deze onberispelijke authenticiteit en vakmanschap naar een hoger niveau. Ons geheel nieuwe Bugatti-platform is tot in het kleinste detail ontworpen om het streven naar technische uitmuntendheid uit te drukken. Als je naar de creaties van Ettore Bugatti kijkt, realiseer je je dat elk onderdeel – zelfs het meest verborgen – een kunstwerk is, en dat is wat we ook met de Tourbillon wilden doen. Het is verbluffend in elk detail, onmiskenbaar Bugatti, maar het is ook een meesterwerk op het gebied van esthetiek en techniek.

MOTOR EN PRESTATIES

Toen het werd uitgebracht, was de Bugatti W16-motor anders dan alle andere automotoren ter wereld. Met zijn vier turbo’s en wonderbaarlijke vermogen zette hij een nieuwe maatstaf en verlegde hij de grenzen van de technologie als het ging om verbrandingsmotoren. Twee decennia na de release is het nog steeds niet geëvenaard, of zelfs geïmiteerd. In zijn voetsporen treedt hier nog een onvergelijkbaar meesterwerk van verbrandingstechniek, gecombineerd met het onmiddellijke koppel en de flexibiliteit van elektromotoren.

Deze nieuwe generatie Bugatti hypersportwagen wordt aangedreven door een geheel nieuwe 8,3-liter atmosferische V16-motor – ontworpen in samenwerking met Cosworth – gecombineerd met twee elektromotoren op de vooras en een elektromotor op de achteras. In totaal ontwikkelt de Tourbillon 1800 pk, waarvan 1000 pk wordt gegenereerd door de verbrandingsmotor en 800 pk door de elektromotoren. Dit is een buitengewone prestatie – mogelijk gemaakt door een hele reeks geavanceerde materialen en technologieën – aangezien de Veyron 1001 pk haalde met zijn 8,0-liter motor met vier turbo’s, en de nieuwe V16 volledig atmosferisch is. De motor is gemaakt van lichtgewicht materialen en weegt slechts 252 kg.

De elektromotoren worden aangedreven door een 800V 25 kWh oliegekoelde batterij die in de middentunnel en achter de passagiers is ondergebracht. Met zijn vierwielaandrijving en full torque vectoring-systeem profiteert de hypersportwagen van optimale tractie en wendbaarheid. De drie elektromotoren bieden in totaal 800 pk. De elektromotor, met zijn toerental tot 24.000 tpm en volledig geïntegreerde dubbele siliciumcarbide-omvormers, biedt een van de hoogste vermogensdichtheden ter wereld. Elektrische assen leveren meer dan 6 kW per kg elektrische asmassa, inclusief omvormers, elektromotoren en versnellingsbakken. Hoewel het vermogen, de gasrespons en het extra koppel van de “Torque-Fill”-functie prioriteiten zijn voor de elektrische aandrijving, zorgt de relatief hoge energie-inhoud van 25 kWh voor een volledig elektrische actieradius van meer dan 60 km / 37 mijl.

In de auto-industrie is elk nieuw model in principe zwaarder dan zijn voorganger. En dit geldt vooral wanneer het nieuwe model wordt aangevuld met een hybride aandrijflijn of als het efficiënter is. Maar met een nieuwe Bugatti wordt het onverwachte de norm. De Tourbillon biedt aanzienlijk verbeterde prestaties, een zeer krachtig elektrisch aandrijfsysteem en is uitgerust met een grote batterij. Het is lichter dan de Chiron, wat een bewijs is van de ongelooflijke techniek erachter.

Dankzij zijn lichtheid en het directe koppel van de elektromotoren levert de Bugatti Tourbillon adembenemende prestaties.

Door een uiterst geavanceerde hybride aandrijflijn en lichtgewicht techniek te combineren, evenals een geoptimaliseerd silhouet en ultramoderne aerodynamica, zal de Tourbillon de uitstoot aanzienlijk verminderen in vergelijking met de Chiron, terwijl de rijervaring wordt verbeterd om nieuwe horizonten te openen voor de auto-industrie.

Emilio Scervo, Chief Technology Officer bij Bugatti, zei: “De Tourbillon moest in alle opzichten onvergelijkbaar zijn. Ons uitgangspunt was om rekening te houden met elk aspect van de Chiron en deze te verbeteren, op zoek naar elegante en verfijnde technische oplossingen en nieuwe technologieën om een tijdloos meesterwerk te creëren. Ons doel: dat we elk element van het voertuig kunnen nemen, binnen, buiten of onder de carrosserie, denkend dat het in een kunstgalerie kan worden tentoongesteld. Het resultaat is een Bugatti die van binnen en van buiten prachtig is, de krachtigste tot nu toe, die mechanische fascinatie en technische schoonheid naar een geheel nieuw niveau tilt.

De motor is waarschijnlijk de belangrijkste beslissing die we hebben moeten nemen. We hebben alle mogelijke opties overwogen: de W16 verbouwen, volledig elektrisch gaan of alles revolutioneren. Uiteindelijk kozen we voor de moeilijkere optie, een motor vanaf nul creëren en deze naadloos combineren met een complex systeem van elektromotoren, een nieuwe generatie achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling en vele andere innovaties, allemaal speciaal ontwikkeld voor de Tourbillon. Maar we wilden dat deze creatie de puurheid en het rauwe analoge karakter van een atmosferische verbrandingsmotor zou behouden, terwijl we deze zouden combineren met de wendbaarheid en mogelijkheden van elektromotoren.

