Met de lancering van de A290 treedt Alpine een nieuw tijdperk binnen. Het tijdperk van de elektrische sportiviteit in Alpine-modus, steeds met respect voor de drie pijlers van het merk – prestaties, wendbaarheid en lichtheid – en voor de Franse knowhow. De A290 is een nieuw instapmodel in de wereld van Alpine. Hij wijdt de zuiver elektrische Dream Garage van Alpine in en zal worden aangevuld met een C-Crossover GT en een nieuwe A110.
De A290 integreert de sensaties die de A110 zo populair hebben gemaakt in het formaat van een sportieve stadswagen. De A290, die perfect is afgestemd op het DNA van Alpine, toont zich compact en wendbaar en staat garant voor uitstekende, gemakkelijk te benutten prestaties en een comfortabel gebruik in het dagelijkse leven. Zijn elektrische platform, aangeleverd door Ampere, en de energiediensten om thuis het laadproces te optimaliseren, zoals Mobilize Power en de bidirectionele V2G-lader, positioneren hem in een zuiver elektrisch ecosysteem dat een optimale ervaring verzekert.
Met zijn snedige lijnenspel, zijn hoogstaande technische kenmerken, zijn uiterst complete connectiviteit en zijn talrijke personaliseringsmogelijkheden is de Alpine A290 een volwaardige Alpine van een nieuwe generatie, ontworpen om het elektrische tijdperk te omarmen. Hij werd uitgedacht om nieuwe klanten te verleiden, zowel mannen als vrouwen. Terwijl sommigen zullen vallen voor zijn uitstekende prestaties, zullen anderen zich laten verleiden door zijn stijl. Hij rolt van de band in de Manufacture van Douai in ElectriCity en zijn elektromotor wordt gebouwd in de Megafactory van Cléon, eveneens in Frankrijk. De batterij zal vanaf de zomer van 2025 in Frankrijk worden geproduceerd.
Philippe Krief, CEO Alpine : “Onze Alpine A290 is het eerste model van een nieuwe, elektrische generatie en wijdt onze Dream Garage op de mooiste manier in. Met deze sportieve stadswagen richt Alpine zich tot een breder publiek en wekt het merk het vergeten segment van de hot hatches, met hun alom geprezen rijplezier, opnieuw tot leven.”
- Een koetswerkdesign als pure expressie van sportiviteit
Om zo’n kleine stadswagen van minder dan 4 meter lang een gespierde uitstraling te geven die op het niveau van de geleverde prestaties staat, spelen de proporties een fundamentele rol. Het AmpR Small-platform vormt daarvoor een uitstekende basis en wordt aangevuld met 60 millimeter bredere sporen om de visuele basis te verkrijgen die het designteam van Alpine onder leiding van Antony Villain zocht. Zo getuigt de A290 van een sportieve, gespierde en alerte uitstraling. Zijn afmetingen blijven erg compact: hij is 3.990 millimeter lang, 1.820 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog, en heeft een wielbasis van 2.530 millimeter.
De A290 moest zich een krachtige look aanmeten, in lijn met de creaties van Jean Rédélé. Dat karakter wordt in eerste instantie mogelijk gemaakt door zijn unieke lichtsignatuur die van ver herkenbaar is en die, zoals bij alle Alpine-modellen, vier koplampen telt. Ze zijn in dit geval getooid met kruisvormige motieven die verwijzen naar rallywagens en tonen automatisch een welkomstanimatie bij de detectie van de handenvrije kaart wanneer de eigenaar van de wagen hem nadert.
De lijst van voorzieningen die bijdragen tot zijn gespierde uitstraling is lang: de brede vleugels, de zijschorten met een verfijnde dunne rand in koetswerkkleur, de aluminium daksierstrip (op bepaalde versies standaard uitgevoerd in geanodiseerd blauw), de optionele Franse vlag op de C-stijl, de zwarte haaienvinantenne (standaard), de logo’s op de vleugels (naargelang de versie), de zwart gelakte sierstrip op het koetswerk en de vleugels, de uitgesproken karakterlijn op de achterdeuren en tot slot de diffuser in de achterbumper. Vooraan staat de naam Alpine voluit geschreven en is een typisch ‘snowflake’-motief (sneeuwvlok) geïntegreerd in de exclusieve sportbumper.
In elke fase van het koetswerkdesign werd rekening gehouden met de aerodynamische factor, die bijzonder belangrijk is om het elektrische rijbereik te maximaliseren. Het streven naar maximale efficiëntie heeft de luchtinlaat in de bumper gemodelleerd om een gunstig luchtgordijn te creëren. Hetzelfde geldt voor de brede zijschorten, de diffuser, de vleugeltjes en de vorm van de achterlichten. De A290 heeft geen nood aan een enorme spoiler, die de luchtstroom achteraan alleen maar zou verstoren, maar meet zich een ‘ducktail’ aan ter hoogte van de achterklep om zijn sportiviteit te benadrukken.
De standaard gemonteerde lichtmetalen velgen van 19″ bieden twee exclusieve designs. Het velgmodel ‘Iconique’ werd ontwikkeld als verwijzing naar de velgen van de Alpine A310. De Snowflake-velgen verwijzen dan weer naar de oorsprong van de naam Alpine en worden aangeboden in Noir Brillant, halfgediamanteerd zwart of gediamanteerd zwart. Een blauwe achtergrond achter het Alpine-logo is als optie verkrijgbaar. De eendelige Brembo-remklauwen met vier zuigers met Alpine-logo zijn dezelfde als die van de A110. De remklauwen voor- en achteraan worden aangeboden in Rouge Racing of Bleu Alpine.
De catalogus telt vier koetswerkkleuren, waaronder het nieuwe Bleu Alpine Vision, een nieuwe signatuurkleur die tot in de puntjes werd uitgewerkt om meer contrast te bieden tussen verlichte en donkere zones. Bij de lancering wordt de Première Edition van 1955 exemplaren aangeboden in 4 versies (Première Edition in Noir Profond, Beta in Blanc Nival, La Bleue in Bleu Alpine Vision, La Grise in Gris Tornade Mat).
Antony Villain, Directeur Design bij Alpine : “We hebben de A290 ontwikkeld als een ultracompacte afgeleide van de A110, in de zuiverste stijl van de kleine sportievelingen of ‘hot hatches’. Een karaktervolle kleine Alpine die zijn potentieel voor rijplezier aan het stuur vanaf de eerste aanblik in de verf zet om stijl- en prestatieliefhebbers te verleiden. De A290 bouwt voort op de oriëntatie die vanaf 2023 werd gekozen met de concept-car A290_β, een waar concentraat van Alpine.”
De show-car A290_β
In 2023 presenteerde Alpine zijn showcar A290_β (A290 ‘bèta’) als een voorproefje van hoe het seriemodel van de A290 er zou uitzien. Hij werd op spectaculaire wijze onthuld door Pierre Gasly en Esteban Ocon, de piloten van het BWT Alpine Formula 1 Team. De show-car interpreteerde de designintenties van de A290, het eerste model in de Dream Garage van Alpine. Met twee motoren vooraan en een torque vectoring-functie, een FFSA-homologatie voor circuitgebruik, een centrale positie voor de piloot en twee zijdelingse passagierszetels werd de A290_β uitgedacht als een elektrische racewagen van de nieuwe generatie. Hij werd ontworpen in dezelfde geest als de concept-car Alpenglow en cultiveert de stijlcodes van het merk, die opnieuw worden geïnterpreteerd in het licht van het elektrische tijdperk. Hij bevatte tal van ingrediënten die ook in het seriemodel van de A290 te zien zijn, waaronder de typische X-vormige visuele signatuur van de vier lichten, de gespierde spatbordverbreders, de Snowflake-velgen en de speciale Michelin-banden. Ook de Overtake-knop op het stuur, waarmee men een onmiddellijke vermogensboost kan opwekken, was reeds aanwezig.
- Interieurdesign: cockpitsfeer
Het interieur plaatst sportiviteit centraal in een exclusieve sfeer die typisch is voor het Alpine-universum, met de keuze voor de kleur Bleu Profond. De naar de bestuurder gerichte cockpit en de sierstrip aan passagierszijde, waar de naam van de auto in achtergrondverlichting wordt weergegeven, worden aangevuld met een regelbare sfeerverlichting. Het stuur, de console en de zetels nodigen uit om de weg op te gaan. De A290 is een ruime stadswagen met vijf deuren voor een vlotte toegang tot de vijf zitplaatsen en een royale koffer van 326 liter.
Het exclusieve, afgeplatte driespakige sportstuur met middelpuntmarkering is bekleed met nappaleder. Het sterk gebeitelde, moderne stuur heeft een geaccentueerde 3D-vorm om zijn sportieve karakter te benadrukken en een brede velg voor een betere grip. Het omvat diverse specifieke knoppen die geïnspireerd zijn op de Formule 1-wereld, met links de draaiknop RCH (voor Recharge) om het regeneratieniveau in te stellen, rechts de keuze van de verschillende rijmodi en bovenaan de knop OV (voor Overtake), die onmiddellijk herkenbaar is aan zijn rode kleur. Daarnaast omvat het stuur de bedieningselementen van de rijhulpsystemen, de telefoon, de stemassistent en de weergavemodus van het instrumentenpaneel. Een specifieke bedieningshendel voor de audiobediening.
Sportpedalen en een voetsteun vervolledigen de ergonomie van de sportieve rijhouding die de A290 aanbiedt. Het centrale 10,1″-scherm is naar de bestuurder gericht en dankzij de fysieke bedieningselementen van de airconditioning kan de bestuurder de instellingen bedienen zonder zijn ogen van de weg af te wenden.
De hoge middenconsole tussen de twee zetels is geïnspireerd op het iconische design van de A110, waarin de RND-transmissiebedieningen zijn geïntegreerd. Elk detail van deze zone is verzorgd, met de naam van de wagen in reliëf op de centrale armsteun, de ‘Snowflake’-nerf van Alpine op de plaats voor de sleutel en de console in hoogwaardig nappaleder.
De zetels, een fundamenteel aspect in een sportwagen, kregen bijzondere aandacht in de A290. Ze zijn voorzien van zijdelingse verstevigingen om meer ondersteuning te bieden, maar behouden de nodige soepelheid voor een uitstekend comfortniveau in het dagelijkse verkeer. Ze zijn standaard verwarmbaar op het hele gamma en zijn bekleed met bijzonder milieuvriendelijke materialen. In de eerste afwerkingsniveaus krijgen ze een bekleding in generfde gecoate stof (15 procent gerecycleerd plastic en hennepvezel) in combinatie met een 100 procent gerecycleerde stof, diepblauw met contrasterende sierstiksels in silicagrijs en een elektrogelast A-logo in het bovenste deel van de rugleuning. Het dashboard, de zijkanten van de middenconsole en de deurpanelen zijn gewatteerd en bekleed met generfde gecoate stof.
In de topversies GT Premium en GTS zijn de zetels, het dashboard en de deurpanelen bekleed met nappaleder in Bleu Profond en Gris Eevee. De naam ‘Alpine’ is in het leder van de hoofdsteunen gebosseleerd en het A290-logo werd in het midden van de rugleuningen geborduurd. Dit nappaleder is afkomstig uit Europa en wordt op een milieuvriendelijke manier bewerkt: het wordt gelooid met de peulen van koffiebonen en er worden plantaardige stoffen gebruikt voor de afwerking.