We hebben het gebrul al gevoeld dat deze hypersportwagen produceert wanneer hij bij vol gas zijn rode lijn van 9.000 tpm bereikt. Het is een viscerale en adembenemende ervaring die “For Eternity” zal resoneren. Met de Tourbillon hebben we een hypersportwagen ontworpen die het beste van verbrandingstechnologie en elektrificatie samenbrengt, zonder compromissen, maar met een tijdloos verlangen om een onvergetelijke rijervaring te creëren. »

TECHNIEK

De Tourbillon is ontworpen rond een volledig nieuw chassis en een nieuwe carrosseriestructuur. De structuur is gemaakt van een T800 koolstofcomposiet van de volgende generatie, waarin een groot aantal innovaties is verwerkt die zijn ontworpen om het gewicht te verminderen, zoals de integratie van de batterij in de monocoque-structuur en een volledig nieuwe antibotsingscomposiet achterdiffusor – geïnspireerd op de autosport op het hoogste niveau. De composiet luchtkanalen die door de voorkant van deze creatie lopen, zijn ook een integraal onderdeel van de structuur, waardoor elk element kan worden geoptimaliseerd voor meer stijfheid en lichtheid. Zo zijn de voor- en achterframes voorzien van dunne wanden van lagedruk gegoten aluminium en 3D-geprinte structurele versterkingen, wat resulteert in een auto die aanzienlijk lichter en stijver is dan zijn voorganger!

Voor en achter is het volledig opnieuw ontworpen chassis voorzien van multi-link, gesmede aluminium ophanging, die de stalen constructie met dubbele draagarmen van de Chiron vervangt. Door te kiezen voor een nieuwe organisch ontworpen 3D-geprinte aluminium draagarm en fusee, hebben de ingenieurs het gewicht van de ophangingen met 45 procent verminderd in vergelijking met de Chiron. Om de dynamiek en aerodynamische prestaties van het voertuig te verbeteren, is de achterkant ook uitgerust met een 3D-geprinte en door AI ontwikkelde holle arm met een aerodynamisch profiel.

De remmen zijn al even innovatief en maken gebruik van de meest geavanceerde koolstofkeramische technologie. Er is ook een op maat gemaakt elektrisch remsysteem geïntroduceerd, dat volledig is geïntegreerd in de mobiele pedalenset en harmonieus is verbonden met de hybride aandrijving via een niet-lineaire controller die is ingebed in het door Bugatti ontwikkelde voertuig. De Michelin Pilot Cup Sport 2-banden – 285/35 R20 voor en 345/30 R21 achter – zijn op maat gemaakt voor de Bugatti Tourbillon.

In het nieuwe chassis past de ultracompacte en ultralichte elektrische vooras – uitgerust met twee onafhankelijke motoren en de dubbele omvormer – in hetzelfde volume als dat van de Chiron, wat de complexiteit nog complexer maakt. Als onderdeel van het slanke ontwerp van het chassis en de carrosserie creëerden de ontwerpers en ingenieurs ook meer opbergruimte en een grotere bagageruimte, waardoor eigenaren een op maat gemaakte Bugatti Tourbillon-bagageset konden huisvesten.

KOMT IN 2026

Mate Rimac, CEO van Bugatti, zei: “Als je kijkt naar de creaties van Ettore en Jean in de geschiedenis van Bugatti, zie je meteen dat ze weigerden compromissen te sluiten. Omdat ze nooit op zoek waren naar de simpelste, maar altijd naar de beste – ook al bestond die nog niet – diende Ettore ongelooflijk veel patenten in. Hij ging eropuit om zijn auto te ontwerpen, te testen en te verfijnen totdat alles perfect was. En toen maakte hij haar mooi. Daarom worden deze prestaties vandaag de dag zo erkend, en het is ook de drijvende kracht achter alles wat we met de Tourbillon hebben bereikt.

“Dus ja, het is een gekke gok om een nieuwe V16-motor te bouwen, deze te integreren met een nieuwe batterij en elektromotoren, en authentieke boordinstrumenten van Zwitserse horlogerie, 3D-geprinte ophangingsonderdelen en een middenconsole van kristalglas aan te bieden. Maar dat is wat Ettore zou hebben gedaan, en dat is wat een Bugatti onmiskenbaar en tijdloos maakt. Zonder zo’n ambitie kun je een geweldige hypersportwagen maken, maar je kunt geen icoon ‘voor de eeuwigheid’ creëren.”

De Bugatti Tourbillon gaat nu zijn testfase in, met prototypes die al op de weg zijn ter voorbereiding op leveringen aan klanten in 2026. De productie zal worden beperkt tot 250 eenheden, aangeboden tegen een vanafprijs van 3,8 miljoen euro netto. De handmatige assemblage vindt plaats in het Bugatti Atelier in Molsheim, zoals het geval was bij de nieuwste Bugatti-modellen met de W16-motor: de Bolide² en de W16 Mistral³.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait